REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana.
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana.

REKLAMA

REKLAMA

Propan-butan (LPG) jest tańszy od benzyny, dlatego wielu kierowców decyduje się „zagazować” swoje auto. Problem w tym, że paliwo to tylko część wydatków eksploatacyjnych. Instalacja gazowa LPG kosztuje, podobnie jak jej utrzymanie i regulacja. W końcu - czy gaz LPG nie spowoduje szybszego zużycia silnika?

Ciepło, cieplej, gorąco

Jedno trzeba powiedzieć od razu - gaz LPG jest pełnoprawnym paliwem. Jest tańszy, a w starych autach bardziej ekologiczny niż benzyna, ale... LPG to nie zamiennik. Dlatego stosowanie gazu w silnikach budowanych do zasilania benzyną ma swoje wady.

REKLAMA

Pierwsze co trzeba wiedzieć, to fakt że silnik zasilany gazem LPG będzie się szybciej zużywał. W zależności od generacji instalacji spadek żywotności niektórych elementów wynosi od kilku do nawet 20 procent. Szybciej będą zużywały się tuleje cylindrów, tłoki, pierścienie, zawory i gniazda zaworowe. Wszystko przez to, że benzyna jest tłusta i dodatkowo smaruje komorę spalania. Silnik „na gazie” będzie smarowany tylko olejem z miski.

Zobacz również: W jaki sposób montuje się zbiornik gazu LPG i jego armaturę?

Kolejna sprawa to temperatura spalania propanu-butanu. Jest ona wyższa niż w przypadku benzyny. To oznacza szybsze „wydmuchiwanie” uszczelki spod głowicy, szybsze wypalanie gniazd zaworowych i większe ryzyko przegrzania.

Co jeszcze się zużywa?

REKLAMA

LPG wpływa również na żywotność takich elementów jak tłumiki i katalizator. To związane jest właśnie z wyższą temperaturą spalania. Dodatkowym obciążeniem dla katalizatora jest siarka, a polski gaz LPG niestety wolny od niej nie jest.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważna jest również dbałość o układ paliwowy, który podczas pracy na propanie-butanie pozbawiony stałego przepływu benzyny. Pamiętajmy, że nie każdy wtrysk można zagazować. Dla wtryskiwaczy w układzie bezpośrednim odłączenie dawki paliwa wiąże się z odcięciem chłodzenia.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Zagrożone - tzw. wystrzałami - są elementy układu dolotowego. Wybuch niedopalonego gazu w kolektorze na pewno zniszczy przepływomierz, ale zagrożona jest też przepustnica.

Dobra regulacja to podstawa

REKLAMA

Dobrze wyregulowana instalacja LPG będzie dostarczać do cylindrów około 10-30 procent więcej gazu niż aparatura wtryskowa benzyny. Jeśli silnik na benzynie spala 10 litrów na 100 kilometrów, to na gazie może zużywać nawet 13 litrów propanu-butanu. To zjawisko NORMALNE. Często spotyka się "fachowców" którzy kierując się chęcią jeszcze większej oszczędności ustawiają mieszankę gaz-powietrze tak ubogo (niska zawartość gazu LPG), że auto faktycznie pali kilka litrów gazu mniej. W ten sposób jednak temperatura spalania jest jeszcze wyższa, a silnikowi będzie jakby brakować mocy.

Gaz LPG jest mniej kaloryczny, zatem do utrzymania parametrów spalania potrzeba go więcej. Jeśli silnik spala tyle samo gazu co benzyny to pewne jest, że poważnie odbije się to na jego trwałości. Normalny jest też nieduży spadek mocy na wysokich obrotach. Wbrew obiegowej opinii nie będzie on jednak większy niż 10%. Warunkiem jest dobra regulacja, którą trzeba przeprowadzać zawsze przy analizatorze spalin.

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Ustawianie gazu LPG na ucho jest niebezpieczne. Zbyt bogata mieszanka może "wystrzelić" do kolektora wylotowego (niespalony gaz wybucha w układzie wylotowym), zaś zbyt uboga "strzeli" do kolektora dolotowego, mogąc go uszkodzić (a nawet spowodować zniszczenie obudowy i filtra powietrza. Silnik nie będzie też pracował efektywnie a normy spalin mogą być niebezpieczne.

Policz czy tego potrzebujesz

Inwestycja w montaż instalacji gazowej zwraca się zwykle jeśli przejeżdżamy rocznie około 35 tysięcy kilometrów. Dla niektórych to mało, ale co najmniej 1/3 aut w Polsce ma przebiegi rzędu 15-17 tysięcy km rocznie. Niższa cena gazu LPG nie rekompensuje wszystkich wydatków.

Zobacz również: Jak zdemontować instalację gazową?

Płacimy oczywiście za samą instalację – ale to koszt jednorazowy. Do tego dochodzą koszty eksploatacyjne i jest to długa lista:
- co rok obowiązkowe „dodatkowe” badanie techniczne na Stacji Kontroli Pojazdów,
- co 15 tys. km lub co rok regulacja instalacji LPG,
- co 15 tys. km (czyli 2 razy częściej niż w przypadku benzyny) wymiana świec i przewodów wysokiego napięcia (jeśli występują),
- co 45 tys. km lub co 3 lata czyszczenie reduktora,
- co 45 tys. km lub co 3 lata wymiany membrany reduktora,
- co 10 lat wymiana butli na propan-butan (lub jej ponowna legalizacja).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA