REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Yaris Hybrid: dla ekologa mieszczucha

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Przeniesienie technologii hybrydowej z Toyoty Prius do Toyoty Yaris zaowocowało powstaniem samochodu, którego z pewnością nie kupi żaden miłośnik motoryzacji. Hybrydowy Yaris jest zbyt cichy, zbyt nowoczesny i zbyt ekologiczny. Jeśli ktoś traktuje to jako zalety, a na dodatek jest mieszczuchem, to Yaris Hybrid jest dla niego autem idealnym.

Ekspansja hybrydowych Toyot trwa. Kompaktowy Prius i korzystające z tej samej technologii Lexusy z końcówką „h” w nazwie stanowią ciekawą alternatywę dla tradycyjnych układów napędowych. Niektórym klientom zależy na komunikowani światu, że są eko, inni dają się skusić liniowo rozwijanej mocy, a jeszcze inni traktują hybrydowe auto jako ciekawy gadżet.

REKLAMA

Toyota znalazła niszę w segmencie B i niemal rok temu wprowadzono do sprzedaży Hybrydową odmianę Yarisa. Jak się sprawdza takie auto w codziennej eksploatacji?

Zobacz też: Test Citroen DS5: samochód zagadka

Nadwozie Toyoty Yaris Hybrid

Wygląd testowanego Yarista to najmocniejsza strona auta. Śnieżnobiały lakier położony na pięciodrzwiowej karoserii ozdobionej światłami z mnóstwem diod LED podkreśla nowoczesny charakter auta.

Agresywny przedni zderzak z wielkim czarnym wlotem powietrza spokojnie mógłby być zastosowany w usportowionej odmianie Yarisa. Linia boczna z podkreślonymi nadkolami i przyciemnionymi tylnymi szybami również wygląda dobrze, jednak koła o jeden rozmiar większe niż zamontowane w testowanym aucie nadałyby bardziej proporcjonalnego wyglądu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwunapędowy Yaris wyróżnia się jeszcze emblematami z niebieskim tłem i innymi niż standardowe tylnymi lampami, które są standardowo dostępne w wersji Premium i Dynamic).

Wnętrze i wyposażenie Toyoty Yaris Hybrid

Wnętrze niestety nie robi tak dobrego pierwszego wrażenia, jak karoseria. Jeśli chodzi o jakość materiałów użytych do wykończenia kokpitu, to czuć oszczędności. Być ma to jakieś ekologiczne uzasadnienie i te ciemne plastiki rozkładają się trochę krócej, niż butelki PET, ale daleko im do jakości Volkswagena Polo czy Forda Fiesty.

Zobacz też: Test: Nowy Isuzu D-Max: zaskakująco przemyślany

Wewnątrz Yarisa Hybrid również znajdziemy kilka niebieskich akcentów (odróżniają wersję Hybrid), a także dwa dodatkowe przyciski służące do przełączania trybów ekologicznych: EV i ECO Mode.

Po naciśnięciu EV Yaris porusza się tylko za pomocą silnika elektrycznego. Niestety taka jazda trwa jedynie kilka kilometrów, ponieważ dość szybko kończy się zapas prądu w akumulatorach i należy go uzupełnić (np. przy hamowaniu).

Tryb ECO Mode jest bardziej zaawansowany i zmienia sposób pracy różnych mechanizmów tak, aby służyły oszczędzaniu paliwa.

REKLAMA

Tablica przyrządów hybrydowego Yarisa różni się od klasycznej nieco zmienioną tablicą przyrządów. Zamiast obrotomierza jest tu wskaźnik przedstawiający aktualny tryb pracy układu napędowego. Jeśli wskazówka leży w polu ECO, tzn, że poruszamy się za pomocą silnika elektrycznego, jeśli przesunie się w pole CHG –informuje o ładowaniu akumulatorów, a jeśli przejdzie w pole PWR, to oznacza, że działają oba silniki i zużywamy prąd i benzynę.

Fotele w przedniej i tylnej sekcji są wystarczająco duże i wygodne. Nieco wysoka pozycja za kierownicą przypadnie do gustu niższym kierowcom. Panoramiczne okno dachowe wpuszcza dużą ilość światła do wnętrza Yarisa, dzięki czemu wnętrze sprawia wrażenie przestronniejszego niż jest w rzeczywistości, a i tak nie można narzekać.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG: Powrót króla

Wyposażenie z bezpieczeństwa obejmuje m.in. ABS, ESP i aż siedem poduszek powietrznych. Komfort podróżowania podnosi system audio z USB i AUX, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, a także dwustrefową automatyczną klimatyzację.

Toyocie udało się wpakować cały układ hybrydowy w taki sposób, żeby nie zmniejszyć praktyczności auta w porównaniu do Yarisa z klasycznym napędem. Dzięki temu mamy niemal płaską podłogę przed tylną kanapą i sporo miejsca nad głową.

Bagażnik ma pojemność 286 litrów, to dokładnie tyle samo co w zwykłym Yarisie, a niklowo-metalowo-wodorowy akumulator o pojemności 6,5 Ah umieszczono pod tylną kanapą. Aby się tam zmieścił trzeba było nieco zmniejszyć zbiornik paliwa (dokładnie o 6 litrów).

Napęd i zawieszenie Toyoty Yaris Hybrid

Układ hybrydowy Yarisa składa się z silnika benzynowego o pojemności skokowej 1,5 litra o mocy 75 KM. Maksymalny moment obrotowy osiągany przez ten silnik to 111 Nm w zakresie od 3,6 do 4,4 tys. obr./min.

Elektryczna część hybrydy generuje moc 61 KM dopiero od 6 tysięcy obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy o wartości 169 Nm dostępny w cały zakresie pracy silnika.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowy Ford Ranger

REKLAMA

Łączna moc osiągana przez cały układ to 100 KM. Auto waży około 1100 kg, to o około 130 kg więcej niż podstawowa wersja Yarisa. Jednak ta dodatkowa masa nie daje się we znaki dzięki temu, że współpracujące silniki liniowo rozwijają moc i dysponują odpowiednim zapasem momentu obrotowego.

Jak to jeździ w praktyce? Ze startu zatrzymanego zaskakuje zrywnością i szybką reakcją na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Subiektywne odczucia są znacznie lepsze niż dane producenta:11,8 sekundy do pierwszej trzycyfrowej liczby na prędkościomierzu.

Jednak jeśli hybryda, to eko-jazda. Średnie zużycie paliwa podczas testu to 5,1 litra benzyny na 100 kilometrów. Gorliwe uważanie na zbyt lekko pracujący pedał przyspieszenia w czasie jazdy poza miastem może spowodować obniżenie zużycia paliwa do poziomu 4,5 litra. Poruszając się w mieście w tempie równym innym uczestnikom ruchu podniesie średnią do ponad 5,5 litra.

Najlepszą techniką pomagającą obniżenie zużycia paliwa jest dość dynamiczne rozpędzanie auta i utrzymywanie równego tempa jazdy. Przewidywanie różnych sytuacji na drodze może dać wymierne korzyści, ponieważ układ odzyskujący energię wytraca prędkość znacznie skuteczniej niż w przypadku klasycznych rozwiązań, dzięki czemu oszczędzamy klocki i tarcze hamulcowe.

Duży wyświetlacz na desce rozdzielczej informuje nas na bieżąco, jaki silnik napędza auto, czyli czy zużywamy prąd, czy też go produkujemy. Mamy też możliwość zwiększenia „produkcji” prądu za pomocą bezstopniowej przekładni Multidrive S, a konkretnie możliwości przełączenia jej w tryb  pracy B (zwiększa tempo ładowania akumulatorów odzyskaną energią).

Zobacz też: Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję

Odradzamy próby podróżowania Yarisem Hybrid z prędkościami autostradowymi. Już powyżej 120 km/h hałas w kabinie zaczyna przeszkadzać. Jeśli chodzi o prędkość maksymalną auta to wierzę danym producenta: 165 km/h, ponieważ sam nie odważyłem się przekroczyć 130 km/h.

Dodatkowe kilogramy w postaci akumulatorów zostały zamontowane możliwie nisko, dzięki czemu nie miało to większego wpływu na zachowanie auta w zakrętach. Yaris prowadzi się znacznie gorzej, niż wywołana do tablicy Fiesta, ale jeśli ktoś nie wymaga od auta poczucia przyjemności z prowadzenia, to nie powinien narzekać na mało precyzyjną pracę układu kierowniczego.

Podsumowanie i cena Toyoty Yaris Hybrid

Toyota Yaris Hybrid to kolejna propozycja dla osób zainteresowanych ochroną planety i łataniem warstwy ozonowej. Zakup takiego auta wiąże się z określonym stylem życia i określonym stylem jazdy. Jak pokazały dane polskiego importera aut Toyoty, pierwsze 200 egzemplarzy Yarisa Hybrid rozeszły się w mgnieniu oka. To oznacza, że są ludzie skłonni wydać na wersję hybrydową kilkanaście tysięcy złotych więcej, niż za wersję z klasycznym benzyniakiem i odrabiać tę różnicę przez około 100 tysięcy kilometrów.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Cena Yarisa Hybrid startuje od 66 tysięcy złotych.

Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris
Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris
Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris deska rozdzielcza
Toyota Yaris składana kanapa
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA