REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogrzewanie dla samochodów hybrydowych i elektrycznych

Test Audi A3 Sportback e-tron.
Test Audi A3 Sportback e-tron.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

W hybrydach typu Plug-In oraz samochodach z napędem elektrycznym wyzwaniem jest ogrzanie wnętrza. Przecież w pojazdach z konwencjonalnym napędem do ogrzania przedziału pasażerskiego wykorzystywana jest energia cieplna silnika spalinowego.

Na naszych drogach coraz częściej pojawiają się hybrydowe pojazdy typu „plug-in” oraz pojazdy elektryczne. Należy mieć świadomość, że to co działa w pojazdach wyposażonych w konwencjonalne silniki spalinowe – czyli w przypadku ogrzewania, wykorzystanie ciepła emitowanego przez silnik do ogrzania wnętrza pojazdu – trudno jest zastosować w przypadku napędów alternatywnych. W hybrydach „plug-in” ciepło z silnika spalinowego jest emitowane sporadycznie i w bardzo małych ilościach.
W pojazdach elektrycznych generowane są niewielkie ilości ciepła, co w żaden sposób nie jest wystarczające do celów grzewczych. Dlatego Webasto zaprojektowało nową koncepcje ogrzewania wysokonapięciowego HVH.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Projekt Webasto HVH

Webasto HVH zostało zaprojektowane w sposób umożliwiający zastosowanie przy napięciach akumulatora w zakresie od 250 do 450 V bez utraty wydajności. Przy stałej sprawności powyżej 95% zamienia energię elektryczną w ciepło prawie bez strat. Płynnie regulowana moc cieplna wynosi od 0,2 do 7,0 KW. Urządzenie waży zaledwie 2 kg, a zwarta konstrukcja pozwala na elastyczny wybór pozycji montażowych. Wszystkie złącza znajdują się z jednej strony, aby umożliwić szybką instalację "podłącz i uruchom". Dodatkowo aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa zastosowano wielopoziomowe zabezpieczenia. W trakcie opracowania urządzenia położono duży nacisk na wykorzystanie łatwo dostępnych surowców, dlatego też nowo opracowana warstwa grzejna nie zawiera żadnych metali ziem rzadkich czy ołowiu.

Zobacz też: Eksploatacja akumulatora - jak o niego dbać by działał dłużej?

Jak działa HVH?

Ogrzewanie wysokonapięciowe HVH jest wbudowane w układ wodny pojazdu, w którym jego zadaniem jest bezpośrednie podgrzanie płynu chłodzącego. Nagrzewnica składa się z elementu sterującego, wymiennika ciepła oraz warstwowego elementu grzewczego. Gdy jest włączona, prąd przepływa z akumulatora do urządzenia i podgrzewa warstwowy element grzewczy. Jednocześnie włącza się pompa cyrkulacji obiegu wody, która pompuje płyn przez nagrzewnicę.
W warstwowym elemencie grzewczym płyn jest podgrzewany do maksymalnej temperatury 90°C, a następnie jest transportowany do wymiennika ciepła systemu HVAC pojazdu. Tam ciepło płynu zostaje odebrane przez powietrze, które kieruje się do wnętrza pojazdu dmuchawami. To ciepłe powietrze zapewnia odparowanie okien i ogrzewa wnętrze pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogrzewanie HVH, a ochrona akumulatora

REKLAMA

Sprawność akumulatora pojazdu zależy głównie od temperatury. W związku z tym, aby zapewnić optymalne warunki pracy baterii trakcyjnej, podgrzany czynnik może zostać doprowadzony bezpośrednio do baterii, by zapewnić jej właściwą temperaturę. Ponadto w systemie wysokiego napięcia elektrycznego skoki napięcia mogą wystąpić na przykład w wyniku przełączania biegów lub rekuperacji, co może spowodować uszkodzenie akumulatora trakcyjnego. HVH wyposażony w technologię warstwy grzewczej jest w stanie zapewnić skuteczną równowagę. Dzięki szybkiej i niezwykle precyzyjnej regulacji pracy, warstwa grzewcza może wchłonąć krótkotrwałe skoki mocy, przekształcając je bezpośrednio w ciepło – jest to oczywista przewaga nad klasycznymi urządzeniami grzewczymi. Tym samym ogrzewanie HVH wpływa pozytywnie na żywotność i wydajność akumulatorów.

Ogrzewanie wysokonapięciowe Webasto HVH to innowacyjne urządzenie grzewcze przeznaczone jako oryginalne wyposażenie do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych.

Źródło: Materiały prasowe Webasto

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA