REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać usterki w zawieszeniu?

Jakubowski Ryszard
Wadliwie ustawiona zbieżność kół znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa. fot. Newspress
Wadliwie ustawiona zbieżność kół znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Stan zawieszenia pojazdu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Najważniejsze jest zawieszenie kół przednich i ono najczęściej ulega różnym uszkodzeniom, a jego elementy zużywają się dość szybko.

Wstępnej oceny można szybko dokonać we własnym zakresie. Sprawdzić czy zawieszenie nadal spełnia swoje zadanie, czy wymaga naprawy, które z jego elementów będą podlegały wymianie. Oczywiście dokładną diagnozę można przeprowadzić dopiero po zdemontowaniu części elementów lub nawet, w niektórych przypadkach, po ich wymontowaniu i sprawdzeniu na stanowisku warsztatowym.

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Na co zwrócić uwagę?

Jeżeli samochód każdy zakręt pokonuje z piskiem opon, nawet przy małej prędkości (30 – 40 km/godz.), jest niemal pewne, że ma źle wyregulowaną geometrię kół przednich. Mechanicy wielu stacji serwisowych przyjmują, że wszystkie bez wyjątku samochody z przednim napędem powinny mieć przednie koła ustawione rozbieżnie, to znaczy odległość pomiędzy ich przednią częścią musi być większa, niż pomiędzy tylną. Wielkość tę mierzy się, przy ustawionych kołach do jazdy na wprost, na wysokości osi kół specjalnym przyrządem, pomiędzy obrzeżami felg. W przypadku napędu na tylną oś koła muszą być ustawione zbieżnie. Są modele aut, w których mimo przedniego napędu koła muszą być ustawione zbieżnie.

Wadliwie ustawiona zbieżność kół oznacza znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa.

Po obustronnym podniesieniu przodu samochodu i oparciu go na solidnych kobyłkach można sprawdzić, czy w przednim zawieszeniu występują luzy, a jeżeli tak, to jaki jest ich charakter. Jeżeli podczas próby delikatnego przechylania koła w płaszczyźnie pionowej wyczuwalny jest luz lub słyszalne są stuki, przyczyną może być zużyte łożysko koła lub inne elementy zawieszenia, np. tuleje gumowo-metalowe. Gdy luz występuje także w płaszczyźnie poziomej koła, przyczyna, oprócz zużycia łożysk koła, może leżeć po stronie układu kierowniczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Zarówno luz przy poruszaniu koła w płaszczyźnie pionowej, jak i poziomej nie jest zwykle na tyle duży, aby było to widać. Trzeba zdać się na dotyk. Po chwyceniu za oponę u góry i u dołu koła, należy spróbować przechylać je, odpychając jego górną część i ją przyciągając do siebie. Podobnie postępuje się przy badaniu luzu w płaszczyźnie poziomej, chwytając za przednią i tylną część opony. Nawet ledwo wyczuwalne stuki wymagają dokładnego zdiagnozowania przez specjalistyczną stację obsługi.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokie stężenie substancji rakotwórczych w pyle drogowym w centrum Warszawy. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA