REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Punto 0.9 TwinAir 85KM : turbodoładowane dwa cylindry

Fiat Punto TwinAir mimo silnika o pojemności wynoszącej mniej niż 0,9 l jest zadziwiająco dynamiczny. Na dodatek potrafi spalić mniej niż 4l benzyny na 100 km.
Fiat Punto TwinAir mimo silnika o pojemności wynoszącej mniej niż 0,9 l jest zadziwiająco dynamiczny. Na dodatek potrafi spalić mniej niż 4l benzyny na 100 km.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto III generacji doczekał się kolejnej modernizacji. W porównaniu do odmiany Evo, wersja 2012 ma wyróżniać się przede wszystkim zastosowaniem nowatorskiej jednostki napędowej TwinAir, dysponującej zaledwie dwoma cylindrami. I właśnie dokładnie taka jednostka pracuje w prezentowanym egzemplarzu.

Fiat Punto TwinAir: nadwozie

Niewiele jest aut, które potrafią przyciągać uwagę po 8 latach od rynkowego debiutu. Punto należy jednak do tych wybrańców, co potwierdza tym samym rangę i umiejętności włoskich stylistów pracujących dla Fiata. Wznosząca się ku górze, pełna dynamiki, boczna linia nadwozia, przyciemnione tylne klosze wysoko umieszczonych reflektorów oraz delikatny acz rasowo prezentujący się tylny spoiler, nadają sportowego ducha małemu Fiatowi. Jeśli dodamy do tego intrygujący, zielony kolor nadwozia zarezerwowany tylko dla wersji TwinAir (podobnie jak ciemne klosze przednich reflektorów), lakierowany na czarno dach Punto, wyraziste progi oraz srebrne lusterka boczne to okaże się, że nawet poważny wiek auta, nie jest przeszkodą w zdobyciu sympatii na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Kia Rio 1.4 CRDi 90 KM

Fiat Punto TwinAir: wnętrze

O tym, że Fiat Punto ma już kilka ładnych wiosen za sobą, przypomina za to jego wnętrze. I nie mam tu na myśli materiałów użytych do jego wykończenia (są przeciętnej jakości ale wyglądają ładnie) jego design’u (jest nowoczesny) czy jakiś braków w jego wyposażeniu. Po prostu przestronność kabiny, zwłaszcza w tylnym rzędzie siedzeń nie zadowoli wysokich pasażerów. Poza tym przednie fotele okazują się mało wygodne w trakcie dłuższej jazdy. Brakuje solidnego podparcia na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Kłopoty sprawia też tylny słupek, który wyraźnie ogranicza widoczność w trakcie parkowania. Jeśli jednak rodzinne wyjazdy poza miasto będą nam raczej obce, a Punto będzie miał służyć głównie eksploracji miejskich terenów, to warto zwrócić na niego baczną uwagę.

Projekt deski rozdzielczej jest nowoczesny a rozmieszczenie poszczególnych przycisków przejrzyste i czytelne. System Blue&Me wyposażony w przenośną nawigację TomTom ma aktualne mapy i świetnie współpracuje ze smartphonami opartymi na systemie Android. System audio całkiem nieźle radzi sobie z uprzyjemnianiem podróży pasażerom. Bagażnik pomieści 275 litrów co jest wynikiem akceptowalnym.

REKLAMA

Fiat Punto TwinAir: silnik z systemem MultiAir

Absolutną rewelacją, technicznym majstersztykiem i głównym powodem, dla którego warto rozważyć zakup Fiata Punto jest jego niespełna litrowy silnik TwinAir o mocy 85KM. Choć posiada zaledwie dwa cylindry i  875 cm3 pojemności skokowej, to dzięki turbosprężarce i wysoce zaawansowanemu systemowi  sterowania zaworami ssącymi MultiAir, potrafi nadać autu niebywałą dynamikę. Jego rasowy dźwięk, niosący w sobie nutkę dawnego Fiata 126p, jest zaskakująco elastyczny i mocny. Katalogowe dane na temat przyspieszenia wydają się być błędne. Zarówno w mieście jak na trasie, małemu Fiatowi nigdy nie brakuje „pary”! Skrzynia biegów o bardzo krótkich przełożeniach pozwala na sprawne wyprzedzanie nawet na 6-tym biegu!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Suzuki Splash 1.0 – jestem z miasta

Fiat Punto TwinAir: spalanie

Co więcej, charakterystyczny warkot turbodoładowanej jednostki napędowej zachęca kierowcę do jak najczęstszego korzystania z jej ogromnego wigoru, bez obawy o nadmierne zużycie paliwa. Dynamiczna jazda na trasie, bogata w liczne manewry wyprzedzania nie będzie nas kosztować więcej jak 6,8 litra paliwa na 100km. Po włączeniu przycisku ECO, znajdującego się na panelu centralnym, moc Punto wyraźnie osłabia się, co przekłada się zarówno na spadek momentu obrotowego (ze 145 Nm przy 2000 obr/min do 110 Nm przy 2500 obr./min) jak i spalania. W trakcie testu, jadąc na trasie w trybie ECO z prędkością 90km/h Punto spaliło 3,9 litra benzyny na 100 km. Tak rewelacyjny wynik każe zatem zadać pytanie: po co kupować diesla?

Nie sposób także pominąć ogromnej łatwości z jaką silnik wkręca się na obroty. Gdyby nie ogranicznik obrotów, silnik można by „przekręcić” w oka mgnieniu. To co jednak osobiście mnie zaciekawiło to masa tego silnika. Według inżynierów Fiata, jest ona niższa od silnika 4-cylindrowego o zaledwie 10%. Być może, użyte do jego wykończenia materiały wpłyną pozytywnie na jego trwałość. Czas pokaże.

Fiat Punto TwinAir: skrzynia biegów

Odnośnie wspomnianej wcześniej skrzyni biegów, to oprócz bardzo dynamicznego jej zestopniowania podkreślić należy także niezłą precyzję jej działania. Mankamentem wydaje się być tylko trochę za krótkie przełożenie pierwszego biegu (maksymalnie ok. 35km/h).

Zobacz też: Fiat 500L: nowe silniki, wrażenia z jazdy

Fiat Punto TwinAir: zawieszenie i układ kierowniczy

Właściwości trakcyjne Punto są akceptowalne, ale pojazd, zważywszy na wręcz sportowy charakter silnika i krótkie zestopniowanie skrzyni biegów, za bardzo się przechyla w zakrętach. Choć pojazd nie traci kontaktu z podłożem, to przydałyby się krótsze sprężyny w jego zawieszeniu. Tym bardziej, że skoro w wersji TwinAir i wyrazistym zielonym lakierze wygląda jak małe GTI, to mógłby się też jak ono prowadzić. Układ kierowniczy ma krótkie przełożenie (2,5 obrotu), ale osobiście brakuje mi w nim większej bezpośredniości znanej z aut Forda. Pomocnym patentem dla kobiet jest system Dualdrive zwiększający siłę wspomagania kierownicy np. w trakcie manewrowania na parkingu.

Fiat Punto TwinAir: cena i wyposażenie

Przechodząc do ceny  Punto, wkraczamy ponownie na obszar jego zalet. Podstawowy egzemplarz Punto z 5-drzwiowym nadwoziem i silnikiem 0.9 TwinAir kosztował w 2012 roku 52 490 zł bez wyposażenia opcjonalnego. Modele promocyjne z ubiegłego roku są obecnie wycenione na 45 490 zł. Taka kwota, za dobrze wyposażony pojazd ( z m.in. kompletem poduszek powietrznych, systemem audio, skórzaną kierownicą i lewarkiem skrzyni biegów, klimatyzacją manualną) z bardzo oszczędnym, a zarazem mocnym silnikiem jest bardzo kuszącą propozycją. W ofercie na 2013 jest też jeszcze tańsza odmiana Easy za 43 990 zł.

Zobacz też: Miejskie auto z turbodoładowanym silnikiem. Poradnik kupującego

Fiat Punto TwinAir: werdykt

Włosi po raz kolejny udowodnili, że potrafią zaskoczyć. Nowoczesna technologia jakiej użyli do zaprojektowania nowego silnika przyniosła rewelacyjne efekty. Fiat Punto z silnikiem TwinAir przeżywa swoją drugą młodość. I mimo że pod pewnymi względami nie nadąża za konkurencją, to dzięki tej małolitrażowej jednostce napędowe ma szansę przekonać do siebie wielu klientów. A mnie osobiście na zawsze zapadną dwie jego niespotykane cechy - zadziorny charakter silnika i zadziwiające niskie spalanie jak na turbodoładowną "benzynę". Nowe Punto TwinAir to po prostu "mały Szogun".

Punto TwinAir 7 z przodu
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir z tyłu
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir skórzana kierownica
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir tył
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir przednie reflektory
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir tylna lampa
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir lusterko boczne
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir system Blue&Me
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir lewarek skrzyni biegów
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir nawiew
Kamil Fraszkiewicz
Punto TwinAir panel klimatyzacji
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA