REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płyn chłodniczy - wszystko co trzeba o nim wiedzieć

Łukasz Kuźmiuk
Płyn chłodniczy - wszystko co trzeba o nim wiedzieć / fot. Tomasz Korniejew
Płyn chłodniczy - wszystko co trzeba o nim wiedzieć / fot. Tomasz Korniejew
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Płyn chłodniczy pełni bardzo ważną rolę w samochodzie - to on dba o to, by silnik pojazdu nie uległ przegrzaniu. Czy płyny chłodnicze można mieszać? Jak dobrać i wymienić płyn chłodniczy?

Jaką rolę pełni płyn chłodniczy w samochodzie?

Silnik spalinowy, jak sama nazwa wskazuje, spala paliwo. W trakcie procesu spalania powstaje ciepło, a gdy jednostka napędowa uzyska zbyt wysoką temperaturę, wtedy może dojść do jej uszkodzenia. Warto pamiętać, że sprawność przeciętnego motoru to 34%, a to oznacza, że 34% energii uzyskanej w wyniku spalania paliwa przekłada się na użyteczną pracę, a reszta to ciepło. Jak widać, odprowadzanie ciepła i chłodzenie silnika to bardzo ważne zadanie i to właśnie ono zostało powierzone płynowi chłodniczemu.

REKLAMA

REKLAMA

Płyn chłodniczy "przyjmuje" ciepło, a następnie w chłodnicy je "oddaje", bowiem to tam płyn ulega schłodzeniu. Proces ten powtarza się na okrągło w trakcie pracy silnika, dlatego sprawny układ chłodniczy i płyn chłodniczy o dobrych parametrach są tak ważne w utrzymaniu jednostki napędowej w dobrej kondycji.

Płyn chłodniczy - z czego się składa?

Wydawać się może, że woda powinna być idealnym płynem chłodniczym, jednak tak nie jest. Przede wszystkim woda wrze w temperaturze 100°C i zamarza w temperaturze 0°C, a przecież samochody są używane także w temperaturze znacznie poniżej 0°C, zaś w trakcie spalania paliwa powstają temperatury rzędu kilkuset stopni Celsjusza. Tak trudne warunki sprawiają, że sama woda to za mało. Należy również pamiętać, że zwykła woda powoduje korozję metalu, a przecież metalowych części w układzie chłodzenia nie brakuje. Biorąc pod uwagę te wszystkie elementy trzeba było stworzyć coś, co skutecznie "przyjmowałoby" ciepło z silnika, a jednocześnie nie wpływałoby negatywnie na metalowe elementy układu chłodzenia. Tak wymyślono płyn chłodniczy.

Płyn chłodniczy składa się częściowo z wody, jednak dodaje się do niej m.in. glikol etylenowy. Po zmieszaniu ze sobą obydwu substancji w stosunku 50/50 powstaje płyn zamarzający w temperaturze -37°C i wrzący przy 108°C. Ponadto do płynu chłodniczego dodaje się różnego rodzaju dodatki chemiczne, które mają za zadanie zabezpieczyć układ chłodzenia przed korozją i tworzeniem się osadów oraz spowolnić starzenie się płynu chłodniczego. Warto wiedzieć, że płyn chłodniczy jest higroskopijny, co oznacza, że pochłania wodę z powietrza. Z tego powodu z upływem czasu traci swoje właściwości i zaczyna wrzeć przy niższej niż standardowo temperaturze.

REKLAMA

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

Sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego to proste zadanie - wystarczy ustawić samochód na równej nawierzchni, zajrzeć pod maskę i sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku. Należy pamiętać, by na czas sprawdzania poziomu płynu nie odkręcać nakrętki pojemnika. Poziom płynu może się wahać w zależności od tego czy silnik jest rozgrzany czy zimny, jednak w obydwu przypadkach poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniami min. i max. na zbiorniku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbyt niski poziom płynu chłodniczego może świadczyć o nieszczelności w układzie chłodzenia, zaś zbyt wysoki może być efektem zapowietrzenia układu. W obydwu przypadkach za poziom płynu chłodniczego może odpowiadać także uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Jak dobrać płyn chłodniczy do samochodu?

Przede wszystkim należy pamiętać, że na przestrzeni lat w samochodach były stosowane różne chłodnice - miedziane, mosiężne i aluminiowe. Uwaga: w układach chłodzenia z aluminiową chłodnicą uszczelnienia wykonane są z innego materiału niż np. w chłodnicach miedzianych, dlatego wlanie nieodpowiedniego płynu chłodniczego może negatywnie wpłynąć na uszczelnienia, a przez to doprowadzić do wycieków płynu. Z tego powodu bardzo ważne jest dobranie płynu chłodniczego do własnego samochodu. A który płyn będzie odpowiedni? W poszukiwaniu odpowiedzi najlepiej zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu lub skontaktować się z mechanikiem albo sprzedawcą. Po ustaleniu jaki płyn chłodniczy powinien być zastosowany w naszym samochodzie powinniśmy sprawdzić na etykiecie opakowania płynu chłodniczego czy zgadza się z zaleceniami producenta auta. Nie zawsze droższy płyn okaże się tym lepszym dla danego układu chłodzenia.

Obecnie na rynku sprzedawane są trzy rodzaje płynów chłodniczych:

IAT - ten rodzaj płynu chłodniczego charakteryzuje się najstarszą technologią produkcji i ma sporo wad. Jedną z nich są nietrwałe inhibitory korozji, które zabezpieczają chłodnicę pojazdu przed korozją. Kolejną wadą płynu IAT jest zawartość krzemianów, które wytrącając się z płynu osadzają się na metalowych elementach układu chłodzenia, powodując spadek wydajności chłodzenia. Płyn ten jest stosowany zazwyczaj w starszych konstrukcyjnie autach.

OAT - płyn ten nie zawiera krzemianów, ale w swoim składzie ma kwasy organiczne, które mają za zadanie tworzyć powierzchnię ochronną wewnątrz układu chłodzenia. Płyn chłodniczy typu OAT charakteryzuje się lepszą wymianą ciepła w porównaniu do płynu typu IAT oraz podwyższoną trwałością, a także można go stosować w autach z chłodnicami aluminiowymi. Nie należy go jednak stosować w starych pojazdach, ponieważ może uszkodzić ołowiane luty oraz uszczelki wykonane z niektórych rodzajów tworzyw.

HOAT - to płyn wytwarzany w technologii hybrydowej, zawierający kwasy organiczne i krzemiany. Płyn chłodniczy typu HOAT charakteryzuje się podwyższoną trwałością (5 lat eksploatacji), lepszą ochroną przeciwkorozyjną w porównaniu do płynu IAT (można go używać jako zamiennik dla płynu IAT)

Kiedy wymienić płyn chłodniczy?

Trakcie eksploatacji pojazdu i wraz z upływem czasu płyn chłodniczy stopniowo traci swoje właściwości. Z tego powodu zaleca się wymianę płynu chłodniczego nie rzadziej niż co 5 lat, a niektórzy mechanicy zalecają wymianę płynu co 3 lata. Warto również zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, by dowiedzieć się przy jakim przebiegu producent pojazdu zaleca wymianę płynu chłodniczego. Podobnie jak w przypadku innych "płynów ustrojowych" pojazdu lepiej wymieniać płyn chłodniczy za często, niż za rzadko.

Czy można mieszać płyny chłodnicze?

Płyny chłodnicze na bazie glikolu etylenowego są ze sobą mieszalne, jednak nie warto tego robić. Dlaczego? Nowoczesne płyny chłodnicze produkowane przez różnych producentów zawierają różne składy chemiczne i różne dodatki antykorozyjne. Po zmieszaniu różnych płynów może się okazać, że właściwości antykorozyjne wymieszanych ze sobą płynów się pogorszą, a właściciel auta odczuje to dopiero po pewnym czasie. Z tego powodu nie zaleca się mieszania różnych płynów chłodniczych. W razie ubytku płynu lepszym rozwiązaniem będzie dolanie wody destylowanej (po pewnym czasie warto jednak wymienić cały płyn chłodniczy w układzie chłodzenia na nowy).

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Przed wymianą płynu chłodniczego warto pamiętać o zastosowaniu środków bezpieczeństwa - okulary ochronne i rękawiczki pozwolą ograniczyć bezpośredni kontakt z płynem. Oczywiście należy pamiętać o tym, że płynu chłodniczego nie można wylać na ziemię. Stary płyn należy zlać do pojemnika przystosowanego do tego typu substancji - nie wolno używać zwykłych butelek po wodzie i napojach.

Wymianę płynu chłodniczego należy przeprowadzać przy zimnym silniku -  w przeciwnym wypadku rozgrzany płyn może nas poparzyć. Pierwszym krokiem powinno być odkręcenie korka zbiornika wyrównawczego, a następnie odkręcenie korka wlewu płynu do chłodnicy. Kolejnym etapem jest podstawienie wanienki lub miski zlewowej pod korek spustowy, znajdujący się zazwyczaj na dole chłodnicy. Po wypłynięciu starego płynu chłodniczego zakręcamy korek spustowy.

W tym momencie warto sprawdzić stan przewodów chłodniczych i sprawdzić, czy gdzieś nie dochodzi do wycieków.

Kolejny etap wymiany płynu chłodniczego to płukanie układu chłodniczego. Do zbiornika wyrównawczego należy wlać specjalny preparat do płukania, a następnie dolać wody destylowanej do zapełnienia zbiornika. Po zakręceniu korka zbiornika wyrównawczego i w chłodnicy należy uruchomić silnik i rozgrzać go do 90 stopni Celsjusza. Po wyłączeniu motoru i ostudzeniu jednostki napędowej odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego i korek chłodnicy, spuszczamy ciecz znajdującą się w układzie chłodzenia przez odkręcenie korka spustowego.

Następnie całą procedurę powtarzamy, tym razem wykorzystując czystą wodę destylowaną i uruchamiając silnik na 15 minut. Po ostygnięciu motoru i wody w układzie chłodzenia spuszczamy ciecz w sposób omawiany powyżej i zakręcamy korek spustowy.

W końcu dochodzimy do etapu końcowego - wlania nowego płynu chłodniczego. W instrukcji obsługi pojazdu powinniśmy znaleźć informację, która powie nam, ile płynu chłodniczego zmieści się w układzie chłodzenia. Wlewamy płyn chłodniczy przez zbiornik wyrównawczy do momentu, aż poziom płynu znajdzie się pomiędzy wskazaniami min. i max. Następnie uruchamiamy silnik na kilka minut po to, by płyn został rozprowadzony w układzie chłodzenia. Po ostudzeniu uzupełniamy ubytek płynu w zbiorniku wyrównawczym. Po kilku dniach eksploatacji pojazdu powinniśmy ponownie sprawdzić poziom płynu chłodniczego i w razie konieczności uzupełnić niedobór płynu.

Co zrobić ze starym płynem chłodniczym?

Stary płyn chłodniczy powinniśmy zlać do pojemnika przystosowanego do tego typu cieczy i wyraźnie zaznaczyć rodzaj przechowywanej substancji. Tak przygotowany płyn można oddać do lokalnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA