REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typowe triki handlarzy samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Typowe triki handlarzy samochodów
Typowe triki handlarzy samochodów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są typowe tricki handlarzy samochodowych? Zakup używanego samochodu na polskim rynku jest obarczony sporym ryzykiem. Wybraliśmy dziesięć najczęściej spotykanych trików handlarzy, które zazwyczaj są wykorzystywane do ukrycia wad sprzedawanego samochodu

Choć rynek samochodów używanych w Polsce w dużej mierze ułatwia handel nieuczciwym sprzedawcom, wciąż najwięcej transakcji kupna/sprzedaży samochodów w Polsce dotyczy właśnie aut z drugiej ręki. Z jednej strony stopień zamożności społeczeństwa jest nadal dość niski, co utrudnia rozwój rynku nowych samochodów, z drugiej polscy kierowcy mając do wyboru pojazd używany ale wyższej klasy lub nowy ale sporo mniejszy, zazwyczaj wybiorą tę pierwszą opcję.

REKLAMA

W najbliższym czasie ten trend może się zacząć zmieniać na korzyść nowych pojazdów, głównie za sprawą ciekawych ofert finansowania zakupu aut, w których nabywca spłaca jedynie utratę wartości eksploatowanego przez siebie samochodu. Z czasem może to też ucywilizować nieco rynek pojazdów używanych, ponieważ zacznie na niego trafiać coraz więcej ofert samochodów pochodzących z polskich salonów sprzedaży z udokumentowaną historią serwisową.

Zobacz też: O czym należy pamiętać zawierając umowę z komisem?

Ale, póki co przytłaczająca większość używanych pojazdów oferowanych do sprzedaży w Polsce ma niepewną historię i tak naprawdę kupujący nie może czuć się komfortowo podczas rozmów ze sprzedającym.

Tym bardziej, że wśród handlujących autami aż roi się od mniejszych bądź większych oszustów, którzy kombinują w jaki sposób osiągnąć na sprzedawanym pojeździe możliwie największy zysk. Co o oznacza? Że chcą kupić pojazd możliwie najtaniej ( a najtańsze są auta uszkodzone) i sprzedać go za możliwie najwyższą cenę (czyli doprowadzić go do stanu teoretycznie bardzo dobrego inwestując możliwie najmniej pieniędzy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwiedź nasz dział Zakup samochodu

Triki handlarzy samochodowych

REKLAMA

O trikach, które stosują handlarze samochodów słyszał każdy, kto choć raz chciał kupić używany pojazd. Historie o zatykaniu odmy w silniku, czy wypychaniu trocinami progów są z życia wzięte. Jednak wzrost świadomości kupujących, zmiany prawne a także rozwój technologii spowodowały, że handlarze zaczęli poszukiwać nowych sposobów na ukrycie wad sprzedawanych pojazdów. Przecież jeszcze dwadzieścia lat temu mało które auto było wyposażone np. w klimatyzację, czy poduszki powietrzne. Klienci zazwyczaj nie korzystali z mierników lakieru, a na rynku nie działały firmy zajmujące się Auto Detailingiem.

Spośród wielu trików stosowanych przez sprzedających zdecydowaliśmy się wybrać dziesięć najpopularniejszych. Przy czym podzieliliśmy je na dwie kategorie. Pierwsza odnosi się do trików, które są stosowane od dłuższego czasu i wciąż nie straciły na aktualności. Druga kategoria to triki, które stają się coraz powszechniejsze od nie tak dawna, a ich rozwój jest spowodowany np. wzrostem popularności portali ogłoszeniowych, czy chociażby Auto Detailingu.

Triki handlarzy samochodowych – starsze, choć wciąż w modzie

  • Mycie silnika – nic tak nie cieszy potencjalnego klienta, jak czysty silnik lśniącego samochodu. Tymczasem wielu sprzedających dokładnie myje komorę silnika po to, by usunąć ślady po wyciekach płynów eksploatacyjnych, zwłaszcza oleju. Nierzadkie są przypadki stosowania jednocześnie np. nowych przewodów gumowych, żeby wszystko ładnie się komponowało.
  • Cofanie licznika – prawdziwa plaga i wyjątkowo perfidne oszustwo. Zjawisko cofania liczników jest obecnie ograniczane przez obowiązek wpisywania przebiegu pojazdu podczas okresowego przeglądu. Niemniej proceder wciąż ma się dobrze, zwłaszcza w przypadku aut sprowadzonych.
  • Ukrywanie niesprawnej klimatyzacji – zazwyczaj kwitowana jest stwierdzeniem, że urządzenie należy nabić. Pamiętajmy jednak, że nabicie klimatyzacji w wyspecjalizowanym warsztacie to niewielki koszt. Dlatego zazwyczaj jak klimatyzacja jest niesprawna, wymaga kosztownej naprawy.
  • Rozgrzewanie silnika przed oględzinami – to trik stary jak świat ale wciąż aktualny. Gdy silnik jest zużyty wiele jego wad objawia się podczas pracy, gdy jednostka napędowa nie jest jeszcze rozgrzana. Gdy osiągnie optymalną temperaturę pracy łatwo jest ukryć problemy np. z uszczelniaczami zaworowymi.
  • Naprawy blacharskie – mierzenie grubości powłoki lakierniczej niewiele da jeżeli sprzedający wspawał w konstrukcję nadwozia całe ćwiartki karoserii. Jeżeli operacja została przeprowadzona starannie jej wykrycie bez pomocy bardziej zaawansowanych przyrządów jest praktycznie niemożliwe.

Zobacz też: Jak uzyskać elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy

Triki handlarzy samochodowych – w odpowiedzi na zachodzące zmiany

  • Opis ogłoszenia – sprzedający doskonale wiedzą, co kupujący chcą przeczytać w ogłoszeniu sprzedaży. Dlatego często dostosowują jego treść tak, by zostało wyświetlone mimo założonych filtrów na kryteria wyszukiwania. I tak, w kwiecistym opisie może zbraknąć na przykład informacji o przebiegu pojazdu.
  • Ponadto w opisie ogłoszenia sprzedający często podają, że auto jest np. wyposażone w klimatyzację, tymczasem tak naprawdę jej nie ma, bo np. została dawno zdemontowana. Takie triki mające przyciągnąć kupującego odnośnie dodatkowego wyposażenia często dot. np. drugiego kompletu opon, który na niewiele się zdaje, czy radia, które ledwo działa. Łatwo się też naciąć np. na starszy typ nawigacji samochodowej (dot. aut sprowadzanych), której nie da się zaktualizować.
  • Odpowiednie zdjęcia – nic tak nie przyciąga do oferty sprzedaży, jak dobrej jakości zdjęcia. Handlujący samochodami często przywiązują do zdjęć więcej uwagi niż do rzeczywistej naprawy samochodu. Oprócz dobierania ujęć, korzystają też z programów graficznych, którymi są w stanie nieco poprawić np. kolor pojazdu. Pamiętajmy, że nie ma się co ekscytować ofertą przed obejrzeniem auta w świetle dziennym.
  • Auto Detailing – w krajach rozwiniętych znany od wielu lat, u nas zyskuje popularność od co najmniej kliku. To właśnie w efekcie zabiegów z zakresu Auto Detailingu oferowane na sprzedaż samochody niemieckich kierowców wyglądają tak świeżo. Większość sprzedawanych na rynku niemieckim pojazdów ma za sobą wizytę w warsztacie zajmującym się dokładnym czyszczeniem i odświeżaniem wyglądu pojazdu. To nic złego, każdy chętnie kupi pojazd ze skrupulatnie wypranym wnętrzem, zrekonstruowaną tapicerką i powłoką lakierniczą po renowacji. Problem zaczyna się wtedy, gdy nieuczciwi handlarze starają się po cofnięciu przebiegu samochodu zatuszować zużycie elementów wnętrza, które świadczyłoby o rzeczywistym stanie licznika. W takim przypadku oferowane w warsztatach auto-detailingu malowanie skórzanej kierownicy, czy gałki zmiany biegów, a także boczków drzwi skutecznie zamaskują duży przebieg. 
  • Od pierwszego właściciela – fetysz wielu kupujących, zaraz po dużym bagażniku. Rzeczywiście zakup pojazdu, którym jeździł od nowości tylko jeden właściciel jest pożądany. Ale powszechną praktyką stosowaną wśród handlarzy samochodów, jest zawieranie w opisie samochodów sprowadzonych adnotacji: „pierwszy właściciel”. Oczywiście zazwyczaj okazuje się, że oferowany na sprzedaż samochód miał w kraju pierwszej rejestracji jednego bądź więcej właścicieli, a opis odnosi się tylko do właściciela po zarejestrowaniu na polskim rynku. Czyli, jest to sytuacja spotykana np. gdy handlarz sprzedaje auto, które ktoś wcześniej sprowadził dla siebie z zagranicy.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA