REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Sprężyny to element odpowiadający zarówno za pewność prowadzenia, jak i komfort jazdy, fot. Lamborghini
Sprężyny to element odpowiadający zarówno za pewność prowadzenia, jak i komfort jazdy, fot. Lamborghini

REKLAMA

REKLAMA

Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?

Sprężyna to element zawieszenia, który odpowiada w równym stopniu za pewność prowadzenia, co za komfort jazdy. Zasada jest bardzo prosta - im będzie ona krótsza i im gęstsze zwoje, tym mniejsze będzie ugięcie, ale i niższy komfort. Półśrodków niestety nie ma...

REKLAMA

Zobacz też: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Tak właśnie było, ale producenci aut w końcu znaleźli sposób, żeby pogodzić komfort i sportowe prowadzenia. Właśnie tak mają działać sprężyny progresywne, które łączą kilka rodzajów sprężyn w jednej.

Różnicę widać już na pierwszy rzut oka. Sprężyna progresywna jest zazwyczaj nierówna. Zwęża się na końcach a ilość zwojów na centymetr długości jest różny na jej dole, w centrum, jak i na górze. To waśnie dzięki temu zróżnicowaniu może ona w zakresie ruchów do kilku centymetrów delikatnie wybierać nierówności, a po przekroczeniu pewnej granicy nagle się utwardzić.

Czy to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W teorii wszystko brzmi wspaniale, ale czy tak samo jest w praktyce? Sprężyna progresywna faktycznie zmienia charakterystykę na tyle, że jej działanie dla kogoś kto pierwszy raz spotyka się z takim „wynalazkiem” może być zaskoczeniem. Otóż zmiana ta następuje stosunkowo płynnie i nie zawsze w tym samym momencie w różnych sytuacjach.

Samochód może odrobinę inaczej zachowywać się przy skręcie w lewo niż w prawo, podobnie jest z hamowaniem na biegu i na luzie. To powoduje, że moment przejścia granicy między łagodnym, a bardziej brutalnym resorowaniem jest bardzo trudny do wyczucia i kontrolowania.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

Jeśli ktoś liczy na charakterystykę w pełni paraboliczną, a zatem i pełną przewidywalność nawet w skrajnych sytuacjach, wtedy same sprężyny nie wystarczą. Jedynym rozwiązaniem staje się wówczas profesjonalny zestaw zawieszenia gwintowanego. Ale to już inna półka cenowa – pamiętajmy, że dedykowane do konkretnego modelu sprężyny progresywne są droższe od tych seryjnych o mniej więcej 10%.

Klamka zapadła - zmieniamy sprężyny

Przy okazji dodajmy też kilka słów na temat wymiany sprężyn w naszym aucie. Te progresywne wymagają od mechanika, który podejmie się zadania, więcej uwagi, ale niekoniecznie umiejętności.

REKLAMA

W przypadku sprężyny progresywnej trzeba koniecznie pamiętać, że można ją zamontować tylko w jeden określony sposób. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, sprężyna progresywna ma górę i dół i będzie odpowiednio pracować tylko w przewidzianej pozycji.

Co do reszty zasad, to są takie same jak w przypadku najbardziej zwykłych sprężyn: Zmieniamy je zawsze parami, a na jednej osi muszą być zamontowane identyczne części. To zasada wymuszona przez przepisy ruchu drogowego. W sporcie motorowym na osi napędowej często stosuje się dwie różne sprężyny o różnym stopniu napięcia wstępnego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA