REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie uszkodzenia mogą powstać w wyniku wjechania w dziurę w drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Jakie uszkodzenia mogą powstać w wyniku wjechania w dziurę w drodze?
Jakie uszkodzenia mogą powstać w wyniku wjechania w dziurę w drodze?

REKLAMA

REKLAMA

Polskie drogi są w coraz lepszym stanie, jednak nie brakuje odcinków, które przypominają wnętrze szwajcarskiego sera. Wjechanie w dziurę w asfalcie może zakończyć się kosztowną naprawą. Jakie uszkodzenia mogą powstać w wyniku wjechania w drogowy ubytek?

Dziury w asfalcie to zmory większości polskich kierowców. Czasami droga bywa tak wybrakowana, że zamiast skupić się na sytuacji na drodze kierowcy muszą uważać, by nie uszkodzić któregoś z elementów swoich pojazdów. O ile płytsze ubytki zazwyczaj są nieszkodliwe dla samochodów, o tyle głębsze wyrwy mogą siać spustoszenie wśród aut. Z tego powodu tak ważne jest obserwowanie drogi przed maską, jednak czasami po prostu nie jest możliwe ominięcie lub wyhamowanie przed dziurą. Naprawy po takim zdarzeniu mogą sięgać kwot rzędu kilku, kilkunastu, a nawet i kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania technologicznego pojazdu oraz skali zniszczeń.

REKLAMA

Jakie szkody może wyrządzić dziura w drodze?

Felgi i opony

Te elementy jako pierwsze ulegają uszkodzeniu w momencie wjechania w głęboką dziurę w drodze. Felgi się wykrzywiają, a opony mogą ulec przebiciu lub rozerwaniu. Co więcej, czasami bywa tak, że na pierwszy rzut oka opona nie jest uszkodzona, ale zmiany zachodzą w jej środku - wzmocnienia w ściankach bocznych mogą ulec uszkodzeniu, a kierowca dowiaduje się o tym dopiero wtedy, gdy w osłabionym punkcie pojawia się bąbel.

Przedni zderzak i miska olejowa

Te elementy trudniej uszkodzić, jednak czasami się to zdarza w przypadku wjechania w naprawdę głęboką wyrwę. O ile połamanie zderzaka zazwyczaj wiąże się jedynie z naprawą tego elementu, o tyle uszkodzenie miski olejowej może być zabójcze dla samochodu. Jeśli kierowca nie zauważy uszkodzenia miski, to przez uciekający olej może dojść do zatarcia jednostki napędowej. Naprawa silnika to zazwyczaj koszt kilku tysięcy złotych, ale bywa też tak, że jest to po prostu nieopłacalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przednia szyba

W momencie wjechania w dziurę w drodze mogą pojawić się na tyle duże naprężenia w karoserii, że doprowadzą one do pęknięcia przedniej szyby. Na tego typu uszkodzenia szczególnie narażone są starsze auta ze zmęczonym lub przerdzewiałym nadwoziem.

Łożysko koła

Najechanie na wyrwę w jezdni może spowodować uszkodzenie łożyska kola. Luz w łożysku znacznie przyspiesza jego zużycie, a o problemach z łożyskiem może świadczyć hałas dobiegający z okolicy koła lub delikatne wibracje. Łożysko koła bywa drogim elementem, zwłaszcza wtedy, gdy połączone jest z piastą koła. W przypadku popularnych aut kompaktowych ceny tych części mieszczą się w przedziale od 200 do 1500 złotych.

Układ kierowniczy

Najczęściej uszkodzeniu ulegają końcówki drążków kierowniczych, na których powstają luzy, lub same drążki, ulegające zniekształceniu. Luz na końcówkach drążków znaczne przyspieszy ich zużycie, a zniekształcone drążki zmieniają geometrię zawieszenia, co może negatywnie wpływać na prowadzenie pojazdu i przyczynić się do szybszego zużycia się opon. W najgorszym wypadku wpadając w dziurę można uszkodzić przekładnie kierowniczą - jej regeneracja będzie kosztować kilkaset złotych lub więcej, a wymiana na nową to koszt rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Zawieszenie

REKLAMA

Wjechanie w dziurę w drodze może spowodować poważne uszkodzenie zawieszenia, a nawet uszkodzenie ramy pomocniczej. Najczęściej jednak uszkodzeniom ulegają wahacze, sworznie i tuleie metalowo-gumowe. Warto pamiętać, że droższe i bardziej skomplikowane auta mogą być wyposażone w zawieszenie wielowahaczowe, co jeszcze bardziej podnosi koszty naprawy. Czasami dochodzi także do wewnętrznego uszkodzenia amortyzatora, który traci sprawność. Koszt naprawy uszkodzonego zawieszenia to nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Koszty naprawy powinien zwrócić zarządca drogi, na której doszło do uszkodzenia auta. Najczęstszą przyczyną nieuzyskania odszkodowania jest niekompletne udokumentowanie zdarzenia i trudności w odnalezieniu zarządcy danej drogi. Z tego powodu na miejsce zdarzenie warto wezwać policję lub straż miejską, która potwierdzi fakt uszkodzenia auta z powodu dziury w jezdni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA