REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana.
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana.

REKLAMA

REKLAMA

Propan-butan (LPG) jest tańszy od benzyny, dlatego wielu kierowców decyduje się „zagazować” swoje auto. Problem w tym, że paliwo to tylko część wydatków eksploatacyjnych. Instalacja gazowa LPG kosztuje, podobnie jak jej utrzymanie i regulacja. W końcu - czy gaz LPG nie spowoduje szybszego zużycia silnika?

Ciepło, cieplej, gorąco

Jedno trzeba powiedzieć od razu - gaz LPG jest pełnoprawnym paliwem. Jest tańszy, a w starych autach bardziej ekologiczny niż benzyna, ale... LPG to nie zamiennik. Dlatego stosowanie gazu w silnikach budowanych do zasilania benzyną ma swoje wady.

REKLAMA

Pierwsze co trzeba wiedzieć, to fakt że silnik zasilany gazem LPG będzie się szybciej zużywał. W zależności od generacji instalacji spadek żywotności niektórych elementów wynosi od kilku do nawet 20 procent. Szybciej będą zużywały się tuleje cylindrów, tłoki, pierścienie, zawory i gniazda zaworowe. Wszystko przez to, że benzyna jest tłusta i dodatkowo smaruje komorę spalania. Silnik „na gazie” będzie smarowany tylko olejem z miski.

Zobacz również: W jaki sposób montuje się zbiornik gazu LPG i jego armaturę?

Kolejna sprawa to temperatura spalania propanu-butanu. Jest ona wyższa niż w przypadku benzyny. To oznacza szybsze „wydmuchiwanie” uszczelki spod głowicy, szybsze wypalanie gniazd zaworowych i większe ryzyko przegrzania.

Co jeszcze się zużywa?

REKLAMA

LPG wpływa również na żywotność takich elementów jak tłumiki i katalizator. To związane jest właśnie z wyższą temperaturą spalania. Dodatkowym obciążeniem dla katalizatora jest siarka, a polski gaz LPG niestety wolny od niej nie jest.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważna jest również dbałość o układ paliwowy, który podczas pracy na propanie-butanie pozbawiony stałego przepływu benzyny. Pamiętajmy, że nie każdy wtrysk można zagazować. Dla wtryskiwaczy w układzie bezpośrednim odłączenie dawki paliwa wiąże się z odcięciem chłodzenia.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Zagrożone - tzw. wystrzałami - są elementy układu dolotowego. Wybuch niedopalonego gazu w kolektorze na pewno zniszczy przepływomierz, ale zagrożona jest też przepustnica.

Dobra regulacja to podstawa

REKLAMA

Dobrze wyregulowana instalacja LPG będzie dostarczać do cylindrów około 10-30 procent więcej gazu niż aparatura wtryskowa benzyny. Jeśli silnik na benzynie spala 10 litrów na 100 kilometrów, to na gazie może zużywać nawet 13 litrów propanu-butanu. To zjawisko NORMALNE. Często spotyka się "fachowców" którzy kierując się chęcią jeszcze większej oszczędności ustawiają mieszankę gaz-powietrze tak ubogo (niska zawartość gazu LPG), że auto faktycznie pali kilka litrów gazu mniej. W ten sposób jednak temperatura spalania jest jeszcze wyższa, a silnikowi będzie jakby brakować mocy.

Gaz LPG jest mniej kaloryczny, zatem do utrzymania parametrów spalania potrzeba go więcej. Jeśli silnik spala tyle samo gazu co benzyny to pewne jest, że poważnie odbije się to na jego trwałości. Normalny jest też nieduży spadek mocy na wysokich obrotach. Wbrew obiegowej opinii nie będzie on jednak większy niż 10%. Warunkiem jest dobra regulacja, którą trzeba przeprowadzać zawsze przy analizatorze spalin.

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Ustawianie gazu LPG na ucho jest niebezpieczne. Zbyt bogata mieszanka może "wystrzelić" do kolektora wylotowego (niespalony gaz wybucha w układzie wylotowym), zaś zbyt uboga "strzeli" do kolektora dolotowego, mogąc go uszkodzić (a nawet spowodować zniszczenie obudowy i filtra powietrza. Silnik nie będzie też pracował efektywnie a normy spalin mogą być niebezpieczne.

Policz czy tego potrzebujesz

Inwestycja w montaż instalacji gazowej zwraca się zwykle jeśli przejeżdżamy rocznie około 35 tysięcy kilometrów. Dla niektórych to mało, ale co najmniej 1/3 aut w Polsce ma przebiegi rzędu 15-17 tysięcy km rocznie. Niższa cena gazu LPG nie rekompensuje wszystkich wydatków.

Zobacz również: Jak zdemontować instalację gazową?

Płacimy oczywiście za samą instalację – ale to koszt jednorazowy. Do tego dochodzą koszty eksploatacyjne i jest to długa lista:
- co rok obowiązkowe „dodatkowe” badanie techniczne na Stacji Kontroli Pojazdów,
- co 15 tys. km lub co rok regulacja instalacji LPG,
- co 15 tys. km (czyli 2 razy częściej niż w przypadku benzyny) wymiana świec i przewodów wysokiego napięcia (jeśli występują),
- co 45 tys. km lub co 3 lata czyszczenie reduktora,
- co 45 tys. km lub co 3 lata wymiany membrany reduktora,
- co 10 lat wymiana butli na propan-butan (lub jej ponowna legalizacja).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA