REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015

Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

W czasach, w których klienci na Starym Kontynencie ostrożniej niż kiedyś wydają zarobione pieniądze, konkurencja w segmencie B się zaostrzyła. A KIA Rio jest bez wątpienia jedną z najciekawszych ofert na rynku.

Mimo że gospodarki najbogatszych krajów europejskich mają się lepiej niż w czasach kryzysu finansowego, zachodnie społeczeństwa z większą pokorą podchodzą do wydawania zarobionych pieniędzy. I o ile w czasach przed kryzysem najpopularniejszym segmentem pojazdów w bogatszej części Europy był C, o tyle dziś dużo większe znaczenie ma segment B.

REKLAMA

Inwestycje producentów samochodów w segment B widać chociażby po coraz lepszej ofercie w zakresie wyposażenia opcjonalnego małych pojazdów. Jeszcze niedawno taki dodatek jak reflektory ksenonowe był zarezerwowane co najmniej dla pojazdów klasy kompaktowej, a dziś da się go zamówić do mniejszych samochodów i to popularnych marek.

Zobacz też: Test KIA Optima Hybrid - oszczędna limuzyna

Poczynania europejskich gigantów motoryzacyjnych od dłuższego czasu bacznie obserwują koncerny z Korei Południowej w tym KIA, która wraz z siostrzanym Hyundaiem rozwija się w imponującym tempie. Postęp jest tak duży, że koreańskie samochody bez kompleksów rywalizują o klientów na wymagającym rynku europejskim z popularnymi markami wywodzącymi się ze Starego Kontynentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A silnym graczem, którego wystawiła KIA do walki w segmencie B jest Rio.

Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015 - europejski szyk

Koreańczycy konsekwentnie budują swoją pozycję na światowym rynku motoryzacyjnym, a kamieniem milowym tego przedsięwzięcia była gigantyczna inwestycja w europejską siedzibę i centrum designu we Frankfurcie nad Menem.

Od tamtej pory wygląd najnowszych modeli KII trafia w gusta Europejczyków. Nie inaczej jest z Rio.

Model jest dostępny jako trzy lub pięciodrzwiowy hatchback oraz w wersji sedan. Przy czym ta ostatnia wariacja sprzedaje się w ilościach śladowych. Nic dziwnego, bo Rio w wersji pięciodrzwiowej wygląda świetnie. Zwłaszcza, gdy wyposażymy ją w kosztujący 4000 zł pakiet obejmujący siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, tempomat, „zegary” Supervision oraz podgrzewane kierownicę i fotele przednie.

Od pośredniej wersji wyposażeniowej M, mała KIA jest wyposażona w reflektory ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technologii LED, co dodatkowo podnosi atrakcyjność auta.

Ale nawet w podstawowej odmianie ze stalowymi piętnastocalowymi felgami i plastikowymi kołpakami, Rio zwraca uwagę zgrabną bryłą i ładną kolorystyką.

Jeszcze lepiej auto prezentuje się w środku. Ładny design kokpitu idzie w parze z dobrej jakości materiałami zastosowanymi we wnętrzu. Całość rozplanowana jest logicznie.

REKLAMA

Recenzowana KIA została wyposażona m.in. w system nawigacji satelitarnej z siedmioletnim planem aktualizacji map, siedmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym oraz kamerą cofania za 2500 zł (2900 zł w podstawowej wersji wyposażeniowej). W najbogatszej wersji wyposażeniowej XL, w wyposażeniu standardowym znalazła się automatyczna klimatyzacja z funkcją chłodzenia schowka. W wersji pośredniej L producent bez konieczności dopłaty oferuje klimatyzację manualną, również z funkcją chłodzenia schowka. W wersji najuboższej, manualna klimatyzacja wymaga dopłaty 2500 zł.

Poza niezłym wyposażeniem i dobrej jakości materiałami wyposażeniowymi cieszy przestronność przedziału pasażerskiego Rio. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, nawet podczas wielogodzinnych podróży. Z tyłu wygodnie będą podróżowały dwie osoby o wzroście do 185 cm.

Bagażnik Kii Rio ma objętość 288 l. To, jak na tę klasę pojazdu sporo. Dla porównania, Suzuki Swift ma bagażnik o objętości 211 l, Ford Fiesta o pojemności 281 l, a Opel Corsa o pojemności 265 l.

Zobacz też: Pierwsza jazda Kia Sorento 2015 2.2 CRDi 200 KM aut.

Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015 - napęd/układ jezdny

W gamie napędowej Kii Rio znalazły się cztery silniki. Dwa benzynowe (1.2/84 KM i 1.4/109 KM) oraz dwa silniki wysokoprężne (1.1/75 KM i 1.4/90 KM).

Do redakcyjnej recenzji trafiła najdynamiczniejsza odmiana pięciodrzwiowego hatchbacka, benzynowa wersja o mocy 109 KM.

Według danych producenta, ważące ok. 1000 kg auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s i może się rozpędzić do 185 km/h.

Wolnossący silnik Kii charakterystyką pracy przypomina klasyczne jednostki benzynowe. Auto bardzo leniwie nabiera prędkości w dolnych zakresach obrotów, a robi się znacznie żwawsze powyżej 3500 obr./min.

Oznacza to m.in., że każdy manewr wyprzedzania musi być poprzedzony redukcją przełożenia.

REKLAMA

Cieszy fakt, że producent zdecydował się zastosować sześciobiegową przekładnię. W efekcie podczas podróży po autostradzie z prędkościami znacznie przekraczającymi 100 km/h kierowca ma możliwość znacznej redukcji obrotów silnika, co przekłada się na niższy hałas w kabinie i niższe zużycie paliwa.

Osoby, które mają zamiar wykorzystywać Kię, również jako pojazd wakacyjny, muszą mieć na uwadze, że autem się najwygodniej podróżuje do prędkości 135 km/h. Gdy jedziemy szybciej w kabinie robi się już zbyt głośno, co na dłuższą metę jest męczące.

Cieszy za to niskie zużycie paliwa. Podczas jazdy w trasie Rio zużywa średnio 6,3 l benzyny na 100 km. W ruchu miejskim zużycie paliwa rośnie do 6,8 l/100 km.

Ulice miast to miejsce, w którym koreański maluch czuje się najlepiej. Pomijając wspomniane niskie „spalanie”, najwięcej zalet pojazdu uwidacznia się właśnie w ruchu miejskim. Wtedy ospałość w dolnych zakresach obrotów jest nieistotna, a słabe wyciszenie wnętrza przy 140 km/h przestaje mieć znaczenie. Tym bardziej, że w dolnych zakresach obrotów jednostka napędowa Rio pracuje bardzo cicho. Co więcej, miękko zestrojone zawieszenie doskonale radzi sobie z tłumieniem nierówności, a lekko działający układ kierowniczy ułatwia parkingowe manewry.

Zobacz też: Test Kia Soul II 1.6 GDI 132 KM: zdecydowana poprawa

Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015 - podsumowanie

Kia od dłuższego czasu wyróżnia się (oprócz siedmioletniej gwarancji) sprytnie skalkulowaną ceną. Nie inaczej jest w przypadku Rio. Nie uwzględniając czasowych promocji konkurentów, mała Kia jest sporo tańsza od pozostałych modeli ze średniej półki. Podstawowa wersja pięciodrzwiowej Rio ze 109 konnym silnikiem kosztuje 46 490 zł. Najbogatsza odmiana wyposażeniowa (z manualną skrzynią biegów) jest droższa o 9 tys. zł. Biorąc pod uwagę fakt, że w najdroższa wersja jest wyposażona nawet w automatyczną klimatyzację, przednie i tylne lampy LED, czy światła z funkcją doświetlania zakrętów, trzeba przyznać że oferta jest atrakcyjna.

KIA Rio 1.4 109 KM 2015 - dane techniczne

KIA Rio 1.4/109 KM DOHC CVVT
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1396 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 109 KM/6300 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 137 Nm/4200 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 288 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 405/172/145,5 cm
Rozstaw osi 257 cm
V-max 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Zużycie paliwa* 7,2/4,5/5,5 l/100 km
Cena od 46 490 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA