REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Laguna Coupe dCi 4Control: awangarda klasy średniej

Jakub Tujaka
Renault Laguna Coupe
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault

REKLAMA

REKLAMA

Laguna Coupe to jeden z ostatnich odważnych projektów Renault, które mają to do siebie, że nie odnoszą sukcesów sprzedażowych. Z punktu widzenia właściciela Renault Laguny Coupe to zaleta, ponieważ posiada on rzadki model auta, ale dla fanów francuskiego producenta wada, bo nie mają wielu okazji do podziwiania tak oryginalnego auta.

W 2012 roku w Polsce sprzedało się około 50 sztuk Laguny Coupe. Oznacza to, że średnio raz w tygodniu na ulicę wyjeżdżała nowiutka Laguna Coupe. Najczęściej była to wersja Monaco z silnikiem 2,0 dCi 150 KM.

REKLAMA

Karoseria i nadwozie Renault Laguny Coupe

Laguna Coupe nie należy do najnowszego na rynku segmentu czterodrzwiowych limuzyn w udających coupe. To dwudrzwiowe auto przeznaczone dla czterech osób. Długa maska, niskie i szerokie nadwozie znacznie różni się od pięciodrzwiowej Laguny.  Miękko opadająca linia dachu odbiera pasażerom tylnej kanapy nieco przestrzeni na głowę, ale jeśli komuś to przeszkadza, to niech zdecyduje się na kombi.

Tył auta to najczęściej komentowana część nadwozia. Jednym przypomina Astona Martina, a innym Opla Insignię. Oba obozy łączy jedno: wszystkim się podoba.

Zobacz też: Test Renault Megane Coupe Monaco GP: Auto dla pewnych siebie

Wnętrze i wyposażenie Renault Laguny Coupe

REKLAMA

Pierwsze wrażenie po zajęciu miejsca za kierownicą Laguny Coupe jest bardzo pozytywne. Fotele przedniej sekcji są duże i głębokie. Zapewniają one komfort i nieźle przytrzymują ciało w ciasnych zakrętach. Gruba kierownica została spłaszczona u dołu podobnie jak w sportowych autach. Jednak to tylko jeden z niewielu sportowych akcentów przewidzianych w Lagunie Coupe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Deska rozdzielcza jest taka sama jak w zwykłej Lagunie za pewne z dwóch powodów. Po pierwsze bez sensu zmieniać coś, co jest dobre, a po drugie to znacznie obniżyło koszty produkcji. Osoby, które miały już do czynienia z panelem sterującym multimediami znają zalety tego rozwiązania, a jeśli ktoś pierwszy raz będzie miał z nim styczność, to za pewne łatwo do niego przywyknie.  

Zajęcie miejsca w drugim rzędzie siedzeń nie powinno sprawić większego problemu. Długie drzwi odsłaniają duży otwór, a przesunięcie przedniego fotela nie wymaga większego wysiłku. Podróż z tyłu może spowodować poczucie dyskomfortu osobom z klaustrofobią, ale wszyscy pozostali nie powinni narzekać.

W tego typu autach bagażnik to jedna z mniej istotnych rzeczy, ale Laguna Coupe ma zaskakująco duży kufer (aż 423 litry).

Zobacz też: Test Renault Espace: tak się robi vany

Silnik i zawieszenie Renault Laguny Coupe

Pod maską testowanego auta pracował czterocylindrowy turbodoładowany diesel o pojemności dwóch litrów, który generuje maksymalnie aż 178 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Silnik współpracuje z sześciobiegowym manualem o świetnie dobranych przełożeniach. Skrzynia idealnie pasuje do charakteru pracy mocnego silnika. Sam drążek pracuje precyzyjnie i nie sprawia najmniejszych problemów.

Jednostka dCi jest elastyczna i ma wysoką kulturę pracy. Specjalnie pomijam kwestię tego, czy wysokoprężny silnik pasuje do auta typu coupe, bo zadecydował rynek –klienci znacznie częściej wybierają turbodiesla niż turbobenzynę.

REKLAMA

Laguna Coupe 2,0 dCi 178 KM od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,5 sekundy, a zabawa w przyspieszanie kończy się przy prędkości 180 km/h. Później obserwujemy powolną wspinaczkę wskazówki prędkościomierza, aż zatrzyma się przy wartości 210 km/h. Producent obiecuje 223 km/h.

Jednak w przypadku danych dotyczących średniego zużycia paliwa obietnice są spełniane. Tabelki w prospektach reklamowych informują, że Laguna Coupe średnio zużyje 6,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. W rzeczywistości taki wynik jest bardzo łatwy do osiągnięcia. Chyba, że ktoś lubi wykorzystywać możliwości silnika w czasie jazdy w mieście, wtedy bez problemy zużyjemy ponad 9 litrów na 100 kilometrów.

W przypadku zawieszenia osiągnięto kolejny kompromis (pierwszy to wnętrze, drugi silnik diesla w coupe), jest komfortowo, cicho i precyzyjnie. Auto jest na tyle miękkie, że nie zmęczy kręgosłupa i nie urwie organów wewnętrznych na nierównej drodze, a na tyle sztywne, że pozwoli na czerpanie przyjemności z szybszego pokonywania zakrętów.

Układ 4Control (skrętne koła tylnej osi) pozwala na przesunięcie granicy przyczepności i zwiększenie zwrotności auta. Działa on w ten sposób, że  do prędkości 60 km/h tylne koła skręcają w przeciwną stronę do przednich, zaś powyżej tej prędkości skręcają w tę samą stronę. Racjonalnymi argumentami przemawiającymi za montażem tego systemu jest zwiększenie skuteczności hamowania i bezpieczniejsze wykonywanie manewrów przy wysokich prędkościach. Po pierwszych próbach wyprowadzenia zawieszenia z równowagi można stwierdzić, że auto znacznie mniej przechyla się na boki.

Jest to fajny gadżet dla osób, które lubią pochwalić się technologiami zamontowanymi w swoim aucie, a jego przeciwnicy mogą zarzucić, że to kolejny punkt do listy rzeczy, które podniosą koszty serwisowania auta.

Zobacz też: Test Renault Megane Grandtour: bez zaskoczenia

Podsumowanie i cena Renault Laguny Coupe

Renault Laguna Coupe w testowanej wersji jest pełna kompromisów, jednak ma swój nieodparty urok. Od zaprezentowania produkcyjnej wersji auta minęło już ponad 5 lat, to samochód zupełnie się nie zestarzał. Laguna Coupe to stylowe auto dla osób, które chcą się wyróżniać. Jeśli ktoś ma już w garażu rodzinnego vana i poszukuje wygodnego coupe, to powinien rozważyć zakup Laguny. Ile pieniędzy powinien na to przeznaczyć? Najtańsza Laguna Coupe z silnikiem 2,0 dCi o mocy 150 KM kosztuje 110 tysięcy złotych. Auto z jedynym benzyniakiem w ofercie, czyli 2,0T o mocy 204 KM 123 tysiące złotych. Aby jeździć egzemplarzem podobnym to testowanego (silnik 2,0 dCi 178KM) należy zapłacić około 130 tysięcy złotych. To niewiele ze względu na to, że trudno o tak oryginalne auto w tym rozmiarze i przedziale cenowym.

Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Renault Laguna Coupe
Fot. Renault
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA