REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody z fabrycznym LPG - przegląd rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Oferta modeli samochodów z instalowaną przez producenta, lub importera instalacją LPG wciąż się rozszerza. Poniżej przegląd rynku samochodów z fabryczną instalacją LPG.

Škoda - oferta modeli z instalacjami LPG

Jednym z najbardziej zaangażowanych w technologię LPG producentów jest Škoda. W ramach bardzo mocno promowanej ostatnio akcji większość z gamy czeskich pojazdów może być wyposażona w instalację gazową. Producent przewidział ją w modelach: Citigo, Fabia, Rapid Spaceback, Rapid, Roomster oraz Praktik. W przypadku najmniejszego miejskiego Citigo oferta obejmuje silniki 1.0 MPI o mocy 60 i 75 KM. Dla słabszego silnika koszt instalacji wynosi 2499 zł, zaś mocniejszego 3760 zł. W Fabii LPG założymy w wersji z jednostką 1.2 o mocy 70 KM i 1.4 16 V o mocy 85 KM. Koszt to odpowiednio 4490 i 4790 zł. Rapid Spaceback przyjmie pod maskę reduktor w przypadku silnika 1.2 w wersjach 75- i 85-konnej. W tym przypadku to wydatek 3499 zł. Powyższe parametry i ceny dotyczą także Rapida w wersji Sedan. Dla modelu Roomster przewidziano tylko jedną opcję dla zainteresowanych LPG, z silnikiem 1.4 o mocy 85 KM. Dla tej jednostki instalacja to już wydatek 4790 zł. W roboczej odmianie Praktik z tym samym silnikiem jest trochę taniej – 4650 zł. Wszystkie instalacje montowane w wymienionych modelach to produkty firmy Landi Renzo. Sekwencyjny wtrysk gazu umożliwia współpracę zarówno z jednostkami z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Do każdego modelu opracowane zostało indywidualnie oprogramowanie komputera ECU oraz parametry techniczne instalacji. Montaż odbywa się w poszczególnych autoryzowanych serwisach producenta, na podstawie schematu Landi Renzo, zaakceptowanego przez Volkswagen Group Polska. Dwuletnia gwarancja mechaniczna na auta czeskiej marki utrzymuje się także w przypadku pojazdów z fabryczną instalacją LPG. Jej producent z kolei udziela również 2-letniej gwarancji na elementy składowe.

REKLAMA

Opel - oferta modeli z instalacjami LPG

Bogatą ofertę aut z fabryczną instalacją LPG ma niemiecki producent. Do rodziny Opel LPG ecoFLEX należą: ADAM z silnikiem 1.4 87 KM, Corsa 1.2 85/83 KM, Meriva 1.4 Turbo 120 KM, Astra 1.4 Turbo 140 KM, Mokka 1.4 Turbo 140 KM, Insignia 1.4 Turbo 140 KM oraz Zafira Tourer 1.4 Turbo 140 KM. Producent chwali się, że jego pojazdy zasilane gazem potrafią obniżyć koszty eksploatacji nawet o 40%, a całkowity zasięg w przypadku Astry Hatchback z jednostką 1.4 może przekroczyć nawet 1400 km. Silniki modeli z rodziny LPGTEC zostały zaprojektowane z myślą o eksploatacji wykorzystującej dwa rodzaje paliwa. Zwiększono tu trwałość układu napędowego, zmodyfikowano jego sterownik, wyposażono w filtr LPG dbający o czystość paliwa oraz zainstalowano specjalnie utwardzone zawory, odporne na wyższe temperatury spalania gazu. Wlew gazu w autach Opla jest schowany tuż obok wlewu benzyny, zaś zbiornik na gaz jest dopasowany do wnęki koła zapasowego. Samochody z silnikami LPGTEC chroni pełna, 2-letnia gwarancja producenta. Przeglądy okresowe są tu wspólne dla auta i instalacji i wypadają co 30 000 km lub raz w roku. Cena instalacji waha się od promocyjnych 2000 zł dla wybranych modeli do katalogowych nawet 7500 zł.

Zobacz też: Gotówka, leasing czy wynajem? Leasing na samochód: zasady i możliwości

Peugeot/Citroën - oferta modeli z instalacjami LPG

Koncern PSA oferuje fabryczną instalację gazową tylko z jednym wspólnym modelem: Peugeotem 301 i bliźniaczym Citroënem C-Elysée. W przypadku obydwu pojazdów platformą dla gazu jest silnik benzynowy 1.6 VTi o mocy 115 KM wyposażony w manualną skrzynię biegów. W tym niewielkim modelu mieści się 35-litrowy zbiornik paliwa, który podobnie jak pozostałe elementy instalacji montowany jest w autoryzowanej sieci serwisowej Peugeot i Citroën. Producentem instalacji jest firma Czakram (BRC), która udziela na swój produkt 2-letniej gwarancji. Koncern PSA wycenił możliwość wyposażenia swoich pojazdów 301 i C-Elysée w instalację LPG na promocyjne 3100 i katalogowe 4500 zł.

Fiat - oferta modeli z instalacjami LPG

Do grona producentów oferujących fabrycznie nowe auta z gazem należy także włoski koncern. Do gamy pojazdów z możliwością zainstalowania LPG należą: Panda, Punto, Bravo, Fiorino, Doblo oraz Freemont. Autoryzowane serwisy Fiata montują w nich układy marki Tartarini Auto. Dość tajemniczo brzmi informacja producenta na temat gwarancji – jej warunki oraz zalecenia eksploatacji dostępne są w serwisach i u sprzedawców Fiata. Instalacje gazowe współpracują głównie z jednostkami 1.2 i 1.4. Ceny i szczegóły dotyczące modeli z LPG dostępne są jedynie w ASO Fiata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przetarg na zakup samochodu

Dacia - oferta modeli z instalacjami LPG

Instalacje LPG w autach producenta wciąż uznawanego za budżetowego wydają się czymś zupełnie naturalnym. Bez większych zatem kompleksów rumuński producent oferuje mieszankę propan-butan do praktycznie wszystkich swoich modeli: Sandero w wersjach Ambiance i Laureate z silnikiem 1.2 75 KM, Logan w tych samych wersjach wyposażenia i z tą samą jednostką, Lodgy Ambiance, Laureate i Prestige z jednostkami 1.6 84 KM, Dokker w wersjach Access, Ambiance i Laureate również z 1.6 84 KM, Dokker Van Base i Confort z tym samym silnikiem, Duster Ambiance i Laureate z jednostką 1.6 105 KM oraz Logan MCV Ambiance i Laureate z 1.2 75 KM pod maską. Dodatkowo istnieje możliwość zainstalowania jej w Dusterze z napędem 4×4 oraz w autach producenta zakupionych wcześniej. Podobnie jak u Škody, także tu producentem systemu jest Landi Renzo. Auta z jego instalacją objęte są 3-letnią (lub do 100 000 km) gwarancją producenta. Koszt montażu instalacji LPG w autach Dacii to 3500 zł.

Renault - oferta modeli z instalacjami LPG

Podobnie jak Dacia, także Renault oferuje do wybranych pojazdów instalacje LPG firmy Landi Renzo, montowane u swoich autoryzowanych przedstawicieli i na tych samych zasadach. Można ją założyć do modeli: Clio z silnikiem 1.2 75 KM, Megane z silnikiem 1.6 110 KM oraz Fluence z silnikiem 1.6 110 KM. Promocyjna cena instalacji wynosi 2500 zł. Auta Renault z instalacją Landi Renzo zachowują 2-letnią gwarancję producenta.

Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM

Hyundai - oferta modeli z instalacjami LPG

Dla zwolenników autogazu koreańska marka przygotowała trzy propozycje. Do wyboru jest model i20 z silnikiem 1.2, ix20 z jednostką 1.4 oraz i30 w wersji 5-drzwiowej i wagon z silnikiem 1.4. Auta wyposażone są w instalację Sequent 24.11 firmy BRC, która została dostosowana do nowych silników Hyundaia. Tak jak pozostałe, również „zagazowane” Hyundaie objęte są 5-letnią gwarancją producenta bez limitu kilometrów. Dodatkowo sama instalacja również objęta jest takim samym okresem ochrony. W modelu i20 instalacja to koszt 3900 zł, w ix20 – 4200 zł, zaś w obydwu wersjach i30 to 4600 zł.

KIA - oferta modeli z instalacjami LPG

Tę samą instalację co Hyundai oferuje w swoich wybranych modelach także KIA. Można w nią wyposażyć model cee’d z silnikiem 1.4 DOHC w wersji wyposażenia M oraz M z pakietem DFA oraz model Rio z jednostką 1.2 we wszystkich wersjach wyposażenia, a także model Venga z motorem 1.4 DOHC w wersji M. Instalacje firmy BRC do aut koreańskiego producenta kosztują 4550 zł w modelach cee’d oraz Venga i 4200 zł w modelu Rio.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

Alfa Romeo - oferta modeli z instalacjami LPG

Podobnie jak Fiat, także druga włoska marka koncernu oferuje instalacje Tartarini w swoich jedynych dostępnych na rynku modelach: Mito oraz Giulietta. Do współpracy z LPG wybrano benzynową turbodoładowaną jednostkę 1.4 o mocy 120 KM. Producent nie podaje w oficjalnych materiałach cen oraz szczegółowych danych dotyczących instalacji i odsyła do swoich autoryzowanych przedstawicielstw.

Tekst: Łukasz Pełnikowski, magazyn BiznesCar

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA