REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić seryjne zawieszenie?

Max Trela
Zmiana amortyzatorów i sprężyn to najprostszy sposób na zmianę charakterystyki zawieszenia
Zmiana amortyzatorów i sprężyn to najprostszy sposób na zmianę charakterystyki zawieszenia

REKLAMA

REKLAMA

Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa. Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenia nie spełnia naszych oczekiwań?

Gdy chcemy poprawić fabrykę, warto wiedzieć, że określone rozwiązania – niezależne kolumny resorujące lub sztywne osie – mają swoje właściwości, ale i ograniczenia. Wynikają one zarówno z samej konstrukcji, jak i z zastosowanych części.

REKLAMA

REKLAMA

Najogólniej rzecz ujmując, sztywne osie są trwalsze, mocniejsze, ale nie uznają kompromisu. Spięte koła mogą być resorowane komfortowo, lub bardziej sportowo – z oczywistych względów zawsze jednak obydwa koła pracują razem. Cała masa osi jest stosunkowo duża, co powoduje, że subtelne zmiany nie przynoszą odczuwalnych efektów. Dopiero wyraźna zmiana charakterystyki sprężyn i amortyzatorów daje lepszą sterowność lub gładsze pochłanianie nierówności.

Zobacz też: Czy tuning elektroniczny jest bezpieczny dla silników?

W przypadku zawieszenia niezależnego ten problem nie występuje. Każde koło pokonując nierówności przyjmuje jedynie swoje drgania. Niższa masa elementu resorującego daje więcej możliwości zmian – szerszy wachlarz regulacji. Bardziej skomplikowana konstrukcja powoduje jednak, że jest w niej więcej delikatnych elementów.

REKLAMA

Pamiętajmy! Zmiana konstrukcji zawieszenia to operacja karkołomna i ryzykowna, wiążąca się z ingerencją w konstrukcję nośną auta. To dlatego najpopularniejszym sposobem korygowania możliwości zawieszenia jest prostsza, a wcale nie mniej skuteczna, zmiana części – na takie o innej charakterystyce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zaspokoić sportowe ambicje?

Dostosowanie zawieszenia w kierunku bardziej sportowym – sztywnym - to operacja stosunkowo bezpieczna i „dostępna”. Głównie dlatego, że sztywniejsze nastawy nie obniżają bezpieczeństwa, przeciwnie, wpływają na pewniejsze trzymanie się drogi. Druga sprawa to duża dostępność części, które występują w całych profesjonalnie dostrojonych zestawach.

Zobacz też: Jak najtaniej zwiększyć osiągi auta?

Przy doborze sprężyn warto wiedzieć dwie rzeczy: długość sprężyn i gęstość zwojów. Im sprężyna jest krótsza od standardowej, tym bliżej ziemi będzie podwozie naszego auta, co oznacza obniżenie środka ciężkości i lepsze prowadzenie w zakrętach. Gęstsze zwoje powodują natomiast, że sprężyna jest twardsza.

Do takich twardszych sprężyn stosuje się odpowiednie „sportowe amortyzatory”. Maja one większą siłę tłumienia – dobicia i odbicia – oraz mniejszy skok.

Trudna walka o komfort

Dużo trudniejszym zadaniem jest zwiększenie komfortu auta. Łagodniejsze „wybieranie” nierówności wiąże się na ogół ze zwiększeniem skoku zawieszenia i zakresu jego płynnej pracy oraz szybkości reakcji.

Stosujemy wtedy odpowiednio mniej „skręcone” sprężyny i amortyzatory wykorzystujące do tłumienia jedynie gaz pod ciśnieniem (zamiast oleju). Większy komfort gwarantują również, stosowane zamiast klasycznego rozwiązania (sprężyny + amortyzatory), poduszki pneumatyczne.

Ważne, by przy okazji poprawiania komfortu podróżowania nie przesadzić. Auto na zbyt miękko zestrojonych kolumnach resorujących staje się niestabilne i niemożliwe do opanowania w zakrętach. Wszystko przez zbyt gwałtownie przemieszczający się środek masy, który w jednej chwili potrafi zmienić nadsterowność w podsterowność.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA