REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogrzewanie dla samochodów hybrydowych i elektrycznych

Test Audi A3 Sportback e-tron.
Test Audi A3 Sportback e-tron.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

W hybrydach typu Plug-In oraz samochodach z napędem elektrycznym wyzwaniem jest ogrzanie wnętrza. Przecież w pojazdach z konwencjonalnym napędem do ogrzania przedziału pasażerskiego wykorzystywana jest energia cieplna silnika spalinowego.

Na naszych drogach coraz częściej pojawiają się hybrydowe pojazdy typu „plug-in” oraz pojazdy elektryczne. Należy mieć świadomość, że to co działa w pojazdach wyposażonych w konwencjonalne silniki spalinowe – czyli w przypadku ogrzewania, wykorzystanie ciepła emitowanego przez silnik do ogrzania wnętrza pojazdu – trudno jest zastosować w przypadku napędów alternatywnych. W hybrydach „plug-in” ciepło z silnika spalinowego jest emitowane sporadycznie i w bardzo małych ilościach.
W pojazdach elektrycznych generowane są niewielkie ilości ciepła, co w żaden sposób nie jest wystarczające do celów grzewczych. Dlatego Webasto zaprojektowało nową koncepcje ogrzewania wysokonapięciowego HVH.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Projekt Webasto HVH

Webasto HVH zostało zaprojektowane w sposób umożliwiający zastosowanie przy napięciach akumulatora w zakresie od 250 do 450 V bez utraty wydajności. Przy stałej sprawności powyżej 95% zamienia energię elektryczną w ciepło prawie bez strat. Płynnie regulowana moc cieplna wynosi od 0,2 do 7,0 KW. Urządzenie waży zaledwie 2 kg, a zwarta konstrukcja pozwala na elastyczny wybór pozycji montażowych. Wszystkie złącza znajdują się z jednej strony, aby umożliwić szybką instalację "podłącz i uruchom". Dodatkowo aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa zastosowano wielopoziomowe zabezpieczenia. W trakcie opracowania urządzenia położono duży nacisk na wykorzystanie łatwo dostępnych surowców, dlatego też nowo opracowana warstwa grzejna nie zawiera żadnych metali ziem rzadkich czy ołowiu.

Zobacz też: Eksploatacja akumulatora - jak o niego dbać by działał dłużej?

REKLAMA

Jak działa HVH?

Ogrzewanie wysokonapięciowe HVH jest wbudowane w układ wodny pojazdu, w którym jego zadaniem jest bezpośrednie podgrzanie płynu chłodzącego. Nagrzewnica składa się z elementu sterującego, wymiennika ciepła oraz warstwowego elementu grzewczego. Gdy jest włączona, prąd przepływa z akumulatora do urządzenia i podgrzewa warstwowy element grzewczy. Jednocześnie włącza się pompa cyrkulacji obiegu wody, która pompuje płyn przez nagrzewnicę.
W warstwowym elemencie grzewczym płyn jest podgrzewany do maksymalnej temperatury 90°C, a następnie jest transportowany do wymiennika ciepła systemu HVAC pojazdu. Tam ciepło płynu zostaje odebrane przez powietrze, które kieruje się do wnętrza pojazdu dmuchawami. To ciepłe powietrze zapewnia odparowanie okien i ogrzewa wnętrze pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogrzewanie HVH, a ochrona akumulatora

Sprawność akumulatora pojazdu zależy głównie od temperatury. W związku z tym, aby zapewnić optymalne warunki pracy baterii trakcyjnej, podgrzany czynnik może zostać doprowadzony bezpośrednio do baterii, by zapewnić jej właściwą temperaturę. Ponadto w systemie wysokiego napięcia elektrycznego skoki napięcia mogą wystąpić na przykład w wyniku przełączania biegów lub rekuperacji, co może spowodować uszkodzenie akumulatora trakcyjnego. HVH wyposażony w technologię warstwy grzewczej jest w stanie zapewnić skuteczną równowagę. Dzięki szybkiej i niezwykle precyzyjnej regulacji pracy, warstwa grzewcza może wchłonąć krótkotrwałe skoki mocy, przekształcając je bezpośrednio w ciepło – jest to oczywista przewaga nad klasycznymi urządzeniami grzewczymi. Tym samym ogrzewanie HVH wpływa pozytywnie na żywotność i wydajność akumulatorów.

Ogrzewanie wysokonapięciowe Webasto HVH to innowacyjne urządzenie grzewcze przeznaczone jako oryginalne wyposażenie do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych.

Źródło: Materiały prasowe Webasto

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA