REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Sprężyny to element odpowiadający zarówno za pewność prowadzenia, jak i komfort jazdy, fot. Lamborghini
Sprężyny to element odpowiadający zarówno za pewność prowadzenia, jak i komfort jazdy, fot. Lamborghini

REKLAMA

REKLAMA

Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?

Sprężyna to element zawieszenia, który odpowiada w równym stopniu za pewność prowadzenia, co za komfort jazdy. Zasada jest bardzo prosta - im będzie ona krótsza i im gęstsze zwoje, tym mniejsze będzie ugięcie, ale i niższy komfort. Półśrodków niestety nie ma...

REKLAMA

Zobacz też: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Tak właśnie było, ale producenci aut w końcu znaleźli sposób, żeby pogodzić komfort i sportowe prowadzenia. Właśnie tak mają działać sprężyny progresywne, które łączą kilka rodzajów sprężyn w jednej.

Różnicę widać już na pierwszy rzut oka. Sprężyna progresywna jest zazwyczaj nierówna. Zwęża się na końcach a ilość zwojów na centymetr długości jest różny na jej dole, w centrum, jak i na górze. To waśnie dzięki temu zróżnicowaniu może ona w zakresie ruchów do kilku centymetrów delikatnie wybierać nierówności, a po przekroczeniu pewnej granicy nagle się utwardzić.

Czy to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W teorii wszystko brzmi wspaniale, ale czy tak samo jest w praktyce? Sprężyna progresywna faktycznie zmienia charakterystykę na tyle, że jej działanie dla kogoś kto pierwszy raz spotyka się z takim „wynalazkiem” może być zaskoczeniem. Otóż zmiana ta następuje stosunkowo płynnie i nie zawsze w tym samym momencie w różnych sytuacjach.

Samochód może odrobinę inaczej zachowywać się przy skręcie w lewo niż w prawo, podobnie jest z hamowaniem na biegu i na luzie. To powoduje, że moment przejścia granicy między łagodnym, a bardziej brutalnym resorowaniem jest bardzo trudny do wyczucia i kontrolowania.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

Jeśli ktoś liczy na charakterystykę w pełni paraboliczną, a zatem i pełną przewidywalność nawet w skrajnych sytuacjach, wtedy same sprężyny nie wystarczą. Jedynym rozwiązaniem staje się wówczas profesjonalny zestaw zawieszenia gwintowanego. Ale to już inna półka cenowa – pamiętajmy, że dedykowane do konkretnego modelu sprężyny progresywne są droższe od tych seryjnych o mniej więcej 10%.

Klamka zapadła - zmieniamy sprężyny

Przy okazji dodajmy też kilka słów na temat wymiany sprężyn w naszym aucie. Te progresywne wymagają od mechanika, który podejmie się zadania, więcej uwagi, ale niekoniecznie umiejętności.

REKLAMA

W przypadku sprężyny progresywnej trzeba koniecznie pamiętać, że można ją zamontować tylko w jeden określony sposób. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, sprężyna progresywna ma górę i dół i będzie odpowiednio pracować tylko w przewidzianej pozycji.

Co do reszty zasad, to są takie same jak w przypadku najbardziej zwykłych sprężyn: Zmieniamy je zawsze parami, a na jednej osi muszą być zamontowane identyczne części. To zasada wymuszona przez przepisy ruchu drogowego. W sporcie motorowym na osi napędowej często stosuje się dwie różne sprężyny o różnym stopniu napięcia wstępnego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA