REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Hyundai Ioniq – wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
Hyundai

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Hyundai Ioniq może występować z trzema rodzajami napędu – jako hybryda, hybryda Plug-In oraz w wersji elektrycznej. Producent z dumą podkreślał możliwość wyboru aż trzech alternatywnych napędów dla jednego modelu. Podczas jazd testowych przekonaliśmy się, że to nie jedyna cecha Ioniq, z której Hyundai może być dumny.

Sezon rozkwitu samochodów hybrydowych trwa. Co ciekawe, rosnąca popularność samochodów hybrydowych nie wynika tylko ze stale rozszerzanej oferty rynkowej. Od niedawna, ogromnie wzrosło zainteresowanie samochodami hybrydowymi na rynku wtórnym. Zwłaszcza wśród taksówkarzy.

REKLAMA

REKLAMA

Nic dziwnego, bo przez lata obecności na rynku hybrydy udowodniły swoją wysoką niezawodność i to, że są tanie w eksploatacji. Biorąc pod uwagę powyższe, dodatkowe profity z użytkowania samochodu hybrydowego (różne w zależności od konkretnego miasta) typu bezpłatne parkowanie, czy możliwość poruszania się w strefach ograniczonego ruchu są tzw. wisienką na torcie.

Ale jest także druga strona medalu. Choć znikoma awaryjność i niskie koszty eksploatacji hybryd są bezsprzeczne, to jednak użytkujący je kierowcy musieli pogodzić się ze zwiększoną masą pojazdu (m.in. koniczność zastosowania ciężkich akumulatorów) i przesuniętym środkiem ciężkości, co przekłada się na gorsze właściwości jezdne, zwłaszcza podczas jazdy po zakrętach. Ponadto hybrydy zazwyczaj mają niezbyt duży bagażnik, a także są wyposażone w irytujące w działaniu bezstopniowe przekładnie.

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq

Hyundai

Hyundai

Więcej informacji na temat Hyundaia możesz znaleźć tutaj

Nowy Hyundai Ioniq – nowa jakość hybryd?

Nowy Hyundai Ioniq jest dowodem na to, że Koreańczycy z uwagą wsłuchali się w opinie użytkowników samochodów hybrydowych i postanowili wyeliminować większość niedogodności towarzyszących ich użytkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z priorytetów było ograniczenie masy pojazdu i obniżenie środka ciężkości. W tym celu zastosowano m.in. maskę silnika i pokrywę bagażnika wykonane z aluminium, a także lekkie (waga ok. 30 kg) akumulatory zasilające układ hybrydowy.

Tym samym nowy Hyundai Ioniq w wersji Hybryd waży 1370 kg przy wymiarach – 447 cm dł, 182 cm szer., 145 cm wys., co jak na auto hybrydowe jest dobrym wynikiem.

Co więcej, w Ioniq zastosowano także rozwiązanie znane z dużo droższych konstrukcji hybrydowych – dwusprzęgłową automatyczną przekładnię zamiast przekładni bezstopniowej. To z kolei skutkuje większą przyjemnością z jazdy.

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq

Hyundai

Hyundai

Nowy Hyundai Ioniq – wrażenia z jazdy

REKLAMA

Wspomniane obniżenie masy pojazdu i środka ciężkości przełożyło się na właściwości jezdne. Podczas jazdy Ioniq, kierowca nie ma wrażenia ociężałości konstrukcji. Nawet podczas hamowania, gdy uaktywnia się system odzyskiwania energii, prowadzący nie ma wrażenia, że hamulce są dużo mniej efektywne niż w przypadku pojazdów z tradycyjnym napędem.

Hybrydowy Hyundai zaskakująco dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności. Zawieszenie pracuje cicho i sprężyście. Co więcej, podczas jazdy po zakrętach auto zachowuje się w sposób przewidywalny i bardzo zbliżony do pojazdów z konwencjonalnym źródłem napędu.

Składowymi układu hybrydowego są silnik benzynowy 1.6 GDI Kappa, który rozwija moc maksymalną 105 KM przy 5700 obr./min i maksymalny moment obrotowy 147 Nm przy 4000 obr./min. oraz silnik elektryczny o mocy 43,5 KM. Moc całego układu została ustalona na 141 KM osiągane przy 5700 obr./min, a maksymalny moment obrotowy osiągany przez układ to 265 Nm na pierwszym biegu oraz 235 Nm na wyższych przełożeniach.

Według danych producenta Ioniq Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,8 s i osiąga maksymalną prędkość 180 km/h.

Hbrydowy Hyundai może poruszać się z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego do prędkości 120 km/h. Rzeczywiście, podczas pierwszych jazd testowych, pojazd korzystał głównie z napędu elektrycznego wykorzystując silnik spalinowy do doładowywania baterii (gdy zaszła taka konieczność podczas jazdy jednostajnej) lub w przypadku nagłego przyspieszania albo podjazdów pod wzniesienia.

Zobacz też: Nowa KIA Niro - crossover z napędem hybrydowym

Choć sześciostopniowa przekładnia wykazuje zwłokę w reakcji na gaz, pojazd sprawnie nabiera prędkości także w warunkach autostradowych. Cieszy wyciszenie przedziału pasażerskiego, zwłaszcza podczas jazdy z wysokimi prędkościami. To m.in. zasługa niskiego współczynnika oporu powietrza o wartości CX-0,24.

Oczywiście efektywność konstrukcji hybrydowej uwidacznia się dopiero podczas jazdy w warunkach miejskich. Bo choć Ioniq pod względem komfortu i jakości prowadzenia jest odpowiednim pojazdem także do podróży w trasie, to jednak podczas jazdy prędkością ok. 140 km/h zużycie paliwa może być wyższe niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem. Niemniej w gęstym ruchu miejskim (także na krótkich dystansach) nie jest trudne osiągnięcie wyniku „spalania” na poziomie poniżej 5 l benzyny na 100 km.

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq

Hyundai

Hyundai

Niewątpliwie zaletą Ioniq jest przestronność wnętrza. Zwłaszcza w przedniej części kabiny miejsca jest pod dostatkiem. Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie mogą zahaczać fryzurą o podsufitkę, niemniej na pewno nie zabraknie im przestrzeni w okolicach kolan.

Cieszy design kokpitu. Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są dobrej jakości ale te którymi wykończono boczki drzwi to prefabrykaty, które zadowolą osoby dbające o środowisko ale esteci mogą mieć do nich zastrzeżenia.

Bagażnik opisywanego Hyundaia ma objętość 443 l.

Nowy Hyundai Ioniq – podsumowanie

Najnowsza hybryda koreańskiej marki przyciąga wzrok niebanalną stylizacją nadwozia, co w przypadku pojazdu tego typu jest atutem. Ponadto Ioniq jest samochodem komfortowym i przypomina w prowadzeniu auto z konwencjonalnym napędem, co należy zanotować jako duży plus. To co może w przypadku Ioniq razić to użyte do wykończenia przedziału pasażerskiego prefabrykaty oraz zbyt mała ilość przestrzeni dostępna nad głowami wysokich pasażerów podróżujących na tylnej kanapie.

Nieźle Ioniq wypada pod względem ceny. Podstawowy model hybrydowy kosztuje 99 900 zł.

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq

Hyundai

Hyundai

Nowy Hyundai Ioniq – dane techniczne

Silnik spalinowy
Typ KAPPA 1.6 ATKINSON GDI 
Pojemność skokowa 1,580 cc
Średnica i skok tłoka 72 X 97 mm
Stopień kompresji 13.0
Moc 105 KM @ 5,700 rpm
Moment obrotowy 147 Nm @ 4,000 rpm 
Silnik elektryczny
Typ Silnik synchroniczny ze stałymi magnesami 
Moc maksymalna (kW/KM) 32 kW / 43.5 KM
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 170 Nm
Bateria
Typ Litowo-jonowo-polimerowa
Pojemność (kWh) 1.56 kWh
Moc dostarczona (kW) 42 kW
Napięcie (V) 240 V
System Output
Moc maksymalna (kW /KM) 104 kW/141 KM
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 265 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna 185 km/h
Przyspieszenie 0-do-100 km/h 10.8 sekund*
Spalanie w cyklu mieszanym (l/100 km) 3.4 l/100 km*
Emisja CO2 w cyklu mieszanym  79 g/km*
*W zależności od wersji i zastosowanych opon
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA