REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia 1.8 TSI 180 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia to jeden z najpopularniejszych modeli na polskim rynku. Czy najnowsza, trzecia generacja Octavii wciąż będzie przyciągała do siebie rzeszę polskich kierowców?

Najnowsza Skoda Octavia ma 465,9 cm długości oraz 181,4 cm szerokości, co sprawia, że plasuje się rozmiarowo gdzieś pomiędzy klasą kompaktową, a segmentem D. Przy projektowaniu najnowszej wersji Octavii producent nie zrezygnował z wysoko unoszonej klapy bagażnika (razem z tylną szybą) i znacznie powiększył przestrzeń w przedziale pasażerskim. Nie zrezygnował również, ze stonowanego designu nadwozia, co pozostawia Octavię na półce z ofertami dla klientów mniej zwracających uwagę na image, a bardziej na funkcjonalność.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Skoda Octavia 1.8 TSi 180 KM

Przedział pasażerski najnowszej Skody „zachęca” do dłuższych podróży. Fotele przednie są bardzo wygodne z obszernymi siedziskami i odpowiednio wyprofilowanymi oparciami. Profil tylnej kanapy również zapewnia wygodę siedzącym z tyłu pasażerom. Ilości przestrzeni zarówno w przedniej, jak i tylnej części kabiny jest wystarczająca nawet dla osób wysokich. Materiały wykończeniowe nie są tak dobre, jak w Golfie VII ale nie są też powodem do odczuwania dyskomfortu przez kierowcę.

Przejrzysty kokpit z ogromnym wyświetlaczem, który reaguje na przybliżanie dłoni przywodzą na myśl kompaktowy model Volkswagena. Skopiowane rozwiązanie to nie wada, raczej duży plus. Tym bardziej, że Octavia III oferuje przestrzeń bagażową o objętości nieosiągalnej dla Golfa VII – do wykorzystania jest niebagatelne 590 l.

REKLAMA

Zobacz też: Nowa Kia Carens 1.7 CRDi 136 KM – wrażenia z jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoda Octavia 1.8 TSi 180 KM napęd/układ jezdny

Pod maską testowanej przez nas Skody Octavii pracował czterocylindrowy benzynowy silnik o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 180 KM. Co ciekawe turbodoładowana jednostka napędowa osiąga moc maksymalną dopiero przy 5100 obr./min, a maksymalny moment obrotowy (250 Nm) jest dostępny w przedziale od 1250 do 5000 obr./min. Za przeniesienie napędu odpowiadała w „naszym” egzemplarzu siedmiobiegowa przekładnia DSG.

Biorąc pod uwagę, że cały zestaw waży jedynie 1260 kg nie dziwi, że ta wersja Octavii III rozpędza się według producenta od 0 do 100 km/h w 7,4 s i może pojechać z prędkością 231 km/h. Jak na stonowany samochód mający służyć jako codzienny środek transportu dla rodziny, nie zdradzający na pierwszy „rzut oka” sportowych ambicji,  dynamika Skody jest zaskakująca.

Zobacz też: Test Kia Cee’d SW 1.6 CRDi

Jednak m.in. dzięki doskonałemu wyciszeniu wnętrza od odgłosów silnika oraz szumu opływającego nadwozie wiatru subiektywne odczucia kierowcy podczas prowadzenia Octavii III nie są przepełnione emocjami. I to mimo że prowadzący może ustawić tryb pracy skrzyni biegów oraz układu kierowniczego na pozycję Sport.

Gdy zajdzie potrzeba Octavia III błyskawicznie nabiera prędkości i to bez względu na to, od którego momentu rozpoczęliśmy przyspieszanie – czy jechaliśmy 50, czy 130 km/h. Ale Skoda jest samochodem na tyle komfortowym, że jedynym bodźcem, który informuje kierowcę o gwałtownym przyroście prędkości jest szybko przemieszczająca się wskazówka prędkościomierza.

Duży plus należy się Octavii za pracę układu kierowniczego, zwłaszcza we wspomnianym trybie sport. Najbardziej docenią to ustawienie kierowcy, którzy nie lubią typowo volkswagenowskiego ustawienia siły wspomagania, w którym kierownica pracuje bez najmniejszego oporu. Po przestawieniu  trybu układ kierowniczy Octavii sztywnieje, a w następstwie prowadzenie Skody staje się przyjemniejsze.

Zobacz też: Test Honda Civic 4d: Zaskakujący Mr. Vintage

Zawieszenie zostało zestrojone dość miękko, jak na konstrukcję z niemieckimi genami. Najnowsza Skoda z gracją i bez nerwowości pochłaniała wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni, co tym bardziej zaskakiwało, że została wyposażona w osiemnastocalowe obręcze kół z oponami o niskim profilu.

Według danych producenta, w cyklu miejskim 180-konna Octavia zużywa 7,1 l benzyny na 100 km. Kierowcy nie stosujący rygorystycznie zasad ecodrivingu powinni być przygotowani na zużycie paliwa w ruchu miejskim o 2 l/100 km wyższe.

Z kolei, gdy będziemy w pełni korzystać z mocy jednostki napędowej wtedy zużycie paliwa szybko wzrośnie do ponad 12 l/100 km.

Zobacz też: Używana KIA Sportage III

Test Skoda Octavia 1.8 TSi 180 KM - Podsumowanie

Najtańsza dostępna wersja 180-konnej Octavii III z siedmiobiegową skrzynią DSG kosztuje ok. 90 tys. zł (z przekładnią manualną jest o 8 tys. zł tańsza) i zawiera pakiet wyposażenia Ambition obejmujący m.in. czujniki parkowania z tyłu, przyciemniane szyby, ESP z ABS, ASR, poduszkę kolanową kierowcy, światła do jazdy dziennej, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą, radioodtwarzacz Swing, szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, jednostrefową klimatyzację. Szkoda, że za reflektory biksenonowe trzeba dopłacić aż 4000 zł, a za tempomat aż 700 zł.

Skoda Octavia III to bardzo przemyślana i dopracowana konstrukcja. Ale w gruncie rzeczy niewiele zmienia na motoryzacyjnym podwórku. Stawiając ją w jednym rzędzie z Golfem VII mamy wrażenie, że Octavia wyjechała z segmentu C do klasy o pół oczka wyżej. To zupełnie tak samo, jak podczas porównania dwóch poprzednich generacji obu modeli. Golf jest obecnie kompaktem, który jakościowo staje w szranki z klasą Premium. Octavia to wciąż propozycja dla ludzi, którzy bardziej niż prestiż marki i modelu cenią walory użytkowe pojazdu. Choć tym razem popularna Skoda może skusić  potencjalnych nabywców Jetty.

Zobacz też: Test Chevrolet Cruze 1.4 T kombi: chce być trendy

Skoda Octavia 1.8 TSi 180 KM - dane techniczne

Skoda Octavia III 1.8 TSI 180 KM DSG
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1798 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 180 KM/5100 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm/1250-5000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 590 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 465,9/181,4/146,1 cm
Rozstaw osi 268,6 cm
V-max 223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Zużycie paliwa* 7,1/4,8/5,7 l/100 km
Cena od 90 350 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Skoda Octavia III - tył
Skoda
Skoda Octavia III - deska rozdzielcza
Skoda
Skoda Octavia III - fotel kierowcy
Skoda
Skoda Octavia III - tylna kanapa
Skoda
Skoda Octavia III - bagażnik
Skoda
Skoda Octavia III - wyświetlacz komputera pokładowego i nawigacji
Skoda
Skoda Octavia III - felga
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA