Ogrzewanie dla samochodów hybrydowych i elektrycznych
REKLAMA
REKLAMA
Na naszych drogach coraz częściej pojawiają się hybrydowe pojazdy typu „plug-in” oraz pojazdy elektryczne. Należy mieć świadomość, że to co działa w pojazdach wyposażonych w konwencjonalne silniki spalinowe – czyli w przypadku ogrzewania, wykorzystanie ciepła emitowanego przez silnik do ogrzania wnętrza pojazdu – trudno jest zastosować w przypadku napędów alternatywnych. W hybrydach „plug-in” ciepło z silnika spalinowego jest emitowane sporadycznie i w bardzo małych ilościach.
W pojazdach elektrycznych generowane są niewielkie ilości ciepła, co w żaden sposób nie jest wystarczające do celów grzewczych. Dlatego Webasto zaprojektowało nową koncepcje ogrzewania wysokonapięciowego HVH.
REKLAMA
Zobacz też: Jak zmienia się efektywność reflektorów?
Projekt Webasto HVH
Webasto HVH zostało zaprojektowane w sposób umożliwiający zastosowanie przy napięciach akumulatora w zakresie od 250 do 450 V bez utraty wydajności. Przy stałej sprawności powyżej 95% zamienia energię elektryczną w ciepło prawie bez strat. Płynnie regulowana moc cieplna wynosi od 0,2 do 7,0 KW. Urządzenie waży zaledwie 2 kg, a zwarta konstrukcja pozwala na elastyczny wybór pozycji montażowych. Wszystkie złącza znajdują się z jednej strony, aby umożliwić szybką instalację "podłącz i uruchom". Dodatkowo aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa zastosowano wielopoziomowe zabezpieczenia. W trakcie opracowania urządzenia położono duży nacisk na wykorzystanie łatwo dostępnych surowców, dlatego też nowo opracowana warstwa grzejna nie zawiera żadnych metali ziem rzadkich czy ołowiu.
Zobacz też: Eksploatacja akumulatora - jak o niego dbać by działał dłużej?
Jak działa HVH?
Ogrzewanie wysokonapięciowe HVH jest wbudowane w układ wodny pojazdu, w którym jego zadaniem jest bezpośrednie podgrzanie płynu chłodzącego. Nagrzewnica składa się z elementu sterującego, wymiennika ciepła oraz warstwowego elementu grzewczego. Gdy jest włączona, prąd przepływa z akumulatora do urządzenia i podgrzewa warstwowy element grzewczy. Jednocześnie włącza się pompa cyrkulacji obiegu wody, która pompuje płyn przez nagrzewnicę.
W warstwowym elemencie grzewczym płyn jest podgrzewany do maksymalnej temperatury 90°C, a następnie jest transportowany do wymiennika ciepła systemu HVAC pojazdu. Tam ciepło płynu zostaje odebrane przez powietrze, które kieruje się do wnętrza pojazdu dmuchawami. To ciepłe powietrze zapewnia odparowanie okien i ogrzewa wnętrze pojazdu.
Ogrzewanie HVH, a ochrona akumulatora
REKLAMA
Sprawność akumulatora pojazdu zależy głównie od temperatury. W związku z tym, aby zapewnić optymalne warunki pracy baterii trakcyjnej, podgrzany czynnik może zostać doprowadzony bezpośrednio do baterii, by zapewnić jej właściwą temperaturę. Ponadto w systemie wysokiego napięcia elektrycznego skoki napięcia mogą wystąpić na przykład w wyniku przełączania biegów lub rekuperacji, co może spowodować uszkodzenie akumulatora trakcyjnego. HVH wyposażony w technologię warstwy grzewczej jest w stanie zapewnić skuteczną równowagę. Dzięki szybkiej i niezwykle precyzyjnej regulacji pracy, warstwa grzewcza może wchłonąć krótkotrwałe skoki mocy, przekształcając je bezpośrednio w ciepło – jest to oczywista przewaga nad klasycznymi urządzeniami grzewczymi. Tym samym ogrzewanie HVH wpływa pozytywnie na żywotność i wydajność akumulatorów.
Ogrzewanie wysokonapięciowe Webasto HVH to innowacyjne urządzenie grzewcze przeznaczone jako oryginalne wyposażenie do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych.
Źródło: Materiały prasowe Webasto
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.