REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przejeżdżać przez wyboje?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Podpowiadamy, w jaki sposób bezpiecznie przejeżdżać przez wyboje. fot. Dacia
Podpowiadamy, w jaki sposób bezpiecznie przejeżdżać przez wyboje. fot. Dacia

REKLAMA

REKLAMA

Nasze „polskie” drogi znane są już chyba na całym świecie. Niestety, na razie jeszcze musimy sobie z nimi radzić, dlatego podpowiadamy, w jaki sposób bezpiecznie przejeżdżać przez wyboje.

Nadchodzi sezon zimowy, a więc musimy liczyć się z tym, że topniejący na drogach lód pogorszy znacznie ich stan. Niestety, nie raz nie możemy uniknąć wjechania w wyrwę w drodze, ponieważ jej ominięcie mogłoby stworzyć zagrożenie dla innego użytkownika drogi. Jeśli nie mamy wyboru, powinniśmy przede wszystkim zachować spokój.

REKLAMA

Zobacz również: Czyszczenie wtryskiwaczy

Kontrola

Powinniśmy przede wszystkim kontrolować kierownicę. Wyrwa w nawierzchni lub inna nierówność może spowodować utrudnienie sterowania pojazdem. Ważne jest, abyśmy pewnie trzymali kierownicę w sposób prawidłowy, dzięki temu będziemy przygotowani na nieoczekiwane zachowanie samochodu i stworzymy sobie możliwość ratowania się w razie takiej konieczności.

Hamowanie

Pamiętajmy, że wyrwa w drodze lub inny wybój to potencjalny niszczyciel naszych opon, felg i zawieszenia. Jeśli jej krawędzie są ostre, zbyt szybkie przejechanie po niej może skończyć się przecięciem opony. Jeżeli do tego jest ona głęboka, możemy uszkodzić, a nawet połamać felgę, nie mówiąc o uszkodzeniach zawieszenia. Jeśli dostrzeżemy dziurę, której nie możemy ominąć, warto zahamować upewniając się wcześniej we wstecznym lusterku, czy pojazd za nami jedzie w bezpiecznej odległości i zdąży zareagować. 

Zobacz również: Co zrobić z ukręconą świecą żarową?

Jeśli możemy, hamujmy gwałtownie, ale zwolnijmy zupełnie hamulec w momencie, kiedy najedziemy na wyrwę. Jeśli zblokujemy koło, nie damy mu możliwości poddania się oporom, które tworzy nierówność. Taka blokada zwiększy ryzyko przecięcia opony i uszkodzenia zawieszenia, ponieważ koło nie będzie miało gdzie „uciekać”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA