REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo wymieniać amortyzatory? Poradnik.

Łukasz Krasowski
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana amortyzatorów to pozornie dość łatwa czynność. Podczas wykonywania tej naprawy należy jednak pamiętać o szeregu zasad. Gwarantują one prawidłowe działanie układu zawieszenia i dłuższą żywotność amortyzatorów.

Badanie amortyzatorów możemy wykonać na ścieżce diagnostycznej. Jeżeli jego wyniki wskazują na niewystarczający poziom tłumienia, to nim zdecydujemy się na wymianę, należy sprawdzić czy pozostałe elementy zawieszenia są sprawne. W przypadku innych uszkodzeń, trzeba je naprawić i ponownie przeprowadzić próbę sprawności amortyzatorów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

REKLAMA

Amortyzatory należy wymieniać parami. Nawet jeżeli na którejś z osi uszkodzeniu uległ jeden z nich, konieczna jest wymiana obu. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy niedługo po wymianie pary amortyzatorów zepsuje się jedna sztuka. Jeżeli przejechaliśmy najwyżej kilka tysięcy kilometrów, to nie ma potrzeby montażu dwóch nowych amortyzatorów.

Podczas demontażu kolumny McPhersona należy zachować kolejność czynności: rozkręcenie śrub górnego węzła mocującego kolumnę, rozkręcenie dolnego mocowania kolumny, ściśnięcie sprężyny ujmując jak największą liczbę zwojów, na koniec odkręca się nakrętkę tłoczyska. Po wyjęciu zużytego amortyzatora, na jego miejsce montujemy nową część. Jeżeli posiada on dwa takie same mocowania, zwróćmy uwagę na oznaczenia kierunku montażu, aby nie założyć amortyzatora odwrotnie. Dokręcanie kolumny należy przeprowadzić dwuetapowo.

Gdy samochód jest jeszcze na podnośniku nie dokręcamy do końca wszystkich nakrętek. Można to wykonać dopiero po opuszczeniu pojazdu na koła, ponieważ zbyt wczesne skręcenie układu może spowodować powstanie dużych naprężeń zginających w punktach mocowania kolumny.

Do dokręcania wszystkich nakrętek koniecznie używajmy klucza dynamometrycznego z ustawionym odpowiednim momentem. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie kluczy elektrycznych lub pneumatycznych. Nie wolno również chwytać żadnym narzędziem tłoczyska amortyzatora, ponieważ musi ono pozostać gładkie i bez zarysowań.

Zobacz również: Jak sprawdzić śruby w kołach?

Po zakończeniu procedury montażu należy przeprowadzić kilka czynności kontrolno – regulacyjnych. Warto sprawdzić wysokość zawieszenia oraz zbadać i ustawić prawidłową geometrię zawieszenia. Jeżeli o tym zapomnimy, amortyzator może być narażony na poprzeczne obciążenia i pracować niewspółosiowo, co prowadzi do jego przedwczesnego uszkodzenia. Brak odpowiedniej wartości zbieżności zniszczy przy okazji opony. Jeżeli nasz samochód posiada korektor siły hamowania na tylnej osi, w zależności od wysokości zawieszenia, konieczna może być jego regulacja.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA