REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?

Sebastian Tomaszewski
Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?
Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców nie ma zaufania do systemu oszczędzającego paliwo start-stop, nawet w jego najnowszych odsłonach. Jeżeli jest taka możliwość, najczęściej go na stale wyłączają. Czy naprawdę jest się czego bać? Układ start/stop pomaga czy szkodzi?

Układ start-stop wyłączający silnik podczas postoju i włączający go automatycznie po naciśnięciu sprzęgła albo puszczeniu hamulca w automatycznej skrzyni biegów ma za zadanie obniżyć zużycie paliwa w mieście – mówi się nawet o 15% oszczędności, choć są to dane głównie koncernów produkujących takie podzespoły. Nawet jeżeli system nie obniża spalania o deklarowane 15%, to i tak kierowcy jeżdżący w mieście oszczędzą i emitują mniej dwutlenku węgla do atmosfery bez konieczności zmiany stylu jazdy. Co ciekawe, nie jest to żadna nowość. Ta technologia używana była już w latach 70. XX w. Natomiast jednym z pierwszych producentów montujących na szerszą skale system start/stop zostało na początku wieku BMW (np. seria I). System oszczędza paliwo, ale czy nie powoduje większych szkód w okresie eksploatacji?

REKLAMA

REKLAMA

Układ start/stop – będzie drożej w serwisie

Nie ma wątpliwości, że układ start/stop podnosi koszty serwisu. Choćby rozrusznik do silników wyposażonych w ten układ ma zwiększoną trwałość, aby lepiej znieść trudy codziennej eksploatacji z częstymi rozruchami silnika – m.in. wzmocniono przekładnię planetarną i mechanizmy zazębiające. Tak samo jest z akumulatorem przystosowanych do start/stop o wyższej mocy i szybkim ładowaniu, pomagające mu przetrwać ciągłe gaszenie i zapalanie silnika. Taki akumulator jest wydajniejszy i generuje większą ilość energii przy niskich obrotach. W razie awarii, rozrusznik przystosowany do aut z start/stop kosztuje od 60 do 100% więcej od standardowego. Mniejsza różnica w cenach i lepsza dostępność są w przypadku kupna akumulatora – np. Varta EFB czy Magneti Marelii AGM umożliwiające odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Widmo ewentualnych napraw nie musi być takie bliskie. O ile dodatkowa elektronika nie wróży nic dobrego w przyszłej eksploatacji, to nie słyszy się o masowych awariach tego układu. Wadą w niektórych modelach jest brak możliwości wyłączenia start/stop na stałe – np. w Fiacie Grande Punto za każdym uruchomieniem silnika trzeba go wyłączać, jeśli nie życzymy sobie ingerencji w naszą jazdę. Kolejną wadą układu jest jego za wolne działanie w niektórych modelach samochodów – to może irytować, gdy chcemy szybko ruszyć ze świateł. W silnikach, np. trzycylindrowych nie sposób uciec za każdym uruchomieniem od nieprzyjemnych wibracji. Co najgorsze, w razie awarii trudno znaleźć wyspecjalizowany serwis.

Układ start/stop – szkodzi?

Jeżdżąc samochodami wyposażonymi w ten układ, często nie zgadzałem się komputerem sterującym jego pracą. Zdarzało się, że po bardzo dynamicznej jeździe autostradowej, podczas zatrzymania się przy bramce silnik gasł. I nie był to pojedynczy przypadek – nawet jednostki z turbodoładowaniem gasiły się na światłach świeżo po uruchomieniu, kiedy silnik nie miał jeszcze odpowiedniej temperatury. Czy można zaufać komputerowi? Uważam, ze tak. Komputer nie powinien wyłączać jednostki, gdy turbina nie jest dostatecznie schłodzona. Inaczej jej natychmiastowe wyłączenie odcina ją od smarowania, co powoduje jej szybsze zużycie. Według producentów, funkcja start-stop nie wpływa na szybsze zużycie jednostki napędowej, w tym układu turbodoładowania. Jak wspominałem, samochody są przystosowywanie do częstych rozruchów dzięki wzmocnionemu rozrusznikowi i pojemniejszemu akumulatorowi. My jednak radzimy, żeby specjalnie nie dopłacać do tej funkcji, gdy jeździmy głównie poza miastem - ten system ma sens tylko wtedy, gdy wykorzystujemy go głównie przy częstych postojach. Pamiętajcie, że jazdy z włączoną funkcją start/stop należy się nauczyć. Funkcja ma za zadanie oszczędzać paliwo, dlatego dostosujmy do tego nasz styl jazdy – należy jeździć spokojniej. Silniki z start/stop wyposażone w turbosprężarkę są dodatkowo chłodzone za pomocą elektrycznej pompy cieczy chłodzącej, dbającej o optymalną temperaturę korpusu turbo sprężarki. Z tego powodu wszelkie obawy o negatywny wpływ tej funkcji są nieuzasadnione.

REKLAMA

Prosimy o podzielenie się swoimi doświadczeniami z układem start/stop w komentarzach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA