REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia to jeden z najpopularniejszych modeli na polskim rynku. Czy najnowsza, trzecia generacja Octavii wciąż będzie przyciągała do siebie rzeszę polskich kierowców?

Najnowsza Skoda Octavia ma 465,9 cm długości oraz 181,4 cm szerokości, co sprawia, że plasuje się rozmiarowo gdzieś pomiędzy klasą kompaktową, a segmentem D. Przy projektowaniu najnowszej wersji Octavii producent nie zrezygnował z wysoko unoszonej klapy bagażnika (razem z tylną szybą) i znacznie powiększył przestrzeń w przedziale pasażerskim. Nie zrezygnował również, ze stonowanego designu nadwozia, co pozostawia Octavię na półce z ofertami dla klientów mniej zwracających uwagę na image, a bardziej na funkcjonalność.

REKLAMA

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Skoda Octavia 1.8 TSi 180 KM

REKLAMA

Przedział pasażerski najnowszej Skody „zachęca” do dłuższych podróży. Fotele przednie są bardzo wygodne z obszernymi siedziskami i odpowiednio wyprofilowanymi oparciami. Profil tylnej kanapy również zapewnia wygodę siedzącym z tyłu pasażerom. Ilości przestrzeni zarówno w przedniej, jak i tylnej części kabiny jest wystarczająca nawet dla osób wysokich. Materiały wykończeniowe nie są tak dobre, jak w Golfie VII ale nie są też powodem do odczuwania dyskomfortu przez kierowcę.

Przejrzysty kokpit z ogromnym wyświetlaczem, który reaguje na przybliżanie dłoni przywodzą na myśl kompaktowy model Volkswagena. Skopiowane rozwiązanie to nie wada, raczej duży plus. Tym bardziej, że Octavia III oferuje przestrzeń bagażową o objętości nieosiągalnej dla Golfa VII – do wykorzystania jest niebagatelne 590 l.

Zobacz też: Nowa Kia Carens 1.7 CRDi 136 KM – wrażenia z jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoda Octavia 1.8 TSi 180 KM napęd/układ jezdny

Pod maską testowanej przez nas Skody Octavii pracował czterocylindrowy benzynowy silnik o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 180 KM. Co ciekawe turbodoładowana jednostka napędowa osiąga moc maksymalną dopiero przy 5100 obr./min, a maksymalny moment obrotowy (250 Nm) jest dostępny w przedziale od 1250 do 5000 obr./min. Za przeniesienie napędu odpowiadała w „naszym” egzemplarzu siedmiobiegowa przekładnia DSG.

Biorąc pod uwagę, że cały zestaw waży jedynie 1260 kg nie dziwi, że ta wersja Octavii III rozpędza się według producenta od 0 do 100 km/h w 7,4 s i może pojechać z prędkością 231 km/h. Jak na stonowany samochód mający służyć jako codzienny środek transportu dla rodziny, nie zdradzający na pierwszy „rzut oka” sportowych ambicji,  dynamika Skody jest zaskakująca.

Zobacz też: Test Kia Cee’d SW 1.6 CRDi

REKLAMA

Jednak m.in. dzięki doskonałemu wyciszeniu wnętrza od odgłosów silnika oraz szumu opływającego nadwozie wiatru subiektywne odczucia kierowcy podczas prowadzenia Octavii III nie są przepełnione emocjami. I to mimo że prowadzący może ustawić tryb pracy skrzyni biegów oraz układu kierowniczego na pozycję Sport.

Gdy zajdzie potrzeba Octavia III błyskawicznie nabiera prędkości i to bez względu na to, od którego momentu rozpoczęliśmy przyspieszanie – czy jechaliśmy 50, czy 130 km/h. Ale Skoda jest samochodem na tyle komfortowym, że jedynym bodźcem, który informuje kierowcę o gwałtownym przyroście prędkości jest szybko przemieszczająca się wskazówka prędkościomierza.

Duży plus należy się Octavii za pracę układu kierowniczego, zwłaszcza we wspomnianym trybie sport. Najbardziej docenią to ustawienie kierowcy, którzy nie lubią typowo volkswagenowskiego ustawienia siły wspomagania, w którym kierownica pracuje bez najmniejszego oporu. Po przestawieniu  trybu układ kierowniczy Octavii sztywnieje, a w następstwie prowadzenie Skody staje się przyjemniejsze.

Zobacz też: Test Honda Civic 4d: Zaskakujący Mr. Vintage

Zawieszenie zostało zestrojone dość miękko, jak na konstrukcję z niemieckimi genami. Najnowsza Skoda z gracją i bez nerwowości pochłaniała wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni, co tym bardziej zaskakiwało, że została wyposażona w osiemnastocalowe obręcze kół z oponami o niskim profilu.

Według danych producenta, w cyklu miejskim 180-konna Octavia zużywa 7,1 l benzyny na 100 km. Kierowcy nie stosujący rygorystycznie zasad ecodrivingu powinni być przygotowani na zużycie paliwa w ruchu miejskim o 2 l/100 km wyższe.

Z kolei, gdy będziemy w pełni korzystać z mocy jednostki napędowej wtedy zużycie paliwa szybko wzrośnie do ponad 12 l/100 km.

Zobacz też: Używana KIA Sportage III

Test Skoda Octavia 1.8 TSi 180 KM - Podsumowanie

Najtańsza dostępna wersja 180-konnej Octavii III z siedmiobiegową skrzynią DSG kosztuje ok. 90 tys. zł (z przekładnią manualną jest o 8 tys. zł tańsza) i zawiera pakiet wyposażenia Ambition obejmujący m.in. czujniki parkowania z tyłu, przyciemniane szyby, ESP z ABS, ASR, poduszkę kolanową kierowcy, światła do jazdy dziennej, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą, radioodtwarzacz Swing, szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, jednostrefową klimatyzację. Szkoda, że za reflektory biksenonowe trzeba dopłacić aż 4000 zł, a za tempomat aż 700 zł.

Skoda Octavia III to bardzo przemyślana i dopracowana konstrukcja. Ale w gruncie rzeczy niewiele zmienia na motoryzacyjnym podwórku. Stawiając ją w jednym rzędzie z Golfem VII mamy wrażenie, że Octavia wyjechała z segmentu C do klasy o pół oczka wyżej. To zupełnie tak samo, jak podczas porównania dwóch poprzednich generacji obu modeli. Golf jest obecnie kompaktem, który jakościowo staje w szranki z klasą Premium. Octavia to wciąż propozycja dla ludzi, którzy bardziej niż prestiż marki i modelu cenią walory użytkowe pojazdu. Choć tym razem popularna Skoda może skusić  potencjalnych nabywców Jetty.

Zobacz też: Test Chevrolet Cruze 1.4 T kombi: chce być trendy

Skoda Octavia 1.8 TSi 180 KM - dane techniczne

Skoda Octavia III 1.8 TSI 180 KM DSG
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1798 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 180 KM/5100 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1250-5000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 590 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 465,9/181,4/146,1 cm
Rozstaw osi 268,6 cm
V-max 223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Zużycie paliwa* 7,1/4,8/5,7 l/100 km
Cena od 90 350 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Skoda Octavia III - tył
Skoda
Skoda Octavia III - deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Octavia III - fotel kierowcy
Skoda
Skoda Octavia III - tylna kanapa
Skoda
Skoda Octavia III - bagażnik
Skoda
Skoda Octavia III - wyświetlacz komputera pokładowego i nawigacji
Skoda
Skoda Octavia III - felga
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA