REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku
Fałszywe prawa jazdy, cudze karty, niesprawne ciężarówki. Tak wyglądały kontrole ITD na Dolnym Śląsku
GITD
Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

rozwiń >

Cudza karta kierowcy i jazda mimo zakazu. Co wykryła kontrola na A4?

W niedzielę 13 lipca na autostradzie A4 w kierunku Zgorzelca inspektorzy z dolnośląskiego ITD zatrzymali ciężarówkę, która poruszała się mimo obowiązującego zakazu ruchu dla pojazdów powyżej 12 ton. Kierowca, jak się okazało, nie tylko złamał przepisy, ale próbował też ukryć fakt nielegalnej jazdy. Po zatrzymaniu szybko wylogował cudzą kartę kierowcy i włożył swoją. Analiza tachografu nie pozostawiła wątpliwości, mężczyzna posługiwał się kartą innej osoby. Został ukarany mandatami, a wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne.

REKLAMA

Fałszywe prawo jazdy i obywatel Ukrainy. Dokument nie istniał w systemie

Patrol ITD zatrzymał kierowcę z Ukrainy

Kontrola ITD na A4 – fałszywe prawo jazdy i niesprawna ciężarówka

GITD

Dzień wcześniej zatrzymano dostawczy pojazd realizujący międzynarodowy przewóz rzeczy z Polski do Niemiec. Kierowca, obywatel Ukrainy okazał polskie prawo jazdy, które, jak ustalili inspektorzy, nie widnieje w systemie CEPiK. Policja zatrzymała mężczyznę pod zarzutem posługiwania się sfałszowanym dokumentem. Sprawa trafiła do dalszego postępowania.

Usterki, które mogły zabić. ITD wycofuje ciężarówkę z ruchu

W piątek 11 lipca inspektorzy przeprowadzili kontrole techniczne pojazdów ciężarowych. Jeden z nich, należący do polskiego przewoźnika, był w skandalicznym stanie. Oto wszystkie stwierdzone podczas kontroli usterki:

  • rozległe pęknięcia podłużnic mocujących skrzynię ładunkową,
  • niesprawne hamulce, w tym hamulec postojowy,
  • różnice sił hamowania,
  • zbiorniki powietrzne mocowane pasami transportowymi,
  • wycieki płynów eksploatacyjnych,
  • uszkodzona opona,
  • brak działającego oświetlenia.

Pojazd natychmiast wycofano z ruchu, a kierowcę ukarano mandatem. Inspektorzy rozpoczęli postępowania wobec przewoźnika i osoby odpowiedzialnej za zarządzanie transportem.

Ukraińskie prawo jazdy, którego… nigdy nie było

Dzień wcześniej inspektorzy z Kłodzka zatrzymali pojazd prowadzony przez Polaka, który okazał rzekome prawo jazdy wydane na Ukrainie. Szybko wyszło na jaw, że dokument jest fałszywy – brakowało mu podstawowych zabezpieczeń, a sam kierowca nigdy nie miał prawa jazdy żadnej kategorii. Co więcej, jeszcze niedawno obowiązywał go sądowy zakaz prowadzenia pojazdów. Dokument został zabezpieczony jako dowód w sprawie karnej, a pojazdu nie można było przekazać pasażerowi – jego uprawnienia były zawieszone. To nie koniec – w naczepie ujawniono poważne usterki, w tym całkowity brak hamowania jednego z kół.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Awarie, wycieki, zużyte opony. Seria usterek na kontrolach we Wrocławiu

Środa, 9 lipca, również okazała się dniem pełnym interwencji. We Wrocławiu inspektorzy zatrzymali kilka ciężarówek:

  • jedna z nich miała uszkodzony spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, oświetlenie i wycieki,
  • w innej stwierdzono pęknięcia obręczy koła, luzy w układzie kierowniczym, spękane przewody i zużyte opony.

W obu przypadkach zatrzymano dowody rejestracyjne, a wobec właścicieli wszczęto postępowania administracyjne.

Komentarz: ITD nie tylko od tachografu

Lipcowe kontrole na dolnośląskich drogach pokazały, jak szeroki wachlarz nieprawidłowości mogą wykryć inspektorzy ITD, od fałszywych dokumentów, przez łamanie zakazów ruchu, po techniczne usterki stwarzające zagrożenie dla życia i zdrowia. W wielu przypadkach interweniowała także Policja. To przestroga nie tylko dla kierowców zawodowych, ale także dla firm transportowych – za nieprawidłowości odpowiedzialność ponosi nie tylko kierowca.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA