Samochody z fabrycznym LPG - przegląd rynku
REKLAMA
REKLAMA
Škoda - oferta modeli z instalacjami LPG
Jednym z najbardziej zaangażowanych w technologię LPG producentów jest Škoda. W ramach bardzo mocno promowanej ostatnio akcji większość z gamy czeskich pojazdów może być wyposażona w instalację gazową. Producent przewidział ją w modelach: Citigo, Fabia, Rapid Spaceback, Rapid, Roomster oraz Praktik. W przypadku najmniejszego miejskiego Citigo oferta obejmuje silniki 1.0 MPI o mocy 60 i 75 KM. Dla słabszego silnika koszt instalacji wynosi 2499 zł, zaś mocniejszego 3760 zł. W Fabii LPG założymy w wersji z jednostką 1.2 o mocy 70 KM i 1.4 16 V o mocy 85 KM. Koszt to odpowiednio 4490 i 4790 zł. Rapid Spaceback przyjmie pod maskę reduktor w przypadku silnika 1.2 w wersjach 75- i 85-konnej. W tym przypadku to wydatek 3499 zł. Powyższe parametry i ceny dotyczą także Rapida w wersji Sedan. Dla modelu Roomster przewidziano tylko jedną opcję dla zainteresowanych LPG, z silnikiem 1.4 o mocy 85 KM. Dla tej jednostki instalacja to już wydatek 4790 zł. W roboczej odmianie Praktik z tym samym silnikiem jest trochę taniej – 4650 zł. Wszystkie instalacje montowane w wymienionych modelach to produkty firmy Landi Renzo. Sekwencyjny wtrysk gazu umożliwia współpracę zarówno z jednostkami z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Do każdego modelu opracowane zostało indywidualnie oprogramowanie komputera ECU oraz parametry techniczne instalacji. Montaż odbywa się w poszczególnych autoryzowanych serwisach producenta, na podstawie schematu Landi Renzo, zaakceptowanego przez Volkswagen Group Polska. Dwuletnia gwarancja mechaniczna na auta czeskiej marki utrzymuje się także w przypadku pojazdów z fabryczną instalacją LPG. Jej producent z kolei udziela również 2-letniej gwarancji na elementy składowe.
REKLAMA
Opel - oferta modeli z instalacjami LPG
Bogatą ofertę aut z fabryczną instalacją LPG ma niemiecki producent. Do rodziny Opel LPG ecoFLEX należą: ADAM z silnikiem 1.4 87 KM, Corsa 1.2 85/83 KM, Meriva 1.4 Turbo 120 KM, Astra 1.4 Turbo 140 KM, Mokka 1.4 Turbo 140 KM, Insignia 1.4 Turbo 140 KM oraz Zafira Tourer 1.4 Turbo 140 KM. Producent chwali się, że jego pojazdy zasilane gazem potrafią obniżyć koszty eksploatacji nawet o 40%, a całkowity zasięg w przypadku Astry Hatchback z jednostką 1.4 może przekroczyć nawet 1400 km. Silniki modeli z rodziny LPGTEC zostały zaprojektowane z myślą o eksploatacji wykorzystującej dwa rodzaje paliwa. Zwiększono tu trwałość układu napędowego, zmodyfikowano jego sterownik, wyposażono w filtr LPG dbający o czystość paliwa oraz zainstalowano specjalnie utwardzone zawory, odporne na wyższe temperatury spalania gazu. Wlew gazu w autach Opla jest schowany tuż obok wlewu benzyny, zaś zbiornik na gaz jest dopasowany do wnęki koła zapasowego. Samochody z silnikami LPGTEC chroni pełna, 2-letnia gwarancja producenta. Przeglądy okresowe są tu wspólne dla auta i instalacji i wypadają co 30 000 km lub raz w roku. Cena instalacji waha się od promocyjnych 2000 zł dla wybranych modeli do katalogowych nawet 7500 zł.
Zobacz też: Gotówka, leasing czy wynajem? Leasing na samochód: zasady i możliwości
Peugeot/Citroën - oferta modeli z instalacjami LPG
Koncern PSA oferuje fabryczną instalację gazową tylko z jednym wspólnym modelem: Peugeotem 301 i bliźniaczym Citroënem C-Elysée. W przypadku obydwu pojazdów platformą dla gazu jest silnik benzynowy 1.6 VTi o mocy 115 KM wyposażony w manualną skrzynię biegów. W tym niewielkim modelu mieści się 35-litrowy zbiornik paliwa, który podobnie jak pozostałe elementy instalacji montowany jest w autoryzowanej sieci serwisowej Peugeot i Citroën. Producentem instalacji jest firma Czakram (BRC), która udziela na swój produkt 2-letniej gwarancji. Koncern PSA wycenił możliwość wyposażenia swoich pojazdów 301 i C-Elysée w instalację LPG na promocyjne 3100 i katalogowe 4500 zł.
Fiat - oferta modeli z instalacjami LPG
Do grona producentów oferujących fabrycznie nowe auta z gazem należy także włoski koncern. Do gamy pojazdów z możliwością zainstalowania LPG należą: Panda, Punto, Bravo, Fiorino, Doblo oraz Freemont. Autoryzowane serwisy Fiata montują w nich układy marki Tartarini Auto. Dość tajemniczo brzmi informacja producenta na temat gwarancji – jej warunki oraz zalecenia eksploatacji dostępne są w serwisach i u sprzedawców Fiata. Instalacje gazowe współpracują głównie z jednostkami 1.2 i 1.4. Ceny i szczegóły dotyczące modeli z LPG dostępne są jedynie w ASO Fiata.
Zobacz też: Przetarg na zakup samochodu
Dacia - oferta modeli z instalacjami LPG
Instalacje LPG w autach producenta wciąż uznawanego za budżetowego wydają się czymś zupełnie naturalnym. Bez większych zatem kompleksów rumuński producent oferuje mieszankę propan-butan do praktycznie wszystkich swoich modeli: Sandero w wersjach Ambiance i Laureate z silnikiem 1.2 75 KM, Logan w tych samych wersjach wyposażenia i z tą samą jednostką, Lodgy Ambiance, Laureate i Prestige z jednostkami 1.6 84 KM, Dokker w wersjach Access, Ambiance i Laureate również z 1.6 84 KM, Dokker Van Base i Confort z tym samym silnikiem, Duster Ambiance i Laureate z jednostką 1.6 105 KM oraz Logan MCV Ambiance i Laureate z 1.2 75 KM pod maską. Dodatkowo istnieje możliwość zainstalowania jej w Dusterze z napędem 4×4 oraz w autach producenta zakupionych wcześniej. Podobnie jak u Škody, także tu producentem systemu jest Landi Renzo. Auta z jego instalacją objęte są 3-letnią (lub do 100 000 km) gwarancją producenta. Koszt montażu instalacji LPG w autach Dacii to 3500 zł.
Renault - oferta modeli z instalacjami LPG
Podobnie jak Dacia, także Renault oferuje do wybranych pojazdów instalacje LPG firmy Landi Renzo, montowane u swoich autoryzowanych przedstawicieli i na tych samych zasadach. Można ją założyć do modeli: Clio z silnikiem 1.2 75 KM, Megane z silnikiem 1.6 110 KM oraz Fluence z silnikiem 1.6 110 KM. Promocyjna cena instalacji wynosi 2500 zł. Auta Renault z instalacją Landi Renzo zachowują 2-letnią gwarancję producenta.
Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM
Hyundai - oferta modeli z instalacjami LPG
Dla zwolenników autogazu koreańska marka przygotowała trzy propozycje. Do wyboru jest model i20 z silnikiem 1.2, ix20 z jednostką 1.4 oraz i30 w wersji 5-drzwiowej i wagon z silnikiem 1.4. Auta wyposażone są w instalację Sequent 24.11 firmy BRC, która została dostosowana do nowych silników Hyundaia. Tak jak pozostałe, również „zagazowane” Hyundaie objęte są 5-letnią gwarancją producenta bez limitu kilometrów. Dodatkowo sama instalacja również objęta jest takim samym okresem ochrony. W modelu i20 instalacja to koszt 3900 zł, w ix20 – 4200 zł, zaś w obydwu wersjach i30 to 4600 zł.
KIA - oferta modeli z instalacjami LPG
Tę samą instalację co Hyundai oferuje w swoich wybranych modelach także KIA. Można w nią wyposażyć model cee’d z silnikiem 1.4 DOHC w wersji wyposażenia M oraz M z pakietem DFA oraz model Rio z jednostką 1.2 we wszystkich wersjach wyposażenia, a także model Venga z motorem 1.4 DOHC w wersji M. Instalacje firmy BRC do aut koreańskiego producenta kosztują 4550 zł w modelach cee’d oraz Venga i 4200 zł w modelu Rio.
Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI
Alfa Romeo - oferta modeli z instalacjami LPG
Podobnie jak Fiat, także druga włoska marka koncernu oferuje instalacje Tartarini w swoich jedynych dostępnych na rynku modelach: Mito oraz Giulietta. Do współpracy z LPG wybrano benzynową turbodoładowaną jednostkę 1.4 o mocy 120 KM. Producent nie podaje w oficjalnych materiałach cen oraz szczegółowych danych dotyczących instalacji i odsyła do swoich autoryzowanych przedstawicielstw.
Tekst: Łukasz Pełnikowski, magazyn BiznesCar
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.