REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 301 1.6 VTi LPG na papierze wydaję się być idealnym autem dla polskiego kierowcy. Ma duży bagażnik, bardzo przestronne wnętrze, mocny motor z instalacją LPG i kosztuje ok. 50 tys. zł. Czy faktycznie jest tak dobry jak reklamuje go producent?

Peugeot 301 1.6 LPG

Polska, mimo szumnie głoszonej propagandy, nie należy do bogatych krajów europejskich o czym dobitnie świadczą chociażby rankingi najchętniej kupowanych w naszym kraju samochodów. Polacy najczęściej poszukują pojazdów w cenie od 15-45 tys. zł dlatego nadal największą popularnością cieszą się samochody używane. Trudno bowiem znaleźć w tej cenie wystarczająco duży, nowy samochód, z mocnym a zarazem oszczędnym silnikiem, który odnajdzie się w roli pojazdu dla całej rodziny. Okazuje się jednak, że są koncerny, które potrafią zrozumieć trendy panujące na rynkach takich krajów jak Polska i zaproponować ich klientom pojazd łączący wszystkie wymienione cechy w jedną spójną całość. Przykładem takiego samochodu jest m.in. Peugeot 301 1.6 VTi z instalacją gazu LPG.

REKLAMA

Peugeot 301 1.6 LPG: nadwozie

Francuski pomysł na samochód rodzinny to sedan o długości 4,44 m, szerokości 1,75 m i wysokości 1,47 m dysponujący rozstawem osi równym 2652 mm. Stonowana linia zewnętrzna, proporcjonalna bryła, nieduże reflektory oraz spore płaszczyzny blachy urozmaicone mocnym, bocznym przetłoczeniem ciągnącym się od przedniego błotnika aż po tylne światła to główne cechy opisujące nowego Peugeota 301. Choć francuski samochód nie jest stylizacyjnym odkryciem, to trudno odmówić mu schludnej elegancji. Gdyby tylko wyposażyć go w nieco większe alufelgi wyglądałby na pewno jeszcze bardziej okazale.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Peugeot 301 1.6 LPG: wnętrze

Zdecydowanie słabszą stroną Peugeota 301 jest za to jego wnętrze. O ile do projektu centralnej części kokpitu trudno mieć większe zastrzeżenia –wyświetlacz systemu audio i komputera pokładowego jest czytelny, sterowanie radiem łatwe, a panel manualnej klimatyzacji ciekawy - o tyle nie brakuje w kabinie 301 elementów, które trzeba by poprawić. Plastiki są twarde (wszystkie bez wyjątku), miejscami bardzo tandetne, ale za to dobrze spasowane. Przeszkadza brak poziomej regulacji kolumny kierowniczej, słabe wyciszenie powyżej 100 km/h, bardzo skromne oświetlenie kabiny, tylne zagłówki zintegrowane na stałe z kanapą i ulokowane zdecydowanie za nisko oraz brak regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa.

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.6 e-HDI 115 KM - nowa jakość!

Umiejscowienie przycisków służących sterowaniu bocznymi szybami na tunelu środkowym także jest nieco dziwnym pomysłem. Trzeba jednak pamiętać, że większość tych mankamentów lub cech wynika przede wszystkim z jednego – konieczności obniżenia kosztów produkcji Peugeota 301.

Peugeot 301 1.6 LPG: przestronność

Cieszy za to fakt, że francuscy projektanci zdecydowali się wykorzystać dostępne fundusze na opracowanie jak najbardziej przestronnego wnętrza. O ile bowiem do większości wcześniejszych mankamentów można z czasem przywyknąć, o tyle ilość miejsca w kabinie jest cechą niezmienną. I pod tym względem 301 pozytywnie zaskakuje. Bardzo duży rozstaw osi (większy niż w Focusie czy Corolli sedan) oraz prosta linia dachu przełożyły się na wysoką przestronność kabiny francuskiego sedana.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: jak atakuje gRypa?

Wrażenie robi przede wszystkim ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń, w którym wygodnie usiądą osoby o wzroście 185 cm. Z przodu miejsce znajdą jeszcze wyżsi pasażerowie, ale trzeba przyznać, że obicie foteli na dłuższych trasach okazuje się nieco za miękkie. Cieszy za to ich wzorowe trzymanie boczne (lepsze niż chociażby w najnowszym, sportowym  Audi S3 Limousine!).

Dużym atutem Peugeota 301 jest także jego bardzo obszerny, 506-litrowy bagażnik, którego kubaturę ogranicza w prezentowanej wersji zapasowe koło. Jego standardowe miejsce zajęła bowiem butla z gazem LPG, dlatego jeśli zależy nam na pełnej objętości bagażnika, warto wyposażyć się w dobry zestaw naprawczy opony z kompresorem.

Peugeot 301 1.6 LPG: instalacja LPG

Odnośnie samej instalacji LPG zastosowanej w Peugeocie to można rozpisywać się o niej właściwie w samych superlatywach. Przygotowana przez firmę Czakram na bazie komponentów renomowanego producenta BRC, pracuje praktycznie niezauważalnie dla kierowcy. Mimo że do rozpoczęcia pracy wymaga nagrzanego silnika, to moment w którym jego zasilanie przełącza się z benzyny na gaz LPG jest praktycznie niewyczuwalny. Także osiągi nie ulegają zauważalnej zmianie. Pochwały należą się także za estetyczne ukrycie zaworu gazu LPG pod klapką wlewu benzyny oraz porządek pod maską silnika. To co może przeszkadzać to nieprecyzyjny wskaźnik ilości gazu LPG pozostałego w zbiorniku.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

Silnik 1.6 16V dysponuje akceptowalną dynamiką (0-100 km/h 9,3 s), ale wymaga używania górnych zakresów jego obrotów, a to przekłada się na podwyższony hałas w kabinie. Co więcej tylko 5-biegowa przekładnia powoduje, że jazda na autostradzie jest nieco męcząca. Przy 140 km/h silnik ma bowiem aż 4000 obr./min. Sama skrzynia biegów ma nieco za długie drogi prowadzenia drążka i brakuje jej precyzji.

Peugeot 301 1.6 LPG:zużycie paliwa

Średnie zużycie paliwa na trasie (90-110 km/h) kształtuje się na poziomie 6,3 l/100 km, na autostradzie wzrasta do 7,7 l ,a w mieście waha pomiędzy 7,4-8,8 l w zależności od natężenia ruchu i dynamiki jazdy. Spalanie na gazie LPG jest większe średnio o ok. 1,5 l. Ogromną zaletą hybrydowego układu zasilania paliwem jest fakt, że przy pełnym wykorzystaniu obu zbiorników paliwa (50 l Pb, 30 LPG) zasięg Peugeota może sięgnąć na trasie nawet 1200-1300 km.

Zobacz też: Test Skoda Fabia 1.2 TSI/105 KM

Peugeot 301 1.6 LPG: zawieszenie

Peugeot 301 to auto, które choć tanie, oferuje zaskakująco miękkie i komfortowe zawieszenie. Taka charakterystyka świetnie wpisuje się w realia polskich dróg. Choć z roku na rok przybywa świetnych jakościowo autostrad, to nadal przeważają u nas drogi mocno zniszczone. W takich warunkach „301-nka” spisuje się bardzo dobrze. Choć ceną komfortu są przechyły nadwozia w zakrętach, to praktycznie trudno zarzucić francuskiemu sedanowi wyraźne braki w prowadzeniu. Nawet w slalomie auto pozwala się prowadzić całkiem precyzyjnie, pewnie i stabilnie. Duża w tym także zasługa układu kierowniczego, którego wspomaganie nie jest przesadnie silne, i który nieźle przekazuje ruchy kierownicy na przednie koła.

Peugeot 301 1.6 LPG: hamulce

Niezłe noty Peugeot 301 zebrał za układ hamulcowy. Pedał hamulca działa w sposób typowy dla francuskich aut – szybko i zdecydowanie. Nie ma przy tym problemu z dozowaniem siły hamowania, ale skuteczność w wytracaniu prędkości powinna być większa.

Zobacz też: Test Renault Captur 1.5 dCi 90 KM man.

Peugeot 301 1.6 LPG: cena i wyposażenie

Aby przekonać do siebie polskich klientów, Peugeot 301 musi mieć dobrze skalkulowaną cenę. Prezentowana, najbogatsza wersja Allure po rabacie kosztuje ok. 52 300 zł (z lakierem metalicznym). Jeśli dodać do tego montaż instalacji LPG (3100 zł) to jego cena wzrośnie do ponad 55 tys. zł. Dużo jak na polskie realia, ale warto pamiętać, że mówimy o aucie nowym, przestronnym z gwarancją i przyzwoitym wyposażeniem (manualna klimatyzacja sterowana elektronicznie, pełna elektryka szyb i lusterek, tempomat, 4 poduszki powietrzna, system audio z 4 głośnikami, skórzane wykończenie kierownicy). Biorąc pod uwagę, że znacznie mniejsza Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG kosztuje przy zbliżonym wyposażeniu ok. 51 tys. zł to cena Peugeota wydaję się być uczciwie skalkulowana.

Zobacz też: Test Dacia Logan MCV 1.2 16V 75 KM LPG

Peugeot 301 1.6 LPG: opinia

Peugeot 301 wyposażony w instalację gazową to dobra propozycja dla kogoś kto poszukuje bardzo przestronnego auta z dużym bagażnikiem, relatywnie niski kosztami eksploatacji oraz zakupu. Choć o trwałości motoru 1.6 VTi zasilanego gazem LPG trudno coś więcej na tę chwilę napisać, to jednak sposób w jaki współpracuje on z instalacją i jakość pracy na alternatywnym paliwie nie dają najmniejszych powodów do zmartwień czy obaw. Jeśli uwzględnić do tego komfortowe zawieszenie, przyzwoite wyposażenie i niezłą cenę, to może się okazać, że spartańsko wykończone wnętrze nie będzie stanowić wyraźnego problemu dla nabywcy 301. Tym bardziej, że ten spory sedan kosztuje tyle, ile dobrze wyposażone auto miejskie.

Dane techniczne: Peugeot 301 1.6 VTi LPG:

Samochód Peugeot 301 1.6 VTi 115 KM sedan
Rodzaj silnika benzynowy, wolnossący
Kod silnika NFP
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk pośredni
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1587 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 85/115 kW/KM przy 6050 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 4000 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,32
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 5 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 8,7/5,1/6,4 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: belka odkształcalna
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 266 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) bębnowe, 8”
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 442 /1 748/1 466 mm
Rozstaw osi 2652 mm
Masa własna 1090 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 506 l
Ładowność 434 kg
Liczba obrotów kierownicy b.d.
Średnica zawracania 10,7/10,9 m
Pojemność baku 50 l
Cena  52 900 zł + instalacja 3100 zł

Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 tylna kanapa
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 komputer pokładowy radio
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 zegary
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 sterowanie bagażnik lusterka boczne
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 elektryczne szyby sterowanie
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 bagażnik koło zapasowe
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 kufer bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 1.6 LPG 2014 wlew paliwa LPG paliwo
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA