REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typowe triki handlarzy samochodowych

Tomasz Korniejew
Typowe triki handlarzy samochodów
Typowe triki handlarzy samochodów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są typowe tricki handlarzy samochodowych? Zakup używanego samochodu na polskim rynku jest obarczony sporym ryzykiem. Wybraliśmy dziesięć najczęściej spotykanych trików handlarzy, które zazwyczaj są wykorzystywane do ukrycia wad sprzedawanego samochodu

Choć rynek samochodów używanych w Polsce w dużej mierze ułatwia handel nieuczciwym sprzedawcom, wciąż najwięcej transakcji kupna/sprzedaży samochodów w Polsce dotyczy właśnie aut z drugiej ręki. Z jednej strony stopień zamożności społeczeństwa jest nadal dość niski, co utrudnia rozwój rynku nowych samochodów, z drugiej polscy kierowcy mając do wyboru pojazd używany ale wyższej klasy lub nowy ale sporo mniejszy, zazwyczaj wybiorą tę pierwszą opcję.

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie ten trend może się zacząć zmieniać na korzyść nowych pojazdów, głównie za sprawą ciekawych ofert finansowania zakupu aut, w których nabywca spłaca jedynie utratę wartości eksploatowanego przez siebie samochodu. Z czasem może to też ucywilizować nieco rynek pojazdów używanych, ponieważ zacznie na niego trafiać coraz więcej ofert samochodów pochodzących z polskich salonów sprzedaży z udokumentowaną historią serwisową.

Zobacz też: O czym należy pamiętać zawierając umowę z komisem?

Ale, póki co przytłaczająca większość używanych pojazdów oferowanych do sprzedaży w Polsce ma niepewną historię i tak naprawdę kupujący nie może czuć się komfortowo podczas rozmów ze sprzedającym.

REKLAMA

Tym bardziej, że wśród handlujących autami aż roi się od mniejszych bądź większych oszustów, którzy kombinują w jaki sposób osiągnąć na sprzedawanym pojeździe możliwie największy zysk. Co o oznacza? Że chcą kupić pojazd możliwie najtaniej ( a najtańsze są auta uszkodzone) i sprzedać go za możliwie najwyższą cenę (czyli doprowadzić go do stanu teoretycznie bardzo dobrego inwestując możliwie najmniej pieniędzy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwiedź nasz dział Zakup samochodu

Triki handlarzy samochodowych

O trikach, które stosują handlarze samochodów słyszał każdy, kto choć raz chciał kupić używany pojazd. Historie o zatykaniu odmy w silniku, czy wypychaniu trocinami progów są z życia wzięte. Jednak wzrost świadomości kupujących, zmiany prawne a także rozwój technologii spowodowały, że handlarze zaczęli poszukiwać nowych sposobów na ukrycie wad sprzedawanych pojazdów. Przecież jeszcze dwadzieścia lat temu mało które auto było wyposażone np. w klimatyzację, czy poduszki powietrzne. Klienci zazwyczaj nie korzystali z mierników lakieru, a na rynku nie działały firmy zajmujące się Auto Detailingiem.

Spośród wielu trików stosowanych przez sprzedających zdecydowaliśmy się wybrać dziesięć najpopularniejszych. Przy czym podzieliliśmy je na dwie kategorie. Pierwsza odnosi się do trików, które są stosowane od dłuższego czasu i wciąż nie straciły na aktualności. Druga kategoria to triki, które stają się coraz powszechniejsze od nie tak dawna, a ich rozwój jest spowodowany np. wzrostem popularności portali ogłoszeniowych, czy chociażby Auto Detailingu.

Triki handlarzy samochodowych – starsze, choć wciąż w modzie

  • Mycie silnika – nic tak nie cieszy potencjalnego klienta, jak czysty silnik lśniącego samochodu. Tymczasem wielu sprzedających dokładnie myje komorę silnika po to, by usunąć ślady po wyciekach płynów eksploatacyjnych, zwłaszcza oleju. Nierzadkie są przypadki stosowania jednocześnie np. nowych przewodów gumowych, żeby wszystko ładnie się komponowało.
  • Cofanie licznika – prawdziwa plaga i wyjątkowo perfidne oszustwo. Zjawisko cofania liczników jest obecnie ograniczane przez obowiązek wpisywania przebiegu pojazdu podczas okresowego przeglądu. Niemniej proceder wciąż ma się dobrze, zwłaszcza w przypadku aut sprowadzonych.
  • Ukrywanie niesprawnej klimatyzacji – zazwyczaj kwitowana jest stwierdzeniem, że urządzenie należy nabić. Pamiętajmy jednak, że nabicie klimatyzacji w wyspecjalizowanym warsztacie to niewielki koszt. Dlatego zazwyczaj jak klimatyzacja jest niesprawna, wymaga kosztownej naprawy.
  • Rozgrzewanie silnika przed oględzinami – to trik stary jak świat ale wciąż aktualny. Gdy silnik jest zużyty wiele jego wad objawia się podczas pracy, gdy jednostka napędowa nie jest jeszcze rozgrzana. Gdy osiągnie optymalną temperaturę pracy łatwo jest ukryć problemy np. z uszczelniaczami zaworowymi.
  • Naprawy blacharskie – mierzenie grubości powłoki lakierniczej niewiele da jeżeli sprzedający wspawał w konstrukcję nadwozia całe ćwiartki karoserii. Jeżeli operacja została przeprowadzona starannie jej wykrycie bez pomocy bardziej zaawansowanych przyrządów jest praktycznie niemożliwe.

Zobacz też: Jak uzyskać elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy

Triki handlarzy samochodowych – w odpowiedzi na zachodzące zmiany

  • Opis ogłoszenia – sprzedający doskonale wiedzą, co kupujący chcą przeczytać w ogłoszeniu sprzedaży. Dlatego często dostosowują jego treść tak, by zostało wyświetlone mimo założonych filtrów na kryteria wyszukiwania. I tak, w kwiecistym opisie może zbraknąć na przykład informacji o przebiegu pojazdu.
  • Ponadto w opisie ogłoszenia sprzedający często podają, że auto jest np. wyposażone w klimatyzację, tymczasem tak naprawdę jej nie ma, bo np. została dawno zdemontowana. Takie triki mające przyciągnąć kupującego odnośnie dodatkowego wyposażenia często dot. np. drugiego kompletu opon, który na niewiele się zdaje, czy radia, które ledwo działa. Łatwo się też naciąć np. na starszy typ nawigacji samochodowej (dot. aut sprowadzanych), której nie da się zaktualizować.
  • Odpowiednie zdjęcia – nic tak nie przyciąga do oferty sprzedaży, jak dobrej jakości zdjęcia. Handlujący samochodami często przywiązują do zdjęć więcej uwagi niż do rzeczywistej naprawy samochodu. Oprócz dobierania ujęć, korzystają też z programów graficznych, którymi są w stanie nieco poprawić np. kolor pojazdu. Pamiętajmy, że nie ma się co ekscytować ofertą przed obejrzeniem auta w świetle dziennym.
  • Auto Detailing – w krajach rozwiniętych znany od wielu lat, u nas zyskuje popularność od co najmniej kliku. To właśnie w efekcie zabiegów z zakresu Auto Detailingu oferowane na sprzedaż samochody niemieckich kierowców wyglądają tak świeżo. Większość sprzedawanych na rynku niemieckim pojazdów ma za sobą wizytę w warsztacie zajmującym się dokładnym czyszczeniem i odświeżaniem wyglądu pojazdu. To nic złego, każdy chętnie kupi pojazd ze skrupulatnie wypranym wnętrzem, zrekonstruowaną tapicerką i powłoką lakierniczą po renowacji. Problem zaczyna się wtedy, gdy nieuczciwi handlarze starają się po cofnięciu przebiegu samochodu zatuszować zużycie elementów wnętrza, które świadczyłoby o rzeczywistym stanie licznika. W takim przypadku oferowane w warsztatach auto-detailingu malowanie skórzanej kierownicy, czy gałki zmiany biegów, a także boczków drzwi skutecznie zamaskują duży przebieg. 
  • Od pierwszego właściciela – fetysz wielu kupujących, zaraz po dużym bagażniku. Rzeczywiście zakup pojazdu, którym jeździł od nowości tylko jeden właściciel jest pożądany. Ale powszechną praktyką stosowaną wśród handlarzy samochodów, jest zawieranie w opisie samochodów sprowadzonych adnotacji: „pierwszy właściciel”. Oczywiście zazwyczaj okazuje się, że oferowany na sprzedaż samochód miał w kraju pierwszej rejestracji jednego bądź więcej właścicieli, a opis odnosi się tylko do właściciela po zarejestrowaniu na polskim rynku. Czyli, jest to sytuacja spotykana np. gdy handlarz sprzedaje auto, które ktoś wcześniej sprowadził dla siebie z zagranicy.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA