REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód kupić, czy płacić za używanie?

Samochód kupić, czy używać?
Samochód kupić, czy używać?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne usługi finansowe oferują możliwość płacenia jedynie za używanie samochodu, a nie jego zakup. W krajach rozwiniętych gospodarczo, wynajem długoterminowy lub leasing z wysokim wykupem są coraz popularniejsze. Kiedy opłaca się kupić samochód, a kiedy bardziej opłacalne jest płacenie jedynie za korzystanie z pojazdu?

Świat ewoluuje w kierunku swobody w mobilności, czyli korzystania z pojazdów jako funkcjonalnych narzędzi, a nie traktowania ich jako inwestycji. Oznacza to, że nie trzeba posiadać samochodu, aby móc go używać. Wystarczy mieć do dyspozycji auto i wraz ze zmianą swoich upodobań, oczekiwań czy celów – co pewien czas wymieniać je na nowe. Trend ten jest coraz silniejszy w krajach zachodniej Europy, zarówno wśród firm, jak i osób prywatnych. Na przykład w Hanowerze w Niemczech – w ramach Quick Car, czyli programu marki Volkswagen – kierowca wsiada do przygotowanego wcześniej na parkingu samochodu i po przejechaniu planowanej trasy zostawia go w innym, uzgodnionym miejscu. Płaci więc niewielką kwotę wyłącznie za używanie auta. Na polskim rynku podobne rozwiązania z pewnością również się pojawią.

REKLAMA

Zobacz też: Przetarg na zakup samochodu

Leasing z wysokim wykupem - korzyści

Założenia swobody w mobilności znajdują wyraz także w produktach finansowych: wystarczy zapłacić za korzystanie z samochodu, bez konieczności bycia jego właścicielem. Dostępnym i wygodnym rozwiązaniem dla firm jest usługa leasingu z wysokim wykupem (z wysoką wartością końcową, czyli rezydualną). Produkt ten wydaje się być idealny dla przedsiębiorstw, które planują samodzielne zarządzanie flotą samochodową, ale przy zewnętrznym finansowaniu pojazdów i przeniesieniu ryzyka ich wartości końcowej na finansującego. W leasingu z wysokim wykupem miesięczna rata leasingowa jest wówczas dużo niższa w porównaniu z popularnym w Polsce leasingiem z niską, jednoprocentową wartością końcową, ponieważ korzystający spłaca jedynie rzeczywistą utratę wartości aut, a nie ich całą wartość. Kolejną zaletą leasingu z wysoką wartością rezydualną jest komfortowe zakończenie umowy leasingu: przedsiębiorca zwraca auta firmie leasingowej i nie musi angażować się w czasochłonny i nieraz skomplikowany proces sprzedaży samochodów na rynku wtórnym.

Zobacz też: Auto z cofniętym licznikiem kupione w komisie. Co robić?

Porównanie cech finansowania samochodów przy zakupie za gotówkę oraz w leasingu z niską (1%) i wysoką wartością końcową



*opracowanie własne Volkswagen Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: 5 sposobów na sprawdzenie autentyczności książki serwisowej

Kiedy opłaca się skorzystać z leasingu z wysoką wartością krańcową?

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca planuje użytkować samochody przez okres dłuższy niż 5 lat, serwisować je we własnym zakresie i zaangażować swój czas i zasoby przy odsprzedaży floty, wówczas dobrym rozwiązaniem będzie zakup aut za gotówkę lub skorzystanie z leasingu z 1% wartością końcową. Wybór między tymi formami finansowania zależy od sytuacji konkretnej firmy, jej potrzeb związanych z odliczeniami od podatku, amortyzacją itp. Należy pamiętać, że w tym przypadku koszty związane z obsługą floty powyżej 5 lat stają się bardzo wysokie i często nie mają ekonomicznego uzasadnienia.

Jeżeli polityka flotowa firmy zakłada częstą wymianę samochodów na nowe (co 3-5 lat), bez konieczności angażowania się w ich późniejszą sprzedaż, wówczas korzystnym produktem jest leasing z wysoką wartością końcową. Płacąc niskie raty rozłożone w czasie, przedsiębiorstwo osiąga najniższy koszt utraconych korzyści. Uzyskuje jednocześnie wolne środki finansowe, które przy zakupie za gotówkę zostałyby na lata zamrożone, a przy leasingu z niskim wykupem byłyby znacznie niższe. Dostęp do własnych środków pozwala firmom na zainwestowanie w bieżącą działalność lub rozwój biznesu.

Tekst: Bartłomiej Siuchniński, Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej Volkswagen Leasing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA