Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie najczęściej spotykanym typem zawieszenia kół przednich jest rozwiązanie oparte o kolumnę McPhersona. Jest to rodzaj zawieszenia niezależnego, którego elementem jest amortyzator tłumiący wraz ze sprężyną umieszczoną w jednej osi. Jest on zamontowany do tzw. kielicha, który jest elementem nadwozia samochodu. Natomiast dolna część jest montowana do zwrotnicy koła. Zawieszenie tego typu jest uzupełnione także o wahacz poprzeczny zamontowany do ramy pomocniczej. Producenci stosują różne typy wahaczy poprzecznych. W starszych modelach samochodów niższych klas występowały wahacze o jednym punkcie mocowania. Jednak wahacze większości samochodów posiadają dwa punkty mocowania. Ruch wahacza jest możliwy dzięki tulejom i sworzniom.
REKLAMA
Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?
Zawieszenie przednie wielowahaczowe
Mimo, że także w tym rozwiązaniu amortyzator jest współosiowo razem sprężyną śrubową zamontowany do nadwozia oraz zwrotnicy koła, nie używamy w tym przypadku nazwy McPherson. Do ramy pomocniczej jest bowiem zamontowanych kilka wahaczy, które jednocześnie są przytwierdzone w różnych punktach zwrotnicy. Sama rama pomocnicza jest dużo bardziej rozbudowana, a zawieszenie jest przymocowane do niej w minimum czterech punktach. Przednie zawieszenie wielowahaczowe znajdziemy m.in. w BMW 3 (E90), Nissan 350Z czy Audi A4. Taka konstrukcja zawieszenia pozwala producentom na uzyskanie pewniejszego zachowania samochodu w zakrętach. Dzięki układowi wielu wahaczy koła mogą być prowadzone jeszcze bardziej równolegle (z mniejszymi przechyłami) niż w zawieszeniu z kolumną McPhersona. Jednak poprzez skomplikowaną konstrukcję, w niektórych przypadkach ich eksploatacja może okazać się znacznie droższa.
Zobacz też: Jakie są zalety zawieszenia opartego na kolumnach McPhersona?
Zawieszenie tylne półzależne
REKLAMA
Tym terminem możemy określić rozwiązania oparte o tzw. belkę skrętną. W zawieszeniu tego typu za poprzeczny ruch koła odpowiadają wahacze, które są przyspawane do belki. Wahacze są połączone tulejami z punktami mocowań w nadwoziu lub ramie pomocniczej tylnej, dzięki czemu możliwy jest ruch koła na nierównościach. Natomiast ze względu na to, że nawierzchnia pod prawym i lewym kołem może być w danej chwili różna (jedno koło może wpaść w dziurę, podczas gdy drugie wciąż jest na równej drodze), na belkę działają siły skręcające. Belka musi być konstrukcyjnie podatna na skręcanie i nie może na skutek tych sił pękać. Stąd właśnie jej nazwa: belka skrętna. Oprócz belki i przyspawanych do niej wahaczy, w skład takiego zawieszenia wchodzą również amortyzatory tłumiące oraz sprężyny śrubowe, które są elementem ograniczającym ruch belki.
Producenci stosują także dodatkowe rozwiązania, które mają zapewnić większą sztywność zawieszenia, a co za tym idzie zwiększoną przewidywalność samochodu na zakrętach. Takim rozwiązaniem jest na przykład belka skrętna z drążkami Watta, którą zastosowano w Oplu Astrze czwartej generacji. Innym rozwiązaniem jest belka, którą znajdziemy w kilku modelach Nissana. Jest ona ułożona w pomiędzy tylnymi kołami oraz zamontowana do nadwozia za pomocą wahaczy wzdłużnych (zupełnie odwrotnie niż w układzie belki skrętnej – gdzie to wahacze były wleczone za belką). Belka posiada dodatkowo łącznik Scotta-Russela, który ją stabilizuje. Natomiast amortyzator wraz ze sprężyną są ułożone w układzie McPhersona.
Zobacz też: Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?
Układy niezależne w tylnym zawieszeniu
Również w tylne zawieszenia samochodów są mogą działać na zasadzie systemu kół całkowicie niezależnych. W takim samochodzie znajdziemy wahacz wzdłużny z amortyzatorem i sprężyną śrubową. Możemy mieć do czynienia także z systemami hydraulicznymi, jakie proponuje Citroen w kilku swoich modelach. W takim systemie, zamiast standardowych sprężyn śrubowych, znajdziemy amortyzatory ze specjalnymi zbiornikami, które są wypełnione płynem. System połączony z pompą układu aktywnego zawieszenia odpowiada za jego twardość. Oprócz powyższych rozwiązań, stosowane są także układy wielowahaczowe. Wahacze wzdłużne, poprzeczne i skośne są montowane do ramy pomocniczej. Na rynku znajdziemy wiele rozwiązań opracowanych przez producentów do konkretnych modeli danej marki. Samochody, w których występuje niezależne tylne zawieszenie to m.in. Ford Focus, Ford Mondeo (II i III gen), Toyota Avensis, Opel Vectra, Insignia, Alfa Romeo 147, 156 (i nowsze), modele Mercedesa (oprócz klasy A), BMW i wiele innych samochodów klasy średniej i wyższej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.