REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Punto 0.9 TwinAir 85KM : turbodoładowane dwa cylindry

Fiat Punto TwinAir mimo silnika o pojemności wynoszącej mniej niż 0,9 l jest zadziwiająco dynamiczny. Na dodatek potrafi spalić mniej niż 4l benzyny na 100 km.
Fiat Punto TwinAir mimo silnika o pojemności wynoszącej mniej niż 0,9 l jest zadziwiająco dynamiczny. Na dodatek potrafi spalić mniej niż 4l benzyny na 100 km.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto III generacji doczekał się kolejnej modernizacji. W porównaniu do odmiany Evo, wersja 2012 ma wyróżniać się przede wszystkim zastosowaniem nowatorskiej jednostki napędowej TwinAir, dysponującej zaledwie dwoma cylindrami. I właśnie dokładnie taka jednostka pracuje w prezentowanym egzemplarzu.

Fiat Punto TwinAir: nadwozie

Niewiele jest aut, które potrafią przyciągać uwagę po 8 latach od rynkowego debiutu. Punto należy jednak do tych wybrańców, co potwierdza tym samym rangę i umiejętności włoskich stylistów pracujących dla Fiata. Wznosząca się ku górze, pełna dynamiki, boczna linia nadwozia, przyciemnione tylne klosze wysoko umieszczonych reflektorów oraz delikatny acz rasowo prezentujący się tylny spoiler, nadają sportowego ducha małemu Fiatowi. Jeśli dodamy do tego intrygujący, zielony kolor nadwozia zarezerwowany tylko dla wersji TwinAir (podobnie jak ciemne klosze przednich reflektorów), lakierowany na czarno dach Punto, wyraziste progi oraz srebrne lusterka boczne to okaże się, że nawet poważny wiek auta, nie jest przeszkodą w zdobyciu sympatii na drodze.

REKLAMA

Zobacz też: Test Kia Rio 1.4 CRDi 90 KM

Fiat Punto TwinAir: wnętrze

REKLAMA

O tym, że Fiat Punto ma już kilka ładnych wiosen za sobą, przypomina za to jego wnętrze. I nie mam tu na myśli materiałów użytych do jego wykończenia (są przeciętnej jakości ale wyglądają ładnie) jego design’u (jest nowoczesny) czy jakiś braków w jego wyposażeniu. Po prostu przestronność kabiny, zwłaszcza w tylnym rzędzie siedzeń nie zadowoli wysokich pasażerów. Poza tym przednie fotele okazują się mało wygodne w trakcie dłuższej jazdy. Brakuje solidnego podparcia na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Kłopoty sprawia też tylny słupek, który wyraźnie ogranicza widoczność w trakcie parkowania. Jeśli jednak rodzinne wyjazdy poza miasto będą nam raczej obce, a Punto będzie miał służyć głównie eksploracji miejskich terenów, to warto zwrócić na niego baczną uwagę.

Projekt deski rozdzielczej jest nowoczesny a rozmieszczenie poszczególnych przycisków przejrzyste i czytelne. System Blue&Me wyposażony w przenośną nawigację TomTom ma aktualne mapy i świetnie współpracuje ze smartphonami opartymi na systemie Android. System audio całkiem nieźle radzi sobie z uprzyjemnianiem podróży pasażerom. Bagażnik pomieści 275 litrów co jest wynikiem akceptowalnym.

Fiat Punto TwinAir: silnik z systemem MultiAir

Absolutną rewelacją, technicznym majstersztykiem i głównym powodem, dla którego warto rozważyć zakup Fiata Punto jest jego niespełna litrowy silnik TwinAir o mocy 85KM. Choć posiada zaledwie dwa cylindry i  875 cm3 pojemności skokowej, to dzięki turbosprężarce i wysoce zaawansowanemu systemowi  sterowania zaworami ssącymi MultiAir, potrafi nadać autu niebywałą dynamikę. Jego rasowy dźwięk, niosący w sobie nutkę dawnego Fiata 126p, jest zaskakująco elastyczny i mocny. Katalogowe dane na temat przyspieszenia wydają się być błędne. Zarówno w mieście jak na trasie, małemu Fiatowi nigdy nie brakuje „pary”! Skrzynia biegów o bardzo krótkich przełożeniach pozwala na sprawne wyprzedzanie nawet na 6-tym biegu!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Suzuki Splash 1.0 – jestem z miasta

Fiat Punto TwinAir: spalanie

REKLAMA

Co więcej, charakterystyczny warkot turbodoładowanej jednostki napędowej zachęca kierowcę do jak najczęstszego korzystania z jej ogromnego wigoru, bez obawy o nadmierne zużycie paliwa. Dynamiczna jazda na trasie, bogata w liczne manewry wyprzedzania nie będzie nas kosztować więcej jak 6,8 litra paliwa na 100km. Po włączeniu przycisku ECO, znajdującego się na panelu centralnym, moc Punto wyraźnie osłabia się, co przekłada się zarówno na spadek momentu obrotowego (ze 145 Nm przy 2000 obr/min do 110 Nm przy 2500 obr./min) jak i spalania. W trakcie testu, jadąc na trasie w trybie ECO z prędkością 90km/h Punto spaliło 3,9 litra benzyny na 100 km. Tak rewelacyjny wynik każe zatem zadać pytanie: po co kupować diesla?

Nie sposób także pominąć ogromnej łatwości z jaką silnik wkręca się na obroty. Gdyby nie ogranicznik obrotów, silnik można by „przekręcić” w oka mgnieniu. To co jednak osobiście mnie zaciekawiło to masa tego silnika. Według inżynierów Fiata, jest ona niższa od silnika 4-cylindrowego o zaledwie 10%. Być może, użyte do jego wykończenia materiały wpłyną pozytywnie na jego trwałość. Czas pokaże.

Fiat Punto TwinAir: skrzynia biegów

Odnośnie wspomnianej wcześniej skrzyni biegów, to oprócz bardzo dynamicznego jej zestopniowania podkreślić należy także niezłą precyzję jej działania. Mankamentem wydaje się być tylko trochę za krótkie przełożenie pierwszego biegu (maksymalnie ok. 35km/h).

Zobacz też: Fiat 500L: nowe silniki, wrażenia z jazdy

Fiat Punto TwinAir: zawieszenie i układ kierowniczy

Właściwości trakcyjne Punto są akceptowalne, ale pojazd, zważywszy na wręcz sportowy charakter silnika i krótkie zestopniowanie skrzyni biegów, za bardzo się przechyla w zakrętach. Choć pojazd nie traci kontaktu z podłożem, to przydałyby się krótsze sprężyny w jego zawieszeniu. Tym bardziej, że skoro w wersji TwinAir i wyrazistym zielonym lakierze wygląda jak małe GTI, to mógłby się też jak ono prowadzić. Układ kierowniczy ma krótkie przełożenie (2,5 obrotu), ale osobiście brakuje mi w nim większej bezpośredniości znanej z aut Forda. Pomocnym patentem dla kobiet jest system Dualdrive zwiększający siłę wspomagania kierownicy np. w trakcie manewrowania na parkingu.

Fiat Punto TwinAir: cena i wyposażenie

Przechodząc do ceny  Punto, wkraczamy ponownie na obszar jego zalet. Podstawowy egzemplarz Punto z 5-drzwiowym nadwoziem i silnikiem 0.9 TwinAir kosztował w 2012 roku 52 490 zł bez wyposażenia opcjonalnego. Modele promocyjne z ubiegłego roku są obecnie wycenione na 45 490 zł. Taka kwota, za dobrze wyposażony pojazd ( z m.in. kompletem poduszek powietrznych, systemem audio, skórzaną kierownicą i lewarkiem skrzyni biegów, klimatyzacją manualną) z bardzo oszczędnym, a zarazem mocnym silnikiem jest bardzo kuszącą propozycją. W ofercie na 2013 jest też jeszcze tańsza odmiana Easy za 43 990 zł.

Zobacz też: Miejskie auto z turbodoładowanym silnikiem. Poradnik kupującego

Fiat Punto TwinAir: werdykt

Włosi po raz kolejny udowodnili, że potrafią zaskoczyć. Nowoczesna technologia jakiej użyli do zaprojektowania nowego silnika przyniosła rewelacyjne efekty. Fiat Punto z silnikiem TwinAir przeżywa swoją drugą młodość. I mimo że pod pewnymi względami nie nadąża za konkurencją, to dzięki tej małolitrażowej jednostce napędowe ma szansę przekonać do siebie wielu klientów. A mnie osobiście na zawsze zapadną dwie jego niespotykane cechy - zadziorny charakter silnika i zadziwiające niskie spalanie jak na turbodoładowną "benzynę". Nowe Punto TwinAir to po prostu "mały Szogun".

Punto TwinAir 7 z przodu
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir z tyłu
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir skórzana kierownica
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir tył
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir przednie reflektory
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir tylna lampa
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir lusterko boczne
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir system Blue&Me
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir lewarek skrzyni biegów
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir nawiew
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir panel klimatyzacji
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA