REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimatyzacja samochodowa – jak serwisować?

Tomasz Korniejew
klimatyzacja Berlingo II panel
klimatyzacja Berlingo II panel
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Regularny serwis klimatyzacji przyczyni się do zapewnienia należytego komfortu jazdy. A w skrajnych przypadkach zaniedbana klimatyzacja może być przyczyną zakażenia dróg oddechowych.

Każdy układ klimatyzacji samochodowej składa się z trzech podstawowych urządzeń: Parownika, Skraplacza oraz Zaworu rozprężnego. Pomiędzy nimi i resztą układu klimatyzacji krąży czynnik chłodzący zmieniając stan skupienia z ciekłego w gazowy, by następnie powrócić znowu w stan ciekły.

REKLAMA

Tak w dużym uproszczeniu możemy opisać działanie układu klimatyzacji. Jednak, żeby układ działał bez zarzutu wymagany jest regularny serwis.

Zobacz też: Klimatyzacja - najczęstsze błędy podczas serwisu

Kiedy serwisować klimatyzację samochodową?

O konieczności serwisu układu klimatyzacji świadczy m.in. nieprzyjemny zapach, który się wydobywa z nawiewów. Ale nie warto czekać z serwisem do czasu, aż odczujemy opisany wyżej dyskomfort. O kondycję układu klimatyzacji należy zadbać co najmniej raz w roku, np. wiosną. Wtedy w ramach standardowej obsługi serwisowej trzeba wymienić filtr kabinowy (przy tej okazji nie wolno zapomnieć o oczyszczeniu kanałów doprowadzających powietrze do wnętrza samochodu), odgrzybić parownik oraz sprawdzić drożność kanałów odprowadzających z parownika, oczyścić wloty powietrza z zewnątrz pojazdu. 

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ile kontrolować poziom czynnika chłodzącego?

Z kolei mniej więcej co dwa lata warto sprawdzić i ewentualnie uzupełnić poziom czynnika chłodzącego. Przy czym, nie wolno go nalewać na tzw. oko, czynnik uzupełniamy do poziomu wskazanego przez producenta układu klimatyzacji.

REKLAMA

Wrażliwym elementem układu jest filtr osuszacz, który kwalifikuje się do wymiany za każdym razem, gdy układ zostanie rozszczelniony – np. podczas naprawy układu. W warunkach bezinwazyjnej eksploatacji filtr osuszacz należy wymieniać, co trzy lata. Wiąże się z tym spory wydatek, bo koszt wymiany w zależności od producenta waha się w przedziale od ok. 200 zł do nawet 700 zł.

Istotne m.in. ze względu na komfort użytkowania jest odgrzybianie układu klimatyzacji. Operację odgrzybiania można przeprowadzić samodzielnie, kupując stosowny preparat w sklepie z akcesoriami motoryzacyjnymi lub skorzystać z usług fachowców i wykupić ozonowanie wnętrza. Koszt operacji nie przekracza zazwyczaj 100 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA