REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Max Trela
Zawieszenie pneumatyczne wymaga troskliwej opieki
Zawieszenie pneumatyczne wymaga troskliwej opieki

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie pneumatyczne jest powszechnie stosowane w samochodach osobowych już od ponad 30 lat. Takie rozwiązanie gwarantuje wyższy komfort jazdy oraz dużą ładowność. Pneumatyka jest trwała, ale ma i swoje wady. Wymaga systematycznej kontroli i obsługi, bez tego może być źródłem wielu problemów.

Zawieszenie pneumatyczne to dość skomplikowana konstrukcja. Cały układ składa się kilkunastu różnych elementów. Podstawa to oczywiście poduszki pneumatyczne, które zastępują amortyzatory i elementy resorujące (czy to resory piórowe, czy sprężyny śrubowe). Drugi ważny element to kompresor, który spręża powietrze. Następny "w kolejce" jest zbiornik ciśnieniowy z zaworem regulującym i odwadniaczem powietrza – jeden lub kilka niezależnych.

REKLAMA

Do tego przewody ciśnieniowe i cała masa elektryki i elektroniki sterującej. Czujniki i regulatory ciśnienia, czujniki wysokości, czujniki bezwładnościowe...To dużo elementów, co dla mechanika będzie zapewne oznaczało kłopoty - wiele części które mogą się zepsuć i trzeba będzie je wymienić.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Na szczęście to duża przesada... Pneumatyka jest trwała, a awarie dotyczą najczęściej prostych części mechanicznych, tanich w naprawie. Jest tylko jeden warunek. Nie można bagatelizować pierwszych oznak zużycia czy nieprawidłowej pracy. Zaniedbania mogą pociągnąć za sobą lawinę poważnych awarii i poważne wydatki.

Kontrola, kontrola i jeszcze raz... wydatki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układ pneumatyczny wymaga stałej kontroli – to pierwsza zasada każdego właściciela auta z takim systemem zawieszenia. Przy okazji regularnych przeglądów trzeba każdorazowo, bezwzględnie sprawdzać stan przewodów ciśnieniowych, poduszek, działanie zaworów i czujników – WSZYSTKICH. Takie operacje nie są skomplikowane, ale zabiorą nawet sprawnemu mechanikowi sporo czasu, który zostanie doliczony do faktury.

Do tego dochodzą jeszcze problemy zimowe związane z wytrącaniem się wody z powietrza. W polskim klimacie nie można wykluczyć ponadplanowych wizyt w serwisie...

I tu dochodzimy do zasady numer dwa bezproblemowego użytkowania pneumatyki. Wiąże się ona bezpośrednio z pierwszą – jakiekolwiek nieprawidłowości trzeba natychmiast zdiagnozować i naprawić!

W przypadku zawieszenia na poduszkach nie ma pojęcia „może zaczekać”. Zostawienie nieszczelności, obniżonego ciśnienia, wody w układzie, prędzej czy później boleśnie się zemści. Jedna zbagatelizowana awaria zawsze pociąga za sobą kolejne, przy tym cena naprawy będzie rosła w ciągu geometrycznym.

Bilans na plus czy na minus?

Każdy, kto będzie decydował się na samochód z pneumatyką, musi być świadom bagażu, jaki bierze na swoje barki.

System powietrzny, choć dość oczywisty w budowie, ma wiele słabych punktów i wymaga troski i systematyczności obsługi. Nie wchodzą również w grę żadne oszczędności przy naprawach (warto o tym pamiętać już przy zakupie auta). Samochód bez dokładnej historii serwisowej może stać się skarbonką!)

Zobacz też: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?

Plusy? Komfort, możliwość sterowania charakterystyką resorowania i paradoksalnie bardzo duża trwałość. Najważniejsze i najdroższe części, czyli poduszki pneumatyczne i kompresor, przy prawidłowym serwisowaniu wytrzymują w samochodach osobowych przebiegi rzędu 300 – 400 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak ulegną awarii, naprawa będzie kosztowna.

W 10-15-letnim aucie terenowym, gdzie pneumatyka była już dość powszechnym rozwiązaniem, kwota wydana na fabrycznie nowe elementy może nawet dwukrotnie przekroczyć jego wartość...

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA