REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Hyundai i30 Turbo - koreańskie GTI?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hyundai i30 Turbo 2016
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Popularność sportowych kompaktów stale rośnie. Czy nowy Hyundai i30 Turbo ma szansę odebrać japońskiej, niemieckiej i francuskiej konkurencji klientów? Postanowiliśmy to sprawdzić!

Hyundai i30 Turbo 1.6 T-GDI 186 KM

Liczba sportowych kompaktów dostępnych na polskim rynku istotnie wzrosła w ostatnich latach. Praktycznie każdy producent oferuje w swojej gamie usportowioną wersję swojego przedstawiciela segmentu C. Wśród najważniejszych graczy w tym segmencie warto wymienić Golfa GTI, Renault Megane RS, Hondę Civic Type-R czy Forda Forda Focusa ST. Swoje trzy grosze postanowili dorzucić zatem i Koreańczycy z Hyundaia. Na warsztat wzięli drugą generację modelu i30 i zaaplikowali mu wyraźną kurację wzmacniającą. Silnik z turbosprężarką, wydajniejsze hamulce, obniżone zawieszenie i bardziej bezpośredni w działaniu układ kierowniczy mają zapewnić kierowcy odpowiednią sportowych wrażeń za kierownicą. Jak w rzeczywistości spisuje się koreański kompakt?

REKLAMA

Hyundai i30 Turbo 2016

Kamil Fraszkiewicz

Pod maską Hyundaia i30 Turbo, podobnie jak  u jego konkurentów, zagościł benzynowy, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który z jednego litra pojemności skokowej uzyskuje przyzwoite 116 KM. Niestety, motor ma pojemność zaledwie 1,6 litra przez co jego maksymalna moc sięga 186 KM. Na dzisiejsze standardy to niewiele, zwłaszcza na tle 310-konnej Hondy Civic Type-R. W rezultacie osiągi i30 Turbo nie oszałamiają – przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mu 8,0 sekund, a prędkość maksymalna to równe 219 km/h. Pracy silnika 1.6 T-GDI nie towarzyszą też żadne spektakularne odgłosy (choć dźwięk silnika jest wyraźnie bardziej basowy niż wersji 1.6 GDI 135 KM), a prawie liniowy przyrost mocy osłabia odczucia co do możliwości motoru.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Z drugiej jednak strony, jednostka napędowa świetnie spisuje się w jeździe na co dzień. Płynnie nabiera obrotów, jest bardzo elastyczna i pozwala na szybkie i sprawne przemieszczanie się po mieście bez konieczności częstego sięgania po lewarek skrzyni biegów. Swoim stylem pracy przypomina silniki dieslowskie, oferując przy tym znacznie szerszy zakres użytecznych obrotów. Nie jest jednak tak oszczędna jak one. W mieście zużycie paliwa oscyluje w zakresie 9,3-10,5 l/100 km, na trasie spada za to do 6,5 l/100 km.  


Prowadzenie

Charakterystykę prowadzenia Hyundaia i30 Turbo można określić mianem neutralnej. Auto nie przejawia prawie w ogóle tendencji do podsterowności i świetnie reaguje na nagłe zmiany kierunku jazdy. Oferuje przy tym komfort jazdy niewiele gorszy niż słabszych wersjach i30. Szkoda tylko, że układ kierowniczy odmiany Turbo jest tak mało komunikatywny. Brakuje mu ostrości i bezpośredniości w działaniu. Co ciekawe, niezależnie od wybranego trybu jego pracy jazdy (Comfort, Normal, Sport) charakterystyka jego pracy prawie w ogóle nie ulega zmianie. Dobre oceny zebrał układ hamulcowy Hyundaia i30 Turbo. Co prawda skok pedału jest stosunkowo duży jak na hot hatcha, ale siła hamowania jest doskonała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hyundai i30 Turbo 2016

Kamil Fraszkiewicz

Wnętrze

Sportowa odmiana i30 nie daje może za kierownicą takich emocji jak jego klasowi rywale, ale udanie łączy dobre osiągi z funkcjonalnością. Kabina spokojnie pomieści 4 dorosłe osoby, a bagażnik ma akceptowalną pojemność 378 l. Godne podkreślenia są wyjątkowo wygodne i dobrze podtrzymujące w zakrętach przednie fotele. Jak na sportową wersję przystało wnętrze i30 Turbo wyposażono w kilka akcentów podkreślających charakter auta. Czerwone przeszycia skóry na kierownicy, lewarek skrzyni biegów w tym samym kolorze, czy nieco inne zegary to najważniejsze wyróżniki tej wersji (poza oczywiście sportowymi fotelami).

Wygląd

To co wyróżnia Hyundaia i30 Turbo na tle klasowych rywali to jego nadwozie. W mojej osobistej ocenie to jeden z najładniejszych sportowych kompaktów na rynku. Ma świetne proporcje, oraz kapitalne dodatki w postaci pięknych felg aluminiowych, czarnego dyfuzora obok którego zamocowany jest podwójny układ wydechowy czy sporych rozmiarów tylny spoiler. Do tego potężne zderzaki, piękny lakier i czarny dach panoramiczny. Hyundai naprawdę może się podobać!

Cena i wyposażenie

Zapewne wiele osób zastanawia się czy warto jednak brać pod uwagę hot hatcha segmentu C, którego moc każe go kwalifikować jako rywala aut o klasę mniejszych, pokroju Ford Fiesty ST czy Seata Ibizy Cupra. Wątpliwości powinna rozwiać cena Hyundaia i30 Turbo. Prezentowany, egzemplarz, wyposażony praktycznie we wszystko co i30 może posiadać (nawigacja, podgrzewane fotele, automatyczna klimatyzacja, reflektory ksenonowe itd.) kosztuje 96 tys. zł. Dla porównania podobnie skonfigurowany Golf GTI o mocy 220 KM kosztuje ok. 140 tys. zł. Różnica jest zatem ogromna! Pytanie tylko czy zdoła zrekompensować nabywcy słabsze osiągi Hyundaia.

Opinia

Koreański hot hatch przygotowany przez Hyundaia to specyficzna maszyna. Choć i30 turbo wygląda jak rasowy sportowiec, takowym nie jest. To jakby ogniwo pośrednie pomiędzy zwykłym i30 dla "ludu", a prawdziwym GTI które wg mnie lada moment pojawi się na rynku. Prowadzi się bardzo dobrze, jest dynamiczny i świetnie hamuje. Do tego oferuje przestronne wnętrze i doskonałe wyposażenie w rozsądnej cenie. Nie ma w nim jednak tej bezkompromisowej, buńczucznej duszy skorej do szaleństw. Układ kierowniczy nie daje właściwego czucia, a silnikowi brakuje rasowego dźwięku i tego uderzenia, dociągającego plecy do fotela. Biorąc jednak pod uwagę jego cenę, może być to świetna alternatywa dla europejskich, dobrze wyposażonych kompaktów ze znacznie słabszymi silnikami.

Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA