Samochód kupić, czy płacić za używanie?
REKLAMA
REKLAMA
Świat ewoluuje w kierunku swobody w mobilności, czyli korzystania z pojazdów jako funkcjonalnych narzędzi, a nie traktowania ich jako inwestycji. Oznacza to, że nie trzeba posiadać samochodu, aby móc go używać. Wystarczy mieć do dyspozycji auto i wraz ze zmianą swoich upodobań, oczekiwań czy celów – co pewien czas wymieniać je na nowe. Trend ten jest coraz silniejszy w krajach zachodniej Europy, zarówno wśród firm, jak i osób prywatnych. Na przykład w Hanowerze w Niemczech – w ramach Quick Car, czyli programu marki Volkswagen – kierowca wsiada do przygotowanego wcześniej na parkingu samochodu i po przejechaniu planowanej trasy zostawia go w innym, uzgodnionym miejscu. Płaci więc niewielką kwotę wyłącznie za używanie auta. Na polskim rynku podobne rozwiązania z pewnością również się pojawią.
REKLAMA
Zobacz też: Przetarg na zakup samochodu
Leasing z wysokim wykupem - korzyści
Założenia swobody w mobilności znajdują wyraz także w produktach finansowych: wystarczy zapłacić za korzystanie z samochodu, bez konieczności bycia jego właścicielem. Dostępnym i wygodnym rozwiązaniem dla firm jest usługa leasingu z wysokim wykupem (z wysoką wartością końcową, czyli rezydualną). Produkt ten wydaje się być idealny dla przedsiębiorstw, które planują samodzielne zarządzanie flotą samochodową, ale przy zewnętrznym finansowaniu pojazdów i przeniesieniu ryzyka ich wartości końcowej na finansującego. W leasingu z wysokim wykupem miesięczna rata leasingowa jest wówczas dużo niższa w porównaniu z popularnym w Polsce leasingiem z niską, jednoprocentową wartością końcową, ponieważ korzystający spłaca jedynie rzeczywistą utratę wartości aut, a nie ich całą wartość. Kolejną zaletą leasingu z wysoką wartością rezydualną jest komfortowe zakończenie umowy leasingu: przedsiębiorca zwraca auta firmie leasingowej i nie musi angażować się w czasochłonny i nieraz skomplikowany proces sprzedaży samochodów na rynku wtórnym.
Zobacz też: Auto z cofniętym licznikiem kupione w komisie. Co robić?
Porównanie cech finansowania samochodów przy zakupie za gotówkę oraz w leasingu z niską (1%) i wysoką wartością końcową
*opracowanie własne Volkswagen Leasing
Zobacz też: 5 sposobów na sprawdzenie autentyczności książki serwisowej
Kiedy opłaca się skorzystać z leasingu z wysoką wartością krańcową?
REKLAMA
Jeżeli przedsiębiorca planuje użytkować samochody przez okres dłuższy niż 5 lat, serwisować je we własnym zakresie i zaangażować swój czas i zasoby przy odsprzedaży floty, wówczas dobrym rozwiązaniem będzie zakup aut za gotówkę lub skorzystanie z leasingu z 1% wartością końcową. Wybór między tymi formami finansowania zależy od sytuacji konkretnej firmy, jej potrzeb związanych z odliczeniami od podatku, amortyzacją itp. Należy pamiętać, że w tym przypadku koszty związane z obsługą floty powyżej 5 lat stają się bardzo wysokie i często nie mają ekonomicznego uzasadnienia.
Jeżeli polityka flotowa firmy zakłada częstą wymianę samochodów na nowe (co 3-5 lat), bez konieczności angażowania się w ich późniejszą sprzedaż, wówczas korzystnym produktem jest leasing z wysoką wartością końcową. Płacąc niskie raty rozłożone w czasie, przedsiębiorstwo osiąga najniższy koszt utraconych korzyści. Uzyskuje jednocześnie wolne środki finansowe, które przy zakupie za gotówkę zostałyby na lata zamrożone, a przy leasingu z niskim wykupem byłyby znacznie niższe. Dostęp do własnych środków pozwala firmom na zainwestowanie w bieżącą działalność lub rozwój biznesu.
Tekst: Bartłomiej Siuchniński, Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej Volkswagen Leasing
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.