REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wymiana zawieszenia na gwintowane to wyjątkowo droga przeróbka, fot. Lamborghini
Wymiana zawieszenia na gwintowane to wyjątkowo droga przeróbka, fot. Lamborghini

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie gwintowane to najwyższa półka modyfikacji układu jezdnego auta. Jego główna i niezaprzeczalna zaleta to możliwość regulacji wysokości nadwozia, jak i sztywności amortyzacji. Ta przyjemność ma jednak swoją cenę, która przekracza 25 tysięcy złotych. Czy takie wydatki maja uzasadnienie?

Jak działa zawieszenie gwintowane?

REKLAMA

Zawieszenie gwintowane zawsze – niezależnie od tego czy jest montowane na przedniej czy tylnej osi, w samochodzie z ramą czy z nadwoziem samonośnym – składa się z czterech niezależnych kolumn resorująco-tłumiących. W dodatku są to kolumny zintegrowane, czyli amortyzator ustawiony jest w centrum sprężyny.

Zobacz też: Jak przy zakupie auta sprawdzić stan amortyzatorów? Ekspert radzi

Kolejna rzecz to gwint, od którego wzięła się nazwa. Tuleja amortyzatora, stanowiąca korpus całej kolumny, jest w górnej części nagwintowana. Duża drobnozwojna nakrętka stanowi bazę, na której opiera się sprężyna (odseparowana od nakrętki łożyskiem igłowym). I tu właśnie jest cały „sekret” - przez nakręcanie lub wykręcanie nakrętki regulujemy wysokość auta. To, czy i w jakim stopniu można będzie regulować siłę dobicia, odbicia i kompresji kolumny, zależy już od zastosowanego amortyzatora. Wszystkie trzy parametry można regulować niezależnie tylko w przypadku amortyzatora azotowego z zewnętrznym zbiornikiem gazu.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Ile kosztuje zawieszenie gwintowane?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty montażu zawieszenia gwintowanego mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dla przeciętnego auta segmentu C firmowy zestaw kosztuje około 15 tysięcy! Trzeba jednak pamiętać, że sam zakup to nie wszystko. Sporo pracy czeka też mechaników, którzy uzbroją nasze auto w nowe zawieszenie. A przeróbki w większości przypadków są konieczne, chociażby dlatego, że kolumny gwintowane mogą nie pasować do seryjnych kielichów, najczęściej konieczne jest również spięcie ich rozpórką. W sumie trzeba więc wyłożyć prawdziwą górę pieniędzy...

Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś

W zamian dostaniemy kompletną zmianę zachowania samochodu i nie ma w tym przesady. Kolumny gwintowane są o około 40% lżejsze od standardowych, nawet tych wysokiej klasy. Zawieszenie będzie więc reagować szybciej i będzie dawać kierowcy więcej „czucia” jezdni na kierownicy. W końcu rzecz oczywista – regulacja. Możliwość podnoszenia i opuszczania auta w zależności od nawierzchni i możliwość kilkustopniowej zmiany charakterystyki pracy amortyzatorów, to specyfika nawet najprostszych zestawów. Najdroższe kolumny dadzą możliwość płynnej niezależnej zmiany poszczególnych parametrów.

Zobacz też: Fiat Uno: wymiana wahacza – opis krok po kroku

Czy to naprawdę jest potrzebne?

REKLAMA

„Gwint” to domena fanów tuningu i ludzi, którzy wykorzystują auto w sporcie. Jego zalety już wymieniliśmy: wyraźna poprawa zachowania auta w zakrętach, większa sterowność i szybkość reakcji na kierownicę. Wady: obniżony komfort – profesjonalne kolumny znacząco utwardzają auto - i bardzo wysokie koszty kupna i montażu. Koszty, które w żaden sposób się nie zwrócą.

Dlatego zanim zapragniemy mieć w aucie taki „bajer”, warto zadać sobie dwa zasadnicze pytania: Czy jesteśmy gotowi na bezkompromisowe wytrząsanie kości i czy naprawdę nas na to stać? Jeśli odpowiemy dwa razy „tak"... Dedykowany zestaw zawieszenia gwintowanego znajdziemy do każdego, nawet najbardziej nietypowego, auta.

Zobacz też: Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA