Dlaczego prawidłowa geometria zawieszenia jest ważna?
REKLAMA
REKLAMA
Na przyspieszone zużycie opon i równocześnie na komfort jazdy ogromny wpływ ma prawidłowe wzajemne ustawienie przednich kół oraz ich ustawienie względem karoserii. Podczas testów wykazano, że kilkuprocentowy błąd w ustawieniu zbieżności przednich kół spowodował, że pracujące na nich opony uległy całkowitemu zużyciu już po 20 tysiącach kilometrów, podczas gdy identyczne opony w tym typie pojazdu wytrzymują od 80 do nawet 100 000 km. Mały błąd spowodował aż pięciokrotnie szybsze zużycia opon. W czasie podobnego testu ustawiono całkowicie nieprawidłowo koła pojazdu: zamiast zbieżności ustawiono rozbieżność. W efekcie niemożliwe było utrzymanie zamierzonego toru jazdy samochodu powyżej pewnej, niebyt dużej prędkości. Wszystkie zakręty, a nawet łagodne łuki, były pokonywane z piskiem opon, na dodatek opony rozgrzały się bardzo silnie już po kilku kilometrach.
REKLAMA
Zobacz również: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?
Ustawienie przednich kół pojazdu względem karoserii, czyli w odniesieniu do kół tylnych, ma także wpływ na komfort jazdy. Odczuwane często „ściąganie” pojazdu na jedną stronę w sytuacji, gdy ciśnienie w oponach jest prawidłowe i szczęki lub klocki hamulcowe nie ocierają o bębny lub tarcze, może być objawem nawet niewielkiego przesunięcia toru jazdy kół przednich względem toru jazdy kół tylnych.
Zobacz również: Jak przejeżdżać przez wyboje?
Prawidłowo wyregulowane przednie zawieszenie powoduje automatyczny powrót układu kierowniczego do jazdy na wprost po swobodnym puszczeniu kierownicy. W przypadku złego ustawienia, ale także gdy niektóre elementy układu kierowniczego są zatarte, kierownica pozostanie w pozycji, w jakiej ją puścimy i samochód będzie kontynuował wykonywanie zakrętu.
REKLAMA
REKLAMA