REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Hyundai i30 Turbo - koreańskie GTI?

Hyundai i30 Turbo 2016
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Popularność sportowych kompaktów stale rośnie. Czy nowy Hyundai i30 Turbo ma szansę odebrać japońskiej, niemieckiej i francuskiej konkurencji klientów? Postanowiliśmy to sprawdzić!

Hyundai i30 Turbo 1.6 T-GDI 186 KM

Liczba sportowych kompaktów dostępnych na polskim rynku istotnie wzrosła w ostatnich latach. Praktycznie każdy producent oferuje w swojej gamie usportowioną wersję swojego przedstawiciela segmentu C. Wśród najważniejszych graczy w tym segmencie warto wymienić Golfa GTI, Renault Megane RS, Hondę Civic Type-R czy Forda Forda Focusa ST. Swoje trzy grosze postanowili dorzucić zatem i Koreańczycy z Hyundaia. Na warsztat wzięli drugą generację modelu i30 i zaaplikowali mu wyraźną kurację wzmacniającą. Silnik z turbosprężarką, wydajniejsze hamulce, obniżone zawieszenie i bardziej bezpośredni w działaniu układ kierowniczy mają zapewnić kierowcy odpowiednią sportowych wrażeń za kierownicą. Jak w rzeczywistości spisuje się koreański kompakt?

REKLAMA

Hyundai i30 Turbo 2016

Hyundai i30 Turbo 2016

Kamil Fraszkiewicz

Pod maską Hyundaia i30 Turbo, podobnie jak  u jego konkurentów, zagościł benzynowy, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który z jednego litra pojemności skokowej uzyskuje przyzwoite 116 KM. Niestety, motor ma pojemność zaledwie 1,6 litra przez co jego maksymalna moc sięga 186 KM. Na dzisiejsze standardy to niewiele, zwłaszcza na tle 310-konnej Hondy Civic Type-R. W rezultacie osiągi i30 Turbo nie oszałamiają – przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mu 8,0 sekund, a prędkość maksymalna to równe 219 km/h. Pracy silnika 1.6 T-GDI nie towarzyszą też żadne spektakularne odgłosy (choć dźwięk silnika jest wyraźnie bardziej basowy niż wersji 1.6 GDI 135 KM), a prawie liniowy przyrost mocy osłabia odczucia co do możliwości motoru.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Z drugiej jednak strony, jednostka napędowa świetnie spisuje się w jeździe na co dzień. Płynnie nabiera obrotów, jest bardzo elastyczna i pozwala na szybkie i sprawne przemieszczanie się po mieście bez konieczności częstego sięgania po lewarek skrzyni biegów. Swoim stylem pracy przypomina silniki dieslowskie, oferując przy tym znacznie szerszy zakres użytecznych obrotów. Nie jest jednak tak oszczędna jak one. W mieście zużycie paliwa oscyluje w zakresie 9,3-10,5 l/100 km, na trasie spada za to do 6,5 l/100 km.  


Prowadzenie

Charakterystykę prowadzenia Hyundaia i30 Turbo można określić mianem neutralnej. Auto nie przejawia prawie w ogóle tendencji do podsterowności i świetnie reaguje na nagłe zmiany kierunku jazdy. Oferuje przy tym komfort jazdy niewiele gorszy niż słabszych wersjach i30. Szkoda tylko, że układ kierowniczy odmiany Turbo jest tak mało komunikatywny. Brakuje mu ostrości i bezpośredniości w działaniu. Co ciekawe, niezależnie od wybranego trybu jego pracy jazdy (Comfort, Normal, Sport) charakterystyka jego pracy prawie w ogóle nie ulega zmianie. Dobre oceny zebrał układ hamulcowy Hyundaia i30 Turbo. Co prawda skok pedału jest stosunkowo duży jak na hot hatcha, ale siła hamowania jest doskonała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Hyundai i30 Turbo 2016

Hyundai i30 Turbo 2016

Kamil Fraszkiewicz

Wnętrze

Sportowa odmiana i30 nie daje może za kierownicą takich emocji jak jego klasowi rywale, ale udanie łączy dobre osiągi z funkcjonalnością. Kabina spokojnie pomieści 4 dorosłe osoby, a bagażnik ma akceptowalną pojemność 378 l. Godne podkreślenia są wyjątkowo wygodne i dobrze podtrzymujące w zakrętach przednie fotele. Jak na sportową wersję przystało wnętrze i30 Turbo wyposażono w kilka akcentów podkreślających charakter auta. Czerwone przeszycia skóry na kierownicy, lewarek skrzyni biegów w tym samym kolorze, czy nieco inne zegary to najważniejsze wyróżniki tej wersji (poza oczywiście sportowymi fotelami).

Wygląd

To co wyróżnia Hyundaia i30 Turbo na tle klasowych rywali to jego nadwozie. W mojej osobistej ocenie to jeden z najładniejszych sportowych kompaktów na rynku. Ma świetne proporcje, oraz kapitalne dodatki w postaci pięknych felg aluminiowych, czarnego dyfuzora obok którego zamocowany jest podwójny układ wydechowy czy sporych rozmiarów tylny spoiler. Do tego potężne zderzaki, piękny lakier i czarny dach panoramiczny. Hyundai naprawdę może się podobać!

Cena i wyposażenie

Zapewne wiele osób zastanawia się czy warto jednak brać pod uwagę hot hatcha segmentu C, którego moc każe go kwalifikować jako rywala aut o klasę mniejszych, pokroju Ford Fiesty ST czy Seata Ibizy Cupra. Wątpliwości powinna rozwiać cena Hyundaia i30 Turbo. Prezentowany, egzemplarz, wyposażony praktycznie we wszystko co i30 może posiadać (nawigacja, podgrzewane fotele, automatyczna klimatyzacja, reflektory ksenonowe itd.) kosztuje 96 tys. zł. Dla porównania podobnie skonfigurowany Golf GTI o mocy 220 KM kosztuje ok. 140 tys. zł. Różnica jest zatem ogromna! Pytanie tylko czy zdoła zrekompensować nabywcy słabsze osiągi Hyundaia.

Opinia

Koreański hot hatch przygotowany przez Hyundaia to specyficzna maszyna. Choć i30 turbo wygląda jak rasowy sportowiec, takowym nie jest. To jakby ogniwo pośrednie pomiędzy zwykłym i30 dla "ludu", a prawdziwym GTI które wg mnie lada moment pojawi się na rynku. Prowadzi się bardzo dobrze, jest dynamiczny i świetnie hamuje. Do tego oferuje przestronne wnętrze i doskonałe wyposażenie w rozsądnej cenie. Nie ma w nim jednak tej bezkompromisowej, buńczucznej duszy skorej do szaleństw. Układ kierowniczy nie daje właściwego czucia, a silnikowi brakuje rasowego dźwięku i tego uderzenia, dociągającego plecy do fotela. Biorąc jednak pod uwagę jego cenę, może być to świetna alternatywa dla europejskich, dobrze wyposażonych kompaktów ze znacznie słabszymi silnikami.

Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Hyundai i30 Turbo 2016
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA