Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM
REKLAMA
REKLAMA
Volkswagen Polo V po liftingu
Volkswagen Polo piątej generacji pojawił się na rynku w 2009 roku. Pięć lat później, czyli na początku 2014 roku, zaprezentowano jego zmodernizowaną wersję. Zmiany objęły nie tylko zewnętrzny wygląd pojazdu, ale także jego wnętrze oraz przede wszystkim rozwiązania techniczne. Wprowadzono mocniejsze i oszczędniejsze silniki, zastosowano nowe systemy bezpieczeństwa oraz unowocześniono interfejs pokładowych urządzeń.
REKLAMA
Z zewnątrz zmiany przeprowadzone w nowym Volkswagenie Polo V są delikatne, ale w subtelny sposób nadają autu świeżości. Przedni zderzak, za sprawą większego wlotu powietrza do silnika, nadaje Polo nieco bardziej agresywny styl, a srebrna listwa łącząca ze sobą nowe przednie światła dodatkowo optycznie poszerza pojazd. Choć w prezentowanym egzemplarzu reflektory wyposażone są w klasyczne, halogenowe żarówki, to opcjonalnie można wyposażyć Polo w pełni LED-owe światła, stanowiące nowość w tej klasie samochodów.
Z tyłu Polo uwagę zwracają tylne odblaski prześnione na zderzak oraz odświeżone tylne lampy z nieco mniej wyeksponowanym niż w poprzedniku światłem cofania. Wyraźne zmiany zaszły w okolicy tablicy rejestracyjnej, która w nowym Volkswagenie Polo została niejako zatopiona w zderzaku. Trzeba przyznać, że zmodernizowane Polo wygląda naprawdę dobrze, zwłaszcza na 17-calowych kołach. Nieco zachowawczy styl nadwozia sprawia, że dla wielu model ten ma lepsze proporcje niż najnowszy VW Golf.
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM: wnętrze
We wnętrzu nowego Polo wrażenie robi nowa kierownica, nawiązująca kształtem i wykonaniem do tej z Golfa VII (jej wieniec mógłby być jednak nieco grubszy) oraz nowy wyświetlacz systemu multimedialnego. Ten ostatni należy pochwalić za dobrą reakcję na dotyk, wyraźną grafikę i niezłą czytelność nawet w słoneczny dzień. Opcjonalnie można wyposażyć nowe Polo w nawigację, co w tej klasie nadal jest prawdziwą rzadkością (koszt około 2800 zł). Cieszy też fakt, że Polo, chyba jako jedyne w gamie Volkswagena, otrzymało bezpośrednie wejście USB umieszczone tuż przed lewarkiem skrzyni biegów. Prawdziwym zaskoczeniem była niezwykle wysoka jakość plastiku użytego do wykończenia górnej części deski rozdzielczej (materiał ten niedostępny jest w wersji Trendline). Nawet w autach klasy wyższej bywa on znacznie mniej przyjemny w dotyku!
Pozytywny odbiór auta zapewniają także detale świadczące o dopracowaniu tego modelu. Każdy z pasażerów posiada nad głową rozkładany uchwyt, w osłonach przeciwsłonecznych kierowcy i pasażera umieszczone są indywidualnie podświetlane lusterka, a sterowanie tempomatem pozwala na precyzyjne korygowanie jego ustawień o 1 lub o 10 km/h.
Nieco słabsze oceny zebrało nowe Polo za przestronność kabiny. O ile z przodu miejsca raczej nie zabraknie nawet wysokim pasażerom, o tyle z tyłu wygodnie będzie jedynie dwóm osobom o wzroście co najwyżej 175 cm. Krótki rozstaw osi (zaledwie 2 470 mm) powoduje, że wyższym osobom brakuje wolnej przestrzeni na wysokości kolan gdy z przodu zasiądą wysocy pasażerowie.
Pod tym względem Polo prezentuje poziom podobny do tego, jaki reprezentuje VW Up! z tą różnicą, że jego bagażnik jest jednak nieco większy - maksymalnie pomieści 280 l (Up! 251 l).
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM: silnik
Modernizacja Volkswagena Polo wpłynęła również na jego gamę silnikową. W prezentowanym modelu pracował nowy, turbodoładowany silnik 1.2 TSI (CJZD), którego moc na tle poprzednika wzrosła ze 105 do 110 koni mechanicznych. Poprawie uległy zarówno osiągi auta (0-100 km/h nowe Polo przyspiesza w 9,3 s zamiast 9,7 s) jak i krzywa przebiegu momentu obrotowego motoru. Jego maksymalna wartość równa 175 Nm dostępna jest teraz od 1400-4000 obr./min (poprzednio od 1550-4100 obr./min). Silnik dobrze reaguje na dodanie gazu i bardzo sprawnie napędza auto. Swoją elastycznością i zakresem użytecznych obrotów przypomina jednostki wysokoprężne i podobnie jak one potrafi być oszczędny.
W starym modelu spalanie w mieście kształtowało się na poziomie 8-9 l na 100 km i było dla nas nieprzyjemnym zaskoczeniem. W nowym Polo zużycie paliwa zauważalnie spadło - w mieście oscylowało w granicy 7,2 l na 100 km a na trasie nie przekraczało 6,3 l/100 km. Należy jednak pamiętać, że zbyt gwałtowne wciskanie gazu w trakcie miejskiej jazdy nadal może ten wynik podnieść nawet do 11,0 l /100 km! Pewnym mankamentem silnika 1.2 TSI jest jego nierówna praca odczuwalna w czasie postoju na światłach.
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM: manualna skrzynia biegów
Z jednostką napędową dobrze współpracuje 6-stopniowa, manualna skrzynia biegów. Choć jej pierwszy bieg potrafi haczyć, to konfiguracja pozostałych przełożeń nie budzi zastrzeżeń. Nawet na 6-biegu silnik potrafi sprawnie rozpędzać Polo. Przy 140 km/h na najwyższym przełożeniu silnik ma 2900 obr./min. Do tej prędkości w kabinie auta jest relatywnie cicho, a hałas nie zakłóca rozmowy pomiędzy pasażerami.
Przy 140 km/h na najwyższym przełożeniu silnik ma 2900 obr./min. Do tej prędkości w kabinie auta jest relatywnie cicho, a hałas nie zakłóca rozmowy pomiędzy pasażerami.
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM: zawieszenie
Świetnie wyglądające, 17-calowe koła obute w opony 215/40, napawają uzasadnionymi obawami o komfort jazdy. W przypadku nowego Polo strach ten ma jednak tylko wielkie oczy, bowiem zawieszenie całkiem sprawnie radzi sobie z wybieraniem nierówności. Tylko naprawdę duże studzienki potrafią zatrząść pojazdem. Duże koła mają jednak istotne zalety. Oprócz istotnych walorów wizualnych, w sposób zdecydowany poprawiają właściwości trakcyjne auta, zwłaszcza na zakrętach.
Auto prowadzi się bardzo pewnie, przewidywalnie, a niski profil opony powoduje mniejsze wychylenia nadwozia samochodu na łuku drogi. Nowe Polo świetnie też zachowywało się w slalomie na mokrej nawierzchni. Mimo że system ESP jest niewyłączalny, to opony Dunlop SP Sport Maxx zapewniały na tyle wysoką przyczepność, że ingerencja tego systemu była bardzo rzadka.
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM: układ kierowniczy
Na osobne słowa pochwały zasłużył nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy Volkswagena Polo. Przekładnia ślimakowa sterowana silnikiem elektrycznym zapewnia wysoką precyzję prowadzenia i pozbawiona jest charakterystycznego dla elektrycznego wspomagania opóźnienia w działaniu tuż przy neutralnym położeniu kierownicy. To wyjątkowo mocny punkt odświeżonego VW Polo. W tej klasie lepsza pod tym względem jest tylko Fiesta.
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM: hamulce
Układ hamulcowy Volkswagena Polo prezentuje dobry poziom. Pedał hamulca pracuje w sposób przewidywalny i pozwala precyzyjnie dozować siłę hamowania . Ze względu na swoje mało okazałe gabaryty, nieco komicznie wyglądają tylne tarcze hamulcowe, które mają średnicę zaledwie 230 mm, ale trzeba pamiętać, że w tej klasie nadal dominują archaiczne pod względem konstrukcji hamulce bębnowe (np Ford Fiesta, Renault Clio).
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM: cena i wyposażenie
W przypadku cen nowych Volkswagenów jak mantrę można powtarzać stwierdzenie, że nie są one niskie. Prezentowany, bogato wyposażony egzemplarz VW Polo Higline (z dodatkami) został wyceniony na 73 390 zł. To niemała kwota biorąc pod uwagę fakt, że do ceny tej warto doliczyć jeszcze koszt nawigacji (2830 zł) oraz kurtyn powietrznych dla osób w przednim i tylnym rzędzie siedzeń (2420 zł). Zrezygnować można jednak z dachu panoramicznego (2890 zł), przeznaczając tę kwotę na zakup np. aktywnego tempomatu (2140zł) będącego nowością w tej klasie samochodów. W przyszłości nowe Polo otrzyma także regulowane zawieszenie. Osoby, które poszukują taniego auta do miasta, powinny zatem zwrócić jednak uwagę na wersje z mniejszymi i słabszymi silnikami, które są wyraźnie tańsze od tej topowej na chwilę obecną odmiany. Nietrudno zauważyć, że świetnie wyposażone Polo Highline kosztuje tyle ile VW Golf VII w podstawowej wersji Trendline.
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM: opinia
Odświeżony Polo sprawia wrażenie świetne dopracowanego i wykończonego. Modyfikacje przeprowadzone we wnętrzu nadały mu bardziej dojrzały charakter. Poprawie uległa zarówno jakość obsługi systemu multimedialnego jak i materiały wykończeniowe. Szkoda, że pod względem przestronności kabiny nie zaszły żadne zmiany. Świetne recenzje zebrał jednak nowy układ kierowniczy, który dobrze współpracuje ze sprężystym zawieszeniem. Silnik 1.2 TSI 110 KM mimo zwiększonej mocy, zużywa zauważalnie mniej paliwa, zwłaszcza w w warunkach miejskich, a skrzynia manualna, choć potrafi nieco haczyć, jest dobrze zestopniowana. Trudno też odmówić zmodernizowanemu Polo atrakcyjnego wyglądu. Pomimo 5 lat spędzonych na rynku, nadal wygląda on bardzo dobrze i ma wszelkie predyspozycje do tego by powalczyć ze znacznie młodszą konkurencją.
Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM : dane techniczne
Samochód | Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 KM |
Rodzaj silnika | benzynowy z turbosprężarką |
Kod silnika | CJZD |
Położenie silnika | poprzeczne |
Wtrysk paliwa | bezpośredni Motronic MED 17.5.21 |
Liczba cylindrów | 4 |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 |
Układ cylindrów | rzędowy |
Moc maksymalna | 81/110 kW/KM w zakresie 4600-5600 obr/.min |
Maksymalny moment obrotowy | 175 Nm w zakresie 1400-4000 obr./min |
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): | - |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna 6-biegowa |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h | 9,3 s |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) | 6,2 / 4,1 / 4,8 l |
Zawieszenie kół przednich: | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie kół tylnych: | belka skrętna |
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) | tarcze wentylowane, 288 mm |
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) | tarcze lite, 230 mm |
Wymiary (dług./szer./wys.) | 3 972/ 1 682 / 1 436 mm |
Rozstaw osi | 2 456 mm |
Masa własna | 1060 kg (dowód rejestracyjny) |
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. | 280/ 952 l |
Ładowność | 570 kg |
Liczba obrotów kierownicy | 2,75 |
Średnica zawracania | 10, 6 m |
Pojemność baku | 45 l |
Cena | od 64 820 (1.2 TSI 110 KM Highline) |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.