Test Hyundai i20 Active 1.0 GDI 100 KM
REKLAMA
REKLAMA
Choć wersja Active wizualnie znacznie różni się od pozostałych odmian modelu i20, konstrukcyjnie jest niemal z nimi identyczna. Różnice w długości i szerokości nadwozia wynikają m.in. z zastosowania innych zderzaków i osłon błotników, natomiast w wysokości – z faktu, że i20 Active ma zwiększony o 2 cm prześwit (do 16 cm) oraz standardowo jest wyposażony w relingi dachowe. Całość utrzymana jest w modnym crossoverowym stylu i trzeba przyznać, że prezentuje się świetnie.
REKLAMA
Więcej informacji na temat Hyundaia znajdziesz tutaj
Test Hyundai i20 Active 1.0 GDI 100 KM – wnętrze
Kokpit wersji Active został wykonany z materiałów dobrej jakości, a poszczególne elementy zostały spasowane z dokładnością. Tablica przyrządów jest przejrzysta i zaprojektowana ergonomicznie.
Cieszą wygoda foteli i ilość dostępnej przestrzeni (zarówno z przodu, jak i z tyłu), choć podczas dłuższych podróży przydałby się lepszy podłokietnik (taki, który zapewnia odpowiednie podparcie dla łokcia kierowcy).
Względem pozostałych pięciodrzwiowych odmian i20, nie zmieniła się objętość bagażnika. W wersji Active ma on wciąż pojemność 326 l ale jego wykorzystanie utrudnia stosunkowo wysoki próg załadunku.
W wyposażeniu standardowym najuboższej wersji opisywanej odmiany Hyundaia znajdziemy m.in. klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby czterech drzwi, dwupłaszczyznową regulację kierownicy, tempomat, czy tylne czujniki parkowania, które ułatwiają manewry na ciasnych parkingach.
Zobacz też: Test Hyundai Genesis 3.8 V6 GDi HTRAC
Test Hyundai i20 Active 1.0 GDI 100 KM – napęd/układ jezdny
REKLAMA
Egzemplarz, który trafił do redakcyjnej recenzji został wyposażony w stosunkowo nową jednostkę napędową w gamie Hyundaia – trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1 l, który rozwija moc maksymalną 100 KM przy 4500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 170 Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr./min.
Z napędem współpracuje pięciobiegowa manualna przekładnia. Trzycylindrowy silnik występuje także w wersji 120 konnej, wtedy współpracuje z manualną, sześciobiegową przekładnią.
Według danych producenta, 100 konna jednostka napędowa rozpędza ważące 1085 kg auto od 0 do 100 km/h w 10,9 s. A jak to wygląda w praktyce?
Dziarsko brzmiący trzycylindrowy silnik wyraźnie wyrywa do przodu po przekroczeniu ok. 2000 obr./min. Podczas pracy na niższych obrotach wyraźnie brakuje mu wigoru. Nie tylko podczas ruszania z miejsca. W takim przypadku łatwo szybko zwiększyć obroty. Niedostatek dynamiki jest bardziej zauważalny podczas przyspieszania np. na drugim biegu. Lub na piątym podczas jazdy po autostradzie (każde wyprzedzanie wymaga redukcji). Auto nie ma też lekko podczas jazdy w terenie górzystym, gdzie daje o sobie znać stosunkowo mała elastyczność silnika.
REKLAMA
Choć Hyundai został wyposażony w pięciobiegową przekładnię, nie należy się obawiać jazdy po autostradzie. Podróżowanie z maksymalną dozwoloną prędkością jest zaskakująco komfortowe – w aucie jest wtedy cicho, nie słychać też zanadto odgłosu pracy silnika.
Wyższy prześwit i wyższe nadwozie skutkują tym, że samochód bardziej niż inne odmiany i20 przechyla się podczas jazdy po ciasnych łukach. Tym bardziej, że zawieszenie zostało zestrojone bardziej na modłę komfortową aniżeli sportową. Tym samym opisywany Hyundai sprawnie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni (nieprzyjemne stuki słychać tylko po wjechaniu w naprawdę dużą wyrwę w jezdni) ale podczas jazdy po zakrętach ma tendencję do mocnych przechyłów. Przy czym dość późno zaczyna tracić przyczepność.
Niedostatki w dynamice są nagradzane niskim zużyciem paliwa. Podczas jazdy w trasie z prędkością ok. 110 km/h opisywany Hyundai zużył około 6 l benzyny na 100 km. Podczas jazdy po autostradzie z maksymalną dozwoloną prędkością zużycie paliwa rosło do 6,4 l na 100 km. Z kolei w ruchu miejskim zanotowaliśmy wynik „spalania” na poziomie 7 l na 100 km.
Test Hyundai i20 Active 1.0 GDI 100 KM – podsumowanie
Hyundai i20 Active jest droższy od i20 o 5000 zł. Niewątpliwie w zamian za wyższą cenę otrzymamy samochód wyglądający modniej, co z pewnością nie będzie bez znaczenia dla wielu młodszych kierowców. Ci starsi, z pewnością docenią fakt, że dzięki odrobinę wyższemu prześwitowi, siedziska foteli i20 Active są umiejscowione nieco wyżej niż w pozostałych odmianach modelu, co z kolei skutkuje nieznacznie wygodniejszym wsiadaniem i wysiadaniem z auta. Nie należy się też obawiać parkowania na chodnikach z wyższym krawężnikiem.
Jednak kierowcy, dla których większe znaczenie mają właściwości jezdne i zużycie paliwa z pewnością zdecydują się na zakup tradycyjnej odmiany modelu i20.
Hyundai i20 Active 1.0 GDI 100 KM – dane techniczne
Test Hyundai i20 Active 1.0 GDI 100 KM | |
Typ silnika | benzynowy |
Pojemność | 998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12V |
Maksymalna moc | 100 KM/4500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 172 Nm/1500-4000 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 5-bieg. |
Pojemność bagażnika | 326 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 406,5/176/152,9 cm |
Rozstaw osi | 257 cm |
V-max | 176 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Zużycie paliwa* | 5,9/4,1/4,8 l/100 km |
Cena od | 61 600 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.