REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimatyzacja samochodowa – jak serwisować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
klimatyzacja Berlingo II panel
klimatyzacja Berlingo II panel
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Regularny serwis klimatyzacji przyczyni się do zapewnienia należytego komfortu jazdy. A w skrajnych przypadkach zaniedbana klimatyzacja może być przyczyną zakażenia dróg oddechowych.

Każdy układ klimatyzacji samochodowej składa się z trzech podstawowych urządzeń: Parownika, Skraplacza oraz Zaworu rozprężnego. Pomiędzy nimi i resztą układu klimatyzacji krąży czynnik chłodzący zmieniając stan skupienia z ciekłego w gazowy, by następnie powrócić znowu w stan ciekły.

REKLAMA

Tak w dużym uproszczeniu możemy opisać działanie układu klimatyzacji. Jednak, żeby układ działał bez zarzutu wymagany jest regularny serwis.

Zobacz też: Klimatyzacja - najczęstsze błędy podczas serwisu

Kiedy serwisować klimatyzację samochodową?

O konieczności serwisu układu klimatyzacji świadczy m.in. nieprzyjemny zapach, który się wydobywa z nawiewów. Ale nie warto czekać z serwisem do czasu, aż odczujemy opisany wyżej dyskomfort. O kondycję układu klimatyzacji należy zadbać co najmniej raz w roku, np. wiosną. Wtedy w ramach standardowej obsługi serwisowej trzeba wymienić filtr kabinowy (przy tej okazji nie wolno zapomnieć o oczyszczeniu kanałów doprowadzających powietrze do wnętrza samochodu), odgrzybić parownik oraz sprawdzić drożność kanałów odprowadzających z parownika, oczyścić wloty powietrza z zewnątrz pojazdu. 

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ile kontrolować poziom czynnika chłodzącego?

Z kolei mniej więcej co dwa lata warto sprawdzić i ewentualnie uzupełnić poziom czynnika chłodzącego. Przy czym, nie wolno go nalewać na tzw. oko, czynnik uzupełniamy do poziomu wskazanego przez producenta układu klimatyzacji.

REKLAMA

Wrażliwym elementem układu jest filtr osuszacz, który kwalifikuje się do wymiany za każdym razem, gdy układ zostanie rozszczelniony – np. podczas naprawy układu. W warunkach bezinwazyjnej eksploatacji filtr osuszacz należy wymieniać, co trzy lata. Wiąże się z tym spory wydatek, bo koszt wymiany w zależności od producenta waha się w przedziale od ok. 200 zł do nawet 700 zł.

Istotne m.in. ze względu na komfort użytkowania jest odgrzybianie układu klimatyzacji. Operację odgrzybiania można przeprowadzić samodzielnie, kupując stosowny preparat w sklepie z akcesoriami motoryzacyjnymi lub skorzystać z usług fachowców i wykupić ozonowanie wnętrza. Koszt operacji nie przekracza zazwyczaj 100 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA