REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Na polskich drogach elementy zawieszenia mogą się zużyć już po 40 000 kilometrów, fot. Moto.wieszjak.pl
Na polskich drogach elementy zawieszenia mogą się zużyć już po 40 000 kilometrów, fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dziury, wysokie krawężniki, garby zwalniające, koleiny – polskie drogi jakie są, każdy widzi. Takie drogowe niespodzianki nie służą zawieszeniu, najbardziej delikatne elementy mogą w tych warunkach zużyć się już po 40 000 kilometrów. Co najczęściej się psuje i dlaczego?

Sworzeń dolny lub górny zwrotnicy to element, który łączy piastę koła do wahacza. W przypadku zawieszenia opartego na kolumnach MacPhersona taki sworzeń jest tylko jeden. Utrzymuje od dołu kolumnę resorująco-skrętną w odpowiedniej, prawie pionowej pozycji. W przypadku zawieszenia wielowahaczowego sworznie są dwa i trzymają piastę zarówno od dołu jak i od góry.

REKLAMA

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Sworznie są połączeniami kulowo-łożyskowymi stosowanymi głównie w przednim zawieszeniu, ponieważ umożliwia ono skręt kół. Piasty tylnej osi są zazwyczaj mocowane nieruchomo za pomocą tulei gumowo-metalowej.

REKLAMA

Dlaczego sworznie szybko się zużywają? Ponieważ przenoszą one duże siły, w dodatku działające z wielu kierunków jednocześnie. Element ten jest narażony na uszkodzenia udarowe (przejazd przez dziurę), naprężenia skrętne (manewry kierownicą na stojącym samochodzie) oraz siły podłużne i poprzeczne (krawężniki, garby, dziury).

Sworznie – szczególnie jeśli są pojedyncze – potrafią zużyć się już po 40 000 kilometrów. Na połączeniu pojawia się wtedy luz, który zmienia geometrię auta i daje efekt wyraźnie słyszalnych stuków podczas pokonywania nierówności. W przypadkach skrajnego zużycia może dojść nawet do rozerwania sworznia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie w każdym aucie można wymienić sam sworzeń. Często, szczególnie w małych lekkich autach sworzeń jest integralną częścią wahacza.

Tuleje gumowo-metalowe

Łączniki gumowo metalowe to kolejny słaby punkt samochodowego zawieszenia. Występują one w łączeniach wahaczy do elementów nośnych karoserii, oraz w połączeniach belki i piasty. Zużywają się przedwcześnie głównie przez drgania powstałe przy pokonywaniu nierówności.

Na polskich dziurawych drogach łączniki takie maja tendencję do wybijania się po 80-100 000 kilometrów. Niszczy się guma, która pęka i wykrusza się z połączenia. Zużycie słychać jako nieprzyjemne metaliczne stuki.

Połączenia gumowo metalowe są najczęściej elementem wymiennym. Są wbijane/wybijane prasą do wahaczy czy mocowań belek. W niektórych przypadkach gdy łącznik jest elementem niewymiennych można tez próbować regenerować samą gumę. Takie naprawiane części rzadko wytrzymują jednak przebiegi rzędu 50 000 kilometrów.

Końcówki drążków kierowniczych

Zakończenia ruchome drążków kierowniczych, (w każdym aucie są dwa) niestety nie lubią uderzeń i naprężeń. Najbardziej niszczą się one podczas kręcenia kierownica „na sucho”, czyli gdy auto stoi oraz podczas podjeżdżania pod krawężniki.

Końcówki drążków wytrzymują średnio 85-120 000 kilometrów, a ich zużycie zależy bardzo od stylu jazdy kierowcy.

Dobra wiadomość jest taka, że końcówki są elementem wymiennym w absolutnie każdym aucie. Koszty ich wymiany nawet w drogich luksusowych samochodach nie przekraczają 300-350 złotych. PAMIĘTAJMY: Po takiej operacji zawsze trzeba ustawić zbieżność!

Amortyzatory i sprężyny

Temat amortyzatorów jest dość skomplikowany. Ich trwałość zależy od rodzaju konstrukcji ale i od sposobu montażu oraz oczywiście stylu jazdy. Generalnie amortyzatory zużywają się najbardziej przez nierówności – najzwyczajniej w świecie się wypracowują. W zależności od ciężaru i zastosowania auta potrafią wytrzymać od kilkudziesięciu do nawet 130 000 kilometrów.

Zobacz też: Czy można zainstalować dodatkowe, pneumatyczne zawieszenie?

Zużycie sprężyn jest procesem stopniowym i stałym. Stal sprężynująca przez ciągłą pracę i wibracje traci elastyczność co powoduje powolne osiadanie samochodu. Zużycie gwałtownie przyspiesza przewożenie ciężkich ładunków.

W przypadku sprężyn pamiętać należy o jednej ważnej rzeczy. Gdy samochód opada zmieniają się niektóre „kąty zawieszenia”. Wskaźnikiem nadmiernego zużycia mogą być zatem trudności z ustawieniem prawidłowej geometrii i zbieżności w aucie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA