REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?

Sebastian Tomaszewski
Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?/ fot. Fotolia
Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochody o napędzie elektrycznym z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Wśród kilkudziesięciu dostępnych modeli, niemal każdy różni się rodzajem wtyczki do ładowania. Podpowiadamy, czym się różnią i jak je rozróżnić.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2017 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 216 566 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Oznacza to wzrost o 39 proc. w porównaniu z rokiem 2016. W Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano 1 068 samochodów elektrycznych, z czego 439 w pełni elektrycznych i 585 hybryd typu plug-in. Obrót samochodami elektrycznymi w naszym kraju wydaje się mały w porównaniu z naszymi zachodnimi sąsiadami. W ubiegłym roku w Niemczech sprzedano 54 617 tys., a we Francji 36 835 tys. aut elektrycznych. Polska za to może się pochwalić największym wzrostem w porównaniu z 2016 rokiem – aż 306,5 proc.

REKLAMA

Rodzaje wtyczek i gniazd

REKLAMA

W związku z rosnącą popularnością aut z alternatywnym napędem, warto się nimi bardziej zainteresować. Standardem było ładowanie baterii prądem przemiennym AC z domowego gniazda 230 V, choć proces ładowania trwa nawet kilkanaście godzin – wszystko z powodu ograniczonej dostępności prądu w domu. Lepsze, szybsze i coraz popularniejsze jest używanie prądu stałego DC. W tej sytuacji energia jest przekazywana bezpośrednio do baterii, co skraca proces ładowania. Nie ulega wątpliwościom, że prąd stały w ładowarce jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od wolnych ładowarek na prąd przemienny.

CHAdeMO – ładuje prądem stałym. Standard z Azji, spopularyzowany w naszym kraju przez Nissana Leafa.  Nazywany jest też Type 4. Ten rodzaj wtyczki znajdziemy w m.in. Mitsubishi Outlander P-HEV, Kii Soul EV, Nissanie e-NV200.

  • Moc: 62,5 kW
  • Wartość napięcia: 500 V
  • Wartość natężenia: 125 A

Type 3/EV Plug Alliance– ładuje prąd stały - przed 2010 roku rozważano, by ten typ wtyczki uznać za standard na terenie Unii Europejskiej. Ostatecznie zastąpioną ją lepiej zabezpieczoną wtyczką Type 2 „Mennekes”. Ładowano nim wyłącznie w mikropojazdach.

Type 2 Mennekes – ładuje prąd stały i przemienny - skąd nazwa? Pochodzi od nazwy niemieckiej firmy opracowującej tę wtyczkę. Model ten w 2013 zastąpił Type 1 w roli oficjalnego standardu wtyczek na terenie Unii Europejskiej. Type 2 wykorzystuje Tesla na rynku europejskim do ładowanie swoich modeli. Oferowany jest w większości nowych samochodów elektrycznych oraz wszystkich modelach Tesli.

  • Moc: do 145 kW
  • Wartość napięcia: 500 V
  • Wartość natężenia: 140 A (DC) i 80 A (AC)

Type 2/CSS Combo 2 – ładuje prąd stały. Rozszerzenie standardu Type 2 o duże piny do ładowania prądu stałego - jest to łączony system ładowania. Wtyczka używanie jest, np. w Hyundaiu Ioniq Electric, VW Golfie GTE, Oplu Amperze.

  • Moc: do 350 kW
  • Wartość napięcia: 200-1000 V
  • Wartość natężenia: do 500 A

Type 1/CSS Combo - wtyczka występująca głownie na rynku amerykańskim i japońskim, dostarczająca prąd przemienny jedno lub dwufazowy. Jest rozszerzeniem wtyczki Type 1. Spotykana jest w Chevrolecie Volcie oraz Nissanie Leafie w wersji na rynek amerykański

  • Moc: do 125 kW
  • Wartość napięcia: 200-600 V
  • Wartość natężenia: 200 A

TeslaChargingConnector- złącze przeznaczone tylko na rynek amerykański. Własny typ złącz tesli ogranicza wybór punktów ładowania – bez przejściówki do popularniejszych rodzajów wtyczek, na 90 proc. stacjach ładowanie Tesli nie będzie możliwe. Kompatybilne z we wszystkimi modelami Tesli (USA). Tesle sprzedawane na rynku europejskim ma inne gniazdo (Type 2 Maennekes).

  • Moc: do 48 kW
  • Wartość napięcia: 110V (prąd zmienny)/250V (prąd przemienny)/480V (prąd stały)
  • Wartość natężenia: do 100 A

Źródło: elektrowoz.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA