REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Zawieszenie pneumatyczne wymaga troskliwej opieki
Zawieszenie pneumatyczne wymaga troskliwej opieki

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie pneumatyczne jest powszechnie stosowane w samochodach osobowych już od ponad 30 lat. Takie rozwiązanie gwarantuje wyższy komfort jazdy oraz dużą ładowność. Pneumatyka jest trwała, ale ma i swoje wady. Wymaga systematycznej kontroli i obsługi, bez tego może być źródłem wielu problemów.

Zawieszenie pneumatyczne to dość skomplikowana konstrukcja. Cały układ składa się kilkunastu różnych elementów. Podstawa to oczywiście poduszki pneumatyczne, które zastępują amortyzatory i elementy resorujące (czy to resory piórowe, czy sprężyny śrubowe). Drugi ważny element to kompresor, który spręża powietrze. Następny "w kolejce" jest zbiornik ciśnieniowy z zaworem regulującym i odwadniaczem powietrza – jeden lub kilka niezależnych.

REKLAMA

REKLAMA

Do tego przewody ciśnieniowe i cała masa elektryki i elektroniki sterującej. Czujniki i regulatory ciśnienia, czujniki wysokości, czujniki bezwładnościowe...To dużo elementów, co dla mechanika będzie zapewne oznaczało kłopoty - wiele części które mogą się zepsuć i trzeba będzie je wymienić.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Na szczęście to duża przesada... Pneumatyka jest trwała, a awarie dotyczą najczęściej prostych części mechanicznych, tanich w naprawie. Jest tylko jeden warunek. Nie można bagatelizować pierwszych oznak zużycia czy nieprawidłowej pracy. Zaniedbania mogą pociągnąć za sobą lawinę poważnych awarii i poważne wydatki.

REKLAMA

Kontrola, kontrola i jeszcze raz... wydatki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układ pneumatyczny wymaga stałej kontroli – to pierwsza zasada każdego właściciela auta z takim systemem zawieszenia. Przy okazji regularnych przeglądów trzeba każdorazowo, bezwzględnie sprawdzać stan przewodów ciśnieniowych, poduszek, działanie zaworów i czujników – WSZYSTKICH. Takie operacje nie są skomplikowane, ale zabiorą nawet sprawnemu mechanikowi sporo czasu, który zostanie doliczony do faktury.

Do tego dochodzą jeszcze problemy zimowe związane z wytrącaniem się wody z powietrza. W polskim klimacie nie można wykluczyć ponadplanowych wizyt w serwisie...

I tu dochodzimy do zasady numer dwa bezproblemowego użytkowania pneumatyki. Wiąże się ona bezpośrednio z pierwszą – jakiekolwiek nieprawidłowości trzeba natychmiast zdiagnozować i naprawić!

W przypadku zawieszenia na poduszkach nie ma pojęcia „może zaczekać”. Zostawienie nieszczelności, obniżonego ciśnienia, wody w układzie, prędzej czy później boleśnie się zemści. Jedna zbagatelizowana awaria zawsze pociąga za sobą kolejne, przy tym cena naprawy będzie rosła w ciągu geometrycznym.

Bilans na plus czy na minus?

Każdy, kto będzie decydował się na samochód z pneumatyką, musi być świadom bagażu, jaki bierze na swoje barki.

System powietrzny, choć dość oczywisty w budowie, ma wiele słabych punktów i wymaga troski i systematyczności obsługi. Nie wchodzą również w grę żadne oszczędności przy naprawach (warto o tym pamiętać już przy zakupie auta). Samochód bez dokładnej historii serwisowej może stać się skarbonką!)

Zobacz też: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?

Plusy? Komfort, możliwość sterowania charakterystyką resorowania i paradoksalnie bardzo duża trwałość. Najważniejsze i najdroższe części, czyli poduszki pneumatyczne i kompresor, przy prawidłowym serwisowaniu wytrzymują w samochodach osobowych przebiegi rzędu 300 – 400 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak ulegną awarii, naprawa będzie kosztowna.

W 10-15-letnim aucie terenowym, gdzie pneumatyka była już dość powszechnym rozwiązaniem, kwota wydana na fabrycznie nowe elementy może nawet dwukrotnie przekroczyć jego wartość...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA