Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT
REKLAMA
REKLAMA
Po latach nieufności polscy kierowcy, zwłaszcza ci, którzy zarabiają na życie przewożąc pasażerów, ostatecznie przekonali się do hybrydowych modeli Toyoty. A spośród nich największym zainteresowaniem potencjalnych nabywców cieszy się ikona wśród aut hybrydowych czyli Prius.
REKLAMA
Taksówkarze doceniają Priusa poprzedniej generacji za bardzo niskie zużycie paliwa, przestronną kabinę, a przede wszystkim za bezawaryjność.
Układ hybrydowy składający się z silnika elektrycznego i silnika spalinowego zespolony z bezstopniową przekładnią i wyposażony w układ odzyskiwania energii z hamowania jest pozbawiony wielu podzespołów, które wymagają regularnej wymiany. W efekcie hybrydy są często nazywane samochodami „bezobsługowymi”. To oczywiście przesada, ale konieczność wymiany klocków hamulcowych co 120 tys. km, brak sprzęgła (w klasycznym rozumieniu), czy turbiny przemawiają do wyobraźni.
Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT
Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – wnętrze
Przedział pasażerski nowej Toyoty Prius jest przestronny. Fotele przednie mają wygodny profil ale ich siedziska mogłyby być nieco dłuższe.
REKLAMA
Tradycyjnie już dla Priusa kokpit jest bardzo nowatorski, wyposażony w dużo kolorowych wyświetlaczy z projekcyjnym HUD na czele. Standardowym wyposażeniem hybrydowej Toyoty jest obszyta przyjemną w dotyku skórą kierownica i boczki drzwi. Nie najlepiej wygląda za to biały panel umieszczony między przednimi fotelami.
W centralnym miejscu na środkowej konsoli umieszczono duży dotykowy ekran systemu pokładowego i zestawu audio. Niestety głośność reguluje się dotykowymi przyciskami, a nie tradycyjnym pokrętłem, co nie jest wygodnym rozwiązaniem.
Spoglądając pobieżnie w dane techniczne można odnieść wrażenie, że problem ograniczonych możliwości przewozowych aut hybrydowych został zażegnany. Bagażnik nowej Toyoty Prius ma objętość aż 502 l. Ale diabeł tkwi w szczegółach. Okazuje się, że w najlepszym przypadku ładowność opisywanej Toyoty wynosi 415 kg. Jednak wybierając wersję najobficiej wyposażoną ładowność maleje do 390 kg. To niewiele.
Zobacz też: Test Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D 143 KM
Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – napęd/układ jezdny
Moc maksymalna układu hybrydowego nowej Toyoty Prius to 122 KM. W jego skład wchodzi silnik benzynowy o pojemności 1,8l, który rozwija moc maksymalną 98 KM przy 5200 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 142 Nm przy 3600 obr./min. i silnik elektryczny o mocy maksymalnej 72 KM.
Według danych producenta ważący około 1400 kg Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s i może się rozpędzić do 180 km/h.
Z informacji Toyoty wynika, że japońscy konstruktorzy dołożyli wszelkich starań by wyeliminować wszelkie niedogodności, z którymi wiązała się jazda poprzednią generacją Priusa. Najczęściej kierowcy sygnalizowali irytację związaną z jednostajnym „wyciem” silnika podczas przyspieszania. Miało to związek z pracą bezstopniowej skrzyni CVT, która podczas przyspieszania utrzymuje obroty silnika na stałym poziomie – możliwie najefektywniejszym dla danej sytuacji.
Dalsza część testu Toyoty Prius na następnej stronie
W Priusie najnowszej generacji skrzynia E-CVT działa tak samo, jednak silnik jest lepiej wyciszony, co skutkuje dużo mniejszą uciążliwością tego zjawiska.
Względem poprzedniej generacji poprawiła się także jakość tłumienia nierówności. Zawieszenie nowego Priusa jest bardziej komfortowe. Co więcej, odnieśliśmy wrażenie, że układ hamulcowy sprzężony z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania działa w sposób bardziej zbliżony do samochodów nie wyposażonych w takich system. W poprzednich generacjach Priusa trzeba było naciskać na pedał hamulca z większą siłą niż w obecnej.
REKLAMA
Jednak najistotniejszą cechą nowego Priusa jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. Co prawda, żeby osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie obiecywanym przez producenta -3,3 l benzyny na 100 km trzeba się mocno postarać, niemniej uzyskanie zużycia paliwa na poziomie 4 l na 100 km w gęstym ruchu miejskim nie jest niczym nadzwyczajnym.
Co więcej, Prius wykazuje niskie spalanie także podczas jazdy w trasie, co nie jest oczywiste w przypadku napędów hybrydowych, które wykorzystują oszczędny napęd elektryczny głównie w ruchu miejskim. Podczas jazdy po autostradzie z maksymalną dozwoloną prędkością osiągnęliśmy wynik „spalania” na poziomie 5,7 l benzyny na 100 km. Z kolei średnie spalanie z odcinka długości 70 km pokonanego z prędkością ok. 90 km/h wyniosło 3,8 l na 100 km.
Zobacz też: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM
Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – podsumowanie
Najnowsza Toyota Prius jest pod wieloma względami lepsza od poprzedniczki. Lepiej się prowadzi, jest bardziej komfortowa, już tak mocno nie „wyje” podczas przyspieszania i bardzo mało „pali”. Mniej niż model poprzedniej generacji.
Co więcej, niskim zużyciem paliwa można się cieszyć nie tylko poruszając się po mieście, ale także podczas jazdy w trasie.
Nowy Prius jest także bogato wyposażony, m.in. w szereg asystentów kierowcy, którzy pomogą zaparkować pojazd, albo wyjechać z miejsca parkingowego. Aktywny tempomat sam przyhamuje pojazd i ponownie rozpędzi do zaprogramowanej prędkości. Hybryda jest także wyposażona m.in. w układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD).
Minusami nowej hybrydy Toyoty są ograniczona ładowność oraz wysoka cena zakupu. W specjalnej promocji obejmującej wyprzedaż rocznika 2016, można nabyć Toyotę Prius z upustem w wysokości 10 000 zł W takim przypadku cena podstawowej wersji wynosi 117 900 zł. Dla porównania podstawowa wersja hybrydowego Hyundaia Ioniq w ofercie regularnej (bez promocji) kosztuje 105 900 zł.
Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – dane techniczne
Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT | |
Typ silnika | benzynowy |
Pojemność | 1797 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 98 KM/5200 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 142 Nm/3600 obr./min. |
Silnik elektryczny: | |
Maksymalna moc | 72 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 163 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | bezstopniowa |
Pojemność bagażnika | 502 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 454/176/147 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
V-max | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Zużycie paliwa* | 3,3/3,3/3,3 l/100 km |
Cena od | 127 900 (117 900 w promocji) |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.