REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Na polskich drogach elementy zawieszenia mogą się zużyć już po 40 000 kilometrów, fot. Moto.wieszjak.pl
Na polskich drogach elementy zawieszenia mogą się zużyć już po 40 000 kilometrów, fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dziury, wysokie krawężniki, garby zwalniające, koleiny – polskie drogi jakie są, każdy widzi. Takie drogowe niespodzianki nie służą zawieszeniu, najbardziej delikatne elementy mogą w tych warunkach zużyć się już po 40 000 kilometrów. Co najczęściej się psuje i dlaczego?

Sworzeń dolny lub górny zwrotnicy to element, który łączy piastę koła do wahacza. W przypadku zawieszenia opartego na kolumnach MacPhersona taki sworzeń jest tylko jeden. Utrzymuje od dołu kolumnę resorująco-skrętną w odpowiedniej, prawie pionowej pozycji. W przypadku zawieszenia wielowahaczowego sworznie są dwa i trzymają piastę zarówno od dołu jak i od góry.

REKLAMA

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Sworznie są połączeniami kulowo-łożyskowymi stosowanymi głównie w przednim zawieszeniu, ponieważ umożliwia ono skręt kół. Piasty tylnej osi są zazwyczaj mocowane nieruchomo za pomocą tulei gumowo-metalowej.

REKLAMA

Dlaczego sworznie szybko się zużywają? Ponieważ przenoszą one duże siły, w dodatku działające z wielu kierunków jednocześnie. Element ten jest narażony na uszkodzenia udarowe (przejazd przez dziurę), naprężenia skrętne (manewry kierownicą na stojącym samochodzie) oraz siły podłużne i poprzeczne (krawężniki, garby, dziury).

Sworznie – szczególnie jeśli są pojedyncze – potrafią zużyć się już po 40 000 kilometrów. Na połączeniu pojawia się wtedy luz, który zmienia geometrię auta i daje efekt wyraźnie słyszalnych stuków podczas pokonywania nierówności. W przypadkach skrajnego zużycia może dojść nawet do rozerwania sworznia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie w każdym aucie można wymienić sam sworzeń. Często, szczególnie w małych lekkich autach sworzeń jest integralną częścią wahacza.

Tuleje gumowo-metalowe

Łączniki gumowo metalowe to kolejny słaby punkt samochodowego zawieszenia. Występują one w łączeniach wahaczy do elementów nośnych karoserii, oraz w połączeniach belki i piasty. Zużywają się przedwcześnie głównie przez drgania powstałe przy pokonywaniu nierówności.

Na polskich dziurawych drogach łączniki takie maja tendencję do wybijania się po 80-100 000 kilometrów. Niszczy się guma, która pęka i wykrusza się z połączenia. Zużycie słychać jako nieprzyjemne metaliczne stuki.

Połączenia gumowo metalowe są najczęściej elementem wymiennym. Są wbijane/wybijane prasą do wahaczy czy mocowań belek. W niektórych przypadkach gdy łącznik jest elementem niewymiennych można tez próbować regenerować samą gumę. Takie naprawiane części rzadko wytrzymują jednak przebiegi rzędu 50 000 kilometrów.

Końcówki drążków kierowniczych

Zakończenia ruchome drążków kierowniczych, (w każdym aucie są dwa) niestety nie lubią uderzeń i naprężeń. Najbardziej niszczą się one podczas kręcenia kierownica „na sucho”, czyli gdy auto stoi oraz podczas podjeżdżania pod krawężniki.

Końcówki drążków wytrzymują średnio 85-120 000 kilometrów, a ich zużycie zależy bardzo od stylu jazdy kierowcy.

Dobra wiadomość jest taka, że końcówki są elementem wymiennym w absolutnie każdym aucie. Koszty ich wymiany nawet w drogich luksusowych samochodach nie przekraczają 300-350 złotych. PAMIĘTAJMY: Po takiej operacji zawsze trzeba ustawić zbieżność!

Amortyzatory i sprężyny

Temat amortyzatorów jest dość skomplikowany. Ich trwałość zależy od rodzaju konstrukcji ale i od sposobu montażu oraz oczywiście stylu jazdy. Generalnie amortyzatory zużywają się najbardziej przez nierówności – najzwyczajniej w świecie się wypracowują. W zależności od ciężaru i zastosowania auta potrafią wytrzymać od kilkudziesięciu do nawet 130 000 kilometrów.

Zobacz też: Czy można zainstalować dodatkowe, pneumatyczne zawieszenie?

Zużycie sprężyn jest procesem stopniowym i stałym. Stal sprężynująca przez ciągłą pracę i wibracje traci elastyczność co powoduje powolne osiadanie samochodu. Zużycie gwałtownie przyspiesza przewożenie ciężkich ładunków.

W przypadku sprężyn pamiętać należy o jednej ważnej rzeczy. Gdy samochód opada zmieniają się niektóre „kąty zawieszenia”. Wskaźnikiem nadmiernego zużycia mogą być zatem trudności z ustawieniem prawidłowej geometrii i zbieżności w aucie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA