Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości
REKLAMA
REKLAMA
Każde spotkanie z samochodem BMW napawa mnie żywą ekscytacją, a jednocześnie obawą przed rozczarowaniem. Od żadnego innego modelu pochodzącego z Bawarii nie oczekuję tak wiele, jak od popularnej trójki. Seria 3 ma bowiem posiadać cechy spójne zarówno dla aut luksusowych jak i sportowych.
REKLAMA
BMW 328i: nadwozie
Prezentowany model BMW 328i został ubogacony o pakiet sportowy M, czyli bardziej rasowo prezentujące się zderzaki, w tym przedni z centralnym wlotem powietrza, masywniejsze progi oraz 18-calowe alufelgi o ciekawym wzorze. Wraz czerwonym kolorem nadwozia i lekko przyciemnionymi szybami seria 3 nie ma problemu, aby szybko stać się obiektem zainteresowania na drodze.
Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM
BMW 328i: wnętrze
REKLAMA
Już samo zajmowanie miejsca w kabinie BMW 328i pozwala zrozumieć cel jaki mieli do zrealizowania jego projektanci – stworzyć warunki do idealnej, wręcz egzystencjalnej kooperacji człowieka z maszyną nawet wówczas, gdy czas na podjecie decyzji skróci się do ułamkowych części sekundy. M-pakietowa, trójramienna kierownica, wykonana ze świetnej jakościowo skóry ma niewielką średnicę i rewelacyjnie leży w dłoni. Nisko umieszczony, sportowo wyprofilowany fotel kierowcy (pakiet M) pokrywa czarna alcantara niwelująca jakiekolwiek niepożądane ruchy ciała w zakręcie. Kokpit skierowany jak w dawnych modelach BMW w stronę kierowcy zapewnia błyskawiczną weryfikację komunikatów wyświetlanych na dużym ekranie systemu multimedialnego. Prędkościomierz i obrotomierz są bardzo czytelne, co jest niezwykle ważne w pojeździe, który trzycyfrową barierą prędkości pokonuje w mniej niż 6 sekund. Ze względów bezpieczeństwa, w chwili gdy auto rusza z miejsca, pasy są automatycznie dociągane.
Ekran multimedialnego systemu BMW Professional służy zarówno do wyświetlania filmów DVD, przeglądania Internetu i obsługi nawigacji, jak i do weryfikacji poziomu oleju w silniku, rezerwy mocy jaką dysponuje w danej chwili silnik czy do obsługi kamery cofania. Pozwala także zmieniać ustawienia pojazdu, weryfikować styl jazdy kierowcy i komunikować się z urządzeniami peryferyjnymi. System Hi-Fi zaskakuje czystością dźwięku nawet przy wykorzystaniu pełnej mocy wzmacniacza.
Materiały użyte we wnętrzu są wysokiej próby i potwierdzają klasę do jakiej aspiruje auto BMW. Choć elementy imitujące drewno przeciętnie zgrywają się ze sportowym wyposażeniem wnętrza, to pozytywnie zaskakuje przestronność samej kabiny. BMW serii 3 nigdy nie było obszernym autem, ale w modelu F30 na tylnej kanapie nareszcie zmieszczą się osoby o wzroście ok. 185 cm. Bagażnik jest pakowny, a zawiasy nie ograniczają jego przestrzeni. Dopełnieniem całości jest czarna podsufitka podkreślająca rasowy charakter sportowego sedana.
BMW 328i: układ napędowy i jezdny
Obcowanie z samochodami koncernu BMW zawsze skłania mnie do głębokiej refleksji – czy o wyższości danego modelu nad konkurencją decyduje bardziej jego zawieszenie czy moc silnika. W przypadku BMW 328i to pytanie nie znajduje u mnie odpowiedzi.
Zobacz też: Test Volvo S60 D5 Polestar
Turbodoładowany, 2-litrowy silnik N20 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i piezoelektrycznymi wtryskiwaczami paliwa, o mocy 245KM to prawdziwy unikat. Choć nie ma rasowego gangu dawnych 6-cylindrówych „rzędówek” BMW, to pozwala kierowcy wręcz upajać się jego możliwościami. Mój skromny umysł inżyniera nie potrafi znaleźć wytłumaczenia w jaki sposób ten ponad półtoratonowy samochód osiąga lepsze czasy przyspieszeń od znacznie mocniejszych (i lżejszych) „na papierze” „hothatchy” w stylu Forda Focusa ST, Renault Megane RS czy VW Scirocco R. Czy to bardziej zasługa wtrysku HPI, dwukanałowej turbosprężarki Twin Scroll a może systemu VALVETRONIC sterującego zmiennym skokiem zaworu ssącego w układzie rozrządu? Trudno powiedzieć. Jedno jest pewne. To w jaki sposób zachowuje się ciało w trakcie przyspieszania BMW 328i z każdej prędkości nie znajduję przełożenia w słowach. To najszybsze 245KM na rynku. I chyba jedno z najbardziej ekonomicznych. W trakcie spokojnej i jednostajnej jazdy poza miastem w trybie ECO, z prędkościami rzędu 90-105km/h udało mi się ograniczyć spalanie do 6,0 litrów na 100 km! Przeciętnie pojazd zadowala się 10,8 litrami paliwa. To nierealne. Ale prawdziwe.
Zobacz też: Ograniczyć zużycie paliwa - twoje BMW zrobi to za Ciebie
BMW 328i: zawieszenie
Oprócz silnika, który przyspiesza od już od zaledwie 1250 obr. / min., wrażenie wyższości nad innymi pojazdami potęguje sposób w jaki pracuje zawieszenie w BMW 328i. Odziera ono ze złudzeń każdego kto wątpi w sportowe możliwości sedanów z Bawarii. Nie boi się gwałtownej zmiana kierunku jazdy przy 3-cyfrowych wskazaniach prędkościomierza, nie podskakuje na nierównościach, nie myszkuje przy gwałtownym hamowaniu łączonym z wejściem w ciasną szykanę. Ono po prostu nie zna słowa kapitulacja. Nawet w sytuacjach podświadomie uważnych za beznadziejne, do końca pozostaje opanowane i jakby niewzruszone na zaistniałe niebezpieczeństwo.
BMW 328i: napęd na cztery koła xDrive
W parze ze świetnie zestrojonym zawieszeniem podąża dopracowany napęd 4x4 czyli xDrive. Jako entuzjasta tylnonapędowych aut uwielbiam przewidywalność tego typu konstrukcji, ale osoby ceniące bezpieczeństwo i osiągi na śliskiej nawierzchni będą zachwycone systemem xDrive. BMW F30 328i porusza się niebywale stabilnie po drodze nawet wtedy, gdy zalega na niej woda, a każdy szybko pokonany zakręt zachęca do jeszcze szybszego wejścia w kolejny.
BMW 328i: 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Skrzynia biegów jest fantastyczna! W mojej skromnej ocenie 8-biegowy automat firmy ZF to najlepsza przekładnia tego typu na rynku. Zarówno w trybie komfortowym jak i ekonomicznym zmienia przełożenia niezauważalnie. Jedynie zachowanie wskazówki obrotomierza pozwala dostrzec, że nastąpiła zmiana biegu. W trybie sportowym ingerencja skrzyni biegów jest już lekko odczuwalna, ale „zapięcie” biegu następuje tak szybko, że praktycznie nie ma żadnych strat w przeniesieniu mocy silnika na koła. Co więcej, łopatki służące ręcznej zmianie przełożeń są zintegrowane z kierownicą, dzięki czemu nawet na wyjściu z ostrej szykany czy zakrętu można błyskawicznie zredukować bieg. I co najbardziej niezwykłe, nie jest to skrzynia dwusprzęgłowa!
Zobacz też: Test Honda Accord 2,4 Type-S Executive: sedan z charakterem
BMW 328i: cena i wyposażenie
Całe spektrum zalet o jakich wcześniej pisałem okryte jest jedną zasadniczą wadą – ceną BMW 328i. Podstawowa odmiana BMW 328i xDrive kosztuje 163 300 zł. Trzeba jednak przyznać, że nawet najtańsza wersja ma naprawdę bogate wyposażenie obejmujące m.in. automatyczną klimatyzację, 4 poduszki powietrzne wraz z kurtynami bocznymi, sprzęt audio, system stabilizacji toru jazdy DSC, kontrolę trakcji, pełną elektrykę szyb i lusterek, skórzaną kierownicę, alufelgi i wiele innych gadżetów. Poza tym auta konkurencji o zbliżonych osiągach i wyposażeniu są droższe. Prezentowana wersja kosztowała prawie 240 tys. zł, ale jej cenę wywindował głównie sportowy pakiet M za prawie ok. 18 tys. zł i automatyczna, sportowa skrzynia biegów za ponad 10 tys. zł (warta grzechu). Kolejne 14 tys. zł pochłonął system multimedialny z nawigacją.
Podsumowanie
Czy zatem warto pozbywać się z konta prawie ćwierć miliona złotych na rzecz BMW 328i xDrive? Zdecydowanie tak. Popularna trójka jest większa, szybsza i lepiej wykończona od swojej poprzedniczki. Napęd, zawieszenie i układ przeniesienia napędu ponownie wywindowało serię 3 na szczyt w swojej klasie. Brakuje właściwie tylko bardziej rasowego dźwięku jednostki napędowej, ale i tę niedogodność można zniwelować decydując się na wersję 335i. Komfort, wysoka precyzja prowadzenia i dynamika sprawia, że BMW 328i ma wszystkie cechy by być najlepszą limuzyną w swoim segmencie. I taka właśnie jest. Najlepsza!
Dane techniczne BMW 328i xDrive F30
BMW 328i xDrive sedan (F30) | |
Typ silnika | benzynowy z turbodoładowniem |
Pojemność | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Maksymalna moc | 245 KM/5000-6500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 350 Nm/1250-4800 obr./min. |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | automatyczna 8+1 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 462,4/181,1/142,9 cm |
Rozstaw osi | 2810 mm |
Masa własna | 1610 kg |
Pojemność bagażnika | 480 l |
V-max | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Zużycie paliwa* | 8,7/5,5/6,7 l |
Cena od | 163 300 zł |
Cena prezentowanego egz. | 236 549 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.