REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płyn chłodniczy - wszystko co trzeba o nim wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Płyn chłodniczy - wszystko co trzeba o nim wiedzieć / fot. Tomasz Korniejew
Płyn chłodniczy - wszystko co trzeba o nim wiedzieć / fot. Tomasz Korniejew
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Płyn chłodniczy pełni bardzo ważną rolę w samochodzie - to on dba o to, by silnik pojazdu nie uległ przegrzaniu. Czy płyny chłodnicze można mieszać? Jak dobrać i wymienić płyn chłodniczy?

Jaką rolę pełni płyn chłodniczy w samochodzie?

Silnik spalinowy, jak sama nazwa wskazuje, spala paliwo. W trakcie procesu spalania powstaje ciepło, a gdy jednostka napędowa uzyska zbyt wysoką temperaturę, wtedy może dojść do jej uszkodzenia. Warto pamiętać, że sprawność przeciętnego motoru to 34%, a to oznacza, że 34% energii uzyskanej w wyniku spalania paliwa przekłada się na użyteczną pracę, a reszta to ciepło. Jak widać, odprowadzanie ciepła i chłodzenie silnika to bardzo ważne zadanie i to właśnie ono zostało powierzone płynowi chłodniczemu.

REKLAMA

Płyn chłodniczy "przyjmuje" ciepło, a następnie w chłodnicy je "oddaje", bowiem to tam płyn ulega schłodzeniu. Proces ten powtarza się na okrągło w trakcie pracy silnika, dlatego sprawny układ chłodniczy i płyn chłodniczy o dobrych parametrach są tak ważne w utrzymaniu jednostki napędowej w dobrej kondycji.

Płyn chłodniczy - z czego się składa?

Wydawać się może, że woda powinna być idealnym płynem chłodniczym, jednak tak nie jest. Przede wszystkim woda wrze w temperaturze 100°C i zamarza w temperaturze 0°C, a przecież samochody są używane także w temperaturze znacznie poniżej 0°C, zaś w trakcie spalania paliwa powstają temperatury rzędu kilkuset stopni Celsjusza. Tak trudne warunki sprawiają, że sama woda to za mało. Należy również pamiętać, że zwykła woda powoduje korozję metalu, a przecież metalowych części w układzie chłodzenia nie brakuje. Biorąc pod uwagę te wszystkie elementy trzeba było stworzyć coś, co skutecznie "przyjmowałoby" ciepło z silnika, a jednocześnie nie wpływałoby negatywnie na metalowe elementy układu chłodzenia. Tak wymyślono płyn chłodniczy.

Płyn chłodniczy składa się częściowo z wody, jednak dodaje się do niej m.in. glikol etylenowy. Po zmieszaniu ze sobą obydwu substancji w stosunku 50/50 powstaje płyn zamarzający w temperaturze -37°C i wrzący przy 108°C. Ponadto do płynu chłodniczego dodaje się różnego rodzaju dodatki chemiczne, które mają za zadanie zabezpieczyć układ chłodzenia przed korozją i tworzeniem się osadów oraz spowolnić starzenie się płynu chłodniczego. Warto wiedzieć, że płyn chłodniczy jest higroskopijny, co oznacza, że pochłania wodę z powietrza. Z tego powodu z upływem czasu traci swoje właściwości i zaczyna wrzeć przy niższej niż standardowo temperaturze.

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

REKLAMA

Sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego to proste zadanie - wystarczy ustawić samochód na równej nawierzchni, zajrzeć pod maskę i sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku. Należy pamiętać, by na czas sprawdzania poziomu płynu nie odkręcać nakrętki pojemnika. Poziom płynu może się wahać w zależności od tego czy silnik jest rozgrzany czy zimny, jednak w obydwu przypadkach poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniami min. i max. na zbiorniku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbyt niski poziom płynu chłodniczego może świadczyć o nieszczelności w układzie chłodzenia, zaś zbyt wysoki może być efektem zapowietrzenia układu. W obydwu przypadkach za poziom płynu chłodniczego może odpowiadać także uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Jak dobrać płyn chłodniczy do samochodu?

Przede wszystkim należy pamiętać, że na przestrzeni lat w samochodach były stosowane różne chłodnice - miedziane, mosiężne i aluminiowe. Uwaga: w układach chłodzenia z aluminiową chłodnicą uszczelnienia wykonane są z innego materiału niż np. w chłodnicach miedzianych, dlatego wlanie nieodpowiedniego płynu chłodniczego może negatywnie wpłynąć na uszczelnienia, a przez to doprowadzić do wycieków płynu. Z tego powodu bardzo ważne jest dobranie płynu chłodniczego do własnego samochodu. A który płyn będzie odpowiedni? W poszukiwaniu odpowiedzi najlepiej zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu lub skontaktować się z mechanikiem albo sprzedawcą. Po ustaleniu jaki płyn chłodniczy powinien być zastosowany w naszym samochodzie powinniśmy sprawdzić na etykiecie opakowania płynu chłodniczego czy zgadza się z zaleceniami producenta auta. Nie zawsze droższy płyn okaże się tym lepszym dla danego układu chłodzenia.

Obecnie na rynku sprzedawane są trzy rodzaje płynów chłodniczych:

REKLAMA

IAT - ten rodzaj płynu chłodniczego charakteryzuje się najstarszą technologią produkcji i ma sporo wad. Jedną z nich są nietrwałe inhibitory korozji, które zabezpieczają chłodnicę pojazdu przed korozją. Kolejną wadą płynu IAT jest zawartość krzemianów, które wytrącając się z płynu osadzają się na metalowych elementach układu chłodzenia, powodując spadek wydajności chłodzenia. Płyn ten jest stosowany zazwyczaj w starszych konstrukcyjnie autach.

OAT - płyn ten nie zawiera krzemianów, ale w swoim składzie ma kwasy organiczne, które mają za zadanie tworzyć powierzchnię ochronną wewnątrz układu chłodzenia. Płyn chłodniczy typu OAT charakteryzuje się lepszą wymianą ciepła w porównaniu do płynu typu IAT oraz podwyższoną trwałością, a także można go stosować w autach z chłodnicami aluminiowymi. Nie należy go jednak stosować w starych pojazdach, ponieważ może uszkodzić ołowiane luty oraz uszczelki wykonane z niektórych rodzajów tworzyw.

HOAT - to płyn wytwarzany w technologii hybrydowej, zawierający kwasy organiczne i krzemiany. Płyn chłodniczy typu HOAT charakteryzuje się podwyższoną trwałością (5 lat eksploatacji), lepszą ochroną przeciwkorozyjną w porównaniu do płynu IAT (można go używać jako zamiennik dla płynu IAT)

Kiedy wymienić płyn chłodniczy?

Trakcie eksploatacji pojazdu i wraz z upływem czasu płyn chłodniczy stopniowo traci swoje właściwości. Z tego powodu zaleca się wymianę płynu chłodniczego nie rzadziej niż co 5 lat, a niektórzy mechanicy zalecają wymianę płynu co 3 lata. Warto również zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, by dowiedzieć się przy jakim przebiegu producent pojazdu zaleca wymianę płynu chłodniczego. Podobnie jak w przypadku innych "płynów ustrojowych" pojazdu lepiej wymieniać płyn chłodniczy za często, niż za rzadko.

Czy można mieszać płyny chłodnicze?

Płyny chłodnicze na bazie glikolu etylenowego są ze sobą mieszalne, jednak nie warto tego robić. Dlaczego? Nowoczesne płyny chłodnicze produkowane przez różnych producentów zawierają różne składy chemiczne i różne dodatki antykorozyjne. Po zmieszaniu różnych płynów może się okazać, że właściwości antykorozyjne wymieszanych ze sobą płynów się pogorszą, a właściciel auta odczuje to dopiero po pewnym czasie. Z tego powodu nie zaleca się mieszania różnych płynów chłodniczych. W razie ubytku płynu lepszym rozwiązaniem będzie dolanie wody destylowanej (po pewnym czasie warto jednak wymienić cały płyn chłodniczy w układzie chłodzenia na nowy).

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Przed wymianą płynu chłodniczego warto pamiętać o zastosowaniu środków bezpieczeństwa - okulary ochronne i rękawiczki pozwolą ograniczyć bezpośredni kontakt z płynem. Oczywiście należy pamiętać o tym, że płynu chłodniczego nie można wylać na ziemię. Stary płyn należy zlać do pojemnika przystosowanego do tego typu substancji - nie wolno używać zwykłych butelek po wodzie i napojach.

Wymianę płynu chłodniczego należy przeprowadzać przy zimnym silniku -  w przeciwnym wypadku rozgrzany płyn może nas poparzyć. Pierwszym krokiem powinno być odkręcenie korka zbiornika wyrównawczego, a następnie odkręcenie korka wlewu płynu do chłodnicy. Kolejnym etapem jest podstawienie wanienki lub miski zlewowej pod korek spustowy, znajdujący się zazwyczaj na dole chłodnicy. Po wypłynięciu starego płynu chłodniczego zakręcamy korek spustowy.

W tym momencie warto sprawdzić stan przewodów chłodniczych i sprawdzić, czy gdzieś nie dochodzi do wycieków.

Kolejny etap wymiany płynu chłodniczego to płukanie układu chłodniczego. Do zbiornika wyrównawczego należy wlać specjalny preparat do płukania, a następnie dolać wody destylowanej do zapełnienia zbiornika. Po zakręceniu korka zbiornika wyrównawczego i w chłodnicy należy uruchomić silnik i rozgrzać go do 90 stopni Celsjusza. Po wyłączeniu motoru i ostudzeniu jednostki napędowej odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego i korek chłodnicy, spuszczamy ciecz znajdującą się w układzie chłodzenia przez odkręcenie korka spustowego.

Następnie całą procedurę powtarzamy, tym razem wykorzystując czystą wodę destylowaną i uruchamiając silnik na 15 minut. Po ostygnięciu motoru i wody w układzie chłodzenia spuszczamy ciecz w sposób omawiany powyżej i zakręcamy korek spustowy.

W końcu dochodzimy do etapu końcowego - wlania nowego płynu chłodniczego. W instrukcji obsługi pojazdu powinniśmy znaleźć informację, która powie nam, ile płynu chłodniczego zmieści się w układzie chłodzenia. Wlewamy płyn chłodniczy przez zbiornik wyrównawczy do momentu, aż poziom płynu znajdzie się pomiędzy wskazaniami min. i max. Następnie uruchamiamy silnik na kilka minut po to, by płyn został rozprowadzony w układzie chłodzenia. Po ostudzeniu uzupełniamy ubytek płynu w zbiorniku wyrównawczym. Po kilku dniach eksploatacji pojazdu powinniśmy ponownie sprawdzić poziom płynu chłodniczego i w razie konieczności uzupełnić niedobór płynu.

Co zrobić ze starym płynem chłodniczym?

Stary płyn chłodniczy powinniśmy zlać do pojemnika przystosowanego do tego typu cieczy i wyraźnie zaznaczyć rodzaj przechowywanej substancji. Tak przygotowany płyn można oddać do lokalnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA