REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie geometrii kół – co to jest i czy warto je przeprowadzić?

Tomasz Korniejew
Badanie geometrii kół – co to jest i czy warto je przeprowadzić?
Badanie geometrii kół – co to jest i czy warto je przeprowadzić?

REKLAMA

REKLAMA

Czy przed zakupem samochodu używanego warto wykupić badanie geometrii zawieszenia? Co możemy sprawdzić podczas tzw. badania zbieżności?

Rynek samochodów używanych w Polsce wciąż sprzyja działalności wszelkiego rodzaju oszustów. Wiele ofert sprzedaży pojazdów wzbudza wątpliwości odnośnie rzetelności informacji zawartych w ogłoszeniu. O typowych trikach handlarzy samochodów napisaliśmy w artykule, do którego kieruje ten link.

REKLAMA

A przecież zakup samochodu, także używanego, to spory wydatek, sięgający nierzadko kilkudziesięciu tysięcy złotych. Łatwo te pieniądze wydać na auto, którego użytkowanie może być nie tylko kosztowne ale wręcz niebezpieczne.

Prawdziwą plagą w ogłoszeniach sprzedaży na polskim rynku są oferty samochodów naprawianych po różnego rodzaju poważnych kolizjach. Często oferowane na sprzedaż auta zostały zespawane z dwóch lub więcej pojazdów. Taki sposób naprawy nie gwarantuje, że pojazd spełnia wszelkie normy dot. bezpieczeństwa. Czy można w jakiś sposób wykryć to, że auto ma za sobą poważną naprawę blacharską? Można, choć nie będzie to łatwe.

Zobacz też: Geometria zawieszenia - lepiej o nią dbać!

Badanie geometrii zawieszenia – co to jest?

Jeżeli nie jesteśmy w stanie organoleptycznie stwierdzić wypadkowej przeszłości pojazdu, warto udać się do warsztatu (niezrzeszonego, bądź ASO) na badanie geometrii zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie badanie, z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń pozwoli sprawdzić, czy np. koła samochodu nie zostawiają tzw. czterech śladów. To istotna informacja, bo o ile zbieżność kół podlega regulacji, to przekrzywiona konstrukcja całego nadwozia wyregulować na poczekaniu się nie da. Poza tym świadczy o tym, że auto zostało niewłaściwie naprawione po znacznym uszkodzeniu. Czym to skutkuje? Przede wszystkim wadliwą trakcją samochodu, niebezpiecznym prowadzeniem i nieprzewidywalnością w zachowaniu samochodu na drodze.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Badanie geometrii zawieszenia – czy warto?

Badanie geometrii kół z pewnością nie jest sposobem na całkowite wyeliminowanie z rynku nieuczciwych sprzedawców, ale znacznie ogranicza ryzyko zakupu samochodu, który był poważnie uszkodzony i niewłaściwie naprawiony. Ponadto – żeby prawidłowo przeprowadzić badanie geometrii zawieszenia nie może być jakichkolwiek luzów. Jest to zatem kolejny argument za skorzystaniem z badania. Tym bardziej, że koszt badania nie przekroczy 500 zł. Biorąc pod uwagę ile można stracić kupując wadliwe auto, cena nie jest wygórowana.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA