Na co wpływa kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy?
REKLAMA
REKLAMA
Z definicji jest to kąt odchylenia do tyłu prostej, przeprowadzonej przez sworzeń zwrotnicy, odmierzany od osi koła prostopadłej do osi jezdni. Ponieważ górny punkt mocowania zawieszenia jest w samochodach zawsze przesunięty w kierunku tyłu w stosunku do dolnego punktu mocowania, więc używa się określenia „wyprzedzenie”. Tego typu konstrukcja jest szczególnie istotna w przypadku, gdy przednia oś pojazdu jest nienapędzana, bowiem koła są wówczas wleczone, a nie pchane i po wyjściu z zakrętu pojawia się zjawisko samopowracalnosci kół do jazdy na wprost oraz powstaje moment stabilizacyjny. Daje się to odczuć poprzez łatwość utrzymywania przez samochód prostoliniowego kierunku jazdy, większą stabilnością przy wyjściu z zakrętu i na nierównościach, jak również mniejszą wrażliwość na boczne podmuchy wiatru.
REKLAMA
Zobacz również: Jakie mogą być przyczyny drgań kierownicy podczas jazdy?
Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy ma także wpływ na kąt pochylenia koła względem nawierzchni podczas jazdy po ciasnych zakrętach. Regułą jest, że wraz ze zwiększaniem stopnia twardości zawieszenia, kąt wyprzedzenia jest coraz mniejszy. W samochodach seryjnych ma wartość między dwa a sześć stopni, natomiast w pojazdach przeznaczonych do sportu nie przekracza czterech stopni. Pomiar wartości tego kąta mierzy się podczas postoju pojazdu na twardej nawierzchni, zwracając uwagę na to, aby wysokość zawieszenia miała wartość taką, jak podczas jazdy. Konkretne wartości kątów wyprzedzenia dla poszczególnych modeli samochodów można znaleźć w książkach naprawczych. Często są one podawane dla kół skręconych o pewną wartość kątową. Podczas pomiaru pamiętajmy, że pomiar kąta wyprzedzenia prawego koła zawsze mierzy się po jego skręceniu w lewo i na odwrót w przypadku koła lewego.
Zobacz również: Jak zdejmować i zakładać łożyska?
Możliwość regulacji tego kąta jest uzależniona od konstrukcji zawieszenia. Jeżeli mamy do czynienia z klasycznymi kolumnami typu McPherson, zazwyczaj nie da się regulować kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy. Nieprawidłowe wartości tego parametru (lub różne wielkości dla prawego i lewego) mogą świadczyć o uszkodzeniu zawieszenia lub powypadkowej przeszłości nadwozia samochodu. W rzadziej spotykanym na przedniej osi zawieszeniu wielowahaczowym istnieje często możliwość regulacji omawianego kąta za pomocą podkładek montowanych przy górnych wahaczach, a w przypadku typowych zawieszeń sportowych możemy ustawić kąt wyprzedzenia np. poprzez regulowane przeguby sferyczne, zwane „uniballami”.
REKLAMA
REKLAMA