REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód kupić, czy płacić za używanie?

Samochód kupić, czy używać?
Samochód kupić, czy używać?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne usługi finansowe oferują możliwość płacenia jedynie za używanie samochodu, a nie jego zakup. W krajach rozwiniętych gospodarczo, wynajem długoterminowy lub leasing z wysokim wykupem są coraz popularniejsze. Kiedy opłaca się kupić samochód, a kiedy bardziej opłacalne jest płacenie jedynie za korzystanie z pojazdu?

Świat ewoluuje w kierunku swobody w mobilności, czyli korzystania z pojazdów jako funkcjonalnych narzędzi, a nie traktowania ich jako inwestycji. Oznacza to, że nie trzeba posiadać samochodu, aby móc go używać. Wystarczy mieć do dyspozycji auto i wraz ze zmianą swoich upodobań, oczekiwań czy celów – co pewien czas wymieniać je na nowe. Trend ten jest coraz silniejszy w krajach zachodniej Europy, zarówno wśród firm, jak i osób prywatnych. Na przykład w Hanowerze w Niemczech – w ramach Quick Car, czyli programu marki Volkswagen – kierowca wsiada do przygotowanego wcześniej na parkingu samochodu i po przejechaniu planowanej trasy zostawia go w innym, uzgodnionym miejscu. Płaci więc niewielką kwotę wyłącznie za używanie auta. Na polskim rynku podobne rozwiązania z pewnością również się pojawią.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Przetarg na zakup samochodu

Leasing z wysokim wykupem - korzyści

Założenia swobody w mobilności znajdują wyraz także w produktach finansowych: wystarczy zapłacić za korzystanie z samochodu, bez konieczności bycia jego właścicielem. Dostępnym i wygodnym rozwiązaniem dla firm jest usługa leasingu z wysokim wykupem (z wysoką wartością końcową, czyli rezydualną). Produkt ten wydaje się być idealny dla przedsiębiorstw, które planują samodzielne zarządzanie flotą samochodową, ale przy zewnętrznym finansowaniu pojazdów i przeniesieniu ryzyka ich wartości końcowej na finansującego. W leasingu z wysokim wykupem miesięczna rata leasingowa jest wówczas dużo niższa w porównaniu z popularnym w Polsce leasingiem z niską, jednoprocentową wartością końcową, ponieważ korzystający spłaca jedynie rzeczywistą utratę wartości aut, a nie ich całą wartość. Kolejną zaletą leasingu z wysoką wartością rezydualną jest komfortowe zakończenie umowy leasingu: przedsiębiorca zwraca auta firmie leasingowej i nie musi angażować się w czasochłonny i nieraz skomplikowany proces sprzedaży samochodów na rynku wtórnym.

Zobacz też: Auto z cofniętym licznikiem kupione w komisie. Co robić?

REKLAMA

Porównanie cech finansowania samochodów przy zakupie za gotówkę oraz w leasingu z niską (1%) i wysoką wartością końcową



*opracowanie własne Volkswagen Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: 5 sposobów na sprawdzenie autentyczności książki serwisowej

Kiedy opłaca się skorzystać z leasingu z wysoką wartością krańcową?

Jeżeli przedsiębiorca planuje użytkować samochody przez okres dłuższy niż 5 lat, serwisować je we własnym zakresie i zaangażować swój czas i zasoby przy odsprzedaży floty, wówczas dobrym rozwiązaniem będzie zakup aut za gotówkę lub skorzystanie z leasingu z 1% wartością końcową. Wybór między tymi formami finansowania zależy od sytuacji konkretnej firmy, jej potrzeb związanych z odliczeniami od podatku, amortyzacją itp. Należy pamiętać, że w tym przypadku koszty związane z obsługą floty powyżej 5 lat stają się bardzo wysokie i często nie mają ekonomicznego uzasadnienia.

Jeżeli polityka flotowa firmy zakłada częstą wymianę samochodów na nowe (co 3-5 lat), bez konieczności angażowania się w ich późniejszą sprzedaż, wówczas korzystnym produktem jest leasing z wysoką wartością końcową. Płacąc niskie raty rozłożone w czasie, przedsiębiorstwo osiąga najniższy koszt utraconych korzyści. Uzyskuje jednocześnie wolne środki finansowe, które przy zakupie za gotówkę zostałyby na lata zamrożone, a przy leasingu z niskim wykupem byłyby znacznie niższe. Dostęp do własnych środków pozwala firmom na zainwestowanie w bieżącą działalność lub rozwój biznesu.

Tekst: Bartłomiej Siuchniński, Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej Volkswagen Leasing

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA