REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa, sposób działania, koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zawieszenie hydropneumatyczne Hydracive III pozwala na wybór charakterystyki tłumienia czy prześwitu pojazdu.
Zawieszenie hydropneumatyczne Hydracive III pozwala na wybór charakterystyki tłumienia czy prześwitu pojazdu.
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie hydropneumatyczne zapewnia wysoki komfort resorowania. Jak jest zbudowane? Co z jego trwałością?

Pierwsze zawieszenie hydropneumatyczne

Prace na poprawą komfortu podróżowania autem trwają praktycznie od chwili narodzin pierwszego samochodu. Pierwszym zabiegiem było zaprojektowanie gumowej opony, a z czasem zaczęto próby nad systemami resorującymi drgania przekazywane z kół na kabinę pojazdu. W 1955 roku Citroen zaskoczył wszystkich prezentując w modelu DS zawieszenie hydropneumatyczne. Obecnie na rynku dostępna jest czwarta odmiana tej koncepcji a mianowicie Hydractive III+.

REKLAMA

Zobacz też: Amortyzatory samochodowe – zasada działania eksploatacja

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego nie jest skomplikowana (bardzo zaawansowana jest natomiast elektronika sterująca jego pracą). Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem.

Zobacz też: Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego: sfery

Sfery pracujące przy kole współpracują z kolumnami (teleskopami), które wypełnione są olejem. Gdy koło najeżdża na przeszkodę, teleskopy wypychają olej do góry, przepychając tym samym gaz w sferze kulistej. Rozwiązanie to w sposób istotny ogranicza drgania przenoszone na karoserię. Choć kolumny te nie są amortyzatorami to ich działania jest podobne. Ich tłoki zatopione w oleju posiadają zawory zwrotne. Ciśnienie gazu w sferach także regulują specjalne zawory. Dzięki nim można regulować wysokość prześwitu pojazdu (za pomocą przycisku umieszczonego w kabinie pojazdu) oraz twardość zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie hydropneumatyczne: trwałość i koszty eksploatacji

Pod względem trwałości zawieszenie hydropneumatyczne jest zaskakująco trwałe. Nawet w Polskich warunkach wytrzymuje przeciętnie ok. 300 000 km. Ważne jest, aby wszelkie początkowe oznaki jego niedomagania były błyskawicznie usuwane (zwłaszcza wycieki oleju). Jazda z uszkodzonych jednym elementem potrafi w krótkim czasie spowodować degradację pozostałych elementów zawieszenia. W praktyce wymiany wymagają najczęściej sfery lub przewody, które je zasilają. Teleskopy współpracujące ze sferami są bardzo trwałe. Poważny problem stanowi kompresor zasilający sfery. Koszt nowego to 3600 zł. Koszty eksploatacji zawieszenia hydropneumatycznego nie są duże o ile auto jest zadbane.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Osoby, które użytkowały auta z hydropneumatycznym zawieszeniem rzadko decydują się wrócić do klasycznych rozwiązań. Wysoki komfort podróżowania i zwiększone możliwości do poruszania się w kopnym śniegu czy piachu są głównymi cechami, za którymi tęsknią ich dawni użytkownicy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA