REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co szkodzi manualnej skrzyni biegów?

Sebastian Tomaszewski
Co szkodzi manualnej skrzyni biegów?
Co szkodzi manualnej skrzyni biegów?
Volkswagen Up!

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko automatyczne skrzynie biegów są wrażliwe na styl jazdy kierowcy. Również manualne skrzynie biegów szybciej się zużywają, gdy kierowcy nie panują nad złymi nawykami na drodze. Co wpływa na szybsze zużycie manualnej przekładni?

Nie ma wątpliwości, że w naszym kraju skrzynie automatyczne są postrzegane, jako te bardziej awaryjne w porównaniu do skrzyń manualnych. Wiele osób boi się kupna samochodu z „automatem” w obawie o wyższe koszty przyszłej eksploatacji, co jest jak najbardziej rozsądnym podejściem. Faktycznie, skrzynie automatyczne potrafią szybko opróżnić portfel swojego właściciela, gdy np. dochodzi do jej remontu po przejechaniu 200-250 tys. km. (przy prawidłowym użytkowaniu, tj. zmiana oleju oraz nieagresywna jazda). I tu dochodzi się do ważnej kwestii - jak dbasz, tak masz. Nasz styl jazdy i nawyki w codziennej eksploatacji auta mają bezpośredni wpływ na długość życia naszej skrzyni biegów. Co ważne, poprzednie zdanie odnosi się także do skrzyń manualnych, które uważane są za niemal bezobsługowe i ponadprzeciętnie trwałe. Jak pokazują doświadczenie kierowców, z ich trwałością bywa różnie. Co zrobić, by nie szkodzić naszej manualnej skrzyni biegów?

REKLAMA

Skrzynia manualna – jak o nią dbać?

Dbanie o przekładnie manualną zacznij od zasady wrzucania pierwszego lub wstecznego biegu, gdy samochód jest całkowicie zatrzymany, tak samo jak w „automacie”. Gdy już ruszysz, staraj się zmieniać biegi w delikatny i płynny sposób. Agresywna zmiana przełożeń, szczególnie w skrzyni z nierozgrzanym olejem, zdecydowanie przyspieszy zużycie synchronizatorów skrzyni biegów z przyszłą wymianą kół zębatych włącznie. Unikaj jazdy i przyspieszania na zbyt niskich obrotach silnika – nie tylko wpłynie to pozytywnie na układ korbowo-tłokowy w silniku, ale też na mechanizm przekładni skrzyni biegów.

REKLAMA

Kierowcy także nagminnie trzymają nogę na sprzęgle podczas postoju. O ile w wielu sytuacjach w ruchu miejskim trudno wciąż trudno tego nie robić, to przy dłuższych postojach na światłach warto wrzucić na luz i puścić sprzęgło. Unikniesz w ten sposób szybszego zużycia łożyska wyciskowego. Gęsty ruch miejski jest jednym z najgorszych środowisk dla długiej i bezproblemowej eksploatacji naszej manualnej skrzyni biegów. Jednak można jej choć trochę pomóc swoimi dobrymi nawykami. Unikaj jazdy na półsprzęgle i zawsze wciskaj sprzęgło do końca w czasie zmiany biegu. Jak jeszcze nie szkodzić swojej skrzyni? Na pewno unikaj trzymania gałki skrzyni biegów, gdy nie zmieniasz biegu, kiedy, np. toczysz się w miejskim korku na drugim biegu.

Nie obciążaj skrzyni. Zacznijmy od tego, że pierwszy bieg służy do ruszania i manewrowania przy niskich obrotach, dlatego nie powinno się go używaj do jazdy z wyższymi prędkościami. Ponadto, gdy nie zachodzi ku temu potrzeba, unikaj nagłych redukcji, np. z biegu 6 na 3. Hamowanie silnikiem jest wskazane dla dłużej trwałości sprzęgła i samej skrzyni. Dojeżdżając do świateł, redukuj biegi po kolei przy odpowiednich obrotach.

Wymieniaj olej także w manualnej skrzyni

Olej w skrzyniach biegów nie jest dożywotni, jak twierdzą niektórzy producenci samochodowi. Niewymieniane go, szczególnie w skrzyniach automatycznych, skraca jej żywotność z powodu utraty swoich parametrów oraz właściwości smarnych. W skrzyniach manualnych olej ma za zadanie zabezpieczać wszystkie współpracujące ze sobą metalowe elementy w skrzyni. Z wiekiem olej traci swoje właściwości, co prowadzi do skrócenia żywotności skrzyni z powodu pracy pod wyższym obciążeniem. Nie warto ryzykować - zalecamy wymianę oleju nie rzadziej, niż 80 tys. km. Nie zaszkodzi dla pewności zrobić tego zaraz po kupnie używanego samochodu. W razie wymiany, za nową skrzynię do popularnej wersji trzeba zapłacić ok. 1500 zł z wymianą. Przykładowe ceny nowych skrzyń manualnych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Skoda Fabia II 1.4 JHQ – 1200 zł

  • Volkswagen Golf V 1.9 TDI – 1200 zł

  • Opel Signum 2.0 DTI – 1500 zł

  • Opel Insignia 1.8 T – 2000 zł

  • Toyota RAV-4 2.0 D4D – 2800 zł

  • Subaru Outback 2.0 D – 3500 zł

  • Citroen Jumper 2.2 HDi – 4500 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA