REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Max Trela
Sprężyny to element odpowiadający zarówno za pewność prowadzenia, jak i komfort jazdy, fot. Lamborghini
Sprężyny to element odpowiadający zarówno za pewność prowadzenia, jak i komfort jazdy, fot. Lamborghini

REKLAMA

REKLAMA

Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?

Sprężyna to element zawieszenia, który odpowiada w równym stopniu za pewność prowadzenia, co za komfort jazdy. Zasada jest bardzo prosta - im będzie ona krótsza i im gęstsze zwoje, tym mniejsze będzie ugięcie, ale i niższy komfort. Półśrodków niestety nie ma...

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Tak właśnie było, ale producenci aut w końcu znaleźli sposób, żeby pogodzić komfort i sportowe prowadzenia. Właśnie tak mają działać sprężyny progresywne, które łączą kilka rodzajów sprężyn w jednej.

Różnicę widać już na pierwszy rzut oka. Sprężyna progresywna jest zazwyczaj nierówna. Zwęża się na końcach a ilość zwojów na centymetr długości jest różny na jej dole, w centrum, jak i na górze. To waśnie dzięki temu zróżnicowaniu może ona w zakresie ruchów do kilku centymetrów delikatnie wybierać nierówności, a po przekroczeniu pewnej granicy nagle się utwardzić.

REKLAMA

Czy to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W teorii wszystko brzmi wspaniale, ale czy tak samo jest w praktyce? Sprężyna progresywna faktycznie zmienia charakterystykę na tyle, że jej działanie dla kogoś kto pierwszy raz spotyka się z takim „wynalazkiem” może być zaskoczeniem. Otóż zmiana ta następuje stosunkowo płynnie i nie zawsze w tym samym momencie w różnych sytuacjach.

Samochód może odrobinę inaczej zachowywać się przy skręcie w lewo niż w prawo, podobnie jest z hamowaniem na biegu i na luzie. To powoduje, że moment przejścia granicy między łagodnym, a bardziej brutalnym resorowaniem jest bardzo trudny do wyczucia i kontrolowania.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

Jeśli ktoś liczy na charakterystykę w pełni paraboliczną, a zatem i pełną przewidywalność nawet w skrajnych sytuacjach, wtedy same sprężyny nie wystarczą. Jedynym rozwiązaniem staje się wówczas profesjonalny zestaw zawieszenia gwintowanego. Ale to już inna półka cenowa – pamiętajmy, że dedykowane do konkretnego modelu sprężyny progresywne są droższe od tych seryjnych o mniej więcej 10%.

Klamka zapadła - zmieniamy sprężyny

Przy okazji dodajmy też kilka słów na temat wymiany sprężyn w naszym aucie. Te progresywne wymagają od mechanika, który podejmie się zadania, więcej uwagi, ale niekoniecznie umiejętności.

W przypadku sprężyny progresywnej trzeba koniecznie pamiętać, że można ją zamontować tylko w jeden określony sposób. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, sprężyna progresywna ma górę i dół i będzie odpowiednio pracować tylko w przewidzianej pozycji.

Co do reszty zasad, to są takie same jak w przypadku najbardziej zwykłych sprężyn: Zmieniamy je zawsze parami, a na jednej osi muszą być zamontowane identyczne części. To zasada wymuszona przez przepisy ruchu drogowego. W sporcie motorowym na osi napędowej często stosuje się dwie różne sprężyny o różnym stopniu napięcia wstępnego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA