REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Max Trela
Na polskich drogach elementy zawieszenia mogą się zużyć już po 40 000 kilometrów, fot. Moto.wieszjak.pl
Na polskich drogach elementy zawieszenia mogą się zużyć już po 40 000 kilometrów, fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dziury, wysokie krawężniki, garby zwalniające, koleiny – polskie drogi jakie są, każdy widzi. Takie drogowe niespodzianki nie służą zawieszeniu, najbardziej delikatne elementy mogą w tych warunkach zużyć się już po 40 000 kilometrów. Co najczęściej się psuje i dlaczego?

Sworzeń dolny lub górny zwrotnicy to element, który łączy piastę koła do wahacza. W przypadku zawieszenia opartego na kolumnach MacPhersona taki sworzeń jest tylko jeden. Utrzymuje od dołu kolumnę resorująco-skrętną w odpowiedniej, prawie pionowej pozycji. W przypadku zawieszenia wielowahaczowego sworznie są dwa i trzymają piastę zarówno od dołu jak i od góry.

REKLAMA

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Sworznie są połączeniami kulowo-łożyskowymi stosowanymi głównie w przednim zawieszeniu, ponieważ umożliwia ono skręt kół. Piasty tylnej osi są zazwyczaj mocowane nieruchomo za pomocą tulei gumowo-metalowej.

REKLAMA

Dlaczego sworznie szybko się zużywają? Ponieważ przenoszą one duże siły, w dodatku działające z wielu kierunków jednocześnie. Element ten jest narażony na uszkodzenia udarowe (przejazd przez dziurę), naprężenia skrętne (manewry kierownicą na stojącym samochodzie) oraz siły podłużne i poprzeczne (krawężniki, garby, dziury).

Sworznie – szczególnie jeśli są pojedyncze – potrafią zużyć się już po 40 000 kilometrów. Na połączeniu pojawia się wtedy luz, który zmienia geometrię auta i daje efekt wyraźnie słyszalnych stuków podczas pokonywania nierówności. W przypadkach skrajnego zużycia może dojść nawet do rozerwania sworznia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie w każdym aucie można wymienić sam sworzeń. Często, szczególnie w małych lekkich autach sworzeń jest integralną częścią wahacza.

Tuleje gumowo-metalowe

Łączniki gumowo metalowe to kolejny słaby punkt samochodowego zawieszenia. Występują one w łączeniach wahaczy do elementów nośnych karoserii, oraz w połączeniach belki i piasty. Zużywają się przedwcześnie głównie przez drgania powstałe przy pokonywaniu nierówności.

Na polskich dziurawych drogach łączniki takie maja tendencję do wybijania się po 80-100 000 kilometrów. Niszczy się guma, która pęka i wykrusza się z połączenia. Zużycie słychać jako nieprzyjemne metaliczne stuki.

Połączenia gumowo metalowe są najczęściej elementem wymiennym. Są wbijane/wybijane prasą do wahaczy czy mocowań belek. W niektórych przypadkach gdy łącznik jest elementem niewymiennych można tez próbować regenerować samą gumę. Takie naprawiane części rzadko wytrzymują jednak przebiegi rzędu 50 000 kilometrów.

Końcówki drążków kierowniczych

Zakończenia ruchome drążków kierowniczych, (w każdym aucie są dwa) niestety nie lubią uderzeń i naprężeń. Najbardziej niszczą się one podczas kręcenia kierownica „na sucho”, czyli gdy auto stoi oraz podczas podjeżdżania pod krawężniki.

Końcówki drążków wytrzymują średnio 85-120 000 kilometrów, a ich zużycie zależy bardzo od stylu jazdy kierowcy.

Dobra wiadomość jest taka, że końcówki są elementem wymiennym w absolutnie każdym aucie. Koszty ich wymiany nawet w drogich luksusowych samochodach nie przekraczają 300-350 złotych. PAMIĘTAJMY: Po takiej operacji zawsze trzeba ustawić zbieżność!

Amortyzatory i sprężyny

Temat amortyzatorów jest dość skomplikowany. Ich trwałość zależy od rodzaju konstrukcji ale i od sposobu montażu oraz oczywiście stylu jazdy. Generalnie amortyzatory zużywają się najbardziej przez nierówności – najzwyczajniej w świecie się wypracowują. W zależności od ciężaru i zastosowania auta potrafią wytrzymać od kilkudziesięciu do nawet 130 000 kilometrów.

Zobacz też: Czy można zainstalować dodatkowe, pneumatyczne zawieszenie?

Zużycie sprężyn jest procesem stopniowym i stałym. Stal sprężynująca przez ciągłą pracę i wibracje traci elastyczność co powoduje powolne osiadanie samochodu. Zużycie gwałtownie przyspiesza przewożenie ciężkich ładunków.

W przypadku sprężyn pamiętać należy o jednej ważnej rzeczy. Gdy samochód opada zmieniają się niektóre „kąty zawieszenia”. Wskaźnikiem nadmiernego zużycia mogą być zatem trudności z ustawieniem prawidłowej geometrii i zbieżności w aucie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA