REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wymiana zawieszenia na gwintowane to wyjątkowo droga przeróbka, fot. Lamborghini
Wymiana zawieszenia na gwintowane to wyjątkowo droga przeróbka, fot. Lamborghini

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie gwintowane to najwyższa półka modyfikacji układu jezdnego auta. Jego główna i niezaprzeczalna zaleta to możliwość regulacji wysokości nadwozia, jak i sztywności amortyzacji. Ta przyjemność ma jednak swoją cenę, która przekracza 25 tysięcy złotych. Czy takie wydatki maja uzasadnienie?

Jak działa zawieszenie gwintowane?

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie gwintowane zawsze – niezależnie od tego czy jest montowane na przedniej czy tylnej osi, w samochodzie z ramą czy z nadwoziem samonośnym – składa się z czterech niezależnych kolumn resorująco-tłumiących. W dodatku są to kolumny zintegrowane, czyli amortyzator ustawiony jest w centrum sprężyny.

Zobacz też: Jak przy zakupie auta sprawdzić stan amortyzatorów? Ekspert radzi

Kolejna rzecz to gwint, od którego wzięła się nazwa. Tuleja amortyzatora, stanowiąca korpus całej kolumny, jest w górnej części nagwintowana. Duża drobnozwojna nakrętka stanowi bazę, na której opiera się sprężyna (odseparowana od nakrętki łożyskiem igłowym). I tu właśnie jest cały „sekret” - przez nakręcanie lub wykręcanie nakrętki regulujemy wysokość auta. To, czy i w jakim stopniu można będzie regulować siłę dobicia, odbicia i kompresji kolumny, zależy już od zastosowanego amortyzatora. Wszystkie trzy parametry można regulować niezależnie tylko w przypadku amortyzatora azotowego z zewnętrznym zbiornikiem gazu.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Ile kosztuje zawieszenie gwintowane?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty montażu zawieszenia gwintowanego mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dla przeciętnego auta segmentu C firmowy zestaw kosztuje około 15 tysięcy! Trzeba jednak pamiętać, że sam zakup to nie wszystko. Sporo pracy czeka też mechaników, którzy uzbroją nasze auto w nowe zawieszenie. A przeróbki w większości przypadków są konieczne, chociażby dlatego, że kolumny gwintowane mogą nie pasować do seryjnych kielichów, najczęściej konieczne jest również spięcie ich rozpórką. W sumie trzeba więc wyłożyć prawdziwą górę pieniędzy...

Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś

W zamian dostaniemy kompletną zmianę zachowania samochodu i nie ma w tym przesady. Kolumny gwintowane są o około 40% lżejsze od standardowych, nawet tych wysokiej klasy. Zawieszenie będzie więc reagować szybciej i będzie dawać kierowcy więcej „czucia” jezdni na kierownicy. W końcu rzecz oczywista – regulacja. Możliwość podnoszenia i opuszczania auta w zależności od nawierzchni i możliwość kilkustopniowej zmiany charakterystyki pracy amortyzatorów, to specyfika nawet najprostszych zestawów. Najdroższe kolumny dadzą możliwość płynnej niezależnej zmiany poszczególnych parametrów.

Zobacz też: Fiat Uno: wymiana wahacza – opis krok po kroku

Czy to naprawdę jest potrzebne?

„Gwint” to domena fanów tuningu i ludzi, którzy wykorzystują auto w sporcie. Jego zalety już wymieniliśmy: wyraźna poprawa zachowania auta w zakrętach, większa sterowność i szybkość reakcji na kierownicę. Wady: obniżony komfort – profesjonalne kolumny znacząco utwardzają auto - i bardzo wysokie koszty kupna i montażu. Koszty, które w żaden sposób się nie zwrócą.

Dlatego zanim zapragniemy mieć w aucie taki „bajer”, warto zadać sobie dwa zasadnicze pytania: Czy jesteśmy gotowi na bezkompromisowe wytrząsanie kości i czy naprawdę nas na to stać? Jeśli odpowiemy dwa razy „tak"... Dedykowany zestaw zawieszenia gwintowanego znajdziemy do każdego, nawet najbardziej nietypowego, auta.

Zobacz też: Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA