REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Romet zaprezentował niedawno swój pierwszy elektryczny samochód o nazwie 4E. Skrót „4E” jest rozwijany jako Electric, Economic, Ekologic i Easy. Producent obiecuje, że koszt przejazdu 100 kilometrów Rometem 4E to tylko 6 złotych.

Nadwozie Rometa 4E

Z wcześniejszych, przedpremierowych pokazów wynikało, że Romet 4E będzie miał trzydrzwiowy. Jednak od tamtego czasu dużo się zmieniło. Elektryczny Romet urósł i dostał dodatkową parę drzwi.

REKLAMA

REKLAMA

Małe rozmiary zewnętrzne auta pozycjonują go w segmencie A. Jego długość to 3090 mm, szerokość 1420 mm, wysokość 1480 mm. Auto bez baterii waży 500 kg.

Wyposażenie Rometa 4E

Do jazdy testowej udostępniono auto wyposażone w podgrzewanie przedniej szyby, okno dachowe, radioodtwarzacz, gniazdko 12V i moduł do sterowania trybem jazdy. Tryb standardowy ogranicza prędkość do 65 km/h, a co za tym idzie zmniejsza zasięg do około 90 km. Tryb ekonomiczny charakteryzuje się ograniczeniem prędkości do 45 km/h, co wydłuża zasięg do około 180 km.

Wewnątrz kolejne zaskoczenie. Nadwozie jest czterodrzwiowe, a kabina dwumiejscowa. Przestrzeń  za przednimi fotelami  to spory bagażnik. Być może druga para drzwi ma za zadanie ułatwianie pakowanie i rozpakowywanie bagażnika.

REKLAMA

Zobacz też: Test Romet 717

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszczędności poczynione przy wytwarzaniu auta czuć już chwilę po zajęciu miejsca za kierownicą. Fotele są dosyć małe i niestety nie wygodne. Zwłaszcza na oparciu przez cienką warstwę gąbki można wyczuć ich wewnętrzny szkielet.

Deska rozdzielcza jest wykonana z tworzywa wyglądającego na tanie, a spasowanie poszczególnych elementów znacznie odbiega od tego, co czego przyzwyczaili nas inni europejscy producenci. Jednak wybaczymy te wszystkie niedociągnięcia, jeśli przekonamy się, że Romet 4E przejedzie 180 km na jednym ładowaniu.

Jazda Rometem 4E

Jazda Rometem 4E przebiega w ciszy, którą zakłócają jedynie hałasy dobiegające z okolic zawieszenia. Układowi kierowniczemu brakuje precyzji, a hamulce (przednie są tarczowe, a z tyłu zastosowano bębny) słabo radzą sobie z ważącym w sumie około 830 kg autem (auto 500 kg, baterie prawie 330 kg). Elektryczny Romet jeździ na dwunastocalowych aluminiowych felgach z oponami w rozmiarze 145/70.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mitsubishi Outlander

Elektryczny napęd nieźle sprawdza się w mieście. Auto daje rade utrzymać tempo ruchu w zatłoczonej stolicy. Jeśli chcemy się wybrać gdzieś dalej, musimy taką wycieczkę dobrze rozplanować na minimum dwa dni, ponieważ musimy przewidzieć czas na ładowanie akumulatorów.

Akumulatory Rometa 4E

Auto Rometa ma na pokładzie ciężkie, kwasowo-ołowiowe akumulatory o pojemności 1350 AH, których pełne ładowane ze zwykłego gniazdka ma trwać nie dłużej niż 8 godzin. Według zapewnień producenta, mają one wytrzymać 400 cykli ładowania. Nowy zestaw baterii ma kosztować 8 tys. zł.

Cena Rometa 4E

Romet 4E ma kosztować od 32 tys. zł do 36 tys. zł - zależy od wyposażenia. W najtańszej wersji nie będzie modułu służącego do wyboru trybu jazdy.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA