REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Geometria auta ma duży wpływ na poziom zużycia sprężyn
Geometria auta ma duży wpływ na poziom zużycia sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy bardzo często zapominają, że sprężyny nie są elementem wiecznym. One też ulegają zużyciu i to szybciej, niż większość z nas się spodziewa. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy się im wymiana?

Jedna z pierwszych rzeczy, jakie należy wiedzieć, to fakt, że sprężyny w samochodzie pracują niezależnie od tego, czy jest on w ruchu, czy stoi. Dlatego zużycie zależy w mniejszym stopniu od przebiegu, bardziej zaś od masy auta i sposobu eksploatacji. Auta ciężkie, wożące ładunki, ciągnące przyczepy, a także terenówki  szybciej „zniszczą” sprężyny niż lekkie kompaktowe auto, nawet ze znacznym przebiegiem.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana przednich sprężyn - krok po kroku

REKLAMA

Druga ważna rzecz: generalnie z wiekiem auto cały czas powolnie opada i nie ma sposobu żeby z tym walczyć. Trudno jasno i precyzyjnie stwierdzić, jak szybko postępuje zużycie sprężyn, można natomiast beż najmniejszego problemu wyznaczyć moment, kiedy trzeba je wymienić.

Otóż decyduje geometria. Jeśli na stanowisku pomiarowym pojawią się wyraźnie odchyły od normy, mimo braku widocznych uszkodzeń i zużycia zawieszenia, wtedy najczęściej chodzi o jego nieprawidłową wysokość. To szczególnie widoczne w przypadku aut francuskich z wahaczami trójkątnymi w tylnej belce.

Wymieniamy sprężyny...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana sprężyn zawieszenia jest czynnością stosunkowo prostą i niewymagającą wielkiego doświadczenia warsztatowego. Niezbędne będą natomiast dość specjalistyczne narzędzia – ściągacze sprężyn. I dużo ostrożności.

Jeśli mamy dojście do warsztatu, gdzie jest taki sprzęt i mamy smykałkę do grzebania pod maską, wtedy warto spróbować zabrać się do wymiany sprężyn własnoręcznie. Jeśli nie dysponujemy tak wyposażonym garażem i nie zajmujemy się zawodowo naprawą aut, wówczas nie opłaca się inwestować w zakup ściągaczy. Często cena narzędzia będzie wyższa od kosztu usługi wymiany sprężyn w warsztacie szybkiej obsługi..

Zobacz też: Jak przy zakupie auta sprawdzić stan amortyzatorów? Ekspert radzi

Co jeszcze trzeba wiedzieć? Po pierwsze sprężyny wymieniamy zawsze dwie na tej samej osi. To oznacza, że nie należy wymieniać sprężyn tylko po jednej stronie pojazdu, a tym bardziej tylko jednej (np. po jej uszkodzeniu). Przy okazji wymiany zawsze trzeba sprawdzić też stan amortyzatorów, a także górnych mocowań, odbojów i łożysk skrętnych kolumny. Mechanik i tak będzie musiał całość zdemontować - natychmiastowe usunięcie ewentualnych uszkodzeń oszczędzi nam co najmniej jednej dodatkowej wizyty w warsztacie.

Warto poszukać zamienników

Na koniec jeszcze jedna porada praktyczna. Jeśli zdecydujemy się na wymianę sprężyn, opłaca się poszukać zamienników w wyspecjalizowanych firmach produkujących elementy zawieszenia.

Markowe sprężyny progresywne (Eibach, Koni, K&W, Ohlins ) mogą być tańsze od części kupionych w ASO nawet o kilkanaście procent – mimo renomy marki! Będą miały przy tym większą trwałość, a na dokładkę dostaniemy możliwość dopasowania ich charakterystyki do naszego stylu jazdy i oczekiwań.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA