REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?
Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców nie ma zaufania do systemu oszczędzającego paliwo start-stop, nawet w jego najnowszych odsłonach. Jeżeli jest taka możliwość, najczęściej go na stale wyłączają. Czy naprawdę jest się czego bać? Układ start/stop pomaga czy szkodzi?

Układ start-stop wyłączający silnik podczas postoju i włączający go automatycznie po naciśnięciu sprzęgła albo puszczeniu hamulca w automatycznej skrzyni biegów ma za zadanie obniżyć zużycie paliwa w mieście – mówi się nawet o 15% oszczędności, choć są to dane głównie koncernów produkujących takie podzespoły. Nawet jeżeli system nie obniża spalania o deklarowane 15%, to i tak kierowcy jeżdżący w mieście oszczędzą i emitują mniej dwutlenku węgla do atmosfery bez konieczności zmiany stylu jazdy. Co ciekawe, nie jest to żadna nowość. Ta technologia używana była już w latach 70. XX w. Natomiast jednym z pierwszych producentów montujących na szerszą skale system start/stop zostało na początku wieku BMW (np. seria I). System oszczędza paliwo, ale czy nie powoduje większych szkód w okresie eksploatacji?

REKLAMA

REKLAMA

Układ start/stop – będzie drożej w serwisie

Nie ma wątpliwości, że układ start/stop podnosi koszty serwisu. Choćby rozrusznik do silników wyposażonych w ten układ ma zwiększoną trwałość, aby lepiej znieść trudy codziennej eksploatacji z częstymi rozruchami silnika – m.in. wzmocniono przekładnię planetarną i mechanizmy zazębiające. Tak samo jest z akumulatorem przystosowanych do start/stop o wyższej mocy i szybkim ładowaniu, pomagające mu przetrwać ciągłe gaszenie i zapalanie silnika. Taki akumulator jest wydajniejszy i generuje większą ilość energii przy niskich obrotach. W razie awarii, rozrusznik przystosowany do aut z start/stop kosztuje od 60 do 100% więcej od standardowego. Mniejsza różnica w cenach i lepsza dostępność są w przypadku kupna akumulatora – np. Varta EFB czy Magneti Marelii AGM umożliwiające odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Widmo ewentualnych napraw nie musi być takie bliskie. O ile dodatkowa elektronika nie wróży nic dobrego w przyszłej eksploatacji, to nie słyszy się o masowych awariach tego układu. Wadą w niektórych modelach jest brak możliwości wyłączenia start/stop na stałe – np. w Fiacie Grande Punto za każdym uruchomieniem silnika trzeba go wyłączać, jeśli nie życzymy sobie ingerencji w naszą jazdę. Kolejną wadą układu jest jego za wolne działanie w niektórych modelach samochodów – to może irytować, gdy chcemy szybko ruszyć ze świateł. W silnikach, np. trzycylindrowych nie sposób uciec za każdym uruchomieniem od nieprzyjemnych wibracji. Co najgorsze, w razie awarii trudno znaleźć wyspecjalizowany serwis.

Układ start/stop – szkodzi?

Jeżdżąc samochodami wyposażonymi w ten układ, często nie zgadzałem się komputerem sterującym jego pracą. Zdarzało się, że po bardzo dynamicznej jeździe autostradowej, podczas zatrzymania się przy bramce silnik gasł. I nie był to pojedynczy przypadek – nawet jednostki z turbodoładowaniem gasiły się na światłach świeżo po uruchomieniu, kiedy silnik nie miał jeszcze odpowiedniej temperatury. Czy można zaufać komputerowi? Uważam, ze tak. Komputer nie powinien wyłączać jednostki, gdy turbina nie jest dostatecznie schłodzona. Inaczej jej natychmiastowe wyłączenie odcina ją od smarowania, co powoduje jej szybsze zużycie. Według producentów, funkcja start-stop nie wpływa na szybsze zużycie jednostki napędowej, w tym układu turbodoładowania. Jak wspominałem, samochody są przystosowywanie do częstych rozruchów dzięki wzmocnionemu rozrusznikowi i pojemniejszemu akumulatorowi. My jednak radzimy, żeby specjalnie nie dopłacać do tej funkcji, gdy jeździmy głównie poza miastem - ten system ma sens tylko wtedy, gdy wykorzystujemy go głównie przy częstych postojach. Pamiętajcie, że jazdy z włączoną funkcją start/stop należy się nauczyć. Funkcja ma za zadanie oszczędzać paliwo, dlatego dostosujmy do tego nasz styl jazdy – należy jeździć spokojniej. Silniki z start/stop wyposażone w turbosprężarkę są dodatkowo chłodzone za pomocą elektrycznej pompy cieczy chłodzącej, dbającej o optymalną temperaturę korpusu turbo sprężarki. Z tego powodu wszelkie obawy o negatywny wpływ tej funkcji są nieuzasadnione.

REKLAMA

Prosimy o podzielenie się swoimi doświadczeniami z układem start/stop w komentarzach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA