REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi A3 Sportback e-tron

Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kompaktowa hybryda Audi - A3 e-tron, dysponuje mocą maksymalną 204 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 s. Producent obiecuje, że pojazd zużywa 1,5 l benzyny na 100 km. Mrzonki?

Mimo że jeszcze całkiem niedawno na rozwój technologii hybrydowej postawiła Toyota, a pozostali producenci głównie przyglądali się jej poczynaniom w tym zakresie, obecnie każdy chcący się liczyć producent samochodów ma w swojej ofercie przynajmniej jeden model hybrydowy.

REKLAMA

REKLAMA

Także w tym przypadku, firmy motoryzacyjne starają się ze sobą konkurować modyfikując i ulepszając układy hybrydowe. Obecnie rozwiązań jest wiele, począwszy od najbardziej klasycznych układów łączących jednostkę elektryczną ze spalinową zasilaną benzyną i bezstopniową skrzynią biegów, poprzez działające na tej samej zasadzie systemy ale z technologią plug in (możliwość ładowania baterii z sieci), aż po układy przekazujące napęd na obie osie, również ze skrzyniami bezstopnowymi ale łączącymi np. silnik elektryczny napędzający tylną oś i silnik wysokoprężny napędzający przednią oś.

Audi, w modelu A3 Sportback e-tron zdecydowało się połączyć klasykę, czyli układ silnika benzynowego (w tym przypadku 1,4 TSI o mocy 150 KM) z silnikiem elektrycznym o mocy 100 KM, technologią Plug In oraz dwusprzęgłową, sześciobiegową zautomatyzowaną przekładnią e-Stronic.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Audi A3 Sportback e-tron - smaczki klasy Premium

Marki Premium zazwyczaj zdają sobie sprawę z tego, że od ich produktów potencjalni nabywcy oczekują czegoś więcej. Tym czymś więcej w przypadku Audi A3 e-tron jest np. świetny wygląd. Hybrydowy kompakt ze standardowymi siedemnastocalowymi obręczami kół, obniżonym zawieszeniem, spojlerem i dziarsko powyginanym przednim zderzakiem prezentuje się atrakcyjnie. Zwłaszcza, gdy jego kształt podkreśla wyrazisty czerwony kolor, a reflektory rozbłysną światłem LED.

REKLAMA

Jednak na tym nie koniec. Właściciel e-tron, zada szyku także wtedy, gdy podjedzie do miejskiej stacji ładowania samochodów elektrycznych i postanowi podłączyć swoje Audi do sieci. Gniazdo ładowania w A3, ukryte jest pod logiem producenta na grillu, a jego odchylanie jest niezwykle efektowne.

O tym, że mamy do czynienia z autem z napędem hybrydowym informują emblematy e-trone umieszczone na atrapie chłodnicy i pokrywie bagażnika. Poza tym, pojazd nie różni się niczym od klasycznej wersji A3 Sportback. Wymiary zewnętrzne są takie same.

Różnią się za to wymiary wewnętrzne, a konkretnie pojemność bagażnika. W hybrydzie przedział bagażowy ma objętość 280 l, czyli jest o 100 l mniejszy niż w klasycznej odmianie modelu.

Jest to wynik spotykany zazwyczaj w samochodach segmentu B, niemniej wystarczający dla pary do spakowania się na dłuższe wakacje. W przypadku wyjazdu we czwórkę przyda się boks dachowy.

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Przedział pasażerski e-tron został wykończony na poziomie do którego przyzwyczaiło na Audi. Wysokiej jakości materiały idą w parze z precyzją montażu. Doskonałe są fotele – wygodne, z obszernymi siedziskami i odpowiednim profilem oparć.

Design kokpitu jest identyczny z tradycyjną odmianą modelu. Różnice widać w detalach. Na przykład w zestawie „zegarów”, w którym zamiast obrotomierza umieszczono wskaźnik pracy układu hybrydowego. A zamiast wskaźnika temperatury silnika wstawiono wskaźnik poziomu naładowania baterii.

Poza wspomnianą pojemnością bagażnika, nie zmieniła się obszerność wnętrza – z przodu miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu, wysokim pasażerom (powyżej 185 cm wzrostu) może doskwierać zbyt mała ilość miejsca w okolicach kolan.

Hybrydowe Audi już w podstawowej odmianie Attraction jest bogato wyposażone. Bez dopłaty nabywca otrzyma m.in. dwusprzęgłową skrzynię e-Stronic, tzw. komfortowy kluczyk – umożliwiający zbliżeniowe otwieranie i zamykanie drzwi, system Audi Drive Selekt z 4 trybami pracy, komputer pokładowy, radio MMI, czy automatyczną klimatyzację.

Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic

Według danych producenta, napęd Audi A3 e-tron składa się z turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,4 l z serii TFSI rozwijającego moc maksymalną 150 KM przy 5000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. oraz z silnika elektrycznego rozwijającego moc maksymalną 100 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Przy czym moc systemowa całego układu to 204 KM, a maksymalny moment obrotowy to 350 Nm.

Umożliwia to rozpędzenie ważącej 1540 kg hybrydy od 0 do 100 km/h w 7,6 s.

Co więcej, producent deklaruje że samochód jest w stanie przejechać dystans do 50 km z wykorzystaniem jedynie energii elektrycznej. Może się też poruszać bez uruchamiania silnika spalinowego z prędkością do 130 km/h.

Rzeczywiście kompaktowe Audi to jedna z niewielu hybryd dostępnych na rynku, w których można się cieszyć z komfortu jazdy z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego w ruchu miejskim. Ustawiając tryb jazdy EV, jeżeli stopień naładowania baterii na to pozwoli, bez względu na to jak mocno wciśniemy pedał przyspieszania, auto będzie mknęło bezszelestnie do 130 km/h.

Niestety, przejechanie dystansu 50 km „na prądzie” w normalnej, miejskiej eksploatacji wydaje się nierealne. Byliśmy blisko deklarowanego zasięgu, ale przejechaliśmy 45 km.

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!

Gdy bateria zostanie rozładowana możemy ją naładować z gniazdka elektrycznego – trwa to od ok. 2 godzin w przypadku gdy użyjemy stacji ładowania bądź sieci przemysłowej lub do ok. 4 godzin, gdy używamy sieci domowej.

Możemy też przełączyć samochód w tryb Hybrid Charge i użyć silnika spalinowego do napędu pojazdu oraz jako generatora ładującego baterię. Akumulator będzie ładowany również z wykorzystaniem energii kinetycznej. Niestety w tym przypadku, zużycie paliwa znacząco wzrasta, co w zestawieniu ze zbiornikiem paliwa o pojemności 50 l, skutkuje znacznym ograniczeniem zasięgu. Według informacji producenta należy przejechać w tym trybie ok. 80 km (w trasie), by naładować w pełni rozładowany akumulator.

Pozostałe dwa tryby jazdy to Hybrid Auto, w którym komputer automatycznie steruje pracą układu wykorzystując cały potencjał napędu hybrydowego, oraz tryb Hybrid Hold - oszczędności energii elektrycznej, w którym komputer sterujący wykorzystuje silnik spalinowy, ale nie obciąża go ładowaniem akumulatora. Po prostu oszczędza zmagazynowaną energię do wykorzystania np. podczas przejazdu przez miasto.

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

Test Audi A3 Sportback e-tron - 1,5 l na 100 km? To nie mrzonki

A jak Audi A3 e-tron radzi sobie na drodze? Jak na pojazd hybrydowy świetnie. Precyzyjny układ kierowniczy i tradycyjna przekładnia (zamiast bezstopniowej) sprawiają, że kierowca ma sporo frajdy. Zabawę za kierownicą poprawia dość sztywne zawieszenie. Ale na nierównej drodze nie jest już tak różowo. Hybryda jest cięższa o 180 kg od A3 z benzynowym silnikiem o mocy 180 KM, co przekłada się negatywnie na komfort tłumienia nierówności.

Ale to nie wszystko. Zwiększona masa i przesunięty środek ciężkości rodzą konsekwencje w postaci podsterowności podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Hybrydowe Audi jeździ co prawda lepiej niż niejedno auto kompaktowe z tradycyjnym napędem, ale gorzej niż klasyczne odmiany A3.

Okazuje się, że deklarowane przez producenta zużycie paliwa na poziomie 1,5 l na 100 km jest możliwe do osiągnięcia. Jednak na krótkich, kilkunastokilometrowych odcinkach miejskich, na których w większości będziemy korzystać z w pełni naładowanego akumulatora. Z pewnością z tak niskiego zużycia paliwa będą się mogły cieszyć osoby, które mają możliwość ładowania samochodu z gniazdka także w miejscu pracy.

Pozostali użytkownicy, którzy będą korzystać z trybu automatycznego, będą się musieli liczyć ze zużyciem paliwa w ruchu miejskim na poziomie 5,8 l na 100 km. Podczas jazdy w trasie „Spalanie” wzrasta do około 6,3 l na 100 km.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI quattro: jak działa napęd 4x4?

Test Audi A3 Sportback e-tron - podsumowanie

Audi A3 e-tron to oszczędne i dynamiczne auto. Jest świetnie wykończone, doskonale wygląda i jest bogato wyposażone. Ale, żeby w pełni efektywnie wykorzystać możliwości jego napędu (chodzi głównie o jazdę z wykorzystaniem silnika elektrycznego) trzeba mieć dostęp do odpowiedniej infrastruktury. Choćby miejsce do doładowania baterii w miejscu pracy. W Polskich warunkach to wciąż przywilej garstki pracujących.

A w przypadku, gdy nie będziemy mogli korzystać w pełni z potencjału niemieckiej hybrydy, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie - na co łatwiej nam wydać pieniądze. Czy przeznaczyć 172 300 zł na wersję e-tron, czy może 134 000 zł na A3 z silnikiem 1.8 TFSI/180 KM z napędem quattro, zautomatyzowaną przekładnią S-tronic, które od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 s i ma o 100 l większy bagażnik?

Audi A3 Sportback e-tron - dane techniczne

Audi A3 Sportback e-tron 204 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1398 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 150 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1500-3500 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 100 KM
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-biegń
Pojemność bagażnika 280 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 431/178,5/142,5 cm
Rozstaw osi 263,6 cm
V-max 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Zużycie paliwa* 1,5 l/100 km
Cena od 172 300 zł
*średnie
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Audi A3 Sportback e-tron komputer
Audi
Audi A3 Sportback e-tron wnętrze
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Tomasz Korniejew
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Test Audi A3 Sportback e-tron
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA