REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Łukasz Krasowski
fot. moto.wieszjak.pl
fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kąt pochylenia koła należy do grupy najważniejszych nastawów układu zawieszenia. W niektórych samochodach można go regulować, co ma wielkie znaczenie szczególnie w pojazdach przygotowywanych do sportu.

Mówiąc o kącie pochylenia koła, należy zacząć od jego definicji, która mówi że jest on kątem, jaki płaszczyzna koła stojącego w pozycji nieskręconej tworzy z płaszczyzną równoległą do kierunku jazdy i jednocześnie prostopadłą do podłoża. Jeżeli mamy do czynienia z dodatnią wartością kąta pochylenia koła (tzw. pozytyw) to górna krawędź koła jest odchylona na zewnątrz, a przy kącie ujemnym (negatyw) na zewnątrz odchylona jest dolna krawędź koła. Jako przykład pojazdów z wyraźnie widocznym dodatnim kątem pochylenia można podać samochody ciężarowe marki Tatra, natomiast „negatywy” często spotykane są w samochodach przygotowanych do zawodów driftingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

W samochodach cywilnych tylne koła zawieszone na sztywnej osi mają zazwyczaj zerowe kąty pochylenia, czyli są prostopadłe do płaszczyzny podłoża, natomiast układy z wahaczami są najczęściej ustawiane na niewielkie pochylenie ujemne. Ustawienie kąta pochylenia kół osi przedniej ma wpływ na prowadzenie pojazdu, ułatwia kierowanie nim i powoduje zmniejszenie siły potrzebnej do skręcania kół. Zmniejszeniu ulega również obciążenie zewnętrznego łożyska koła oraz nakrętki mocującej tarczę koła na czopie, a ograniczeniu ulega tendencja do samowzbudnych drgań kół przedniej osi. 

Kąt pochylenia koła kształtuje powierzchnię przylegania opony do nawierzchni, wpływając na przyczepność podczas jazdy w zakrętach i na prostej oraz podczas hamowania. W trakcie jazdy omawiany kąt ulega zmianie, a stopień tych zmian zależy od konstrukcji zawieszenia i jego twardości. Pochylenie koła zmienia się również podczas zmiany wysokości zawieszenia.

REKLAMA

Pomiarów kąta pochylenia koła dokonuje się podczas postoju, za pomocą urządzenia do pomiarów zbieżności lub używając specjalnego przyrządu przykładanego do pionowej płaszczyzny koła. W każdym przypadku należy pamiętać, aby wysokość zawieszenia miała normalną wielkość, ciśnienie w oponach było prawidłowe, a felgi i opony nie były w żaden sposób uszkodzone czy pokrzywione. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Regulacja kąta pochylenia może się odbywać przez zmianę położenia górnego mocowania kolumny McPhersona (rozwiązanie spotykane zazwyczaj w samochodach sportowych) lub jeżeli istnieje taka możliwość, poprzez zmianę długości wahacza poprzez wsuwanie lub wysuwanie sworznia zwrotnicy, ewentualnie mimośrodowe mocowanie tego sworznia. Czasami stosuje się zmianę długości górnego wahacza za pomocą podkładek regulacyjnych.

Próbując zoptymalizować kąt pochylenia koła w samochodzie przygotowywanym do sportu należy zacząć od przywrócenia ustawień fabrycznych, a następnie dokonywać kontrolowanych zmian, obserwując ich wpływ na prowadzenie pojazdu. Warto pamiętać, że kąty pochylenia dla obu kół jednej osi powinny być takie same.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA