REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Ford na miejsce polskiej premiery nowego Focusa wybrał Kazimierz Dolny nad Wisłą. Pośród wąskich uliczek i klimatycznych zaułków poznawaliśmy nową generację jednego z najważniejszych kompaktów

Focus pierwszej generacji był autem przełomowym pod każdym względem, nie tylko dla samego Forda, ale też dla współczesnej motoryzacji. Przez lata stał się wzorem prowadzenia i wyglądu auta kompaktowego. Pokazał europejskim producentom, że więcej odwagi w projektowaniu karoserii pozwala zjednać wielu nowych klientów. Na przełomie stuleci niemal wszyscy jeździli Focusami. Trudno uwierzyć, że od tego czasu minęło już 12 lat. W 2005 roku na rynku pojawiła się druga generacja tego auta – technicznie bardziej dopracowana, ale stylistycznie wyglądająca jak poprzednik, a nie następca pierwszego Focusa. Sytuacje ratowały atrakcyjne wersje sportowe jak ST oraz RS. W końcu przyszedł jednak czas na zmianę i oto pojawił się Focus trzeciej generacji.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Auto stylistycznie zrywa z nudą poprzednika. Nie ma już charakterystycznych tylnych świateł zamontowanych w słupkach. Ma za to zdecydowane linie i harmonijna sylwetkę. Najbardziej kontrowersyjną częścią karoserii jest tył, a dokładnie światła wersji hatchback przypominające mocno zachodzącego na boki kleksa. To jednak chyba kwestia przyzwyczajenia, bo im dłużej patrzę na to auto (zwłaszcza na żywo) tym mniej przeszkadza mi ten element. Najmniejszych zastrzeżeń nie ma za to do przodu karoserii – wygląda po prostu dobrze. Na rynku wraz z pięciodrzwiowym hatchbackiem pojawił się czterodrzwiowy sedan i chyba najlepiej wyglądające z całej gamy kombi, które stylistycznie nawiązuje do Mondeo.

Wnętrze zmieniło się nie do poznania w stosunku do poprzedniej generacji. Jest teraz znacznie nowocześniejsze. Jedyny cytat z poprzednika jaki znalazłem to podobny panel automatycznej klimatyzacji. Znacznie większe podobieństwo widać do mniejszej Fiesty. Ergonomia miejsca kierowcy jest dobra mimo pozornego natłoku przycisków. Podczas prezentacji jeździliśmy najbogatszą wersją Titanium, zaopatrzoną we wspomnianą automatyczna klimę i radio firmowane przez Sony. Obsługa wszystkich urządzeń nie nastręcza trudności, ale na pewno jest bardziej skomplikowana niż w poprzednim Focusie. Nowa generacja (w zależności od wersji) jest bowiem nafaszerowana elektronicznymi gadżetami jak żaden z dotychczasowych Fordów.

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Fiesta Sport - Pozorant?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cieszą miękkie materiały użyte do budowy deski rozdzielczej oraz dbałość o szczegóły (np. w postaci metalowych klamek wewnętrznych). Kokpit jest jednak szyty na miarę i rozczaruje tych, którzy oczekują dużej przestrzeni. We wnętrzu nie jest ciasno, ale potężna konsola środkowa na pewno ogranicza ilość miejsca. Poza tym fotele ukształtowano sportowo, a wszystko czego oczekujemy jest pod ręką. Przed oczami kierowcy znalazł się zupełnie nowy zestaw zegarów z potężnym kolorowy wyświetlaczem komputera (koniecznym przy tylu gadżetach). Uwagę zwraca też kierownica nafaszerowana przyciskami.

Jak jeździ nowy Focus? Ford twierdzi, że jeszcze lepiej niż obie poprzednie generacje i faktycznie auto prowadzi się bardzo dobrze. Zawieszenie ma doskonale zbalansowaną charakterystykę. Nie jest ani miękkie ani twarde – po prostu sprężyste. W dodatku Focus łyka nierówności „na raz” nie przenosząc do wnętrza serii nieprzyjemnych drgań, a w zakręcie pozwala na pewne i szybkie prowadzenie. Układ kierowniczy ma teraz eklektyczne wspomaganie (do tej pory hydrauliczne) co teoretycznie powinno się odbić na precyzji prowadzenia, ale wydaje mi się że statystyczny Kowalski nie będzie rozczarowany. Jeśli myślicie, że mając tu eklektyczne wspomaganie kierownica działa przesadnie lekko niczym w Fiacie Punto, to zapewniam, że tak nie jest. Opór jest odpowiedni, a w dodatku progresywność wspomagania działa na tyle dobrze, że wyraźnie łatwiej kreci się na parkingu, a sporo ciężej na trasie. To chyba znaki czasu, raczej nie ma co liczyć, że współcześni popularni producenci będą rezygnować z elektycznego wspomagania.

Zobacz też: Test Ford C-Max: Van w rozmiarze mini

Focus, którym jeździliśmy, zaopatrzony był w najmocniejszą dostępną jednostkę z gamy motorów benzynowych. Jest to turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 z rodziny Ecoboost. Ma on 182 konie mechaniczne i moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Silnik po pierwsze zachwyca elastycznością, a po drugie brakiem turbodziury. Przyspiesza do najniższych obrotów i chętnie kręci się aż do czerwonego pola, zapewniając dobre przyspieszenia na każdym biegu. Fani diesli mogą jeździć dołem uzyskując niskie spalanie, a ci którzy lubią benzyniaki, wyciskać z niego ostatnie soki i uzyskiwać deklarowane przez producenta 8 sekund do setki. To bardzo uniwersalny silnik.

Warto jeszcze wspomnieć o systemach w jakie może być zaopatrzony Focus. Ich zadaniem jest przede wszystkim dbanie o bezpieczeństwo podróżnych. Jest zatem system ostrzegający przed przekroczeniem pasa ruchu np. na skutek zaśnięcia. Jest on w stanie wykonać ruch kierownicą tak, aby auto wróciło na właściwy tor jazdy. Jest też urządzenie potrafiące wyhamować auto w przypadku zajechania drogi przez inny pojazd podczas jazdy miejskiej. Auto potrafi też czytać znaki drogowe i wyświetlać je przed oczami kierowcy oraz ostrzegać o pojazdach znajdujących się w martwym polu (znany już system BLIS).

Zobacz też: Ford Grand C-Max: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Ceny Focusa trzeciej generacji zaczynają się od 61 tysięcy złotych za pięciodrzwiowego hatchbacka. Za te kwotę dostaniemy auto wyposażone w benzynowy silnik 1.6 o mocy 105 koni i pakiet Ambiente. Trzeba jednak pamiętać, że ta wersja nie ma seryjnej klimatyzacji (doplata 4 500zł). Warto wiec wybrać specyfikację Trend np. ze 125-konnym silnikiem 1.6 za 68 tysięcy. Osoby chcące jeździć Focusem wyposażonym w turbobenzynowy silnik Ecoboost muszą wydać przynajmniej 73 250zł za motor 1.6 150 KM (Trend). Z kolei najbogatsza wersja Focusa, czyli taką jaką jeździliśmy, mająca pod maską 182-konnego turbobenzyniaka kosztuje 87 250zł (Titanium). Dla entuzjastów diesli Ford przygotował dwie jednostki 1.6 TDCi (95 i 115 KM) w cenie od 68 500zł oraz trzy warianty silnika 2.0 TDCI (od 115 do 163KM) w cenie od 79 250zł. Czterodrzwiowy sedan jest droższy o tysiąc, a kombi o trzy tysiące złotych od wersji hatchback.

Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III bok i przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III tył i bok fot. Maciej Medyj
Ford Focus III wnętrze przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III fotele przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III kanapa tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus III bagażnik fot. Maciej Medyj
Ford Focus III wnętrze tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus III wnętrze przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III silnik fot. Maciej Medyj
Ford Focus III zegary fot. Maciej Medyj
Ford Focus III bok fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus III tył i bok fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus III bok fot. Maciej Medyj
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA