Badanie geometrii kół – co to jest i czy warto je przeprowadzić?
REKLAMA
REKLAMA
Rynek samochodów używanych w Polsce wciąż sprzyja działalności wszelkiego rodzaju oszustów. Wiele ofert sprzedaży pojazdów wzbudza wątpliwości odnośnie rzetelności informacji zawartych w ogłoszeniu. O typowych trikach handlarzy samochodów napisaliśmy w artykule, do którego kieruje ten link.
REKLAMA
A przecież zakup samochodu, także używanego, to spory wydatek, sięgający nierzadko kilkudziesięciu tysięcy złotych. Łatwo te pieniądze wydać na auto, którego użytkowanie może być nie tylko kosztowne ale wręcz niebezpieczne.
Prawdziwą plagą w ogłoszeniach sprzedaży na polskim rynku są oferty samochodów naprawianych po różnego rodzaju poważnych kolizjach. Często oferowane na sprzedaż auta zostały zespawane z dwóch lub więcej pojazdów. Taki sposób naprawy nie gwarantuje, że pojazd spełnia wszelkie normy dot. bezpieczeństwa. Czy można w jakiś sposób wykryć to, że auto ma za sobą poważną naprawę blacharską? Można, choć nie będzie to łatwe.
Zobacz też: Geometria zawieszenia - lepiej o nią dbać!
Badanie geometrii zawieszenia – co to jest?
Jeżeli nie jesteśmy w stanie organoleptycznie stwierdzić wypadkowej przeszłości pojazdu, warto udać się do warsztatu (niezrzeszonego, bądź ASO) na badanie geometrii zawieszenia.
Takie badanie, z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń pozwoli sprawdzić, czy np. koła samochodu nie zostawiają tzw. czterech śladów. To istotna informacja, bo o ile zbieżność kół podlega regulacji, to przekrzywiona konstrukcja całego nadwozia wyregulować na poczekaniu się nie da. Poza tym świadczy o tym, że auto zostało niewłaściwie naprawione po znacznym uszkodzeniu. Czym to skutkuje? Przede wszystkim wadliwą trakcją samochodu, niebezpiecznym prowadzeniem i nieprzewidywalnością w zachowaniu samochodu na drodze.
Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy
Badanie geometrii zawieszenia – czy warto?
Badanie geometrii kół z pewnością nie jest sposobem na całkowite wyeliminowanie z rynku nieuczciwych sprzedawców, ale znacznie ogranicza ryzyko zakupu samochodu, który był poważnie uszkodzony i niewłaściwie naprawiony. Ponadto – żeby prawidłowo przeprowadzić badanie geometrii zawieszenia nie może być jakichkolwiek luzów. Jest to zatem kolejny argument za skorzystaniem z badania. Tym bardziej, że koszt badania nie przekroczy 500 zł. Biorąc pod uwagę ile można stracić kupując wadliwe auto, cena nie jest wygórowana.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.