REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?
Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?
Toyota
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser? System Zmiennej Sztywności Stabilizatorów (KDSS) zapewnia odpowiednią sztywność zawieszenia podczas jazdy po asfalcie oraz wystarczająco duży prześwit, by Land Cruiser mógł przejechać przez rudne przeszkody terenowe.

Te dwie możliwości (zachowanie sztywności na asfalcie i zagwarantowanie dużej dzielności w terenie) zawsze się wzajemnie wykluczały, w dużej mierze dlatego, że drążki stabilizujące, które łączą koła po obu stronach pojazdu i przeciwdziałają przechylaniu się nadwozia na zakrętach drogi, jednocześnie ograniczają pionowy ruch każdego koła na nierównościach terenu.

REKLAMA

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Rozwiązaniem, które opracowała Toyota, by zlikwidować tę sprzeczność, jest dynamiczne zawieszenie KDSS (System Zmiennej Sztywności Stabilizatorów), zastosowane w modelu Land Cruiser 150. Jak wynika z nazwy, KDSS dynamicznie reaguje na siły działające w różnych punktach zawieszenia, optymalizując jego pracę na drodze i w terenie. Dokonuje tego za pomocą elektrycznie sterowanego układu elementów hydraulicznych, który modyfikuje zachowanie drążków stabilizujących.

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?

Toyota

Toyota

Każdy z drążków stabilizujących Land Cruisera wyposażony jest w cylinder hydrauliczny z tłokiem rozdzielającym górną i dolną komorę. Dolne komory przedniego cylindra połączone są jednym przewodem hydraulicznym, a dolne – drugim. Każdy z przewodów łączy się ze swoim akumulatorem ciśnienia poprzez sterowany elektronicznie zawór.

Zobacz też: Jak działa sytem Lexus Dynamic Handling oparty na 4 kołach skrętnych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podczas pokonywania zakrętu na równej drodze, na oba koła po jednej stronie działa zbliżona siła. W związku z tym płyn hydrauliczny w obu cylindrach ma to samo ciśnienie i tłoki pozostają nieruchome. Powoduje to, że drążki stabilizujące działają normalnie, ograniczając skok zawieszenia i tym samym przechylenie nadwozia, co zwiększa stabilność pojazdu w zakrętach.

Na nierównych drogach pojawiają się różnice sił działających na koła przednie i tylne. Gdy system to wykryje, zawory akumulatorów są odpowiednio otwierane i zamykane, sterując przepływem płynu hydraulicznego. Umożliwia to tłumienie drgań przez absorbowanie ruchów wynikających z nierówności nawierzchni, zwiększając komfort jazdy.

REKLAMA

Podczas jazdy w trudnym terenie, poszczególne koła znajdują się na różnej wysokości, w związku z czym na każde koło działa inna siła. W wyniku tego tłoki wewnątrz obu cylindrów poruszają się w przeciwne strony, przez co drążki stabilizujące przestają usztywniać zawieszenie, a każde z kół zyskuje możliwość niezależnego ruchu w pionie. Dzięki temu wszystkie cztery koła pozostają w kontakcie z podłożem tak długo, jak to tylko możliwe.

W ten sposób samochody Toyoty wyposażone w KDSS są w stanie zapewniać optymalną stabilność na drodze, a jednocześnie zachowują znakomitą dzielność terenową w ekstremalnych warunkach terenowych. System działa automatycznie w trakcie jazdy, a kierowca nie musi go ani włączać, ani wyłączać.

Źródło: Materiały Toyoty

Jak działa zawieszenie KDSS w Toyocie Land Cruiser?
Toyota
Toyota
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA