REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Max Trela
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana.
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana.

REKLAMA

REKLAMA

Propan-butan (LPG) jest tańszy od benzyny, dlatego wielu kierowców decyduje się „zagazować” swoje auto. Problem w tym, że paliwo to tylko część wydatków eksploatacyjnych. Instalacja gazowa LPG kosztuje, podobnie jak jej utrzymanie i regulacja. W końcu - czy gaz LPG nie spowoduje szybszego zużycia silnika?

Ciepło, cieplej, gorąco

Jedno trzeba powiedzieć od razu - gaz LPG jest pełnoprawnym paliwem. Jest tańszy, a w starych autach bardziej ekologiczny niż benzyna, ale... LPG to nie zamiennik. Dlatego stosowanie gazu w silnikach budowanych do zasilania benzyną ma swoje wady.

REKLAMA

Pierwsze co trzeba wiedzieć, to fakt że silnik zasilany gazem LPG będzie się szybciej zużywał. W zależności od generacji instalacji spadek żywotności niektórych elementów wynosi od kilku do nawet 20 procent. Szybciej będą zużywały się tuleje cylindrów, tłoki, pierścienie, zawory i gniazda zaworowe. Wszystko przez to, że benzyna jest tłusta i dodatkowo smaruje komorę spalania. Silnik „na gazie” będzie smarowany tylko olejem z miski.

Zobacz również: W jaki sposób montuje się zbiornik gazu LPG i jego armaturę?

Kolejna sprawa to temperatura spalania propanu-butanu. Jest ona wyższa niż w przypadku benzyny. To oznacza szybsze „wydmuchiwanie” uszczelki spod głowicy, szybsze wypalanie gniazd zaworowych i większe ryzyko przegrzania.

Co jeszcze się zużywa?

REKLAMA

LPG wpływa również na żywotność takich elementów jak tłumiki i katalizator. To związane jest właśnie z wyższą temperaturą spalania. Dodatkowym obciążeniem dla katalizatora jest siarka, a polski gaz LPG niestety wolny od niej nie jest.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważna jest również dbałość o układ paliwowy, który podczas pracy na propanie-butanie pozbawiony stałego przepływu benzyny. Pamiętajmy, że nie każdy wtrysk można zagazować. Dla wtryskiwaczy w układzie bezpośrednim odłączenie dawki paliwa wiąże się z odcięciem chłodzenia.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Zagrożone - tzw. wystrzałami - są elementy układu dolotowego. Wybuch niedopalonego gazu w kolektorze na pewno zniszczy przepływomierz, ale zagrożona jest też przepustnica.

Dobra regulacja to podstawa

REKLAMA

Dobrze wyregulowana instalacja LPG będzie dostarczać do cylindrów około 10-30 procent więcej gazu niż aparatura wtryskowa benzyny. Jeśli silnik na benzynie spala 10 litrów na 100 kilometrów, to na gazie może zużywać nawet 13 litrów propanu-butanu. To zjawisko NORMALNE. Często spotyka się "fachowców" którzy kierując się chęcią jeszcze większej oszczędności ustawiają mieszankę gaz-powietrze tak ubogo (niska zawartość gazu LPG), że auto faktycznie pali kilka litrów gazu mniej. W ten sposób jednak temperatura spalania jest jeszcze wyższa, a silnikowi będzie jakby brakować mocy.

Gaz LPG jest mniej kaloryczny, zatem do utrzymania parametrów spalania potrzeba go więcej. Jeśli silnik spala tyle samo gazu co benzyny to pewne jest, że poważnie odbije się to na jego trwałości. Normalny jest też nieduży spadek mocy na wysokich obrotach. Wbrew obiegowej opinii nie będzie on jednak większy niż 10%. Warunkiem jest dobra regulacja, którą trzeba przeprowadzać zawsze przy analizatorze spalin.

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Ustawianie gazu LPG na ucho jest niebezpieczne. Zbyt bogata mieszanka może "wystrzelić" do kolektora wylotowego (niespalony gaz wybucha w układzie wylotowym), zaś zbyt uboga "strzeli" do kolektora dolotowego, mogąc go uszkodzić (a nawet spowodować zniszczenie obudowy i filtra powietrza. Silnik nie będzie też pracował efektywnie a normy spalin mogą być niebezpieczne.

Policz czy tego potrzebujesz

Inwestycja w montaż instalacji gazowej zwraca się zwykle jeśli przejeżdżamy rocznie około 35 tysięcy kilometrów. Dla niektórych to mało, ale co najmniej 1/3 aut w Polsce ma przebiegi rzędu 15-17 tysięcy km rocznie. Niższa cena gazu LPG nie rekompensuje wszystkich wydatków.

Zobacz również: Jak zdemontować instalację gazową?

Płacimy oczywiście za samą instalację – ale to koszt jednorazowy. Do tego dochodzą koszty eksploatacyjne i jest to długa lista:
- co rok obowiązkowe „dodatkowe” badanie techniczne na Stacji Kontroli Pojazdów,
- co 15 tys. km lub co rok regulacja instalacji LPG,
- co 15 tys. km (czyli 2 razy częściej niż w przypadku benzyny) wymiana świec i przewodów wysokiego napięcia (jeśli występują),
- co 45 tys. km lub co 3 lata czyszczenie reduktora,
- co 45 tys. km lub co 3 lata wymiany membrany reduktora,
- co 10 lat wymiana butli na propan-butan (lub jej ponowna legalizacja).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • old mechanic
    2023-04-28 22:15:18
    tłusta benzyna ??????????????????????????
    0
QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

REKLAMA

Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

REKLAMA

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

REKLAMA