REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Rapid trafiła na polski rynek pod koniec 2012 roku. Przez wielu uważana była z początku jako konkurent dla Octavii II. Sprawdzamy czy Rapid faktycznie jest tak duży i dobry aby uważać go za model lepszy niż Octavia II.

Pierwsze informacje na temat Skody Rapid były obiecujące. Rozstaw osi większy niż w Octavii II, nowa stylizacja wnętrza i karoserii nawiązujące do aut z Ingolstadt, silniki wykonane w duchu dowsizingu, a do tego płyta podłogowa MQB, stanowiąca podstawę takich aut jak Golf VII, Octavia III czy Audi A3. Jak się okazało już na początku, ta ostatnia cecha była nieprawdziwa, ale pozostałe stanowią mocne punkty auta.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Skoda Rapid :nadwozie

Stylistyka aut Skody nigdy nie była cechą, która decydowała o ich rynkowym sukcesie. Trzeba jednak być sprawiedliwym w ocenie i oddać czeskiemu producentowi, że na 16-calowych, aluminiowych felgach, w pięknym, krwisto-czerwonym lakierze i z przyciemnionymi szybami Rapid może się podobać. Linia nadwozia jest stonowana, ale podporządkowana konkretnej koncepcji. Widać, ze nie jest to samochód zbudowany w pośpiechu bądź pod wpływem chwilowych skoków uniesienia. Jest „czysto” i elegancko. Widok przechodniów goniących wzrokiem za autem jest chyba najlepszym tego dowodem.

Skoda Rapid : wnętrze

Wnętrze Skody Rapid pozytywnie zaskakuje. W kabinie nie zabraknie miejsca dla czterech wysokich osób. Przy pięciu pasażerach na pokładzie, tylna kanapa będzie przypominała karną ławkę, ze względu na mniejszą niż np. w Octavii II szerokość kabiny. Fotele są bardzo wygodne, a podróż w nich nie męczy nawet na 300-kilometrowych trasach. Ogromny jest także kufer auta – 550 litrów, które można w pełni wykorzystać dzięki regularnym kształtom i unoszonej wraz z szybą klapie to absolutny szczyt w klasie. Pewnym mankamentem jest brak możliwości zdjęcia tylnej półki w celu załadowania np. lodówki, co zostało już poprawione w Octavii III. Wyciszenie kabiny jest dobre, choć powyżej 100 km/h zaczyna robić się już głośno. Na krótkich poprzecznych nierównościach powietrze w kabinie w pada w dziwny rezonans.

REKLAMA

Zobacz też: Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są dobre, choć miejscami twarde. Nie wydają jednak z siebie żadnych nieprzyjemnych dźwięków, a kierowca ma wrażenie wysokiej solidności montażu (całkowite przeciwieństwo w stosunku do Peugeota 301). Projekt kokpitu jest poprawny i łatwo odnajdziemy na nim wszystkie przełączniki. Brakuje mu tylko trochę finezji i ciekawszej kolorystyki. Zegary są eleganckie, czytelne, a komputer pokładowy wyświetla nawet temperaturę oleju (prawdziwa rzadkość). Fatalny jest za to system audio. Do błyskawicznej zmiany kwalifikują się wszystkie jego głośniki. Dotykowy ekran systemu multimedialnego działa dobrze, a do jego obsługi można też używać przycisków (brawa dla projektantów Skody). Szkoda, że zabrakło wejścia USB.

Skoda Rapid : silnik1.2 TSI 85KM

Zaledwie 85 koni mocy, 8-zaworowa głowica i pojemność skokowa na poziomie 1,2 litra nie zrobią na nikim wrażenia. Na nikim, kto nie przejechał się tak skonfigurowaną Skodą Rapid! Jednostka wykonana w duchu downsizingu, oparta na turbosprężarce, zmiennych fazach rozrządu i bezpośrednim wtrysku paliwa zaskakuje wysokim momentem obrotowym oraz  jego przebiegiem. Silnik od 2000 obr. /min. tryska wigorem i bez wysiłku, równomiernie rozpędza nielekką przecież Skodę. Werwę traci przy ok. 4000 obr. /min. co w praktyce pozwala jeździć nim prawie jak klasycznym dieslem. Prawie, bo jednak zakres jego użytecznych obrotów jest znacznie szerszy niż w przeciętnym motorze wysokoprężnym. Niska moc i pojemność skokowa odczuwalne są dopiero na trasie. Dynamika auta wyraźnie słabnie przy ok. 110 km/h. Spalanie przy spokojnej jeździe poza miastem można zredukować do 5,0 l na 100 km, a nawet lekko poniżej tej wartości. W mieście trzeba liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie 6,8-7,4 l / 100 km. Przy bardzo szybkiej i energicznej jeździe wynik na poziomie 10-12 litrów też nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Kluczem do sukcesu jest umiejętne korzystanie z momentu obrotowego silnika.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Skoda Rapid : zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Skody Rapid i układ kierowniczy to klasyczne produkty Volkswagena. Auto jest sprężyste, zwarte i nieźle spisuje się w zakrętach. Większe nierówności pochłania szybko i raczej bezboleśnie, ale z krótkimi, następującymi raz za raz po sobie radzi sobie gorzej. Układ kierowniczy jest precyzyjny i bezpośredni, ale nie zapewnia tak dużej porcji danych o nawierzchni jak te stosowane w Fordach. Zaskakująco mała jest średnica zawracania – 10,2 m. Dzięki niej auto jest zwrotne i łatwe w manewrowaniu w ciasnych uliczkach.

Skoda Rapid : układ hamulcowy

Układ hamulcowy jest niezły, ale spodziewałem się większej siły hamowania. Hamulec mógłby reagować też nieco szybciej i w sposób bardziej zdecydowany na polecenie kierowcy.

Zobacz też: Test Kia Cee’d SW 1.6 CRDi

Skoda Rapid : cena i wyposażenie

Testowana Skoda Rapid posiadała wyposażenie wersji Elegance wzbogacone m.in. o podgrzewane przednie fotele, 16-calowe alufelgi, system nawigacji Amundsen+  czy klimatyzację Climatronic. Jej cena opiewała na kwotę 69 560 zł. Podstawowa wersja Rapida w odmianie Elegance to koszt 62 450 zł. Jest to zatem kwota wysoka jeśli uwzględnimy ceny konkurencyjnych aut m.in. Peugeota 301 czy Chevroleta Aveo sedan. Trzeba jednak zauważyć, że Skoda, mimo wyższej ceny oferuje rozwiązania niedostępne w obu autach, takie jak nawigację czy automatyczną klimatyzację. Poza tym jako jedyna posiada silniki wykonane w duchu downsizingu.

Podsumowanie

Skoda Rapid okazuje się autem prawie idealnym dla czteroosobowej rodziny. Jest przestronna w obu rzędach siedzeń, dysponuje ogromnym bagażnikiem, a jej benzynowy silnik pozwala na dynamiczną jazdę. Mankamentem jest wyposażenie, które nie należy do najtańszych, kiepski system audio oraz trochę za wysokie spalanie przy energicznej jeździe (przydałaby się 6-biegowa skrzynia). W łącznym rozrachunku Rapid wydaje się być sensowną propozycją, bowiem prezentuje jakość znacznie wyższą od większości klasowych rywali, a do tego jest nad wyraz funkcjonalny. A tego należy oczekiwać od rodzinnego auta.

Dane techniczne: Skoda Rapid 1.2 TSI 85 KM Elegance

Skoda Rapid 1.2 TSI 85Elegance
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność 1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 85 KM/4800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 160 Nm/1500-3500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4484/1706/1488 mm
Rozstaw osi 2589 mm
Masa własna 1080 kg
Maksymalna ładowność 535 kg
Średnica zawracania 10,2 m
V-max 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s
Zużycie paliwa* 6,9/4,6/5,4 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 550/(1048)l
Cena od 52 450 zł (1.2 TSI 85KM Active)
Cena prezentowanej wersji 69 560 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Tylna klapa unosi się razem z szybą.
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid ma proporcjonalną bryłę nadwozia. Nie jest to sedan a liftback.
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid na drodze prezentuje się naprawdę dobrze.
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid przód
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid tył
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid zegary wskaźnik oleju
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid fotel
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid fotele kanapa
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid klimatyzacja
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid posiada wskaźnik temperatury oleju
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid reflektor
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid - tablica przyrządów
Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA