REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać usterki w zawieszeniu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wadliwie ustawiona zbieżność kół znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa. fot. Newspress
Wadliwie ustawiona zbieżność kół znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Stan zawieszenia pojazdu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Najważniejsze jest zawieszenie kół przednich i ono najczęściej ulega różnym uszkodzeniom, a jego elementy zużywają się dość szybko.

Wstępnej oceny można szybko dokonać we własnym zakresie. Sprawdzić czy zawieszenie nadal spełnia swoje zadanie, czy wymaga naprawy, które z jego elementów będą podlegały wymianie. Oczywiście dokładną diagnozę można przeprowadzić dopiero po zdemontowaniu części elementów lub nawet, w niektórych przypadkach, po ich wymontowaniu i sprawdzeniu na stanowisku warsztatowym.

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Na co zwrócić uwagę?

Jeżeli samochód każdy zakręt pokonuje z piskiem opon, nawet przy małej prędkości (30 – 40 km/godz.), jest niemal pewne, że ma źle wyregulowaną geometrię kół przednich. Mechanicy wielu stacji serwisowych przyjmują, że wszystkie bez wyjątku samochody z przednim napędem powinny mieć przednie koła ustawione rozbieżnie, to znaczy odległość pomiędzy ich przednią częścią musi być większa, niż pomiędzy tylną. Wielkość tę mierzy się, przy ustawionych kołach do jazdy na wprost, na wysokości osi kół specjalnym przyrządem, pomiędzy obrzeżami felg. W przypadku napędu na tylną oś koła muszą być ustawione zbieżnie. Są modele aut, w których mimo przedniego napędu koła muszą być ustawione zbieżnie.

Wadliwie ustawiona zbieżność kół oznacza znacznie przyspieszone zużycie opon i wzrost zużycia paliwa.

Po obustronnym podniesieniu przodu samochodu i oparciu go na solidnych kobyłkach można sprawdzić, czy w przednim zawieszeniu występują luzy, a jeżeli tak, to jaki jest ich charakter. Jeżeli podczas próby delikatnego przechylania koła w płaszczyźnie pionowej wyczuwalny jest luz lub słyszalne są stuki, przyczyną może być zużyte łożysko koła lub inne elementy zawieszenia, np. tuleje gumowo-metalowe. Gdy luz występuje także w płaszczyźnie poziomej koła, przyczyna, oprócz zużycia łożysk koła, może leżeć po stronie układu kierowniczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Zarówno luz przy poruszaniu koła w płaszczyźnie pionowej, jak i poziomej nie jest zwykle na tyle duży, aby było to widać. Trzeba zdać się na dotyk. Po chwyceniu za oponę u góry i u dołu koła, należy spróbować przechylać je, odpychając jego górną część i ją przyciągając do siebie. Podobnie postępuje się przy badaniu luzu w płaszczyźnie poziomej, chwytając za przednią i tylną część opony. Nawet ledwo wyczuwalne stuki wymagają dokładnego zdiagnozowania przez specjalistyczną stację obsługi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA