REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

Max Trela
Dobór amortyzatorów do auta nie jest sprawą oczywistą, fot. Alfa Romeo
Dobór amortyzatorów do auta nie jest sprawą oczywistą, fot. Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Tradycyjne amortyzatory olejowe czy jednak nowocześniejsze gazowe? Jakie amortyzatory wybrać do naszego auta? Odpowiedź wcale nie jest oczywista, dlatego dobrze wiedzieć jak działają i czym różnią się te dwa typy amortyzatorów.

Tradycyjnie nie znaczy źle... Amortyzatory olejowe

REKLAMA

Konwencjonalny amortyzator olejowy to rozwiązanie najbardziej klasyczne. Jego konstrukcja jest bardzo prosta. To rura wypełniona rzadkim olejem hydraulicznym. We wnętrzu tego cylindra porusza się tłok, który szczelnie przylega do ścian rury, ma natomiast specjalne zaworki przepuszczające olej pomiędzy komorami.

Zobacz galerię: Najciekawsze radiowozy na świecie

Całość jest szczelna, a spowolnienie ruchu wywoływane jest wyłącznie przez odpowiednią gęstość oleju.

Zobacz też: Jakie są zalety zawieszenia opartego na kolumnach McPhersona?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są zalety takich tradycyjnych amortyzatorów? Są proste w budowie, a zatem również stosunkowo trwałe i odporne na uszkodzenia nawet przy bardzo intensywnym użytkowaniu. Olejaki mają jeszcze jedną ważną cechę – psują się powoli. To oznacza, że nawet znaczny wyciek oleju – wywołany uszkodzeniem - powoduje, że skuteczność amortyzatora spada stopniowo, a nie od razu do zera. Taka konstrukcja daje się również skutecznie, dość szybko i tanim kosztem naprawiać.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Wady? Amortyzatory olejowe są ciężkie i (generalnie) mają stałą, linową siłę tłumienia. Zmiana charakterystyki wiąże się z wymianą całego oleju, co jest niemożliwe w trakcie jazdy.

Gazowy = komfortowy? Niekoniecznie!

REKLAMA

Warto zacząć od tego, że amortyzatory nazywane potocznie gazowymi najczęściej są konstrukcjami hybrydowymi. To oznacza, że w cylindrze JEST olej, ale nie jest on jedynym czynnikiem tłumiącym. Czynny udział w tłumieniu bierze również, a może przede wszystkim, gaz pod ciśnieniem, a dokładnie azot.

Jak to działa? Dokładnie tak samo jak w przypadku klasycznego olejaka, ale... gaz zamknięty w obudowie po obydwu stronach tłoka jest bardziej "ściśliwy" niż olej. To powoduje, że taki amortyzator jest szybszy i dokładniejszy w działaniu. Daje to wrażenie, że zawieszenie dokładniej wybiera drobne nierówności drogi. Olej spowalnia ruch dopiero przy znacznych wychyleniach, utwardzając zawieszenie w skrajnych pozycjach.

Zalety? Podstawowa to progresywne działanie. W połączeniu ze sprężynami o zmiennym naprężeniu daje to rzeczywiście większy komfort, ale również wystarczającą pewność prowadzenia w warunkach ekstremalnych. Dodatkowo zmniejszając komorę gazową można wpływać na sztywność zawieszenia nawet podczas jazdy.

Wady? Największa niedogodność to delikatna konstrukcja. W przypadku uszkodzenia któregokolwiek uszczelnienia, gaz przestaje być tłumikiem, a to oznacza, że amortyzator gwałtownie traci swoje właściwości. Kolumny gazowe przez bardziej zaawansowaną konstrukcję są również droższe. Nie można natomiast powiedzieć, że są mniej trwałe – doświadczenie pokazuje, że na zachodnich drogach, a nie polskich dziurach, takie amortyzatory bez problemu wytrzymują przebiegi rzędu 160 – 200 tysięcy kilometrów.

Jazda wyłącznie na powietrzu

Najbardziej zaawansowanym technicznie rozwiązaniem są kolumny gazowe. To konstrukcje opierające się wyłącznie na właściwościach sprężonego azotu. Takie amortyzatory mają najczęściej duży skok oraz pełną niezależną regulację zarówno dobicia, odbicia, jak i tzw. kompresji. To szczególnie ważne w sporcie samochodowym, szczególnie w rajdach terenowych, ale również w lekkich konstrukcjach torowych i motocyklach.

Zobacz też: Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?

REKLAMA

Pamiętajmy przy tym, że prawdziwe amortyzatory gazowe już na pierwszy rzut oka różnią się od tych tradycyjnych. To kolumny śrubowe ze zintegrowaną sprężyną (często dzieloną), ze zbiornikiem gazu połączonym z kolumną przewodem ciśnieniowym. To określa sposób ich działania, ale i montażu – nie będą pasować w seryjne mocowania.

Kolumny gazowe są bardzo elastyczne w działaniu, posiadają niezwykle szeroki wachlarz regulacji, ale są też bardzo drogie – cena kompletnego zawieszenia może przekraczać 50 tysięcy złotych. Ponadto zazwyczaj wymagają one poważnych przeróbek konstrukcyjnych, a to kolejne wydatki. Niestety, dobre kosztuje...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 100 139 interwencji, 377 wypadków drogowych, 36 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 139 interwencji.

Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni

Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni. Od najbliższego piątku zacznie obowiązywać nowa, rozszerzona sieć płatnych dróg. Obejmie ona zarówno drogi ekspresowe jak i autostrady.

Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny

W związku z pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i wynikającymi z tego – coraz gorszymi warunkami na drogach – listopad to najlepszy czas na wymianę opon i sprawdzenie ich stanu technicznego. Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa i w jakich sytuacjach – w związku z brakiem zmiany ogumienia samochodu – kierowca może zostać ukarany grzywną? 

Policja zatrzymała pędzące auto, które prowadził 15-latek

15-latek prowadził samochód bez uprawnień, przekroczył prędkość i wiózł pasażerów bez pasów bezpieczeństwa. Odpowie przed sądem rodzinnym. 

REKLAMA

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Czy warto kupić całoroczne?

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Lepiej założyć je o tydzień za wcześnie niż o tydzień za późno. Nie warto czekać na pierwsze przymrozki. 

Pijany przewoził autem troje dzieci

Kierowca zatrzymany do kontroli miał prawie promil alkoholu w organizmie. W samochodzie przewoził trójkę dzieci. 

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan. Do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.

KGP: 107 085 interwencji, 434 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 085 interwencji.

REKLAMA

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej. Budowa przeprawy była możliwa dzięki współpracy wojska, instytucji państwowych oraz władz samorządowych. Głuchołazy są jedną z miejscowości, które szczególnie mocno ucierpiały w wyniku wrześniowej powodzi.

Nie toyoty i skody, ale stare auta marki Opel Astra i Volkswagen Passat najczęściej jeżdżą po polskich drogach

Choć wśród nowych samochodów od lat niezmiennie liderują takie marki jak Toyota i Skoda, to wśród aut jeżdżących po polskich drogach hierarchia jest zgoła odmienna. To głównie dlatego, że Polacy wciąż kupują przede wszystkim tanie auta, Opel Astra z 2005 r. lub Volkswagen Passat z 2006 r. to pojazdy jakich w ruchu najwięcej.

REKLAMA