REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Łukasz Krasowski
fot. moto.wieszjak.pl
fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kąt pochylenia koła należy do grupy najważniejszych nastawów układu zawieszenia. W niektórych samochodach można go regulować, co ma wielkie znaczenie szczególnie w pojazdach przygotowywanych do sportu.

Mówiąc o kącie pochylenia koła, należy zacząć od jego definicji, która mówi że jest on kątem, jaki płaszczyzna koła stojącego w pozycji nieskręconej tworzy z płaszczyzną równoległą do kierunku jazdy i jednocześnie prostopadłą do podłoża. Jeżeli mamy do czynienia z dodatnią wartością kąta pochylenia koła (tzw. pozytyw) to górna krawędź koła jest odchylona na zewnątrz, a przy kącie ujemnym (negatyw) na zewnątrz odchylona jest dolna krawędź koła. Jako przykład pojazdów z wyraźnie widocznym dodatnim kątem pochylenia można podać samochody ciężarowe marki Tatra, natomiast „negatywy” często spotykane są w samochodach przygotowanych do zawodów driftingowych.

REKLAMA

Zobacz również: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

REKLAMA

W samochodach cywilnych tylne koła zawieszone na sztywnej osi mają zazwyczaj zerowe kąty pochylenia, czyli są prostopadłe do płaszczyzny podłoża, natomiast układy z wahaczami są najczęściej ustawiane na niewielkie pochylenie ujemne. Ustawienie kąta pochylenia kół osi przedniej ma wpływ na prowadzenie pojazdu, ułatwia kierowanie nim i powoduje zmniejszenie siły potrzebnej do skręcania kół. Zmniejszeniu ulega również obciążenie zewnętrznego łożyska koła oraz nakrętki mocującej tarczę koła na czopie, a ograniczeniu ulega tendencja do samowzbudnych drgań kół przedniej osi. 

Kąt pochylenia koła kształtuje powierzchnię przylegania opony do nawierzchni, wpływając na przyczepność podczas jazdy w zakrętach i na prostej oraz podczas hamowania. W trakcie jazdy omawiany kąt ulega zmianie, a stopień tych zmian zależy od konstrukcji zawieszenia i jego twardości. Pochylenie koła zmienia się również podczas zmiany wysokości zawieszenia.

Pomiarów kąta pochylenia koła dokonuje się podczas postoju, za pomocą urządzenia do pomiarów zbieżności lub używając specjalnego przyrządu przykładanego do pionowej płaszczyzny koła. W każdym przypadku należy pamiętać, aby wysokość zawieszenia miała normalną wielkość, ciśnienie w oponach było prawidłowe, a felgi i opony nie były w żaden sposób uszkodzone czy pokrzywione. 

Zobacz również: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

REKLAMA

Regulacja kąta pochylenia może się odbywać przez zmianę położenia górnego mocowania kolumny McPhersona (rozwiązanie spotykane zazwyczaj w samochodach sportowych) lub jeżeli istnieje taka możliwość, poprzez zmianę długości wahacza poprzez wsuwanie lub wysuwanie sworznia zwrotnicy, ewentualnie mimośrodowe mocowanie tego sworznia. Czasami stosuje się zmianę długości górnego wahacza za pomocą podkładek regulacyjnych.

Próbując zoptymalizować kąt pochylenia koła w samochodzie przygotowywanym do sportu należy zacząć od przywrócenia ustawień fabrycznych, a następnie dokonywać kontrolowanych zmian, obserwując ich wpływ na prowadzenie pojazdu. Warto pamiętać, że kąty pochylenia dla obu kół jednej osi powinny być takie same.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA