REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?

Sebastian Tomaszewski
Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?
Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców nie ma zaufania do systemu oszczędzającego paliwo start-stop, nawet w jego najnowszych odsłonach. Jeżeli jest taka możliwość, najczęściej go na stale wyłączają. Czy naprawdę jest się czego bać? Układ start/stop pomaga czy szkodzi?

Układ start-stop wyłączający silnik podczas postoju i włączający go automatycznie po naciśnięciu sprzęgła albo puszczeniu hamulca w automatycznej skrzyni biegów ma za zadanie obniżyć zużycie paliwa w mieście – mówi się nawet o 15% oszczędności, choć są to dane głównie koncernów produkujących takie podzespoły. Nawet jeżeli system nie obniża spalania o deklarowane 15%, to i tak kierowcy jeżdżący w mieście oszczędzą i emitują mniej dwutlenku węgla do atmosfery bez konieczności zmiany stylu jazdy. Co ciekawe, nie jest to żadna nowość. Ta technologia używana była już w latach 70. XX w. Natomiast jednym z pierwszych producentów montujących na szerszą skale system start/stop zostało na początku wieku BMW (np. seria I). System oszczędza paliwo, ale czy nie powoduje większych szkód w okresie eksploatacji?

REKLAMA

Układ start/stop – będzie drożej w serwisie

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, że układ start/stop podnosi koszty serwisu. Choćby rozrusznik do silników wyposażonych w ten układ ma zwiększoną trwałość, aby lepiej znieść trudy codziennej eksploatacji z częstymi rozruchami silnika – m.in. wzmocniono przekładnię planetarną i mechanizmy zazębiające. Tak samo jest z akumulatorem przystosowanych do start/stop o wyższej mocy i szybkim ładowaniu, pomagające mu przetrwać ciągłe gaszenie i zapalanie silnika. Taki akumulator jest wydajniejszy i generuje większą ilość energii przy niskich obrotach. W razie awarii, rozrusznik przystosowany do aut z start/stop kosztuje od 60 do 100% więcej od standardowego. Mniejsza różnica w cenach i lepsza dostępność są w przypadku kupna akumulatora – np. Varta EFB czy Magneti Marelii AGM umożliwiające odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Widmo ewentualnych napraw nie musi być takie bliskie. O ile dodatkowa elektronika nie wróży nic dobrego w przyszłej eksploatacji, to nie słyszy się o masowych awariach tego układu. Wadą w niektórych modelach jest brak możliwości wyłączenia start/stop na stałe – np. w Fiacie Grande Punto za każdym uruchomieniem silnika trzeba go wyłączać, jeśli nie życzymy sobie ingerencji w naszą jazdę. Kolejną wadą układu jest jego za wolne działanie w niektórych modelach samochodów – to może irytować, gdy chcemy szybko ruszyć ze świateł. W silnikach, np. trzycylindrowych nie sposób uciec za każdym uruchomieniem od nieprzyjemnych wibracji. Co najgorsze, w razie awarii trudno znaleźć wyspecjalizowany serwis.

Układ start/stop – szkodzi?

Jeżdżąc samochodami wyposażonymi w ten układ, często nie zgadzałem się komputerem sterującym jego pracą. Zdarzało się, że po bardzo dynamicznej jeździe autostradowej, podczas zatrzymania się przy bramce silnik gasł. I nie był to pojedynczy przypadek – nawet jednostki z turbodoładowaniem gasiły się na światłach świeżo po uruchomieniu, kiedy silnik nie miał jeszcze odpowiedniej temperatury. Czy można zaufać komputerowi? Uważam, ze tak. Komputer nie powinien wyłączać jednostki, gdy turbina nie jest dostatecznie schłodzona. Inaczej jej natychmiastowe wyłączenie odcina ją od smarowania, co powoduje jej szybsze zużycie. Według producentów, funkcja start-stop nie wpływa na szybsze zużycie jednostki napędowej, w tym układu turbodoładowania. Jak wspominałem, samochody są przystosowywanie do częstych rozruchów dzięki wzmocnionemu rozrusznikowi i pojemniejszemu akumulatorowi. My jednak radzimy, żeby specjalnie nie dopłacać do tej funkcji, gdy jeździmy głównie poza miastem - ten system ma sens tylko wtedy, gdy wykorzystujemy go głównie przy częstych postojach. Pamiętajcie, że jazdy z włączoną funkcją start/stop należy się nauczyć. Funkcja ma za zadanie oszczędzać paliwo, dlatego dostosujmy do tego nasz styl jazdy – należy jeździć spokojniej. Silniki z start/stop wyposażone w turbosprężarkę są dodatkowo chłodzone za pomocą elektrycznej pompy cieczy chłodzącej, dbającej o optymalną temperaturę korpusu turbo sprężarki. Z tego powodu wszelkie obawy o negatywny wpływ tej funkcji są nieuzasadnione.

Prosimy o podzielenie się swoimi doświadczeniami z układem start/stop w komentarzach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA