REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?
Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?
Toyota
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser? System Zmiennej Sztywności Stabilizatorów (KDSS) zapewnia odpowiednią sztywność zawieszenia podczas jazdy po asfalcie oraz wystarczająco duży prześwit, by Land Cruiser mógł przejechać przez rudne przeszkody terenowe.

Te dwie możliwości (zachowanie sztywności na asfalcie i zagwarantowanie dużej dzielności w terenie) zawsze się wzajemnie wykluczały, w dużej mierze dlatego, że drążki stabilizujące, które łączą koła po obu stronach pojazdu i przeciwdziałają przechylaniu się nadwozia na zakrętach drogi, jednocześnie ograniczają pionowy ruch każdego koła na nierównościach terenu.

REKLAMA

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Rozwiązaniem, które opracowała Toyota, by zlikwidować tę sprzeczność, jest dynamiczne zawieszenie KDSS (System Zmiennej Sztywności Stabilizatorów), zastosowane w modelu Land Cruiser 150. Jak wynika z nazwy, KDSS dynamicznie reaguje na siły działające w różnych punktach zawieszenia, optymalizując jego pracę na drodze i w terenie. Dokonuje tego za pomocą elektrycznie sterowanego układu elementów hydraulicznych, który modyfikuje zachowanie drążków stabilizujących.

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Toyota

Toyota

Każdy z drążków stabilizujących Land Cruisera wyposażony jest w cylinder hydrauliczny z tłokiem rozdzielającym górną i dolną komorę. Dolne komory przedniego cylindra połączone są jednym przewodem hydraulicznym, a dolne – drugim. Każdy z przewodów łączy się ze swoim akumulatorem ciśnienia poprzez sterowany elektronicznie zawór.

Zobacz też: Jak działa sytem Lexus Dynamic Handling oparty na 4 kołach skrętnych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podczas pokonywania zakrętu na równej drodze, na oba koła po jednej stronie działa zbliżona siła. W związku z tym płyn hydrauliczny w obu cylindrach ma to samo ciśnienie i tłoki pozostają nieruchome. Powoduje to, że drążki stabilizujące działają normalnie, ograniczając skok zawieszenia i tym samym przechylenie nadwozia, co zwiększa stabilność pojazdu w zakrętach.

Na nierównych drogach pojawiają się różnice sił działających na koła przednie i tylne. Gdy system to wykryje, zawory akumulatorów są odpowiednio otwierane i zamykane, sterując przepływem płynu hydraulicznego. Umożliwia to tłumienie drgań przez absorbowanie ruchów wynikających z nierówności nawierzchni, zwiększając komfort jazdy.

REKLAMA

Podczas jazdy w trudnym terenie, poszczególne koła znajdują się na różnej wysokości, w związku z czym na każde koło działa inna siła. W wyniku tego tłoki wewnątrz obu cylindrów poruszają się w przeciwne strony, przez co drążki stabilizujące przestają usztywniać zawieszenie, a każde z kół zyskuje możliwość niezależnego ruchu w pionie. Dzięki temu wszystkie cztery koła pozostają w kontakcie z podłożem tak długo, jak to tylko możliwe.

W ten sposób samochody Toyoty wyposażone w KDSS są w stanie zapewniać optymalną stabilność na drodze, a jednocześnie zachowują znakomitą dzielność terenową w ekstremalnych warunkach terenowych. System działa automatycznie w trakcie jazdy, a kierowca nie musi go ani włączać, ani wyłączać.

Źródło: Materiały Toyoty

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?
Toyota
Toyota
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA