REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Max Trela
Zawieszenie pneumatyczne wymaga troskliwej opieki
Zawieszenie pneumatyczne wymaga troskliwej opieki

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie pneumatyczne jest powszechnie stosowane w samochodach osobowych już od ponad 30 lat. Takie rozwiązanie gwarantuje wyższy komfort jazdy oraz dużą ładowność. Pneumatyka jest trwała, ale ma i swoje wady. Wymaga systematycznej kontroli i obsługi, bez tego może być źródłem wielu problemów.

Zawieszenie pneumatyczne to dość skomplikowana konstrukcja. Cały układ składa się kilkunastu różnych elementów. Podstawa to oczywiście poduszki pneumatyczne, które zastępują amortyzatory i elementy resorujące (czy to resory piórowe, czy sprężyny śrubowe). Drugi ważny element to kompresor, który spręża powietrze. Następny "w kolejce" jest zbiornik ciśnieniowy z zaworem regulującym i odwadniaczem powietrza – jeden lub kilka niezależnych.

REKLAMA

REKLAMA

Do tego przewody ciśnieniowe i cała masa elektryki i elektroniki sterującej. Czujniki i regulatory ciśnienia, czujniki wysokości, czujniki bezwładnościowe...To dużo elementów, co dla mechanika będzie zapewne oznaczało kłopoty - wiele części które mogą się zepsuć i trzeba będzie je wymienić.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Na szczęście to duża przesada... Pneumatyka jest trwała, a awarie dotyczą najczęściej prostych części mechanicznych, tanich w naprawie. Jest tylko jeden warunek. Nie można bagatelizować pierwszych oznak zużycia czy nieprawidłowej pracy. Zaniedbania mogą pociągnąć za sobą lawinę poważnych awarii i poważne wydatki.

REKLAMA

Kontrola, kontrola i jeszcze raz... wydatki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układ pneumatyczny wymaga stałej kontroli – to pierwsza zasada każdego właściciela auta z takim systemem zawieszenia. Przy okazji regularnych przeglądów trzeba każdorazowo, bezwzględnie sprawdzać stan przewodów ciśnieniowych, poduszek, działanie zaworów i czujników – WSZYSTKICH. Takie operacje nie są skomplikowane, ale zabiorą nawet sprawnemu mechanikowi sporo czasu, który zostanie doliczony do faktury.

Do tego dochodzą jeszcze problemy zimowe związane z wytrącaniem się wody z powietrza. W polskim klimacie nie można wykluczyć ponadplanowych wizyt w serwisie...

I tu dochodzimy do zasady numer dwa bezproblemowego użytkowania pneumatyki. Wiąże się ona bezpośrednio z pierwszą – jakiekolwiek nieprawidłowości trzeba natychmiast zdiagnozować i naprawić!

W przypadku zawieszenia na poduszkach nie ma pojęcia „może zaczekać”. Zostawienie nieszczelności, obniżonego ciśnienia, wody w układzie, prędzej czy później boleśnie się zemści. Jedna zbagatelizowana awaria zawsze pociąga za sobą kolejne, przy tym cena naprawy będzie rosła w ciągu geometrycznym.

Bilans na plus czy na minus?

Każdy, kto będzie decydował się na samochód z pneumatyką, musi być świadom bagażu, jaki bierze na swoje barki.

System powietrzny, choć dość oczywisty w budowie, ma wiele słabych punktów i wymaga troski i systematyczności obsługi. Nie wchodzą również w grę żadne oszczędności przy naprawach (warto o tym pamiętać już przy zakupie auta). Samochód bez dokładnej historii serwisowej może stać się skarbonką!)

Zobacz też: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?

Plusy? Komfort, możliwość sterowania charakterystyką resorowania i paradoksalnie bardzo duża trwałość. Najważniejsze i najdroższe części, czyli poduszki pneumatyczne i kompresor, przy prawidłowym serwisowaniu wytrzymują w samochodach osobowych przebiegi rzędu 300 – 400 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak ulegną awarii, naprawa będzie kosztowna.

W 10-15-letnim aucie terenowym, gdzie pneumatyka była już dość powszechnym rozwiązaniem, kwota wydana na fabrycznie nowe elementy może nawet dwukrotnie przekroczyć jego wartość...

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA