REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się bardziej opłaca - kupić samochód po stłuczce i naprawić go samodzielnie, czy nabyć już naprawione auto?

lakiernik naprawa rysy Fot. Fotolia
lakiernik naprawa rysy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup używanego samochodu to loteria. Poszukiwane są przede wszystkim auta bezwypadkowe, ale ich przeszłość jest coraz trudniejsza do ustalenia nawet dla autoryzowanych serwisów samochodowych. Może warto zatem kupić uszkodzone auto i naprawić je we własnym zakresie? Czy to się opłaca?

Na rynku samochodów używanych dominują samochody bezwypadkowe. Dopiero wprawne oko fachowca a czasem po prostu zwykły przypadek odkrywa prawdziwą, czyli powypadkową, historię samochodu. Osoby poszukujące auta zwracają uwagę przede wszystkim na te egzemplarze, których lakier jest w doskonałym stanie, spasowanie poszczególnych jego elementów blacharskich jest idealne, a silnik nie nosi jakichkolwiek śladów kurzu czy smarów. Bardzo często okazuje się jednak, że ta „idylla” to sprawa wprawnego blacharza, który zrekonstruował silnie rozbite auto. Takie historie dotyczą zwłaszcza pojazdów wyższych klas, bowiem ich ceny na rynku wtórnym są wysokie i gwarantują handlarzowi dobry zysk.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego diesla

Auto sprowadzone czy z polskiego salonu?

Auta sprowadzone z zagranicy, wśród których dominują pojazdy uszkodzone, są coraz częściej omijane przez doświadczonych kierowców, którzy poszukują nowego pojazdu dla siebie. Na znaczeniu zyskują przede wszystkim samochody kupione w polskim salonie, z udokumentowaną przeszłością, którą dodatkowo można zweryfikować w serwisie. Co raz częściej też, poszukiwane są pojazdy, które są uszkodzone, ale ich historia do momentu wypadku czy stłuczki jest opisana za pomocą książki serwisowej, faktur za naprawy czy po prostu było ewidencjonowane w konkretnym ASO.

Zakup uszkodzonego samochodu

Za zakupem uszkodzonego pojazdu przemawiają dwie zasadnicze korzyści: znacznie niższa cena wartość rynkowa oraz możliwość szybkiej weryfikacji skali zniszczeń samochodu. Dzięki temu, istnieje duża szansa, że znajdziemy pojazd, który może i jest na pierwszy rzut oka pokiereszowany, ale jego struktura nośna i elementy konstrukcyjne (np. podłużnice, rama  nośna, progi) nie zostały naruszone. Po wymianie zewnętrznych części poszycia (błotników przednich, maski, zderzaków itd.) pojazd przy ewentualnej kolizji powinien spełnić swoje zadania i pochłoną energię tak, jak samochód nowy. Tylko czy naprawa uszkodzonego pojazdu ma uzasadnienie ekonomiczne?

REKLAMA

Zobacz też: Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt naprawy uszkodzonego samochodu

Za pomocą popularnego serwisu ogłoszeniowego, wybraliśmy uszkodzone auto, dla którego sporządziliśmy przybliżony kosztorys naprawy. Najważniejszą rolę odegrały w nim koszty podzespołów, które trzeba wymienić na nowe. Pojazd, który nas zaciekawił to Audi A4 B6 z roku 2004, z silnikiem 1.9TDI o mocy 130KM i bardzo małym przebiegiem wynoszącym 121 tys.km . Wyceniony został przez właściciela na 19 tys. zł. Niemiecki sedan ma doskonałą renomę i jest bardzo poszukiwanym modelem na rynku, ale w ogłoszeniach dominują pojazdy sprowadzone, o mało wiarygodnej historii, Nasz egzemplarz ma uszkodzone przednie, prawe zawieszenie i częściowo rozbity przód z prawej strony.

Do naprawy użyjemy części pochodzących z hurtowni części samochodowej. Naprawa w autoryzowanym serwisie byłaby bardzo wysoka i z pewnością nieopłacalna.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Audi A4 B6 1.9 TDI 130KM 2004 r.   Inter Cars
Nadwozie cena (zł)
prawy błotnik 102
nadkole błotnika 37
pokrywa silnika 459
zderzak przedni 478
spoiler zderzaka 139
atrapa chłodnicy 150
prawy wlot powietrza w zderzaku 36
środkowy wlot powietrza w zderzaku 80
łączny koszt el. nadwozia 1481
Zawieszenie pojazdu (prawe przednie  koło)
Końcówka drążka kierowniczego 109
Wahacz górny przedni 198
Wahacz dolny przedni 336
łącznik stabilizatora przedni 96
Wahacz dolny, tylny oś przednia 307
Wahacz górny, tylny oś przednia 160
Zestaw śrub wahaczy - przód 216
łączny koszt wahaczy przedniego koła 1422
Koszty robocizny    Warsztat Mechaniczny 
lakierowanie: 4 elementy 1200
demontaż i montaż 4 el. nadwozia 800
wymiana zawieszenia prawego koła 400
ustawienie zbieżności kół i geometrii podw. 100
łączny koszt robocizny 2500
łączny koszt naprawy Audi A4 5403
cena uszkodzonego Audi A4 19 000
Cena naprawionego Audi A4 24 403

Powyższy kosztorys, oparty m.in. na cenniku części  firmy Inter Cars określa łączny koszt napraw uszkodzonego Audi na 5403 zł. Po dodaniu tej kwoty do ceny uszkodzonego egzemplarza okazuje się, że łącznie na zakup uszkodzonego Audi A4 wydać trzeba 24 403zł. Podobne egzemplarze tego samego modelu Audi w tej samej wersji silnikowej i z tego samego roku kosztują ok. 27-29 tys. zł. Korzyści finansowe jak i świadomość historii zakupionego egzemplarza wydają się być przekonującymi argumentami.

Zobacz też: Auta tanie w utrzymaniu, czyli jakie?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA