REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Romet 4E

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Romet zaprezentował niedawno swój pierwszy elektryczny samochód o nazwie 4E. Skrót „4E” jest rozwijany jako Electric, Economic, Ekologic i Easy. Producent obiecuje, że koszt przejazdu 100 kilometrów Rometem 4E to tylko 6 złotych.

Nadwozie Rometa 4E

Z wcześniejszych, przedpremierowych pokazów wynikało, że Romet 4E będzie miał trzydrzwiowy. Jednak od tamtego czasu dużo się zmieniło. Elektryczny Romet urósł i dostał dodatkową parę drzwi.

REKLAMA

Małe rozmiary zewnętrzne auta pozycjonują go w segmencie A. Jego długość to 3090 mm, szerokość 1420 mm, wysokość 1480 mm. Auto bez baterii waży 500 kg.

Wyposażenie Rometa 4E

REKLAMA

Do jazdy testowej udostępniono auto wyposażone w podgrzewanie przedniej szyby, okno dachowe, radioodtwarzacz, gniazdko 12V i moduł do sterowania trybem jazdy. Tryb standardowy ogranicza prędkość do 65 km/h, a co za tym idzie zmniejsza zasięg do około 90 km. Tryb ekonomiczny charakteryzuje się ograniczeniem prędkości do 45 km/h, co wydłuża zasięg do około 180 km.

Wewnątrz kolejne zaskoczenie. Nadwozie jest czterodrzwiowe, a kabina dwumiejscowa. Przestrzeń  za przednimi fotelami  to spory bagażnik. Być może druga para drzwi ma za zadanie ułatwianie pakowanie i rozpakowywanie bagażnika.

Zobacz też: Test Romet 717

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszczędności poczynione przy wytwarzaniu auta czuć już chwilę po zajęciu miejsca za kierownicą. Fotele są dosyć małe i niestety nie wygodne. Zwłaszcza na oparciu przez cienką warstwę gąbki można wyczuć ich wewnętrzny szkielet.

Deska rozdzielcza jest wykonana z tworzywa wyglądającego na tanie, a spasowanie poszczególnych elementów znacznie odbiega od tego, co czego przyzwyczaili nas inni europejscy producenci. Jednak wybaczymy te wszystkie niedociągnięcia, jeśli przekonamy się, że Romet 4E przejedzie 180 km na jednym ładowaniu.

Jazda Rometem 4E

Jazda Rometem 4E przebiega w ciszy, którą zakłócają jedynie hałasy dobiegające z okolic zawieszenia. Układowi kierowniczemu brakuje precyzji, a hamulce (przednie są tarczowe, a z tyłu zastosowano bębny) słabo radzą sobie z ważącym w sumie około 830 kg autem (auto 500 kg, baterie prawie 330 kg). Elektryczny Romet jeździ na dwunastocalowych aluminiowych felgach z oponami w rozmiarze 145/70.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mitsubishi Outlander

Elektryczny napęd nieźle sprawdza się w mieście. Auto daje rade utrzymać tempo ruchu w zatłoczonej stolicy. Jeśli chcemy się wybrać gdzieś dalej, musimy taką wycieczkę dobrze rozplanować na minimum dwa dni, ponieważ musimy przewidzieć czas na ładowanie akumulatorów.

Akumulatory Rometa 4E

Auto Rometa ma na pokładzie ciężkie, kwasowo-ołowiowe akumulatory o pojemności 1350 AH, których pełne ładowane ze zwykłego gniazdka ma trwać nie dłużej niż 8 godzin. Według zapewnień producenta, mają one wytrzymać 400 cykli ładowania. Nowy zestaw baterii ma kosztować 8 tys. zł.

Cena Rometa 4E

Romet 4E ma kosztować od 32 tys. zł do 36 tys. zł - zależy od wyposażenia. W najtańszej wersji nie będzie modułu służącego do wyboru trybu jazdy.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Romet 4E
Moto.wieszja.pl
Romet 4E
moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA