REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Fiesta ST - rajdowa ośka!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Ford Fiesta ST II wszedł przebojem na rynek, osiągając rewelacyjne wyniki sprzedaży w Europie. Od marca do maja tego roku zamówiono już ponad 3000 sztuk sportowej Fiesty. Czy faktycznie jest tak dobra? A może to wynik skutecznej kampanii reklamowej? Przekonajmy się!

Test Ford Fiesta ST

Auta określane mianem sportowych mają w zamysłach swych twórców rozbudzać w człowieku rządzę prędkości, zawziętość w walce o cenne części sekundy na torze bądź po prostu pasję ich pożądania. Wiele z nich nosi ten przydomek całkowicie niesłusznie, będąc niczym innym jak dobrze wykreowanym produktem nowoczesnego marketingu.

REKLAMA

Ford Fiesta ST: nadwozie

Samochód sportowy powinien wyróżniać się na drodze, a jeszcze lepiej by jego wygląd odwoływał się bezpośrednio do motosportu. Pobieżny rzut oka na nową Fiestę ST skupia myśli wokół jednego – rajdów samochodowych.

Zobacz też: Test Ford Focus ST kombi: Gdy rozwiązaniem jest kompromis

Pokaźnych rozmiarów, przyciemnione, 18-calowe alufelgi z pięknym, bo prostym w swej formie wzorem, duży spojler nad tylną klapą, agresywnie stylizowane wloty powietrza w przednim zderzaku, imitacja dyfuzora z tyłu i podwójna końcówka wydechu to ewidentnie cechy, które mają podkreślać wieloletnią przynależność Forda do królewskiej kategorii rajdów jakim są Mistrzostwa Świata WRC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ford Fiesta ST: wnętrze

Kierowca „czuje” zapach wysokooktanowej benzyny także po zajęciu miejsca za małą, sportową kierownicą Fiesty ST. Pieczołowicie wykonana, odpowiednio gruba, świetnie leży w dłoniach. Smaczku dodaje logo ST umieszczone w dolnej części jej wieńca. Fotele Recaro dokładnie opasają ciało kierowcy, dbając o jego prawidłową pozycję za kółkiem nawet w najciaśniejszych zakrętach i nawrotach. Deska rozdzielcza, pokryta w górnej części matowym i miękkim w dotyku materiałem, przywodzi na myśl flokowane kokpity samochodów rajdowych, a czarna podsufitka odwołuje się do wieloletniej tradycji sportowych aut produkowanych przez koncern Forda. Dźwignia skrzyni biegów jest tuż pod ręką, a sama jej praca jest wzorowa. Typowy dla nowych Fordów układ przycisków na desce rozdzielczej nadal wymaga przyzwyczajenia, ale mnie on przekonuje. Dziwi natomiast archaiczny komputer pokładowy wyposażony w niewygodnie obsługiwane pokrętło.

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Ford Fiesta ST: silnik 1.6 EcoBoost

Znawcy rajdów WRC szybko dostrzegą kolejną analogię, poprzez którą inżynierowie Forda odwołują się do tej niezwykłej dyscypliny motosportu – pojemność skokową silnika. Motor wykonany w technologii EcoBoost ma objętość 1,6 litra i moc aż 182 KM. W jego pracy wspomaga go turbosprężarka o stałej geometrii kierownic, generująca aż 240 Nm momentu obrotowego. Nie dość, że wartość ta jest niezmienna w zakresie od 1600 – 5000 obr./min to dodatkowo może ona chwilowo wzrosnąć do bagatela 290 Nm (tzw. overboost). Na tle poprzednika, wyposażonego w wolnossący silnik 2.0 Duratec-HE 150 KM, nowa Fiesta ST jest nieprawdopodobnie szybka.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Kapitalne parametry silnika na papierze mają bezpośrednie odzwierciedlenie w rzeczywistych osiągach auta. Fiesta ST przyspiesza z ogromnym impetem i porywczością właściwie z każdej prędkości. Wciskanie ciała kierowcy w fotel jest odczuwalne już od 2000 obr./min i nie słabnie aż do granicznych obrotów jednostki napędowej.Rozpędzenie Fiesty 0-100 km/h zajmuje zaledwie 6,9 sekundy (poprzednikowi aż 8,4 s), a maksymalna jej prędkość to 220 km/h (208 km/h). Pasjonującego dramatyzmu w czasie jazdy dodaje specjalny zawór powietrza, który w trakcie gwałtownego przyspieszania wprowadza akustykę silnika na fantastyczny poziom. Dźwięk jest niski i przejmujący, ale słyszalny tylko przy przyspieszaniu, przez co nie męczy w trakcie codziennej eksploatacji.

Ford Fiesta ST: zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Forda Fiesty ST stawia ją za wzór samochodu GTI. Choć oparte jest ono z przodu na klasycznych MacPhersonach,a z tyłu na belce skrętnej, to na torze Fiesta zachwyca! Jest ostentacyjnie zwarta i przewidywalna oraz nieprawdopodobnie stabilna nawet w bardzo szybkich zakrętach.  Zaskakuje neutralną charakterystyką pokonywania zakrętów, a podsterowność, jeśli w ogóle się pojawia, jest łatwa do opanowania. Na wyjściu z zakrętu kierowca może dać się ponieść emocjom i mocno wcisnąć gaz w podłogę, bo o prawidłowe przeniesienie momentu obrotowego na poszczególne koła dba system TVC. Praca przekładni kierowniczej jest idealnie skomponowana i zoptymalizowana z zachowaniem zawieszenia. Zarówno na torze jak i w ruchu ulicznym przekonuje jej bezpośrednie przełożenie (2.32 obrotu), łatwość zakładania błyskawicznych kontr oraz świetne przekazywanie informacji o tym co dzieje się w danej chwili na styku opon z nawierzchnią. Zadziwiające, że jest to układ elektryczny.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Fiesta prowadzi się tak dobrze, że jest właściwie jednym z nielicznych aut, które mimo przedniego napędu tak mocno mną zawładnęły. Przyjemność ze sportowej jazdy Fiestą ST jest tak duża, że można jej wybaczyć zbyt niski komfort resorowania na nawierzchniach o naprawdę kiepskiej jakości.

Ford Fiesta ST: hamulce

Układ hamulcowy Fiesty opiera się na zespole tarcz. Z przodu każda z nich jest wentylowana i ma średnicę 278 mm, natomiast z tyłu obie tarcze są lite i nieznacznie mniejsze - 253 mm.Układ zapewnia zdecydowaną siłę hamowania i jest odporny na tzw. fading. Nawet wielokrotne próby ostrego hamownia nie zmniejszają jego skuteczności działania.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Ford Fiesta ST w codziennej eksploatacji

Zapewne wiele osób uważa tego typu pojazd za niezdolny do kooperacji z człowiekiem w trakcie codziennej eksploatacji. Wydawanie takich osądów bez wcześniejszej jazdy Fiestą ST woła jednak o pomstę do nieba.

Po pierwsze, silnik potrafi zadowolić się zaskakująco niewielką ilością paliwa. Przy spokojnej jeździe miejskiej można osiągnąć wynik poniżej 7 litrów na 100 km. Jazda z pedałem gazu regularnie wciskanym w podłogę podniesie ten wynik do 11,5 litrów paliwa na 100 km. Co więcej silnik jest niesamowicie elastyczny, przez co jazda po mieście jest bardzo sprawna i bezpieczna. Przestronność kabiny jest najbardziej zadowalająca z przodu, bowiem z tyłu wysokim osobom może zabraknąć miejsca nad głową i na wysokości kolan. Bagażnik ma podwójną podłogę, niski próg załadunku i oferuje sporą przestrzeń (290 litrów). Wyciszenie kabiny jest bardzo dobre, a rasowy dźwięk silnika słychać tylko przy mocno wciśniętym pedale gazu. Jedynie komfort jazdy na sportowym zawieszeniu i dużych oponach o niskim profilu jest czasem zbyt niski. Jeśli droga jest w kiepskim stanie to kierowca to odczuje.

Ford Fiesta ST: cena i wyposażenie

Przechodzimy teraz do ogromnej zalety Forda Fiesty ST czyli jego ceny. Prezentowana wersja, świetnie wyposażona kosztuje 78 000 zł! Żadne inne auto na rynku nie oferuje tak wysokich osiągów, równie bogatego wyposażenia i jakości wykonania za tak nieduże pieniądze. Sześć poduszek powietrznych, systemy ABS, ESP, TVC i asystent ruszania pod wzniesienia HSA, automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz Sony z sześcioma głośnikami i 4,2" kolorowym ekranem, sportowe fotele Recaro, 18-calowe koła aluminiowe czy system bezkluczykowy to tylko wybrane elementy wyposażenia prezentowanej Fiesty ST2. Co więcej, najtańszą wersję można aktualnie zakupić w promocji już za 70 000 zł!

Ford Fiesta ST: opinia

Fiesta ST II udowodniła, że w pełni zasługuje na miano auta sportowego. Ogromna stabilność w zakrętach, charakterystyka pracy silnika, wysokie osiągi to jej kluczowe atuty. Fiesta ST niskim kosztem przenosi kierowcę do świata dawniej zarezerwowanego tylko dla nielicznych. Potrafi zbudować niespotykaną relację z człowiekiem dając mu więcej niż może się on po niej spodziewać.Na drodze ma charakter prawdziwego wojownika o niezachwianym poczuciu własnej wartości. Na torze sprawia wrażenie niestrudzonej, gdy musi pokonać bardzo szybką kombinację zakrętów. Można by niej tak pisać długo i namiętnie, ale prawda jest taka, że Fiesta ST to po prostu rasowa "ośka", kapitalne auto i świetna alternatywa dla znacznie droższych i wcale nie lepszych sportowych kompaktów.

Dane techniczne Ford Fiesta ST2

Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost 2013'
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność 1596 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 182 KM/5700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm/1600-5000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 3975/1709/1456 mm
Rozstaw osi 2489 mm
Masa własna 1163 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 11,2 m
V-max 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Zużycie paliwa* 7,9/4,8/5,9 l
Pojemność bagażnika 290/974 l
Cena od 73 500 zł (bez promocji i rabatów)
Cena prezentowanej wersji 78 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 wydech tłumik
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 logo
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 alufelga 18"
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 kierownica
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 logo na kierownicy
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 fotele kubełkowe
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 Recaro fotel
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 jazda nocą
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA