REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Max Trela
Na polskich drogach elementy zawieszenia mogą się zużyć już po 40 000 kilometrów, fot. Moto.wieszjak.pl
Na polskich drogach elementy zawieszenia mogą się zużyć już po 40 000 kilometrów, fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dziury, wysokie krawężniki, garby zwalniające, koleiny – polskie drogi jakie są, każdy widzi. Takie drogowe niespodzianki nie służą zawieszeniu, najbardziej delikatne elementy mogą w tych warunkach zużyć się już po 40 000 kilometrów. Co najczęściej się psuje i dlaczego?

Sworzeń dolny lub górny zwrotnicy to element, który łączy piastę koła do wahacza. W przypadku zawieszenia opartego na kolumnach MacPhersona taki sworzeń jest tylko jeden. Utrzymuje od dołu kolumnę resorująco-skrętną w odpowiedniej, prawie pionowej pozycji. W przypadku zawieszenia wielowahaczowego sworznie są dwa i trzymają piastę zarówno od dołu jak i od góry.

REKLAMA

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Sworznie są połączeniami kulowo-łożyskowymi stosowanymi głównie w przednim zawieszeniu, ponieważ umożliwia ono skręt kół. Piasty tylnej osi są zazwyczaj mocowane nieruchomo za pomocą tulei gumowo-metalowej.

REKLAMA

Dlaczego sworznie szybko się zużywają? Ponieważ przenoszą one duże siły, w dodatku działające z wielu kierunków jednocześnie. Element ten jest narażony na uszkodzenia udarowe (przejazd przez dziurę), naprężenia skrętne (manewry kierownicą na stojącym samochodzie) oraz siły podłużne i poprzeczne (krawężniki, garby, dziury).

Sworznie – szczególnie jeśli są pojedyncze – potrafią zużyć się już po 40 000 kilometrów. Na połączeniu pojawia się wtedy luz, który zmienia geometrię auta i daje efekt wyraźnie słyszalnych stuków podczas pokonywania nierówności. W przypadkach skrajnego zużycia może dojść nawet do rozerwania sworznia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie w każdym aucie można wymienić sam sworzeń. Często, szczególnie w małych lekkich autach sworzeń jest integralną częścią wahacza.

Tuleje gumowo-metalowe

Łączniki gumowo metalowe to kolejny słaby punkt samochodowego zawieszenia. Występują one w łączeniach wahaczy do elementów nośnych karoserii, oraz w połączeniach belki i piasty. Zużywają się przedwcześnie głównie przez drgania powstałe przy pokonywaniu nierówności.

Na polskich dziurawych drogach łączniki takie maja tendencję do wybijania się po 80-100 000 kilometrów. Niszczy się guma, która pęka i wykrusza się z połączenia. Zużycie słychać jako nieprzyjemne metaliczne stuki.

Połączenia gumowo metalowe są najczęściej elementem wymiennym. Są wbijane/wybijane prasą do wahaczy czy mocowań belek. W niektórych przypadkach gdy łącznik jest elementem niewymiennych można tez próbować regenerować samą gumę. Takie naprawiane części rzadko wytrzymują jednak przebiegi rzędu 50 000 kilometrów.

Końcówki drążków kierowniczych

Zakończenia ruchome drążków kierowniczych, (w każdym aucie są dwa) niestety nie lubią uderzeń i naprężeń. Najbardziej niszczą się one podczas kręcenia kierownica „na sucho”, czyli gdy auto stoi oraz podczas podjeżdżania pod krawężniki.

Końcówki drążków wytrzymują średnio 85-120 000 kilometrów, a ich zużycie zależy bardzo od stylu jazdy kierowcy.

Dobra wiadomość jest taka, że końcówki są elementem wymiennym w absolutnie każdym aucie. Koszty ich wymiany nawet w drogich luksusowych samochodach nie przekraczają 300-350 złotych. PAMIĘTAJMY: Po takiej operacji zawsze trzeba ustawić zbieżność!

Amortyzatory i sprężyny

Temat amortyzatorów jest dość skomplikowany. Ich trwałość zależy od rodzaju konstrukcji ale i od sposobu montażu oraz oczywiście stylu jazdy. Generalnie amortyzatory zużywają się najbardziej przez nierówności – najzwyczajniej w świecie się wypracowują. W zależności od ciężaru i zastosowania auta potrafią wytrzymać od kilkudziesięciu do nawet 130 000 kilometrów.

Zobacz też: Czy można zainstalować dodatkowe, pneumatyczne zawieszenie?

Zużycie sprężyn jest procesem stopniowym i stałym. Stal sprężynująca przez ciągłą pracę i wibracje traci elastyczność co powoduje powolne osiadanie samochodu. Zużycie gwałtownie przyspiesza przewożenie ciężkich ładunków.

W przypadku sprężyn pamiętać należy o jednej ważnej rzeczy. Gdy samochód opada zmieniają się niektóre „kąty zawieszenia”. Wskaźnikiem nadmiernego zużycia mogą być zatem trudności z ustawieniem prawidłowej geometrii i zbieżności w aucie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA