REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Max Trela
Geometria auta ma duży wpływ na poziom zużycia sprężyn
Geometria auta ma duży wpływ na poziom zużycia sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy bardzo często zapominają, że sprężyny nie są elementem wiecznym. One też ulegają zużyciu i to szybciej, niż większość z nas się spodziewa. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy się im wymiana?

Jedna z pierwszych rzeczy, jakie należy wiedzieć, to fakt, że sprężyny w samochodzie pracują niezależnie od tego, czy jest on w ruchu, czy stoi. Dlatego zużycie zależy w mniejszym stopniu od przebiegu, bardziej zaś od masy auta i sposobu eksploatacji. Auta ciężkie, wożące ładunki, ciągnące przyczepy, a także terenówki  szybciej „zniszczą” sprężyny niż lekkie kompaktowe auto, nawet ze znacznym przebiegiem.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W210: wymiana przednich sprężyn - krok po kroku

REKLAMA

Druga ważna rzecz: generalnie z wiekiem auto cały czas powolnie opada i nie ma sposobu żeby z tym walczyć. Trudno jasno i precyzyjnie stwierdzić, jak szybko postępuje zużycie sprężyn, można natomiast beż najmniejszego problemu wyznaczyć moment, kiedy trzeba je wymienić.

Otóż decyduje geometria. Jeśli na stanowisku pomiarowym pojawią się wyraźnie odchyły od normy, mimo braku widocznych uszkodzeń i zużycia zawieszenia, wtedy najczęściej chodzi o jego nieprawidłową wysokość. To szczególnie widoczne w przypadku aut francuskich z wahaczami trójkątnymi w tylnej belce.

Wymieniamy sprężyny...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana sprężyn zawieszenia jest czynnością stosunkowo prostą i niewymagającą wielkiego doświadczenia warsztatowego. Niezbędne będą natomiast dość specjalistyczne narzędzia – ściągacze sprężyn. I dużo ostrożności.

Jeśli mamy dojście do warsztatu, gdzie jest taki sprzęt i mamy smykałkę do grzebania pod maską, wtedy warto spróbować zabrać się do wymiany sprężyn własnoręcznie. Jeśli nie dysponujemy tak wyposażonym garażem i nie zajmujemy się zawodowo naprawą aut, wówczas nie opłaca się inwestować w zakup ściągaczy. Często cena narzędzia będzie wyższa od kosztu usługi wymiany sprężyn w warsztacie szybkiej obsługi..

Zobacz też: Jak przy zakupie auta sprawdzić stan amortyzatorów? Ekspert radzi

Co jeszcze trzeba wiedzieć? Po pierwsze sprężyny wymieniamy zawsze dwie na tej samej osi. To oznacza, że nie należy wymieniać sprężyn tylko po jednej stronie pojazdu, a tym bardziej tylko jednej (np. po jej uszkodzeniu). Przy okazji wymiany zawsze trzeba sprawdzić też stan amortyzatorów, a także górnych mocowań, odbojów i łożysk skrętnych kolumny. Mechanik i tak będzie musiał całość zdemontować - natychmiastowe usunięcie ewentualnych uszkodzeń oszczędzi nam co najmniej jednej dodatkowej wizyty w warsztacie.

Warto poszukać zamienników

Na koniec jeszcze jedna porada praktyczna. Jeśli zdecydujemy się na wymianę sprężyn, opłaca się poszukać zamienników w wyspecjalizowanych firmach produkujących elementy zawieszenia.

Markowe sprężyny progresywne (Eibach, Koni, K&W, Ohlins ) mogą być tańsze od części kupionych w ASO nawet o kilkanaście procent – mimo renomy marki! Będą miały przy tym większą trwałość, a na dokładkę dostaniemy możliwość dopasowania ich charakterystyki do naszego stylu jazdy i oczekiwań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA