Jak stosować pierścienie dystansowe?
REKLAMA
REKLAMA
Prostota konstrukcji wcale nie oznacza, że pierścienie dystansowe łatwo wykonać. Wręcz przeciwnie... Dystanse są elementem separującym felgę od piasty i brak precyzji w ich wykonaniu może skończyć się wręcz tragicznie. Mogą one wywoływać drgania na kierownicy, odkręcanie się śrub, a nawet pękanie szpilek, co może skończyć się urwaniem koła.
REKLAMA
Zobacz też: Na co wpływa kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy?
Komplet pierścieni musi być frezowany z jednego kawałka metalu i - co niestety nie jest standardem - każdy dystans MUSI być doważany dynamicznie. Tylko takie elementy będą bezpieczne i bezproblemowe.
Co trzeba wiedzieć dorabiając lub kupując pierścienie dystansowe?
REKLAMA
Pierwsza i najważniejsza rzecz to grubość i rodzaj dystansu. Najbardziej standardowe mają od 5 do około 30 milimetrów grubości. Te cienkie (do 10 milimetrów grubości) są przelotowe. To oznacza, że szpilki lub śruby przechodzą przez nie na wylot.
Grubsze dystanse są trudniejsze w montażu. Pierścienie takie przykręca się do piasty oddzielnym zestawem śrub o krótkich łbach. Koło przykręca się nie do piasty, a do samego pierścienia, który ma zamontowane nowe szpilki lub nagwintowane otwory o odpowiedniej głębokości.
Pierścienie dystansowe montowane do piasty umożliwiają zamontowanie felg o innym rozstawie otworów niż standardowe. To duża zaleta, szczególnie jeśli mamy zabytkowe auto z bardzo nietypowymi felgami.
Pierścienie to nie wszystko
O czym jeszcze trzeba wiedzieć? Stosowanie pierścieni wymaga najczęściej specjalnych śrub czy nakrętek. W przypadku dystansów przelotowych gwint musi być dłuższy od standardowego o dokładnie tyle samo milimetrów ile grubości ma pierścień.
Zobacz też: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?
Jeśli stosujemy dystanse o grubości poniżej 20 milimetrów, ale są one już przykręcane do piasty wtedy najczęściej stosuje się wkręcane w pierścień wzmacniane szpilki i nakrętki przelotowe. Dystanse grubsze niż 25 milimetrów pozwalają na stosowanie standardowych śrub i nakrętek.
Gdzie są granice?
Pierścienie dystansowe mogą być naprawdę szerokie. Te wykonywane na specjalne zamówienie mają niekiedy nawet ponad 60 milimetrów grubości. Granicą jest jedynie masa całej konstrukcji (dystans + śruby). Pierścienie łącznie z elementami montażowymi NIE MOGĄ być cięższe od tarcz hamulcowych. W przeciwnym wypadku nawet bardzo dobrze wyważone mogą wywoływać bardzo nieprzyjemne drgania.
REKLAMA
REKLAMA