REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co wpływa kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
fot. NIssan GT-R35
fot. NIssan GT-R35

REKLAMA

REKLAMA


Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy jest jednym z najważniejszych parametrów geometrii zawieszenia pojazdu, bowiem odpowiada za tworzenie tzw. momentu stabilizacyjnego.

Z definicji jest to kąt odchylenia do tyłu prostej, przeprowadzonej przez sworzeń zwrotnicy, odmierzany od osi koła prostopadłej do osi jezdni. Ponieważ górny punkt mocowania zawieszenia jest w samochodach zawsze przesunięty w kierunku tyłu w stosunku do dolnego punktu mocowania, więc używa się określenia „wyprzedzenie”. Tego typu konstrukcja jest szczególnie istotna w przypadku, gdy przednia oś pojazdu jest nienapędzana, bowiem koła są wówczas wleczone, a nie pchane i po wyjściu z zakrętu pojawia się zjawisko samopowracalnosci kół do jazdy na wprost oraz powstaje moment stabilizacyjny. Daje się to odczuć poprzez łatwość utrzymywania przez samochód prostoliniowego kierunku jazdy, większą stabilnością przy wyjściu z zakrętu i na nierównościach, jak również mniejszą wrażliwość na boczne podmuchy wiatru.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie mogą być przyczyny drgań kierownicy podczas jazdy?

Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy ma także wpływ na kąt pochylenia koła względem nawierzchni podczas jazdy po ciasnych zakrętach. Regułą jest, że wraz ze zwiększaniem stopnia twardości zawieszenia, kąt wyprzedzenia jest coraz mniejszy. W samochodach seryjnych ma wartość między dwa a sześć stopni, natomiast w pojazdach przeznaczonych do sportu nie przekracza czterech stopni. Pomiar wartości tego kąta mierzy się podczas postoju pojazdu na twardej nawierzchni, zwracając uwagę na to, aby wysokość zawieszenia miała wartość taką, jak podczas jazdy. Konkretne wartości kątów wyprzedzenia dla poszczególnych modeli samochodów można znaleźć w książkach naprawczych. Często są one podawane dla kół skręconych o pewną wartość kątową. Podczas pomiaru pamiętajmy, że pomiar kąta wyprzedzenia prawego koła zawsze mierzy się po jego skręceniu w lewo i na odwrót w przypadku koła lewego.

Zobacz również: Jak zdejmować i zakładać łożyska?

Możliwość regulacji tego kąta jest uzależniona od konstrukcji zawieszenia. Jeżeli mamy do czynienia z klasycznymi kolumnami typu McPherson, zazwyczaj nie da się regulować kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy. Nieprawidłowe wartości tego parametru (lub różne wielkości dla prawego i lewego) mogą świadczyć o uszkodzeniu zawieszenia lub powypadkowej przeszłości nadwozia samochodu. W rzadziej spotykanym na przedniej osi zawieszeniu wielowahaczowym istnieje często możliwość regulacji omawianego kąta za pomocą podkładek montowanych przy górnych wahaczach, a w przypadku typowych zawieszeń sportowych możemy ustawić kąt wyprzedzenia np. poprzez regulowane przeguby sferyczne, zwane „uniballami”.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA