REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać usterki w zawieszeniu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wadliwie ustawiona zbieżność kół znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa. fot. Newspress
Wadliwie ustawiona zbieżność kół znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Stan zawieszenia pojazdu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Najważniejsze jest zawieszenie kół przednich i ono najczęściej ulega różnym uszkodzeniom, a jego elementy zużywają się dość szybko.

Wstępnej oceny można szybko dokonać we własnym zakresie. Sprawdzić czy zawieszenie nadal spełnia swoje zadanie, czy wymaga naprawy, które z jego elementów będą podlegały wymianie. Oczywiście dokładną diagnozę można przeprowadzić dopiero po zdemontowaniu części elementów lub nawet, w niektórych przypadkach, po ich wymontowaniu i sprawdzeniu na stanowisku warsztatowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Na co zwrócić uwagę?

Jeżeli samochód każdy zakręt pokonuje z piskiem opon, nawet przy małej prędkości (30 – 40 km/godz.), jest niemal pewne, że ma źle wyregulowaną geometrię kół przednich. Mechanicy wielu stacji serwisowych przyjmują, że wszystkie bez wyjątku samochody z przednim napędem powinny mieć przednie koła ustawione rozbieżnie, to znaczy odległość pomiędzy ich przednią częścią musi być większa, niż pomiędzy tylną. Wielkość tę mierzy się, przy ustawionych kołach do jazdy na wprost, na wysokości osi kół specjalnym przyrządem, pomiędzy obrzeżami felg. W przypadku napędu na tylną oś koła muszą być ustawione zbieżnie. Są modele aut, w których mimo przedniego napędu koła muszą być ustawione zbieżnie.

Wadliwie ustawiona zbieżność kół oznacza znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa.

REKLAMA

Po obustronnym podniesieniu przodu samochodu i oparciu go na solidnych kobyłkach można sprawdzić, czy w przednim zawieszeniu występują luzy, a jeżeli tak, to jaki jest ich charakter. Jeżeli podczas próby delikatnego przechylania koła w płaszczyźnie pionowej wyczuwalny jest luz lub słyszalne są stuki, przyczyną może być zużyte łożysko koła lub inne elementy zawieszenia, np. tuleje gumowo-metalowe. Gdy luz występuje także w płaszczyźnie poziomej koła, przyczyna, oprócz zużycia łożysk koła, może leżeć po stronie układu kierowniczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Zarówno luz przy poruszaniu koła w płaszczyźnie pionowej, jak i poziomej nie jest zwykle na tyle duży, aby było to widać. Trzeba zdać się na dotyk. Po chwyceniu za oponę u góry i u dołu koła, należy spróbować przechylać je, odpychając jego górną część i ją przyciągając do siebie. Podobnie postępuje się przy badaniu luzu w płaszczyźnie poziomej, chwytając za przednią i tylną część opony. Nawet ledwo wyczuwalne stuki wymagają dokładnego zdiagnozowania przez specjalistyczną stację obsługi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA