REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić seryjne zawieszenie?

Max Trela
Zmiana amortyzatorów i sprężyn to najprostszy sposób na zmianę charakterystyki zawieszenia
Zmiana amortyzatorów i sprężyn to najprostszy sposób na zmianę charakterystyki zawieszenia

REKLAMA

REKLAMA

Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa. Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenia nie spełnia naszych oczekiwań?

Gdy chcemy poprawić fabrykę, warto wiedzieć, że określone rozwiązania – niezależne kolumny resorujące lub sztywne osie – mają swoje właściwości, ale i ograniczenia. Wynikają one zarówno z samej konstrukcji, jak i z zastosowanych części.

REKLAMA

REKLAMA

Najogólniej rzecz ujmując, sztywne osie są trwalsze, mocniejsze, ale nie uznają kompromisu. Spięte koła mogą być resorowane komfortowo, lub bardziej sportowo – z oczywistych względów zawsze jednak obydwa koła pracują razem. Cała masa osi jest stosunkowo duża, co powoduje, że subtelne zmiany nie przynoszą odczuwalnych efektów. Dopiero wyraźna zmiana charakterystyki sprężyn i amortyzatorów daje lepszą sterowność lub gładsze pochłanianie nierówności.

Zobacz też: Czy tuning elektroniczny jest bezpieczny dla silników?

W przypadku zawieszenia niezależnego ten problem nie występuje. Każde koło pokonując nierówności przyjmuje jedynie swoje drgania. Niższa masa elementu resorującego daje więcej możliwości zmian – szerszy wachlarz regulacji. Bardziej skomplikowana konstrukcja powoduje jednak, że jest w niej więcej delikatnych elementów.

REKLAMA

Pamiętajmy! Zmiana konstrukcji zawieszenia to operacja karkołomna i ryzykowna, wiążąca się z ingerencją w konstrukcję nośną auta. To dlatego najpopularniejszym sposobem korygowania możliwości zawieszenia jest prostsza, a wcale nie mniej skuteczna, zmiana części – na takie o innej charakterystyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaspokoić sportowe ambicje?

Dostosowanie zawieszenia w kierunku bardziej sportowym – sztywnym - to operacja stosunkowo bezpieczna i „dostępna”. Głównie dlatego, że sztywniejsze nastawy nie obniżają bezpieczeństwa, przeciwnie, wpływają na pewniejsze trzymanie się drogi. Druga sprawa to duża dostępność części, które występują w całych profesjonalnie dostrojonych zestawach.

Zobacz też: Jak najtaniej zwiększyć osiągi auta?

Przy doborze sprężyn warto wiedzieć dwie rzeczy: długość sprężyn i gęstość zwojów. Im sprężyna jest krótsza od standardowej, tym bliżej ziemi będzie podwozie naszego auta, co oznacza obniżenie środka ciężkości i lepsze prowadzenie w zakrętach. Gęstsze zwoje powodują natomiast, że sprężyna jest twardsza.

Do takich twardszych sprężyn stosuje się odpowiednie „sportowe amortyzatory”. Maja one większą siłę tłumienia – dobicia i odbicia – oraz mniejszy skok.

Trudna walka o komfort

Dużo trudniejszym zadaniem jest zwiększenie komfortu auta. Łagodniejsze „wybieranie” nierówności wiąże się na ogół ze zwiększeniem skoku zawieszenia i zakresu jego płynnej pracy oraz szybkości reakcji.

Stosujemy wtedy odpowiednio mniej „skręcone” sprężyny i amortyzatory wykorzystujące do tłumienia jedynie gaz pod ciśnieniem (zamiast oleju). Większy komfort gwarantują również, stosowane zamiast klasycznego rozwiązania (sprężyny + amortyzatory), poduszki pneumatyczne.

Ważne, by przy okazji poprawiania komfortu podróżowania nie przesadzić. Auto na zbyt miękko zestrojonych kolumnach resorujących staje się niestabilne i niemożliwe do opanowania w zakrętach. Wszystko przez zbyt gwałtownie przemieszczający się środek masy, który w jednej chwili potrafi zmienić nadsterowność w podsterowność.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA