REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Hyundai Ioniq – wrażenia z jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
Hyundai

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Hyundai Ioniq może występować z trzema rodzajami napędu – jako hybryda, hybryda Plug-In oraz w wersji elektrycznej. Producent z dumą podkreślał możliwość wyboru aż trzech alternatywnych napędów dla jednego modelu. Podczas jazd testowych przekonaliśmy się, że to nie jedyna cecha Ioniq, z której Hyundai może być dumny.

Sezon rozkwitu samochodów hybrydowych trwa. Co ciekawe, rosnąca popularność samochodów hybrydowych nie wynika tylko ze stale rozszerzanej oferty rynkowej. Od niedawna, ogromnie wzrosło zainteresowanie samochodami hybrydowymi na rynku wtórnym. Zwłaszcza wśród taksówkarzy.

REKLAMA

REKLAMA

Nic dziwnego, bo przez lata obecności na rynku hybrydy udowodniły swoją wysoką niezawodność i to, że są tanie w eksploatacji. Biorąc pod uwagę powyższe, dodatkowe profity z użytkowania samochodu hybrydowego (różne w zależności od konkretnego miasta) typu bezpłatne parkowanie, czy możliwość poruszania się w strefach ograniczonego ruchu są tzw. wisienką na torcie.

Ale jest także druga strona medalu. Choć znikoma awaryjność i niskie koszty eksploatacji hybryd są bezsprzeczne, to jednak użytkujący je kierowcy musieli pogodzić się ze zwiększoną masą pojazdu (m.in. koniczność zastosowania ciężkich akumulatorów) i przesuniętym środkiem ciężkości, co przekłada się na gorsze właściwości jezdne, zwłaszcza podczas jazdy po zakrętach. Ponadto hybrydy zazwyczaj mają niezbyt duży bagażnik, a także są wyposażone w irytujące w działaniu bezstopniowe przekładnie.

Hyundai Ioniq

Hyundai

Hyundai

Więcej informacji na temat Hyundaia możesz znaleźć tutaj

REKLAMA

Nowy Hyundai Ioniq – nowa jakość hybryd?

Nowy Hyundai Ioniq jest dowodem na to, że Koreańczycy z uwagą wsłuchali się w opinie użytkowników samochodów hybrydowych i postanowili wyeliminować większość niedogodności towarzyszących ich użytkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z priorytetów było ograniczenie masy pojazdu i obniżenie środka ciężkości. W tym celu zastosowano m.in. maskę silnika i pokrywę bagażnika wykonane z aluminium, a także lekkie (waga ok. 30 kg) akumulatory zasilające układ hybrydowy.

Tym samym nowy Hyundai Ioniq w wersji Hybryd waży 1370 kg przy wymiarach – 447 cm dł, 182 cm szer., 145 cm wys., co jak na auto hybrydowe jest dobrym wynikiem.

Co więcej, w Ioniq zastosowano także rozwiązanie znane z dużo droższych konstrukcji hybrydowych – dwusprzęgłową automatyczną przekładnię zamiast przekładni bezstopniowej. To z kolei skutkuje większą przyjemnością z jazdy.

Hyundai Ioniq

Hyundai

Hyundai

Nowy Hyundai Ioniq – wrażenia z jazdy

Wspomniane obniżenie masy pojazdu i środka ciężkości przełożyło się na właściwości jezdne. Podczas jazdy Ioniq, kierowca nie ma wrażenia ociężałości konstrukcji. Nawet podczas hamowania, gdy uaktywnia się system odzyskiwania energii, prowadzący nie ma wrażenia, że hamulce są dużo mniej efektywne niż w przypadku pojazdów z tradycyjnym napędem.

Hybrydowy Hyundai zaskakująco dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności. Zawieszenie pracuje cicho i sprężyście. Co więcej, podczas jazdy po zakrętach auto zachowuje się w sposób przewidywalny i bardzo zbliżony do pojazdów z konwencjonalnym źródłem napędu.

Składowymi układu hybrydowego są silnik benzynowy 1.6 GDI Kappa, który rozwija moc maksymalną 105 KM przy 5700 obr./min i maksymalny moment obrotowy 147 Nm przy 4000 obr./min. oraz silnik elektryczny o mocy 43,5 KM. Moc całego układu została ustalona na 141 KM osiągane przy 5700 obr./min, a maksymalny moment obrotowy osiągany przez układ to 265 Nm na pierwszym biegu oraz 235 Nm na wyższych przełożeniach.

Według danych producenta Ioniq Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,8 s i osiąga maksymalną prędkość 180 km/h.

Hbrydowy Hyundai może poruszać się z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego do prędkości 120 km/h. Rzeczywiście, podczas pierwszych jazd testowych, pojazd korzystał głównie z napędu elektrycznego wykorzystując silnik spalinowy do doładowywania baterii (gdy zaszła taka konieczność podczas jazdy jednostajnej) lub w przypadku nagłego przyspieszania albo podjazdów pod wzniesienia.

Zobacz też: Nowa KIA Niro - crossover z napędem hybrydowym

Choć sześciostopniowa przekładnia wykazuje zwłokę w reakcji na gaz, pojazd sprawnie nabiera prędkości także w warunkach autostradowych. Cieszy wyciszenie przedziału pasażerskiego, zwłaszcza podczas jazdy z wysokimi prędkościami. To m.in. zasługa niskiego współczynnika oporu powietrza o wartości CX-0,24.

Oczywiście efektywność konstrukcji hybrydowej uwidacznia się dopiero podczas jazdy w warunkach miejskich. Bo choć Ioniq pod względem komfortu i jakości prowadzenia jest odpowiednim pojazdem także do podróży w trasie, to jednak podczas jazdy prędkością ok. 140 km/h zużycie paliwa może być wyższe niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem. Niemniej w gęstym ruchu miejskim (także na krótkich dystansach) nie jest trudne osiągnięcie wyniku „spalania” na poziomie poniżej 5 l benzyny na 100 km.

Hyundai Ioniq

Hyundai

Hyundai

Niewątpliwie zaletą Ioniq jest przestronność wnętrza. Zwłaszcza w przedniej części kabiny miejsca jest pod dostatkiem. Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie mogą zahaczać fryzurą o podsufitkę, niemniej na pewno nie zabraknie im przestrzeni w okolicach kolan.

Cieszy design kokpitu. Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są dobrej jakości ale te którymi wykończono boczki drzwi to prefabrykaty, które zadowolą osoby dbające o środowisko ale esteci mogą mieć do nich zastrzeżenia.

Bagażnik opisywanego Hyundaia ma objętość 443 l.

Nowy Hyundai Ioniq – podsumowanie

Najnowsza hybryda koreańskiej marki przyciąga wzrok niebanalną stylizacją nadwozia, co w przypadku pojazdu tego typu jest atutem. Ponadto Ioniq jest samochodem komfortowym i przypomina w prowadzeniu auto z konwencjonalnym napędem, co należy zanotować jako duży plus. To co może w przypadku Ioniq razić to użyte do wykończenia przedziału pasażerskiego prefabrykaty oraz zbyt mała ilość przestrzeni dostępna nad głowami wysokich pasażerów podróżujących na tylnej kanapie.

Nieźle Ioniq wypada pod względem ceny. Podstawowy model hybrydowy kosztuje 99 900 zł.

Hyundai Ioniq

Hyundai

Hyundai

Nowy Hyundai Ioniq – dane techniczne

Silnik spalinowy
Typ KAPPA 1.6 ATKINSON GDI 
Pojemność skokowa 1,580 cc
Średnica i skok tłoka 72 X 97 mm
Stopień kompresji 13.0
Moc 105 KM @ 5,700 rpm
Moment obrotowy 147 Nm @ 4,000 rpm 
Silnik elektryczny
Typ Silnik synchroniczny ze stałymi magnesami 
Moc maksymalna (kW/KM) 32 kW / 43.5 KM
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 170 Nm
Bateria
Typ Litowo-jonowo-polimerowa
Pojemność (kWh) 1.56 kWh
Moc dostarczona (kW) 42 kW
Napięcie (V) 240 V
System Output
Moc maksymalna (kW /KM) 104 kW/141 KM
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 265 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna 185 km/h
Przyspieszenie 0-do-100 km/h 10.8 sekund*
Spalanie w cyklu mieszanym (l/100 km) 3.4 l/100 km*
Emisja CO2 w cyklu mieszanym  79 g/km*
*W zależności od wersji i zastosowanych opon
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA