REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

Max Trela
Dobór amortyzatorów do auta nie jest sprawą oczywistą, fot. Alfa Romeo
Dobór amortyzatorów do auta nie jest sprawą oczywistą, fot. Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

Tradycyjne amortyzatory olejowe czy jednak nowocześniejsze gazowe? Jakie amortyzatory wybrać do naszego auta? Odpowiedź wcale nie jest oczywista, dlatego dobrze wiedzieć jak działają i czym różnią się te dwa typy amortyzatorów.

Tradycyjnie nie znaczy źle... Amortyzatory olejowe

REKLAMA

Konwencjonalny amortyzator olejowy to rozwiązanie najbardziej klasyczne. Jego konstrukcja jest bardzo prosta. To rura wypełniona rzadkim olejem hydraulicznym. We wnętrzu tego cylindra porusza się tłok, który szczelnie przylega do ścian rury, ma natomiast specjalne zaworki przepuszczające olej pomiędzy komorami.

Zobacz galerię: Najciekawsze radiowozy na świecie

Całość jest szczelna, a spowolnienie ruchu wywoływane jest wyłącznie przez odpowiednią gęstość oleju.

Zobacz też: Jakie są zalety zawieszenia opartego na kolumnach McPhersona?

Jakie są zalety takich tradycyjnych amortyzatorów? Są proste w budowie, a zatem również stosunkowo trwałe i odporne na uszkodzenia nawet przy bardzo intensywnym użytkowaniu. Olejaki mają jeszcze jedną ważną cechę – psują się powoli. To oznacza, że nawet znaczny wyciek oleju – wywołany uszkodzeniem - powoduje, że skuteczność amortyzatora spada stopniowo, a nie od razu do zera. Taka konstrukcja daje się również skutecznie, dość szybko i tanim kosztem naprawiać.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Wady? Amortyzatory olejowe są ciężkie i (generalnie) mają stałą, linową siłę tłumienia. Zmiana charakterystyki wiąże się z wymianą całego oleju, co jest niemożliwe w trakcie jazdy.

Gazowy = komfortowy? Niekoniecznie!

REKLAMA

Warto zacząć od tego, że amortyzatory nazywane potocznie gazowymi najczęściej są konstrukcjami hybrydowymi. To oznacza, że w cylindrze JEST olej, ale nie jest on jedynym czynnikiem tłumiącym. Czynny udział w tłumieniu bierze również, a może przede wszystkim, gaz pod ciśnieniem, a dokładnie azot.

Jak to działa? Dokładnie tak samo jak w przypadku klasycznego olejaka, ale... gaz zamknięty w obudowie po obydwu stronach tłoka jest bardziej "ściśliwy" niż olej. To powoduje, że taki amortyzator jest szybszy i dokładniejszy w działaniu. Daje to wrażenie, że zawieszenie dokładniej wybiera drobne nierówności drogi. Olej spowalnia ruch dopiero przy znacznych wychyleniach, utwardzając zawieszenie w skrajnych pozycjach.

Zalety? Podstawowa to progresywne działanie. W połączeniu ze sprężynami o zmiennym naprężeniu daje to rzeczywiście większy komfort, ale również wystarczającą pewność prowadzenia w warunkach ekstremalnych. Dodatkowo zmniejszając komorę gazową można wpływać na sztywność zawieszenia nawet podczas jazdy.

Wady? Największa niedogodność to delikatna konstrukcja. W przypadku uszkodzenia któregokolwiek uszczelnienia, gaz przestaje być tłumikiem, a to oznacza, że amortyzator gwałtownie traci swoje właściwości. Kolumny gazowe przez bardziej zaawansowaną konstrukcję są również droższe. Nie można natomiast powiedzieć, że są mniej trwałe – doświadczenie pokazuje, że na zachodnich drogach, a nie polskich dziurach, takie amortyzatory bez problemu wytrzymują przebiegi rzędu 160 – 200 tysięcy kilometrów.

Jazda wyłącznie na powietrzu

Najbardziej zaawansowanym technicznie rozwiązaniem są kolumny gazowe. To konstrukcje opierające się wyłącznie na właściwościach sprężonego azotu. Takie amortyzatory mają najczęściej duży skok oraz pełną niezależną regulację zarówno dobicia, odbicia, jak i tzw. kompresji. To szczególnie ważne w sporcie samochodowym, szczególnie w rajdach terenowych, ale również w lekkich konstrukcjach torowych i motocyklach.

Zobacz też: Jak nie należy dokręcać kół samochodowych?

REKLAMA

Pamiętajmy przy tym, że prawdziwe amortyzatory gazowe już na pierwszy rzut oka różnią się od tych tradycyjnych. To kolumny śrubowe ze zintegrowaną sprężyną (często dzieloną), ze zbiornikiem gazu połączonym z kolumną przewodem ciśnieniowym. To określa sposób ich działania, ale i montażu – nie będą pasować w seryjne mocowania.

Kolumny gazowe są bardzo elastyczne w działaniu, posiadają niezwykle szeroki wachlarz regulacji, ale są też bardzo drogie – cena kompletnego zawieszenia może przekraczać 50 tysięcy złotych. Ponadto zazwyczaj wymagają one poważnych przeróbek konstrukcyjnych, a to kolejne wydatki. Niestety, dobre kosztuje...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    REKLAMA

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA