REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego koła odkręcają się podczas jazdy?

Max Trela
Odkręcające się koła to dość powszechny problem
Odkręcające się koła to dość powszechny problem

REKLAMA

REKLAMA

Odkręcające się nakrętki lub śruby w kołach to niestety dość powszechny problem, który dotyczy zarówno aut z aluminiowymi, jak i stalowymi felgami. Dlaczego tak się dzieje? Co mogło się zepsuć? Jak walczyć z odkręcającymi się samoczynnie podczas jazdy śrubami?

Sprawa odkręcających się śrub (lub nakrętek) jest o tyle trudna, że przyczyn wciąż powracającej awarii może być naprawdę dużo. Co więcej nie ma innego sposobu na zwalczenie tej dolegliwości, jak powolne i systematyczne eliminowanie kolejnych potencjalnych przyczyn. Aż do skutku... Niestety nie mamy żadnej gwarancji, że problem da się rozwiązać za drugą, czy trzecią próbą. Może się zdarzyć że dopiero ostatnia na liście operacja przyniesie pożądany skutek.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska kół przednich?

Drgania na kierownicy.

Koła mogą się odkręcać od drgań w układzie jezdnym. Jeśli takie drgania występują, to będzie je jednak czuć na kierownicy, czy to podczas jazdy, czy tylko przy hamowaniu.

REKLAMA

Na liście „podejrzanych” są przede wszystkim niedoważone koła, w następnej kolejności krzywe tarcze. Jeśli mamy pewność, że te elementy są sprawne wtedy trzeba sprawdzić zbieżność i geometrię. Efekt drgań mogą dawać zużyte (lub skrzywione) łączniki stabilizatorów, zużyte elementy gumowo-metalowe i niedziałające amortyzatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli drgania ustaną i w tym samym momencie koła przestaną się odkręcać sprawę mamy załatwioną. Co jednak zrobić, gdy ster nie drży, a śruby co kilkadziesiąt kilometrów są luźne?

Przyczyną odkręcania się śrub bywa zniszczony gwint. Nie musi być on wyrobiony – zdarty. Wystarczy, że koła zostały dokręcone zbyt mocno. Pneumatyczne klucze potrafią tak dociągnąć śrubę do felgi, że kołnierz zostaje wypolerowany. Pomoże jedynie wymiana śrub na nowe.

Czy śruby mogą być złe? MOGĄ!

Teraz pora wskazać popularny błąd zakładów wulkanizacyjnych, który skutkuje gubieniem kół podczas jazdy.

Śruby mogą mieć kołnierz stożkowy lub soczewkowy, a w najcięższych autach stosuje się śruby z podkładką. Producenci felg dokładnie określają jakich śrub należy użyć do przykręcenia danego modelu felgi. Tymczasem najczęściej bywa tak, że niezależnie od tego co jest w papierach wkręca się te śruby, które już były... Jeśli są nieprawidłowe –  prędzej czy później same się odkręcą.

Zobacz też: Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Kolejny błąd warsztatowy to niewłaściwy pierścień centrujący, czyli element, który pozwala wyśrodkować felgę na piaście. Plastikowa obrączka może być po prostu za gruba. Wtedy felga zamiast na tarczy hamulcowej będzie opierać się na pierścieniu, który pod wpływem drgań będzie osiadać.

Lata robią swoje

Odkręcające się koła mogą być też oznaką, że trzeba wymienić felgi. Tak jest szczególnie w przypadku obręczy aluminiowych, które z wiekiem mają tendencję do zużywania się niezależnie od przebiegu.

Chodzi o to, że nawet proste felgi mogą mieć wyrobione, nierówne otwory na wkręt od odkręcania i przykręcania śrub. W najtańszych aluminiakach problemy mogą pojawić się już po 40 – 50 wymianach kół. Co więcej, to uszkodzenie nie zawsze da się naprawić. Jeśli osadzenie felgi (tzw. ET) jest mniejsze od 30, niewiele firm podejmie się operacji wyspawania i wytoczenia nowych gniazd.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA