REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego koła odkręcają się podczas jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Odkręcające się koła to dość powszechny problem
Odkręcające się koła to dość powszechny problem

REKLAMA

REKLAMA

Odkręcające się nakrętki lub śruby w kołach to niestety dość powszechny problem, który dotyczy zarówno aut z aluminiowymi, jak i stalowymi felgami. Dlaczego tak się dzieje? Co mogło się zepsuć? Jak walczyć z odkręcającymi się samoczynnie podczas jazdy śrubami?

Sprawa odkręcających się śrub (lub nakrętek) jest o tyle trudna, że przyczyn wciąż powracającej awarii może być naprawdę dużo. Co więcej nie ma innego sposobu na zwalczenie tej dolegliwości, jak powolne i systematyczne eliminowanie kolejnych potencjalnych przyczyn. Aż do skutku... Niestety nie mamy żadnej gwarancji, że problem da się rozwiązać za drugą, czy trzecią próbą. Może się zdarzyć że dopiero ostatnia na liście operacja przyniesie pożądany skutek.

REKLAMA

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska kół przednich?

Drgania na kierownicy.

Koła mogą się odkręcać od drgań w układzie jezdnym. Jeśli takie drgania występują, to będzie je jednak czuć na kierownicy, czy to podczas jazdy, czy tylko przy hamowaniu.

REKLAMA

Na liście „podejrzanych” są przede wszystkim niedoważone koła, w następnej kolejności krzywe tarcze. Jeśli mamy pewność, że te elementy są sprawne wtedy trzeba sprawdzić zbieżność i geometrię. Efekt drgań mogą dawać zużyte (lub skrzywione) łączniki stabilizatorów, zużyte elementy gumowo-metalowe i niedziałające amortyzatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli drgania ustaną i w tym samym momencie koła przestaną się odkręcać sprawę mamy załatwioną. Co jednak zrobić, gdy ster nie drży, a śruby co kilkadziesiąt kilometrów są luźne?

Przyczyną odkręcania się śrub bywa zniszczony gwint. Nie musi być on wyrobiony – zdarty. Wystarczy, że koła zostały dokręcone zbyt mocno. Pneumatyczne klucze potrafią tak dociągnąć śrubę do felgi, że kołnierz zostaje wypolerowany. Pomoże jedynie wymiana śrub na nowe.

Czy śruby mogą być złe? MOGĄ!

Teraz pora wskazać popularny błąd zakładów wulkanizacyjnych, który skutkuje gubieniem kół podczas jazdy.

Śruby mogą mieć kołnierz stożkowy lub soczewkowy, a w najcięższych autach stosuje się śruby z podkładką. Producenci felg dokładnie określają jakich śrub należy użyć do przykręcenia danego modelu felgi. Tymczasem najczęściej bywa tak, że niezależnie od tego co jest w papierach wkręca się te śruby, które już były... Jeśli są nieprawidłowe –  prędzej czy później same się odkręcą.

Zobacz też: Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Kolejny błąd warsztatowy to niewłaściwy pierścień centrujący, czyli element, który pozwala wyśrodkować felgę na piaście. Plastikowa obrączka może być po prostu za gruba. Wtedy felga zamiast na tarczy hamulcowej będzie opierać się na pierścieniu, który pod wpływem drgań będzie osiadać.

Lata robią swoje

Odkręcające się koła mogą być też oznaką, że trzeba wymienić felgi. Tak jest szczególnie w przypadku obręczy aluminiowych, które z wiekiem mają tendencję do zużywania się niezależnie od przebiegu.

Chodzi o to, że nawet proste felgi mogą mieć wyrobione, nierówne otwory na wkręt od odkręcania i przykręcania śrub. W najtańszych aluminiakach problemy mogą pojawić się już po 40 – 50 wymianach kół. Co więcej, to uszkodzenie nie zawsze da się naprawić. Jeśli osadzenie felgi (tzw. ET) jest mniejsze od 30, niewiele firm podejmie się operacji wyspawania i wytoczenia nowych gniazd.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA