REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kontrowersyjny wygląd Toyoty Prius czwartej generacji to efekt podporządkowania designu nadwozia rygorowi uzyskania jak najniższego współczynnika oporu powietrza. Miało to oczywiście na celu obniżenie zużycia paliwa. Udało się, bo trzeba przyznać, że hybrydowa Toyota to mistrzyni "jazdy na kropelce"!

Po latach nieufności polscy kierowcy, zwłaszcza ci, którzy zarabiają na życie przewożąc pasażerów, ostatecznie przekonali się do hybrydowych modeli Toyoty. A spośród nich największym zainteresowaniem potencjalnych nabywców cieszy się ikona wśród aut hybrydowych czyli Prius.

REKLAMA

Taksówkarze doceniają Priusa poprzedniej generacji za bardzo niskie zużycie paliwa, przestronną kabinę, a przede wszystkim za bezawaryjność.

Układ hybrydowy składający się z silnika elektrycznego i silnika spalinowego zespolony z bezstopniową przekładnią i wyposażony w układ odzyskiwania energii z hamowania jest pozbawiony wielu podzespołów, które wymagają regularnej wymiany. W efekcie hybrydy są często nazywane samochodami „bezobsługowymi”. To oczywiście przesada, ale konieczność wymiany klocków hamulcowych co 120 tys. km, brak sprzęgła (w klasycznym rozumieniu), czy turbiny przemawiają do wyobraźni.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – wnętrze

Przedział pasażerski nowej Toyoty Prius jest przestronny. Fotele przednie mają wygodny profil ale ich siedziska mogłyby być nieco dłuższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tradycyjnie już dla Priusa kokpit jest bardzo nowatorski, wyposażony w dużo kolorowych wyświetlaczy z projekcyjnym HUD na czele. Standardowym wyposażeniem hybrydowej Toyoty jest obszyta przyjemną w dotyku skórą kierownica i boczki drzwi. Nie najlepiej wygląda za to biały panel umieszczony między przednimi fotelami.

W centralnym miejscu na środkowej konsoli umieszczono duży dotykowy ekran systemu pokładowego i zestawu audio. Niestety głośność reguluje się dotykowymi przyciskami, a nie tradycyjnym pokrętłem, co nie jest wygodnym rozwiązaniem.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Spoglądając pobieżnie w dane techniczne można odnieść wrażenie, że problem ograniczonych możliwości przewozowych aut hybrydowych został zażegnany. Bagażnik nowej Toyoty Prius ma objętość aż 502 l. Ale diabeł tkwi w szczegółach. Okazuje się, że w najlepszym przypadku ładowność opisywanej Toyoty wynosi 415 kg. Jednak wybierając wersję najobficiej wyposażoną ładowność maleje do 390 kg. To niewiele.

Zobacz też: Test Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D 143 KM

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – napęd/układ jezdny

Moc maksymalna układu hybrydowego nowej Toyoty Prius to 122 KM. W jego skład wchodzi silnik benzynowy o pojemności 1,8l, który rozwija moc maksymalną 98 KM przy 5200 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 142 Nm przy 3600 obr./min. i silnik elektryczny o mocy maksymalnej 72 KM.

Według danych producenta ważący około 1400 kg Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s i może się rozpędzić do 180 km/h.

Z informacji Toyoty wynika, że japońscy konstruktorzy dołożyli wszelkich starań by wyeliminować wszelkie niedogodności, z którymi wiązała się jazda poprzednią generacją Priusa. Najczęściej kierowcy sygnalizowali irytację związaną z jednostajnym „wyciem” silnika podczas przyspieszania. Miało to związek z pracą bezstopniowej skrzyni CVT, która podczas przyspieszania utrzymuje obroty silnika na stałym poziomie – możliwie najefektywniejszym dla danej sytuacji.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Dalsza część testu Toyoty Prius na następnej stronie


W Priusie najnowszej generacji skrzynia E-CVT działa tak samo, jednak silnik jest lepiej wyciszony, co skutkuje dużo mniejszą uciążliwością tego zjawiska.

Względem poprzedniej generacji poprawiła się także jakość tłumienia nierówności. Zawieszenie nowego Priusa jest bardziej komfortowe. Co więcej, odnieśliśmy wrażenie, że układ hamulcowy sprzężony z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania działa w sposób bardziej zbliżony do samochodów nie wyposażonych w takich system. W poprzednich generacjach Priusa trzeba było naciskać na pedał hamulca z większą siłą niż w obecnej.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

REKLAMA

Jednak najistotniejszą cechą nowego Priusa jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. Co prawda, żeby osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie obiecywanym przez producenta -3,3 l benzyny na 100 km trzeba się mocno postarać, niemniej uzyskanie zużycia paliwa na poziomie 4 l na 100 km w gęstym ruchu miejskim nie jest niczym nadzwyczajnym.

Co więcej, Prius wykazuje niskie spalanie także podczas jazdy w trasie, co nie jest oczywiste w przypadku napędów hybrydowych, które wykorzystują oszczędny napęd elektryczny głównie w ruchu miejskim. Podczas jazdy po autostradzie z maksymalną dozwoloną prędkością osiągnęliśmy wynik „spalania” na poziomie 5,7 l benzyny na 100 km. Z kolei średnie spalanie z odcinka długości 70 km pokonanego z prędkością ok. 90 km/h wyniosło 3,8 l na 100 km.

Zobacz też: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – podsumowanie

Najnowsza Toyota Prius jest pod wieloma względami lepsza od poprzedniczki. Lepiej się prowadzi, jest bardziej komfortowa, już tak mocno nie „wyje” podczas przyspieszania i bardzo mało „pali”. Mniej niż model poprzedniej generacji.

Co więcej, niskim zużyciem paliwa można się cieszyć nie tylko poruszając się po mieście, ale także podczas jazdy w trasie.

Nowy Prius jest także bogato wyposażony, m.in. w szereg asystentów kierowcy, którzy pomogą zaparkować pojazd, albo wyjechać z miejsca parkingowego. Aktywny tempomat sam przyhamuje pojazd i ponownie rozpędzi do zaprogramowanej prędkości. Hybryda jest także wyposażona m.in. w układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD). 

Minusami nowej hybrydy Toyoty są ograniczona ładowność oraz wysoka cena zakupu. W specjalnej promocji obejmującej wyprzedaż rocznika 2016, można nabyć Toyotę Prius z upustem w wysokości 10 000 zł W takim przypadku cena podstawowej wersji wynosi 117 900 zł. Dla porównania podstawowa wersja hybrydowego Hyundaia Ioniq w ofercie regularnej (bez promocji) kosztuje 105 900 zł.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – dane techniczne

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT 
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1797 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 98 KM/5200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 142 Nm/3600 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 72 KM
Maksymalny moment obrotowy 163 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów bezstopniowa
Pojemność bagażnika 502 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 454/176/147 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Zużycie paliwa* 3,3/3,3/3,3 l/100 km
Cena od 127 900 (117 900 w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA