REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Max Trela
Wymiana zawieszenia na gwintowane to wyjątkowo droga przeróbka, fot. Lamborghini
Wymiana zawieszenia na gwintowane to wyjątkowo droga przeróbka, fot. Lamborghini

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie gwintowane to najwyższa półka modyfikacji układu jezdnego auta. Jego główna i niezaprzeczalna zaleta to możliwość regulacji wysokości nadwozia, jak i sztywności amortyzacji. Ta przyjemność ma jednak swoją cenę, która przekracza 25 tysięcy złotych. Czy takie wydatki maja uzasadnienie?

Jak działa zawieszenie gwintowane?

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie gwintowane zawsze – niezależnie od tego czy jest montowane na przedniej czy tylnej osi, w samochodzie z ramą czy z nadwoziem samonośnym – składa się z czterech niezależnych kolumn resorująco-tłumiących. W dodatku są to kolumny zintegrowane, czyli amortyzator ustawiony jest w centrum sprężyny.

Zobacz też: Jak przy zakupie auta sprawdzić stan amortyzatorów? Ekspert radzi

Kolejna rzecz to gwint, od którego wzięła się nazwa. Tuleja amortyzatora, stanowiąca korpus całej kolumny, jest w górnej części nagwintowana. Duża drobnozwojna nakrętka stanowi bazę, na której opiera się sprężyna (odseparowana od nakrętki łożyskiem igłowym). I tu właśnie jest cały „sekret” - przez nakręcanie lub wykręcanie nakrętki regulujemy wysokość auta. To, czy i w jakim stopniu można będzie regulować siłę dobicia, odbicia i kompresji kolumny, zależy już od zastosowanego amortyzatora. Wszystkie trzy parametry można regulować niezależnie tylko w przypadku amortyzatora azotowego z zewnętrznym zbiornikiem gazu.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Ile kosztuje zawieszenie gwintowane?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty montażu zawieszenia gwintowanego mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dla przeciętnego auta segmentu C firmowy zestaw kosztuje około 15 tysięcy! Trzeba jednak pamiętać, że sam zakup to nie wszystko. Sporo pracy czeka też mechaników, którzy uzbroją nasze auto w nowe zawieszenie. A przeróbki w większości przypadków są konieczne, chociażby dlatego, że kolumny gwintowane mogą nie pasować do seryjnych kielichów, najczęściej konieczne jest również spięcie ich rozpórką. W sumie trzeba więc wyłożyć prawdziwą górę pieniędzy...

Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś

W zamian dostaniemy kompletną zmianę zachowania samochodu i nie ma w tym przesady. Kolumny gwintowane są o około 40% lżejsze od standardowych, nawet tych wysokiej klasy. Zawieszenie będzie więc reagować szybciej i będzie dawać kierowcy więcej „czucia” jezdni na kierownicy. W końcu rzecz oczywista – regulacja. Możliwość podnoszenia i opuszczania auta w zależności od nawierzchni i możliwość kilkustopniowej zmiany charakterystyki pracy amortyzatorów, to specyfika nawet najprostszych zestawów. Najdroższe kolumny dadzą możliwość płynnej niezależnej zmiany poszczególnych parametrów.

Zobacz też: Fiat Uno: wymiana wahacza – opis krok po kroku

Czy to naprawdę jest potrzebne?

„Gwint” to domena fanów tuningu i ludzi, którzy wykorzystują auto w sporcie. Jego zalety już wymieniliśmy: wyraźna poprawa zachowania auta w zakrętach, większa sterowność i szybkość reakcji na kierownicę. Wady: obniżony komfort – profesjonalne kolumny znacząco utwardzają auto - i bardzo wysokie koszty kupna i montażu. Koszty, które w żaden sposób się nie zwrócą.

Dlatego zanim zapragniemy mieć w aucie taki „bajer”, warto zadać sobie dwa zasadnicze pytania: Czy jesteśmy gotowi na bezkompromisowe wytrząsanie kości i czy naprawdę nas na to stać? Jeśli odpowiemy dwa razy „tak"... Dedykowany zestaw zawieszenia gwintowanego znajdziemy do każdego, nawet najbardziej nietypowego, auta.

Zobacz też: Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA