REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się bardziej opłaca - kupić samochód po stłuczce i naprawić go samodzielnie, czy nabyć już naprawione auto?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
lakiernik naprawa rysy Fot. Fotolia
lakiernik naprawa rysy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup używanego samochodu to loteria. Poszukiwane są przede wszystkim auta bezwypadkowe, ale ich przeszłość jest coraz trudniejsza do ustalenia nawet dla autoryzowanych serwisów samochodowych. Może warto zatem kupić uszkodzone auto i naprawić je we własnym zakresie? Czy to się opłaca?

Na rynku samochodów używanych dominują samochody bezwypadkowe. Dopiero wprawne oko fachowca a czasem po prostu zwykły przypadek odkrywa prawdziwą, czyli powypadkową, historię samochodu. Osoby poszukujące auta zwracają uwagę przede wszystkim na te egzemplarze, których lakier jest w doskonałym stanie, spasowanie poszczególnych jego elementów blacharskich jest idealne, a silnik nie nosi jakichkolwiek śladów kurzu czy smarów. Bardzo często okazuje się jednak, że ta „idylla” to sprawa wprawnego blacharza, który zrekonstruował silnie rozbite auto. Takie historie dotyczą zwłaszcza pojazdów wyższych klas, bowiem ich ceny na rynku wtórnym są wysokie i gwarantują handlarzowi dobry zysk.

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego diesla

Auto sprowadzone czy z polskiego salonu?

Auta sprowadzone z zagranicy, wśród których dominują pojazdy uszkodzone, są coraz częściej omijane przez doświadczonych kierowców, którzy poszukują nowego pojazdu dla siebie. Na znaczeniu zyskują przede wszystkim samochody kupione w polskim salonie, z udokumentowaną przeszłością, którą dodatkowo można zweryfikować w serwisie. Co raz częściej też, poszukiwane są pojazdy, które są uszkodzone, ale ich historia do momentu wypadku czy stłuczki jest opisana za pomocą książki serwisowej, faktur za naprawy czy po prostu było ewidencjonowane w konkretnym ASO.

Zakup uszkodzonego samochodu

Za zakupem uszkodzonego pojazdu przemawiają dwie zasadnicze korzyści: znacznie niższa cena wartość rynkowa oraz możliwość szybkiej weryfikacji skali zniszczeń samochodu. Dzięki temu, istnieje duża szansa, że znajdziemy pojazd, który może i jest na pierwszy rzut oka pokiereszowany, ale jego struktura nośna i elementy konstrukcyjne (np. podłużnice, rama  nośna, progi) nie zostały naruszone. Po wymianie zewnętrznych części poszycia (błotników przednich, maski, zderzaków itd.) pojazd przy ewentualnej kolizji powinien spełnić swoje zadania i pochłoną energię tak, jak samochód nowy. Tylko czy naprawa uszkodzonego pojazdu ma uzasadnienie ekonomiczne?

Zobacz też: Auto używane: jak je kupić i nie zostać oszukanym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt naprawy uszkodzonego samochodu

Za pomocą popularnego serwisu ogłoszeniowego, wybraliśmy uszkodzone auto, dla którego sporządziliśmy przybliżony kosztorys naprawy. Najważniejszą rolę odegrały w nim koszty podzespołów, które trzeba wymienić na nowe. Pojazd, który nas zaciekawił to Audi A4 B6 z roku 2004, z silnikiem 1.9TDI o mocy 130KM i bardzo małym przebiegiem wynoszącym 121 tys.km . Wyceniony został przez właściciela na 19 tys. zł. Niemiecki sedan ma doskonałą renomę i jest bardzo poszukiwanym modelem na rynku, ale w ogłoszeniach dominują pojazdy sprowadzone, o mało wiarygodnej historii, Nasz egzemplarz ma uszkodzone przednie, prawe zawieszenie i częściowo rozbity przód z prawej strony.

Do naprawy użyjemy części pochodzących z hurtowni części samochodowej. Naprawa w autoryzowanym serwisie byłaby bardzo wysoka i z pewnością nieopłacalna.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Audi A4 B6 1.9 TDI 130KM 2004 r.   Inter Cars
Nadwozie cena (zł)
prawy błotnik 102
nadkole błotnika 37
pokrywa silnika 459
zderzak przedni 478
spoiler zderzaka 139
atrapa chłodnicy 150
prawy wlot powietrza w zderzaku 36
środkowy wlot powietrza w zderzaku 80
łączny koszt el. nadwozia 1481
Zawieszenie pojazdu (prawe przednie  koło)
Końcówka drążka kierowniczego 109
Wahacz górny przedni 198
Wahacz dolny przedni 336
łącznik stabilizatora przedni 96
Wahacz dolny, tylny oś przednia 307
Wahacz górny, tylny oś przednia 160
Zestaw śrub wahaczy - przód 216
łączny koszt wahaczy przedniego koła 1422
Koszty robocizny    Warsztat Mechaniczny 
lakierowanie: 4 elementy 1200
demontaż i montaż 4 el. nadwozia 800
wymiana zawieszenia prawego koła 400
ustawienie zbieżności kół i geometrii podw. 100
łączny koszt robocizny 2500
łączny koszt naprawy Audi A4 5403
cena uszkodzonego Audi A4 19 000
Cena naprawionego Audi A4 24 403

Powyższy kosztorys, oparty m.in. na cenniku części  firmy Inter Cars określa łączny koszt napraw uszkodzonego Audi na 5403 zł. Po dodaniu tej kwoty do ceny uszkodzonego egzemplarza okazuje się, że łącznie na zakup uszkodzonego Audi A4 wydać trzeba 24 403zł. Podobne egzemplarze tego samego modelu Audi w tej samej wersji silnikowej i z tego samego roku kosztują ok. 27-29 tys. zł. Korzyści finansowe jak i świadomość historii zakupionego egzemplarza wydają się być przekonującymi argumentami.

Zobacz też: Auta tanie w utrzymaniu, czyli jakie?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA