REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co wpływa kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
fot. NIssan GT-R35
fot. NIssan GT-R35

REKLAMA

REKLAMA


Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy jest jednym z najważniejszych parametrów geometrii zawieszenia pojazdu, bowiem odpowiada za tworzenie tzw. momentu stabilizacyjnego.

Z definicji jest to kąt odchylenia do tyłu prostej, przeprowadzonej przez sworzeń zwrotnicy, odmierzany od osi koła prostopadłej do osi jezdni. Ponieważ górny punkt mocowania zawieszenia jest w samochodach zawsze przesunięty w kierunku tyłu w stosunku do dolnego punktu mocowania, więc używa się określenia „wyprzedzenie”. Tego typu konstrukcja jest szczególnie istotna w przypadku, gdy przednia oś pojazdu jest nienapędzana, bowiem koła są wówczas wleczone, a nie pchane i po wyjściu z zakrętu pojawia się zjawisko samopowracalnosci kół do jazdy na wprost oraz powstaje moment stabilizacyjny. Daje się to odczuć poprzez łatwość utrzymywania przez samochód prostoliniowego kierunku jazdy, większą stabilnością przy wyjściu z zakrętu i na nierównościach, jak również mniejszą wrażliwość na boczne podmuchy wiatru.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie mogą być przyczyny drgań kierownicy podczas jazdy?

Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy ma także wpływ na kąt pochylenia koła względem nawierzchni podczas jazdy po ciasnych zakrętach. Regułą jest, że wraz ze zwiększaniem stopnia twardości zawieszenia, kąt wyprzedzenia jest coraz mniejszy. W samochodach seryjnych ma wartość między dwa a sześć stopni, natomiast w pojazdach przeznaczonych do sportu nie przekracza czterech stopni. Pomiar wartości tego kąta mierzy się podczas postoju pojazdu na twardej nawierzchni, zwracając uwagę na to, aby wysokość zawieszenia miała wartość taką, jak podczas jazdy. Konkretne wartości kątów wyprzedzenia dla poszczególnych modeli samochodów można znaleźć w książkach naprawczych. Często są one podawane dla kół skręconych o pewną wartość kątową. Podczas pomiaru pamiętajmy, że pomiar kąta wyprzedzenia prawego koła zawsze mierzy się po jego skręceniu w lewo i na odwrót w przypadku koła lewego.

Zobacz również: Jak zdejmować i zakładać łożyska?

Możliwość regulacji tego kąta jest uzależniona od konstrukcji zawieszenia. Jeżeli mamy do czynienia z klasycznymi kolumnami typu McPherson, zazwyczaj nie da się regulować kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy. Nieprawidłowe wartości tego parametru (lub różne wielkości dla prawego i lewego) mogą świadczyć o uszkodzeniu zawieszenia lub powypadkowej przeszłości nadwozia samochodu. W rzadziej spotykanym na przedniej osi zawieszeniu wielowahaczowym istnieje często możliwość regulacji omawianego kąta za pomocą podkładek montowanych przy górnych wahaczach, a w przypadku typowych zawieszeń sportowych możemy ustawić kąt wyprzedzenia np. poprzez regulowane przeguby sferyczne, zwane „uniballami”.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA