REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie hydropneumatyczne - budowa, sposób działania, koszty

Zawieszenie hydropneumatyczne Hydracive III pozwala na wybór charakterystyki tłumienia czy prześwitu pojazdu.
Zawieszenie hydropneumatyczne Hydracive III pozwala na wybór charakterystyki tłumienia czy prześwitu pojazdu.
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie hydropneumatyczne zapewnia wysoki komfort resorowania. Jak jest zbudowane? Co z jego trwałością?

Pierwsze zawieszenie hydropneumatyczne

Prace na poprawą komfortu podróżowania autem trwają praktycznie od chwili narodzin pierwszego samochodu. Pierwszym zabiegiem było zaprojektowanie gumowej opony, a z czasem zaczęto próby nad systemami resorującymi drgania przekazywane z kół na kabinę pojazdu. W 1955 roku Citroen zaskoczył wszystkich prezentując w modelu DS zawieszenie hydropneumatyczne. Obecnie na rynku dostępna jest czwarta odmiana tej koncepcji a mianowicie Hydractive III+.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Amortyzatory samochodowe – zasada działania eksploatacja

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego nie jest skomplikowana (bardzo zaawansowana jest natomiast elektronika sterująca jego pracą). Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem.

Zobacz też: Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

REKLAMA

Budowa zawieszenia hydropneumatycznego: sfery

Sfery pracujące przy kole współpracują z kolumnami (teleskopami), które wypełnione są olejem. Gdy koło najeżdża na przeszkodę, teleskopy wypychają olej do góry, przepychając tym samym gaz w sferze kulistej. Rozwiązanie to w sposób istotny ogranicza drgania przenoszone na karoserię. Choć kolumny te nie są amortyzatorami to ich działania jest podobne. Ich tłoki zatopione w oleju posiadają zawory zwrotne. Ciśnienie gazu w sferach także regulują specjalne zawory. Dzięki nim można regulować wysokość prześwitu pojazdu (za pomocą przycisku umieszczonego w kabinie pojazdu) oraz twardość zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie hydropneumatyczne: trwałość i koszty eksploatacji

Pod względem trwałości zawieszenie hydropneumatyczne jest zaskakująco trwałe. Nawet w Polskich warunkach wytrzymuje przeciętnie ok. 300 000 km. Ważne jest, aby wszelkie początkowe oznaki jego niedomagania były błyskawicznie usuwane (zwłaszcza wycieki oleju). Jazda z uszkodzonych jednym elementem potrafi w krótkim czasie spowodować degradację pozostałych elementów zawieszenia. W praktyce wymiany wymagają najczęściej sfery lub przewody, które je zasilają. Teleskopy współpracujące ze sferami są bardzo trwałe. Poważny problem stanowi kompresor zasilający sfery. Koszt nowego to 3600 zł. Koszty eksploatacji zawieszenia hydropneumatycznego nie są duże o ile auto jest zadbane.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Osoby, które użytkowały auta z hydropneumatycznym zawieszeniem rzadko decydują się wrócić do klasycznych rozwiązań. Wysoki komfort podróżowania i zwiększone możliwości do poruszania się w kopnym śniegu czy piachu są głównymi cechami, za którymi tęsknią ich dawni użytkownicy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA