Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM XL: piękna i dobrze wykonana
REKLAMA
REKLAMA
Nowa KIA Optima 2014
Marzenia o posiadaniu luksusowej limuzyny, jednoznacznie kojarzonej ze splendorem i przepychem kłębią się w głowach wielu osób. Tego typu samochody potrafią jednak równie skutecznie zachwycać co rozczarowywać. Wysokie koszty eksploatacji, drogie naprawy i przede wszystkim zaporowe ceny skutecznie zawężają grono osób, snujących radosne wizje o posiadaniu takiego pojazdu. KIA nie została obojętna na tego typu klientów i zaproponowała im limuzynę klasy średniej, w której czuć wysokie aspiracje koreańskiego producenta. Co więcej koszty jej eksploatacji nie powinny przerażać, podobnie jak jej cena. Na dodatek pod koniec 2013 roku auto zostało poddane modernizacji i usprawnieniom, które w zdecydowanej większości ocenić należy pozytywnie.
REKLAMA
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: nadwozie
Nowa KIA Optima to przede wszystkim nienaganny styl idący w parze z nowoczesną technologią i funkcjonalnością. Przekonstruowane przednie reflektory, w które wkomponowano LED-owe światła do jazdy dziennej zapewniają naprawdę rewelacyjną widoczność po zmierzchu (poprzednie były naprawdę słabe), a nadwozie o opływowych kształtach cechuje niski współczynnik oporu powietrza (Cx=0,29). Modernizacja Optimy objęła także przednie światła halogenowe, tylną klapę bagażnika oraz wzory felg aluminiowych. Tylne lampy na wzór aut klasy premium wyposażono w charakterystyczną "aureolę". W rezultacie powstało auto, które pod względem wyglądu może śmiało rywalizować nawet ze znacznie droższymi autami z klasy premium. Na dodatek ogromne, prawie 5-metrowe nadwozie wzbudza respekt na drodze.
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: wnętrze wersja L
Także we wnętrzu nowej Optimy nie brakuje elementów budzących uznanie. Kierowca ma wrażenie obcowania z samochodem o sportowym charakterze. Świetnie spasowana deska rozdzielcza, delikatnie nachylona w stronę kierowcy, została nieco przeprojektowana i usprawniona. Na konsoli centralnej pojawiło się jedno nowe pokrętło, a układ przycisków służący sterowaniu klimatyzacją został przebudowany.
Zobacz też: Test Peugeot 508 RXH 2.0 HYbrid4 200 KM
Kierowca doceni także słoneczniki regulowane na długość (!!!), niezwykle wygodny, na nowo zaprojektowany fotel o dłuższym siedzisku i lepszym trzymaniu bocznym (jeden z najlepszych foteli na jakim siedziałem), nową kierownicę z przymocowanymi do niej manetkami czy rewelacyjnie brzmiący system audio marki Infinity (8 głośników i moc 550 W). Dobrym pomysłem jest także komputer pokładowy raportujący przejechany dystans i zużycie paliwa po każdej jeździe.
Do poprawy kwalifikują się za to zbyt wąskie uchwyty na butelki w drzwiach, w których nie mieszczą się 1,5-litrowe butelki z napojem oraz zbyt słabe wyciszenie silnika przy jego wyższych obrotach. Bardziej zdecydowanie mogłoby też działać podgrzewanie foteli i lusterek bocznych.
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: przestronność kabiny
Wyjątkowo mocną stroną KII Optimy jest przestronność kabiny pasażerskiej. W samochodzie jednocześnie mogą podróżować cztery osoby o wzroście ok. 185 cm i żadnej z nich nie będzie brakować miejsca nad głową czy na wysokości kolan lub barków! W drugim rzędzie siedzeń miejsca jak tak wiele, że można wręcz pokusić się o założenie nogi na nogę!
Zobacz też: Test Volkswagen Passat 2.0 TDI 177 KM Highline Limousine
Także półleżąca pozycja za kierownicą Optimy przywodzi na myśl auta z segmentu premium. Fotel umieszczony jest nisko, a szeroki podłokietnik pozwala wygodnie podeprzeć rękę. Bagażnik KII Optimy jest bardzo duży (505 litrów), ale nie zakryta blacha i odsłonięte przewody głośników systemu audio nie pasują do charakteru auta. Przydałyby się także siatki mocujące bagaż.
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: silnik Diesla
Pod maską prezentowanej Optimy zagościł silnik Diesla 1.7 CRDi o mocy 136 KM. Jednostka charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym (325 Nm) dostępnym od 2 do 2,5 tys. obr./min. O ile silnik mimo niedużej mocy całkiem sprawnie radzi sobie z napędzaniem tego 1,5-tonowego auta, o tyle jego potencjał marnowany jest przez wyraźnie ospałą skrzynię automatyczną. W trakcie ruszania czy dynamicznego przyspieszania irytuje przede wszystkim wyraźnie wyczuwalna i słyszalna praca jej konwertera.
Sytuację próbują ratować manetki przy kierownicy służące ręcznej zmianie przełożeń skrzyni, ale także i one reagują ze sporym opóźnieniem na sygnały przekazywane przez kierowcę. Na całe szczęście wysoki moment obrotowy pozwala rozpędzac auto nawet na wysokich przełożeniach dzięki czemu na trasie konwerter jest rzadziej wykorzystywany. Wersja ze skrzynią manualną jest jednak zdecydowanie bardziej dynamiczna i przyjemniejsza w eksploatacji.
Zobacz też: Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: zużycie paliwa
Skrzynia automatyczna ma także swój negatywny wkład w podwyższone zużycie paliwa. W mieście silnik potrzebuje od 8,2 do 9,9 litrów ropy na 100 km. Poza miastem kształtuje się ono na poziomie 5,5-7,3 l / 100 km. Zaletą Optimy jest dobre wyciszenie wnętrza przy wyższych prędkościach. Przy 140 km/h silnik ma tylko 2400 obr./min (na 6-biegu) a opływające auto powietrze nie zakłóca rozmowy.
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: hamulce
Fantastyczny jest za to nowy układ hamulcowy KII Optimy. Z przodu pracują 320 mm, wentylowane tarcze hamulcowe (przy 17" kołach: 300 mm), z kolei z tylu 284 mm lite ich odpowiedniki. O ile pedał hamulca ma całkiem duży skok pozwalający płynnie dozować siłę hamowania, o tyle mocne dociśnięcie pedału do podłogi uwalnia ogromną siłę hamowania.
Łatwość i stabilność z jaką auto wytraca prędkość jest po prostu zaskakująca! Efekt jest tym bardziej spektakularny, że układ hamulcowy wyposażono w porządny korektor hamowania utrzymujący auto w prostej linii nawet wtedy, gdy jedno z kół porusza się na mniej przyczepnej nawierzchni.
Zobacz też: Test Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: nowy układ kierowniczy
Kia Optima po faceliftingu wyposażona została w nowy układ kierowniczy z regulacją siły jego wspomagania. Kierowca może wybierać pomiędzy trybem ECO, Comfort, Sport. Oprócz zmian w działaniu przekładni kierowniczej wybór jednego z programów wpływa na działanie silnika czy skrzyni biegów (mniej lub bardziej dynamiczna praca).
Niestety układowi kierowniczemu brakuje bezpośredniości. Auto reaguje powolnie na ruchy kierownicą niezależnie od wybranego trybu . Nawet po aktywacja opcji Sport działanie przekładni nie ulega poprawie, za to kręcenie kierownicą wymaga wtedy włożenia przesadnie dużej siły.
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: zawieszenie
Zawieszenie KII Optimy także zostało nieco przeprojektowane (głównie pod kątem wyciszenia jego pracy). Amortyzatory miękko tłumią nierówności, ale na poprzecznych nierównościach przeszkadzają nieco zbyt sztywne opony o nisku profilu. Sytuację poprawiłyby amortyzatory o nieco mniejszym skoku i twardszych nastawach. Zawsze można zdecydować się także na opony o nieco większym profilu. Na dobrych jakościowo drogach trudno mieć jednak jakiekolwiek uwagi do zachowania Optimy. Auto po prostu "płynie" po asfalcie. KIA Optima to auto idealne do pokonywania długich dystansów. Nawet 700-kilometrowa trasa nie stanowi wyzwania dla jego kierowcy.
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: cena i wyposażenie
Dynamiczna sylwetka, bogate wyposażenie (m.in. nawigacja, podgrzewane fotele, dach panoramiczny, system audio marki Infinity czy układ automatycznego parkowania), silnik Diesla i ogromne gabaryty auta sugerują cenę auta bliską 160-170 tys. zł. Okazuję się jednak, że cena KII Optimy jest naprawdę uczciwie skalkulowana. Prezentowany egzemplarz posiadający praktycznie wszystkie opcje poza pakietem stylizacyjnym Touring kosztuje 131 400 zł. Dla porównania VW Passat Highline 2.0 TDI 177 KM użyczony naszej redakcji do testów został wyceniony na 175 250 zł. Różnica przekracza zatem 40 000 zł!
Zobacz też: Test Opel Insignia 2.0 BiTurbo 195 KM
Test KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM: opinia
KIA Optima po faceliftingu to jedna z najładniejszych limuzyn w klasie średniej. Pod pięknym nadwoziem skryto niezwykle przestronne i dobrze wyciszone wnętrze. Pozycja za kierownicą i oraz fotel kierowcy należą do najlepszych w klasie. Pod tym względem auto może śmiało rywalizować z samochodami z segmentu Premium. Bardzo wysoko ocenić należy także wyjątkowo mocne hamulce. Do najlepszych brakuje jej przede wszystkim lepszego wyciszenia silnika w trakcie dynamicznego przyspieszania i bardziej bezpośredniego układu kierowniczego. Skrzynia automatyczna jest ospała i powinna zadowolić osoby o spokojnym usposobieniu. Do charakteru auta lepiej pasuje manualna przekładnia, która potrafi wyciągnąć ogromny potencjał z silnika KII. W samochodzie nie brakuje nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a przyjemność z jazdy poprawia rewelacyjny system audio marki Infinity oraz miękko zestrojone zawieszenie. Mimo niskiej ceny KIA Optima, jak mało które auto klasy średniej, potrafi stworzyć klimat zarezerwowany dla samochodów wyższej klasy. I to jest jej ogromny atut!
Dane techniczne: KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM 2014
Samochód | KIA Optima 1.7 CRDi 136 KM 2014' |
Rodzaj silnika | wysokoprężny z turbosprężarką VTG |
Kod silnika | - |
Położenie silnika | z przodu, poprzecznie, przed osią |
Wtrysk paliwa | common rail |
Liczba cylindrów | 4 |
Pojemność skokowa | 1685 cm3 |
Układ cylindrów | rzędowy |
Moc maksymalna | 100/136 kW/KM przy 4000 obr/.min |
Maksymalny moment obrotowy | 325 Nm w zakresie 2000-2500 obr./min |
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): | 0,29 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna 6-biegowa (z konwerterem) |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h | 11,6 s |
Prędkość maksymalna | 197 km/h |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) | 7,9/ 4,9/ 6,0 l |
Zawieszenie kół przednich: | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie kół tylnych: | wielowahaczowe |
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) | tarcze wentylowane, 300 mm (320 mm dla felg 18") |
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) | tarcze lite, 284 mm |
Wymiary (dług./szer./wys.) | 4 845/1 830/1 455 mm |
Rozstaw osi | 2795 mm |
Masa własna | 1506 kg |
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. | 505/ - l |
Ładowność | 544 kg |
Liczba obrotów kierownicy | 2,94 (3 tryby pracy) |
Średnica zawracania | 10,9 m |
Prześwit | 135 mm |
Pojemność baku | 70 l |
Cena | od 92 900 zł |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.