REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Max Trela
Sprężyny to element odpowiadający zarówno za pewność prowadzenia, jak i komfort jazdy, fot. Lamborghini
Sprężyny to element odpowiadający zarówno za pewność prowadzenia, jak i komfort jazdy, fot. Lamborghini

REKLAMA

REKLAMA

Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?

Sprężyna to element zawieszenia, który odpowiada w równym stopniu za pewność prowadzenia, co za komfort jazdy. Zasada jest bardzo prosta - im będzie ona krótsza i im gęstsze zwoje, tym mniejsze będzie ugięcie, ale i niższy komfort. Półśrodków niestety nie ma...

REKLAMA

Zobacz też: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Tak właśnie było, ale producenci aut w końcu znaleźli sposób, żeby pogodzić komfort i sportowe prowadzenia. Właśnie tak mają działać sprężyny progresywne, które łączą kilka rodzajów sprężyn w jednej.

Różnicę widać już na pierwszy rzut oka. Sprężyna progresywna jest zazwyczaj nierówna. Zwęża się na końcach a ilość zwojów na centymetr długości jest różny na jej dole, w centrum, jak i na górze. To waśnie dzięki temu zróżnicowaniu może ona w zakresie ruchów do kilku centymetrów delikatnie wybierać nierówności, a po przekroczeniu pewnej granicy nagle się utwardzić.

Czy to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W teorii wszystko brzmi wspaniale, ale czy tak samo jest w praktyce? Sprężyna progresywna faktycznie zmienia charakterystykę na tyle, że jej działanie dla kogoś kto pierwszy raz spotyka się z takim „wynalazkiem” może być zaskoczeniem. Otóż zmiana ta następuje stosunkowo płynnie i nie zawsze w tym samym momencie w różnych sytuacjach.

Samochód może odrobinę inaczej zachowywać się przy skręcie w lewo niż w prawo, podobnie jest z hamowaniem na biegu i na luzie. To powoduje, że moment przejścia granicy między łagodnym, a bardziej brutalnym resorowaniem jest bardzo trudny do wyczucia i kontrolowania.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

Jeśli ktoś liczy na charakterystykę w pełni paraboliczną, a zatem i pełną przewidywalność nawet w skrajnych sytuacjach, wtedy same sprężyny nie wystarczą. Jedynym rozwiązaniem staje się wówczas profesjonalny zestaw zawieszenia gwintowanego. Ale to już inna półka cenowa – pamiętajmy, że dedykowane do konkretnego modelu sprężyny progresywne są droższe od tych seryjnych o mniej więcej 10%.

Klamka zapadła - zmieniamy sprężyny

Przy okazji dodajmy też kilka słów na temat wymiany sprężyn w naszym aucie. Te progresywne wymagają od mechanika, który podejmie się zadania, więcej uwagi, ale niekoniecznie umiejętności.

REKLAMA

W przypadku sprężyny progresywnej trzeba koniecznie pamiętać, że można ją zamontować tylko w jeden określony sposób. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, sprężyna progresywna ma górę i dół i będzie odpowiednio pracować tylko w przewidzianej pozycji.

Co do reszty zasad, to są takie same jak w przypadku najbardziej zwykłych sprężyn: Zmieniamy je zawsze parami, a na jednej osi muszą być zamontowane identyczne części. To zasada wymuszona przez przepisy ruchu drogowego. W sporcie motorowym na osi napędowej często stosuje się dwie różne sprężyny o różnym stopniu napięcia wstępnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA